{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
352 visninger | Oprettet:

Adfærdstræning {{forumTopicSubject}}

Er I ikke søde at læse dette. Det er til min hjemmeside, og vil gerne vide om det er til at forstå, eller om jeg starte helt forfra smiley

Min træningsfilosofi.

Efter jeg er blevet grebet af en gal klikker, har jeg fået øjnene op for adfærdskorrektionen og det at se al handling fra dyrene som en respons på en bestemt stimuli, der giver dyret et bestemt ønske om en bestemt konsekvens.

Eksempel:

Hunden står og venter på sin mad, der står på bordet. Ved et tilfælde siger den vov og får derefter maden. Efter et par gang hvor denne scene er fundet sted, vil hunden automatisk begynde at gø for at få mad.
Her er tale om at en bestemt stimuli, i dette tilfælde skålen med mad på bordet, får hunden til at reagere på en bestemt måde, i dette tilfælde begynder den at gø, for at opnå noget bestemt, nemlig maden.

Holder man sig dette for øje, så mener jeg at man langt hurtigere kan indse at en del af dyrenes adfærd skyldes os mennesker. Det er op til os at sørge for at give dyret den rette konsekvens, så den ikke tillægger sig uvaner og andet skidt og den rette konsekvens så den gør som vi ønsker af dem.

Oprindeligt læste jeg kun meget kort omkring det der kaldes positiv/negativ forstærkning, men efter at have læst et afsnit om adfærdspsykologen Skinner, åbnede der sig en ny verden for mig, og jeg indså at positiv/negativ forstærkning måtte udvides og der var en masse mere til alt dette.

Selvom der her er tale om at tage udgangspunkt i en udviklingsteori, så er det lige til at bruge tankerne og ideerne herfra til dyr, da man udviklede teorien på arbejde med dyr.

Når man taler om indlæringsprocesser, er der tale om betingning, hvilket betyder at man tilegner sig bestemte adfærdsmønstre til en bestemt betingelse. Når man træner med dyr er det primært tale om operant betingning, hvilket betyder at det vil modtage en form belønning efter at have udvist en bestemt adfærd, en belønning der fungere som forstærkning. Dog benytter man sig også af klassisk betingning, hvor man tilknytter en bestemt adfærd til en bestemt stimuli, som umiddelbart kun er neutralt for dyret.

Eksempel på operant betingning:
En hest der er klikkertrænet skal lære at bakke på kommando. Først hjælpes hesten til at bakke, mens der er knyttet en kommando på. Når hesten flytter sig baglæns, belønnes den.

Eksempel på klassisk betingning:
I en stald fodres der med fodervogn. Vognen køres gennem stalde, for at hestene kan få deres mad. Når vognen kommer gennem stalden, bliver hestene urolige, og går rundt i boksen til de har fået deres foder. Hestene har efter noget tid forbundet det at vognen kommer kørende, med at det er fodertid.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Adfærdstræning
Kommentér på:
Adfærdstræning

Annonce