forfangenhed! {{forumTopicSubject}}
jeg har et problem med en forfangen pony
hun er højdrægtig, og det gør jo bestemt ikke siturationen bedre.
hun er smæller fed.... fedkammen på halsen er væltet til siden, og hun har fedt buler på lænden
hun blev afhentet hos en ældre mand som gav hende en hel foderskovl havre morgen+ aften... og selvføldig noget melasse oveni
hun gik på en totalt nedbidt mark... og havde ikke set smed, da hun havde været forfangen sidste gang...
jeg har haft dyrlæge til hende, og vi har holdt hende smærtefri... hun har fådet ordnet hove+ forsko+ falmingo imellem sko og jorden, som hun kan forme, så hun kan "stå på tæer"...hun får kølet ben hver dag... og står med køleler om natten...
vi gør alt hvad vi kan... og det er det er da blevet bedre... men...
vi er nok nået til det punkt at beslutningen er taget... hun bliver ret sansyneligt slagtet så snart føllet kan fravænnes... vi mener ikke der er meget håb for hende... og hvilken livskvalitet vil hun få ved at gå rundt på ridebanen resten af sit liv... det er hårdt... især for min hestepasser på 10 år... men jeg frygter at der ikke er en anden udvej...
syntes i det ville være fair, at holde en 15 årig 2er pony i live??
eller går det hen og bliver egoistisk??
hun skal på ingen måde være til bare for vores skyld... hun skal kun leve hvis HUN har det rigtig godt!... ellers har hun det bedre i fryseren...
dec 2006
Følger: 72 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.248
det er en rigtig ærgelig situation
hvis ikke hun får det så godt at hun kan gå nogenlunde smertefrit af sig selv uden hjælp fra dyrlægen, så er en aflivning nok det bedste
mar 2007
Følger: 97 Følgere: 99 Heste: 4 Emner: 88 Svar: 1.056
- Bare lige et sidespring for det lyder som om hesten er rimelig tyk (:
dec 2007
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 15
Jeg ville da lige se tiden lidt an.
Har selv en hest,som har været forfangen 2 gange tidligere.
Når først hun får tabt sig lidt,får den rette fodring og dyrlægebehandling,kan man gøre meget i dag.
Ved godt,at det måske kan virke drabeligt i øjeblikket,men det er utroligt så hurtigt de kan komme sig.
Selvom hovlamellerne har rykket sig lidt,behøver det ikke altid at have betydning,så længe hun ikke skal stå for de store udfoldelser.
Pøj.Pøj.
feb 2007
Følger: 49 Følgere: 66 Heste: 2 Emner: 103 Svar: 1.444
de SKAL på græs...
jeg vil ikke fodre med brogårdensblandinger da de stadig indeholder stivelse, selv deres blanding til forfangne heste, indeholder en ret stor del stivelse, ja enda melasse!!!!
hun får grønsalvimin, alm roepiller, lucerne UDEN melasse... og alt det hø hun vil æde.
vi har simpelthen hverken tid, eller mulighed for at have en jordfoldspony... for selv på vores jordfold har vi lidt græs...
feb 2007
Følger: 49 Følgere: 66 Heste: 2 Emner: 103 Svar: 1.444
nov 2005
Følger: 42 Følgere: 36 Heste: 14 Emner: 7 Svar: 151
jun 2006
Følger: 142 Følgere: 151 Heste: 29 Emner: 55 Svar: 1.894
min pony har tendens til og blive forfangen, så vi må holde hende i kort line hvad græs angår om sommeren, men kunne vi hjælpe hende lidt til og holde det på afstand ville vi selffølgelig det.
jun 2006
Følger: 142 Følgere: 151 Heste: 29 Emner: 55 Svar: 1.894
forfangenhed!