Handelsundersøgelse plag {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Jeg er så småt gået i gang med at lede efter min kommende drømme hest og i den forbindelse dukker der en del spørgsmål op, særligt i forbindelse med en fremvisning af hesten.
Jeg leder primært efter 1-2 års jeg er på udkig efter så det er jo en dejlig ung hest, men hvad skal man være opmærksom på ved en fremvisning?
Jeg er klar over man skal kigge på:
- temperament
- Benstilling
- Stamtavle
- Gangarter
- Samt være nysgerrig på hvad den har oplevet, samt mængden af håndtering.
Derudover når man på et tidspunkt finder hesten, skal den vel fortsat handelsundersøges, men laver man en fuld handelsundersøgelse på så ung en hest eller hvordan?
Jeg sætter pris på alle jeres tanker og overvejelser
Med venlig hilsen
Julie
Blogger
Følger: 226 Følgere: 2140 Heste: 17 Annoncer: 2 Emner: 205 Svar: 2.259
Står føllet i “børnehave” eller er den opvokset i blandet flok.
Mit hingsteføl som skal sælges, er opvokset i en flok med sin mor, en anden hoppe med føl og min hingst.
Mere naturligt bliver det ikke, han bliver opdraget primært af min hingst og selvom mit føl har været fremme i skoene allerede fra dag 1, så på grund af denne opvækst, så har jeg ikke haft et føl som har voldsom overfor mennesker.
Han har hverken bidt, stejlet eller lign om mennesker.
Det er naturligt at især hingste føllene kigger op til hingsten og gør hvad den gør.
sep 2007
Følger: 66 Følgere: 70 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 1.058
Jeg fik så lavet en undersøgelse da han skulle forsikres i en alder af ca 2 år. Min dyrlæge ville ikke lave bøjeprøve, da han mente at det var for let at bøje den halt. Han kiggede kun på benstilling og gangmønster
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.874
Hvis du fx ønsker dig at ride dressur, så hjælper det ikke meget med en korrekt benstilling, hvis den er stram i lænden, eller har en kort nakke.
Hvis du ikke selv har forstand på eksteriør, så vil jeg råde dig til at tage en eksteriørkyndig med ud at kigge på hest. Alternativt kan du gå efter heste som har været udstillet (fx. til plageskuer, dyrskuer og lignende), så der er en eksteriørbeskrivelse fra en dommer.
Og hvis du skal give ret meget mere end 20 af de lange for en plag, så ville jeg ikke turde købe uden en handelsundersøgelse - men det kommer jo an på, hvor mange penge du har råd til at miste, hvis der er noget, du overser
sep 2011
Følger: 71 Følgere: 51 Heste: 11 Emner: 166 Svar: 669
derudover er det meget relevant at vide om der er mus i benene, altså røntgen af plagen, fra en alder af 18 mdr. for det kan blive en dyr bekostning hvis de skal ud også, eller ødelægge led hvis de ikke opdages i tide
Omvendt ville jeg veje hestens pris op imod den, hvid den er under 20 000 ville jeg nok tage chancen, men derover ville jeg foretrække at være sikker på at det der betales for ikke fejler noget
sep 2008
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 7
Derudover synes jeg ikke, det kan undervurderes, at hesten også skal vælges med hjertet. Da jeg for nogle år siden skulle købe en plag var jeg ude og se en god håndfuld af samme race og type i samme alder. To af dem var super lækre og næsten identiske i deres eksteriør, men jeg må sige at den ene af dem simpelthen valgte mig. Der var bare noget i den måde den hilste på mig på, der gjorde, at jeg slet ikke var i tvivl om, at det skulle være den. Det tog en evighed at finde den rigtige, men det var det værd. Det er den bedste hest, jeg nogensinde har haft
Handelsundersøgelse plag