{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
607 visninger | Oprettet:

Når hestene 'får skæld ud' .. {{forumTopicSubject}}


Åh .. Så kom dagen; hvor jeg skældte min hest ud .. & NEEEJ HVOR HAR JEG DET DÅRLIGT?!
Han ville IKKE stå stille da jeg bad ham om det, da jeg skulle have grime på ham. Han kastede med hovedet, og begyndte at gå .. Mange gange. ( Han ville have noget ædelse .. ) Så til sidst tog jeg fat i 'skæget', og sagde NEEEJ .. Slap hurtigt igen .. Her sidder jeg .. Har det pisse dårligt, føler han hader mig. Jeg hader mig selv, og synes ikke jeg fortjener at have hest..

Min mor siger hele tiden, at jeg skal sætte mig i respekt, og at han skal stå stille når jeg beder ham om det. (Han har før gået turridning så han har fået sin vilje nogle gange. Dyrlægen sagde også at det var lidt tydeligt nogle gange, så at han trængte til lidt opdragelse ) .. Men jeg går total i selvsving, når jeg har prøvet at sætte mig selv i respekt. Er jeg hermed officielt den dårligste hesteejer i verden, eller overdriver jeg?

- Har du det dårligt, efter du har givet din hest en omgang 'skæld ud' ??



- Hende med den uudholdelige dårlige samvittighed .. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når hestene 'får skæld ud' ..
  • #2   5. dec 2007 Nej, for jeg giver den kun skæld ud MEGET sjællendt, og når jeg gør det synes jeg selv at det er på den rigtigte måde

  • #5   5. dec 2007 min hest er jordens dejligste hest men den tager magten fra mig hvis jeg ikke tager magten engang i mellem.. men vi har det PERFEKT sammen

  • #6   5. dec 2007 jeg har det ikke dårligt, hvem er det lige der bestemmer? hvis jeg havde taget fat i den som dig ville jeg ikke have ondt.. noget andet hvis jeg havde rykket den i munden eller gået helt amok, som jeg ALDRIG kunne finde på at gøre..
    den skal bare lære at respekterer dig..!


  • #7   5. dec 2007 Ja, du er en dårlig hestejer, da du ikke sætter den i respekt. Den aner jo ikke hvor grænserne er..


  • #8   5. dec 2007 Jeg skælder skam Chikila ud ofte, da han er en unghest og skal have at vide, hva der er rigtigt og forkert. (:

  • #9   5. dec 2007 Min hest er skide uopdregen, for jeg trude ikke sætte den på plads, for har været så bange for den det 1. år jeg havde den, men nu er den begyndt at fatte noget !
    ' endelig (;


  • #10   5. dec 2007
    Tak for svarene alle sammen .. smiley

    C M

    Hehe okay smiley Jeg skal nok huske at jeg er en dårlig hesteejer smiley Yeps



  • #11   5. dec 2007
    Du overreagere måske lidt, men man kommer ikke langt uden fejl, og det første skridt mod "lærdommen" er at indse sine fejl, og derefter gøre noget ved det. Jeg har også en hel enorm samvittighed, og jeg kan få det udholdeligt dårligt over små ligegyldige ting, men det hjælper også en, at man ikke bare er ligeglad. Jeg har også været i den situation, hvor jeg "så rødt" når jeg sad på hesten, og så når jeg kom ned, indsså jeg hvor grusom jeg havde været. Sådan kørte det nogen tid, og til sidst gjorde jeg hvad jeg så som den eneste udvej. Jeg ringede til min underviser og sagde tak for denne gang, og droppede så den almindelige ridning for at få et bedre venskab og lære at styre mig. Men ja, så blev jeg faktisk så glad for det, at jeg ikke fik lysten for dressuren tilbage overhovedet! smiley



  • #12   5. dec 2007 jeg synes du overdriver meget ..

    jeg undgår at skælde min unghest for meget ud, da han er så velopdraget af natur smiley .. hehe, vil nemlig ikke ha at han bliver sådan en sur mokke smiley


  • #13   5. dec 2007 ingen grund til dårlig samvittighed. den har allered glemt det! det gjorde jo hverken ondt eller noget xD

  • #15   5. dec 2007
    Svinet !

    Jeg er imponeret ö ..

    Du gjorde sQ noget ved problemet må man sige! smiley

    Jeg har det sådan, at jeg er meget afkølet og rolig og 'fattet' når jeg sidder på ham .. Så tænker jeg meget over hvad for nogle 'signaler' jeg ligesom 'sender' .. smiley Men jeg har nemmere ved at 'se rødt' hvis jeg går omkring ham og han bare IKKE vil lystre mig og går som om jeg er en 5 cm. stor smølf som render rundt omkring ham .. smiley Hvis det var nogenlunde til at forstå ..

    xD

    (Jeg er så dååårlig til at formulere mig !! )




  • #16   5. dec 2007 Skælder hesten ud, eller siger NEJ, hvis den gør noget forkert.
    Idag da jeg skulle trække en af hestene, ville den ikke fanges, ville ikke trækkes med, og da den bed i trækketovet sagde jeg NEJ.
    Jeg fortrød med det samme, men har det ikke dårligt nu.


