{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
882 visninger | Oprettet:

forfangenhed {{forumTopicSubject}}

Håber i kan hjælpe mig, har en forfanget shetlænder. Han har været "spærret inde" i det skur som står på marken omme ved de 2 andre heste. Han kan ikke tages fra de andre, da de altid har gået sammen og de alle bliver forvirret/stresset af det. Han er ikke vant til at være lukket inde i boks, så har købt en mundkurv. Skal lige siges vi ikke har mulighed for jordfold osv.
Men så er det jeg tænker kan han godt gå på marken med den fra middags tid til om aftenen ude på marken (græsset er meget lavt, så det er begrænset hvor meget græs han kan spise)
Også at han står i boks fra aften til middag ?
Har snakket med dyrlægen og de siger ingen mad, kun halm og vand og minimalt hø.
Hvad ville i gøre i sådan et dilemma?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  forfangenhed
  • #1   21. maj 2015 Ville absolut holde ham fra græs. Forfangenhed er bare så voldsomt smertefuldt, så det er en alt for stor risiko at løbe at lade ham komme på græs.
    At de alle bliver stressede af at pille ham fra flokken, er nok bare et nødvendigt onde - det er bedre, end lade sygdommen blusse op igen. Jeg ville enten anlægge en jordfold eller sandfold til ham, hvor han er nu, eller finde et andet sted, hvor han kan gå på jord eller sand. Selv den lille smule, som han kan få gennem mundkurven, kan være nok. Skal han ikke have boksro også?

    Forfangenhed er en frygtelig sygdom, jeg var selv igennem det med min hest i sommers, med alt hvad dertil hører (isvandsbad, boksro på sandbund, smertestillende, jævnlige dyrlæge besøg, anlægning af jordfold, smedebesøg osv). Det er hyper krævende for både hest og ejer og både dyrt og tidskrævende. Så jeg føler virkelig med dig og ponyen, det er et vanvittigt hårdt forløb. De bedste tanker herfra til jer.


  • #2   21. maj 2015 Prøv evt. Glucogard fra st. Hippolyt smiley . Det er super godt til de forfangne heste !

  • #3   21. maj 2015 Uanset om du har mulighed for det eller ej, så skal hesten på jordfold. Så må man lave en jordfold. Forfangenhed er en frygtelig sygdom som er så svær at komme sig over igen, og set hjælper bestemt ikke at man bliver ved med at sætte hesten på græs.
    Mht græsset er det korte græs ikke godt for forfangne heste, da det er meget "stresset" fordi det skal vokse så meget, og derved er der meget sukker i.


  • #4   21. maj 2015 Hejsa smiley
    Først og fremmest: Det er sukkerindholdet i græsset som din shetlænder bliver forfangen af!

    Min fjordhest var i en mildere grad forfangen sidste forår, men hun kom dog stadig på medicin i flere uger.
    De vi gjorde og vi fik af vide af vores dyrelæge, var at min fjordhest stod på jordfold om dagen, og i boks om natten med lidt hø i et hø net (som var vandet, da det gør at sukkerindholdet bliver mindre!) og sådan gjorde vi i 5 uger. Da de 5 uger var gået, måtte hun begynde at komme på græsfold - dog med mundkurv og stadig i boks om natten! (Det er bedre at græsset er højt end lavt, da sukkeret i græsset sider nede ved roden.)



  • #5   22. maj 2015 Hvis du har en forfangen hest - så har du også mulighed for jordfold!
    Hvad hvis den bliver voldsomt forfangen igen? Vil du så bare lade den blive på græsset?

    Jeg har en pony som har været forfangen hos gamle ejer og selvom det ville være rart at de alle kunne gå sammen, så går han selvfølgelig! på jordfold..

    Når man anskaffer sig et dyr må man tage det ansvar der følger og går ikke ud fra at du har lyst til at være skyld i at din pony havner i smertehelvede?
    Så se at få lavet en jordfold smiley


  • #6   22. maj 2015 Som de andre også skriver så er det LAVE græs det værste græs. Det er det der er mest sukker i og det er det den er blevet forfangen af! smiley

Kommentér på:
forfangenhed

Annonce