{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.005 visninger | Oprettet:

Forfangenhed {{forumTopicSubject}}

Hej kloge mennesker.
Jeg står i den situation at min hest er blevet akut forfangen, og nu er han kommet på boks med høj, blød bund.
Han skal have smertestillende de næste 10 dage, hvor vi derefter skal have taget røntgen af hans hove for at se hvor stor skaden er.

Hvad er fremtidsudsigterne?
Må han gå på fold med minimalt græs, eller skal det være helt uden?
Bliver han nogensinde ridehest?
Hvor slemt bliver det i fremtiden med at skal være OBS på ALT?

Osv osv.
Gerne jeres egne erfaringer smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forfangenhed
  • #1   8. nov 2016 Hvad er han blevet forfangen af? smiley
    Der er mange ting som spiller i forhold til at besvare dine spørgsmål.
    Er din hest overvægtigt? Hvor gammel er han? Er der mulighed for at han kan have EMS/cushing?
    Hvor hurtigt opdagede du forfangenheden?

    Dine spørgsmål vil du få mange forskellige svar på. Nogle ville godt turde, at lade en tidligere forfangen hest gå på græs igen, men jeg havde ikke taget chancen.
    Fremtidsudsigterne er helt fine, især hvis du handler, som det lyder til du gør smiley Sørg for at have en god smed indover også. Viser røntgenbillederne noget fornuftigt, så er chancerne som en helt normal ridehest store.
    Du skal selvfølgelig være opmærksom på sukker og stivelse i fremtiden.

    Jeg måtte for et år siden aflive min hoppe pga den lorte sygdom. Du er velkommen til at spørge om alt, så vil jeg svare efter mit bedste smiley Men igen, du vil møde mange forskellige meninger!


  • #3   8. nov 2016 Min første pony blev forfangen tre gange på en vinter fordi jeg ikke kendte til sygdommen og ikke var helt klog nok til at handle korrekt første gang.

    Hun klarede sig fint uden mén og var helt normal ridehest efter få uger alle gangene.

    Hun kunne godt tåle at gå på nedbidt græs efterfølgende og blev aldrig forfangen igen


  • #4   9. nov 2016 Min hoppe har været slemt forfangen på alle 4 ben (særligt forhove var ramt). Hun fungerer helt normalt som ridehest i dag, men kommer aldrig på græs igen. Jeg har skrevet hendes historie i dette emne, som er oprettet for nyligt:

    http://www.hestegalleri.dk/forum/generel-diskussion/1197997-billede_af_fordrejet_hovben_?t=1478679117&unread=1#lastViewed

    De varmeste hilsner herfra, det er en frygtelig sygdom og et frygteligt forløb. Jeg ved, hvad du går igennem, det er ikke sjovt.


  • #5   9. nov 2016 Camilla:
    Det eneste jeg kan sige er, at han har gået på rigtig meget græs (hvilket aldrig har været et problem før). Det er det eneste jeg kan gætte på, er grunden til hans forfangenhed.

    Han har været en smule overvægtig, men har tabt sig rigtig fint inden for de sidste 2 måneder, og er meget tæt på at være normalvægtig (Han vejer omkring 550 kg og er 165 cm ca.)

    Han har haltet i omkring 2 måneder, hvor jeg har haft dyrlæge ude 2 gange, og begge gange gav de hovbylder skylden, og han HAR også haft hovbyld, men smeden sagde at han ikke har haft hovbylder i en måned ca.
    Og da smeden var der (for en måned siden) var der ingen tegn på forfangenhed andet end halthed på begge forben..
    Havde så dyrlæge på igen i går, og hun kunne nu tydeligt se tegn på forfangenhed i hoven, da der var blodudtrækninger i sålen smiley

    Han får mad UDEN sukker og har ikke fået sukker de sidste 2 måneder smiley


    Det er virkelig hårdt, og han reagere ikke ordenligt på smertestillende, så nu har jeg bestilt røntgen til fredag, så jeg kan få klar besked på hvor slemt det er smiley


  • #6   9. nov 2016 Jeg bliver lige nødt til at svare her også smiley

    Om han gode fremtidsmuligheder vil røntgen vise. For hvis hovbenet er drejet så er der oftest ikke så meget mere at gøre, og så bliver han nok ikke ridehest igen desværre.
    Vi krydser fingre for at det hjælper at han nu er blevet sat op i smertestillende smiley


  • #7   9. nov 2016 Simone
    Ja krydser virkelig fingre smiley
    Håber bare at dyrlægen siger at det ikke er så slemt som det ser ud smiley


  • #8   9. nov 2016 Simone: et roteret hovben er ikke nødvendigvis en dødsdom. Min hoppes hovben var roteret på begge forben, en del endda (kan ikke huske grader), men hun er ridehest i dag. Jeg kan uploade et røntgenbillede, hvis du/I er nysgerrige.

  • #9   9. nov 2016 Meget gerne smiley
    Jeg mente heller ikke at den er dødsdømt, men oftets er det desværre sådan at chancerne for at den bliver ridehest igen er mindre.
    Vi håber selvfølgelig på det bedste, det er en dejlig dreng Helene har smiley


  • #10   9. nov 2016 Spørg din dyrlæge det er nok ham/hende der kan give dig det bedste svar,

  • #11   11. nov 2016 DEt kommer her. smiley

    profilbillede
Kommentér på:
Forfangenhed

Annonce