  • #17   5. dec 2007 Det er ikke forkert at skælde ud - forskellen er hvordan man skælder ud..
    Står man og råber ad hesten, så fatter den det altså ikke. En hest kan ikke være fræk, størstedelen af hvad den gør er indlært adfærd. Derfor er dit job at ændre denne indlærte adfærd.
    Første skridt på vejen er at den fra jorden af skal reagere på frem, bak og stop. Derefter kan du, hver gang han går frem, bede ham om at bakke. Dette bliver du ved med, og til sidst bliver han ved med at stå som du beder ham om det. Når han skubber til dig, er det vigtigt at du holder presset. Og ligeledes er det vigtigt at du slipper presset med det samme han gør hvad du beder ham om..


  • #18   5. dec 2007
    Theis

    Det med grimen skal jeg huske smiley
    - Det er bare det .. Det var den jeg ikke kunne få på ham smiley .. Hehe, men en anden gang .. Jeps! SÅ bliver det grimen ! smiley



  • #19   5. dec 2007
    Pauline A

    Forstået smiley hehe ..
    - Tak for rådet smiley



  • #20   5. dec 2007
    2 som har sagt jeg er en dårlig hesteejet .. Uha .. Jeg kan mærke hvordan min selvtillid vokser!



  • #21   5. dec 2007 Nej for jeg giver aldrig ufortjent skæld ud (;

    Og Rony siger på en måde undskyld efter han har fået skæld ud ..
    Tag f.eks idag, Rony står aldrig bundet og idag da jeg skulle vaske ben, blev han ved med at gå frem ad -_- Først prøvede jeg bare at ignorer det, og bakke ham tilbage hvor han stod før, men da han blev ved, sagde jeg hårdt nej og bakkede ham flere skridt .. Jeg sætter mig så ned og vasker forbenet, så tager han hovedet ned til mig og nuser mig på ryggen .. Skøre hest x)


  • #22   5. dec 2007 Coda ved han skal lade være når jeg siger NEJ .. Det lærte hans tidligere ejer ham (:

    En hest behøver at vide sine grænser .. Ellers kan man ende med at stå med en af de der "problem" heste ..

    Enig med Theis : Du havde ikke behøvet at "røre" ham .. Hvis du først begynder at gøre noget, som måske gør ondt på ham, mister han tilliden til dig.. Et kort ord som du kan sige højt og klart er langt bedre smiley


  • #24   5. dec 2007

    Allimac go Ynor

    Nuuurh hvor søøøødt smiley
    >> Uuuuuundskyyyyld .. << smiley

    Johanne (: *savn på Taco*< 3

    Enig .. Meget ..



  • #25   5. dec 2007 Svinet
    Jeg har også haft det med 'at se rødt'
    En gang for pænt lang tid siden skulle jeg springe i ridehuset, det var ikke særlig højt måske 70-80 stykker.. Rony stoppede og løb uden om, fandt ikke ud af hvorfor men det var dengang jeg red med bid, så mon ikke det har haft en indflydelse på det lille dyr? smiley
    Jeg blev tosset og skældte ham ud og da jeg var kommet over 1 gang, brød jeg grædende sammen, som om jeg havde fået et ordentlig lag tæsk.. Jeg steg af Rony, satte mig på jorden og TUDEDE!!
    Da jeg var kommet mig lidt, var Rony i mellem tiden gået væk fra mig - forståeligt!, jeg gik roligt hen til ham, gav ham et kram .. Tog trense, sadel og gamascher af, hoppede op og vi sprang let 1 meter bagefter ..

    Det var dér at det virkelig gik op for mig at Rony ikke kunne lide bidet (:


  • #26   6. dec 2007 hvis vi regner med at din hest vejer lige omkring de 4-500 kilo, hvordan tror du det er hvis den ikke har nogen respekt????

    Hvis den ikke lytter på et hårdt nej bliver du satme nødt til at lade den mærke at du er der. ved et klap på halsen eller en pegefinger i mulen.. ikke hårdt, men bare så han ved du mener det..
    hvis hesten ikke forstår hvad du mener med et hårdt nej, så er det klart den ikke forstår det. sæt dig i respekt, det andet pladderromantik går bare ikke når man har med et så stærkt dyr at gøre..


  • #27   6. dec 2007 Min Tyra havde ikke respekt for mig engang, og tro mig, det var SÅ farligt !

    Når vi red i skoven f.eks., kunne hun finde på bare at løbe, og hun er altså stærk. Hun løb ud foran biler osv, jeg har ikke tal på hvor mange gange vi har været ved at styrte ++ en gang gjorde vi det.

    Nu har hun heldigvis respekt, ganske enkelt fordi jeg begyndte at skælde ud hvis hun gjorde noget hun ikke måtte. Men hun er velopdragen nu, og sikker ( af en hest af være ) at ride på ..


Kommentér på:
Når hestene 'får skæld ud' ..

Annonce