2.174 visninger
|
Oprettet:
Hvad ville i gøre ?... {{forumTopicSubject}}
Jeg har kigget på en hest jeg gerne ville købe mig, men der står i annoncen at den har en 'piphase' på V,B. men det er bare en 'skønhedfejl, og det er uden betydning.
Ville i overse dette eller være på den sikre side og ikk købe hesten ? Jeg ved ikk om det i nogle tilfælde kan have inflydelse på hesten at have piphase..
Så, vil gerne høre hvad i ville gøre? mange tak (:
Venlig hilsen Sidsel.
jan 2006
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 4 Emner: 198 Svar: 9.356
aug 2005
Følger: 26 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 41 Svar: 198
jan 2006
hvis den piphans ikke har nogen betydning og den hest bare ér drømmen, ville jge ikke lade det betyde noget.
aug 2005
Okay. (:
jun 2007
Følger: 53 Følgere: 51 Heste: 5 Emner: 12 Svar: 204
Det at hesten har en piphas betyder ikke andet end at du synsmæssigt kan se den, det er ikke på nogen måde noget der har indvirkning på hesten hvis den ellers er rengående. det kommer som regel efter at hesten feks har ligget fast i boksen og hvis det er behandlet af dyrlæge efter skaden er sket har det ingen betydning..
Min hoppe på 5 år havde det også da jeg købte hende og det har absolut ingen betydning for hende, så ja jeg var altså ikke bange for at købe en hest med en lille skønhedsfejl, andet er det jo ikke..da en piphas jo er brusk der bliver dannet uden på knoglen..
Men.. husk altid at få lavet en handelsundersøgelse af hesten inden du køber en, så er du altid meget bedre stillet i den sidste ende..
Held og lykke ;0)
aug 2005
jan 2005
Følger: 15 Følgere: 14 Heste: 12 Emner: 30 Svar: 108
Et godt rådf fine en ande heste i stæde for .. smil
jun 2007
hvorfor skulle hun gøre det ?
Hvis hesten bliver handelsundersøgt kan jeg da ikke se problemer i at købe den og i bedste fald kunne hun jo vælge at få den røngtenfotograferet..
det lyder ikke som om du ved ret meget om hvad en piphas egentlig er ?
jan 2005
Gå på bibloteket og slå det op i vær dyrlægebog, en hest med pibe forvoksning eller knogle vækst kan udvikle sig til mere og en i en alder af bare 3 år ville jeg personligt ikke bruge mere tid på en såden handle !!
så helle kaste pengen i en ælder heste med nul skønshedsfejl !
imorgen skal jeg slå det op i min dyrlægebog og se om jeg kan finde en mere uddybet forklaring om dette emne piphas!
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 55 Heste: 4 Emner: 7 Svar: 1.150
jan 2006
en hest med den skønhedsfejl, kan sku være brugbar lige så meget som en hest der er røngent undersøgt fra top til tå, og handelsundersøgt flere gange + bøjeprøvet!! bare se på min søsters hest fx, viser hvor ligegyldig fejl nogengange kan være... den er undersøgt i ALT der er at undersøge har gode papir osv, alligevel er den ubrugelig og nærmest ikk mere værd end en slagtning. den halter konstant nærmest men den skulle ikk fejle noget? en hest med piphas er meget mere værd end den, selvom hesten har piphas og min søsters hest ingen fejl har...
apr 2006
Og du kan ikke ændre på de facts at pigens hest er halt i perioder, men jeg har da på intet tidspunkt sagt at den var mere ubrugelig end andre heste
jan 2006
jun 2007
Jeg har arbjedet i en salgsstald hvor der var heste til 1.mill kr og der var altså også heste med piphas så hvis det virkelig har en betydning tror jeg altså kke på at man kan få så meget for en hest..
men du har dinmening og jeg har min..
kan kun sige at pigen jo må rådspørge sig med sin dyrlæge og høre hvad han siger til det..
Desuden er en pibeforvoksning ikke det samme som en piphas og kaldet pærehas.. det er blød brusk og har ikke nogen betydning for hesten..
jun 2007
Piphas er en hævelse på hasespidsen. Nogle steder bruger man også betegnelsen pærehas. Hævelsen skyldes knusning af vævet på hasespidsen. Denne vævsknusning kan opstå, når hesten rejser sig på et hådt underlag eller ved spark mod en fast genstand, planke, mur, o.a..
Når vævet knuses kommer der en væskeudtrædning, som i sin størrelse kan variere.
I andre tilfælde bliver huden fast og fortykket, som følge af gentagne tryk på hasespidsen.
Piphas kan deles op i to gruppper.
1. Hævelsen opstår pludseligt.
Ejeren opdager, der er kommet en hævelse og ved at føle på hævelsen, konstaterer man varme og ømhed, ligesom det er almindeligt at føle væske under og inde i hævelsen. Hasespidsen kan få et pæreagtigt udseende.
2. Hævelsen kommer gradvist.
I disse tilfælde er hasespidsen ikke øm for tryk. Det eneste man kan se og føle er fortykket hud, som kan virke dejagtig ved berøring.
HVAD KAN JEG GØRE?
Hvis hasespidsen er varm og øm, er det tegn på en pludselig opstået skade.
Man ser efter, om der kan være indtrængende fremmedlegemer i huden, ligesom det er værd at bemærke, om der er hudafskrabninger. Er det tilfældet ser man efter, om der i boksen eller spiltovet sidder hår på mur/træværk.
Disse iagttagelser kan bidrage til at opklare, hvorfor hesten har fået en piphas.
I de fleste tilfælde bliver hesten ikke tydelig halt. Piphas bliver derfor ofte vurderet som en kosmetisk fejl ved hesten.
Hvis man opdager en begyndende piphas, er det vigtigt at forhindre hesten i at gentage trykninger på hasespidsen. Det kan være nødvendigt at beklæde boksen med et stødabsorberende materiale (polstring), ligesom rigelig strøelse kan medvirke til at forebygge lidelsen.
Endvidere bør man undersøge hesten for skabmuk i kodebøjningerne, fordi denne lidelse kan udløse kløe, som bevirker, at hesten sparker og dermed kan hasen ramme mur/skillerum.
Hvis huden "kun" er fortykket vil piphasen i reglen forsvinde, når man sørger for, at hesten ikke kan komme til at beskadige sig selv.
Hvis det er en tydelig piphas med væske i, kan det være vanskeligt at få den væk. Man kan forsøge med forskellige behandlinger, men en sikker metode for at løse problemet kendes ikke.
apr 2006
jan 2005
Tina R
Dette var da et fint beskrivelse af vad det er .. tak
Hvad ville i gøre ?...