{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.383 visninger | Oprettet:

Pris for hest? :s {{forumTopicSubject}}

Jeg går og leger lidt med ideen om at få en hest, en gang i løbet af et år eller 2.. Og jeg ville rigtig gerne vide hvad det sådan ca vil koste.
Har fundet et sted hvor det vil koste 1000,- per måned, for opstaldning med halm og 6 kg hø, wrap eller frøgræs dagligt i vinterhalvåret.
Hvad vil det koste ud over det?
Hvis jeg skal have en hest, skulle det nok være en fjorthest, men ved ikke om det har nogen indflydelse på prisen?

Håber i kan hjælpe mig smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Pris for hest? :s
  • #1   2. feb 2009 Jeg har en fjordhest.
    Jeg betaler 1750 kroner for opstaldning, wrap, ud og indluk, halm og ridehus. Derudover betaler jeg 1100 i forsikring halvårligt og dertil kommer smed som jeg betaler 200 kroner for hver 3 - 4 måned (hans hove vokser langsomt og er kun en barfodsbeskæring)
    derudover kommer udgifter til udstyr, eventuel dyrelæge regninger for vacc. eller sygdom.
    Jeg bruger omkring 3000-4000 på min fjordheste plag om måneden lige i øjeblikket, dog er nogle måneder bedre end andre smiley

• #2   2. feb 2009 Men hvad kommer smed, dyrlæge og vaccinationer til at koste?

Og den behøves vel ikke massør? :s

• #3   2. feb 2009 Der er flere ting end man lige tænker over!

Smed, evt. sko
    Dyrelæge uforudsigelig
    Vacine, ormekur
    Opstaldning, ligner du også skal betale foder
    Udstyr
    +++

• #4   2. feb 2009 Udstyr håber jeg at købe med den, og opstaldning var jo 1000,-..
    HVAD er så prisen på foder, sådan ca?
    Og de andre ting?
    Ved godt der er rigtigt mange ting man skal tænke over, men det skal bare være en skovturs hest..

• #5   2. feb 2009 foder, smed, dyrlæge osv

• #6   2. feb 2009 Jeg spørger ikke om hvad der er udover det, men prisen på det der er udover det..

• #7   2. feb 2009 Dyrelæge kan godt blive dyrt. Heste skal også have raspet tænder en gang om året, vaccineret mod diverse sygdomme - jeg har sat en buffer på 1000 om måneden og den er endda lavt sat. Heldigvis har jeg dog ingen problemer haft med min plag.
    Smed kan godt koste mange penge også - før jeg fandt min nuværende smed, betalte jeg 400 kroner i beskæring - dette skal gøres, afhængig af hvordan din hests hove vokser, gøres hver 6-8 uge.
    Massør synes jeg man skal tilbyde sin hest i ny og næ - Hesten er vores altet og er derfor lige så ømme i musklerne som vi er, når vi har udøvet sport. Det synes jeg ikke hesten skal snydes for - desuden er det til stor gavn for hesten, da den får løsgjort alle sine muskler.

• #8   2. feb 2009 Vi regenede på det, og vi bruger over 100.000 ,- om året på hest....

• #9   2. feb 2009 hvis du kun skal bruge hesten til skovtur, har den ikke et kæmpe foderfobrug - hmm jeg ved ikke hvad det ville lande på. Det er jo forskelligt hvad man vælger at fodre sin hest med.

• #10   2. feb 2009 Ja, og det var kun de "store" ting vi regnede med. :o)
    Nu rider jeg heller ikke "kun" på hyggeplan, men ja, det er en dyr sport/hobby :o)

• #11   2. feb 2009 © L y k k e b r u n d i n e n

Ja det er vel realistisk nok - men igen, det kommer jo an på hvad man bruger hesten til - hvis man ikke behøver mærkevare udstyr til hestene og fint foder, så kan det godt gøre billigere, og selvfølgelig også dyrere smiley

• #12   2. feb 2009 Gården den evt kan stå på, er med en udendørs bane om sommeren og ellers skov resten af tiden.
    Skal selv kunne betale halvdelen af det månedlige beløb, så det må helst ikke være over 2000,- i alt.. Maks 3000,-

• #13   2. feb 2009 Dyrlæge (gerne uventede store dyrlæge regninger), smed, slid på udstyr tøj. Osv. At det er fjordhest gør skam ikke den store forskel. Alle heste ens bør behandeles bedst muligt, hvis man ikke har råd til at ha hest skal man ikke bare købe en hest man mener der er billigere "i drift" end andre, men købe en hest der måske er billigere i indkøb. istedet for evt. Ved ikke hvilket prisleje du havde tænkt dig selve hesten sku koste men det kommer igen an på hvor meget du selv kan og hvor meget du kræver af den kommende hest.

En go ting når man har hest/dyr er at lægge ekstra penge til side hver mdr til det netop uforudsete store dyrlæge regninger ved skade eller pludeslig sygdom. Det kan altså godt hjælpe i en snæver vending. Det har hjulpet mig rigtig meget at man ikk skal bekymre sig om dyrlæge regningen bare hesten/dyret blir rask på bedst mulig vis

• #14   2. feb 2009 Ja det er nemlig rigtigt. smiley
    Det kommer også an på hvilke faciliteter pdstaldningsstedet skal have og hvor mange stævner, hvor meget undervsning osv. man får smiley

• #15   2. feb 2009 Regner/håber lidt på at når nu fjordhesten er en mere robust hest, at den så ikke er så tit syg..

• #16   2. feb 2009 Regner ikke med at skulle have undervisning, og vil ikke starte stævner..

• #17   2. feb 2009 hmmm.... det kan man jo ikke garantere at beløbet forbliver under 3000 kroner. Heste er meget uforudsigelige. man ved aldrig om de bliver sparket på folden og skal have dyrelæge eller de har for ømme tæer, så de skal have specialsko osv osv osv.
    Jeg synes personligt ikke man skal anskaffe sig en hest, hvis man ved på forhånd man kommer til at sidde for stramt i det. Jeg ventede også flere år, før jeg følte jeg havde økonomisk frihed til at få mig en hest.
    Jeg synes bare måske du skal passe på med ikke at sidde for hårdt i det.

• #18   2. feb 2009 Giver Stine H ret.
    Man skal kun anskaffe sig en hest, hvis man ved at man har hvad der kræves, både mht. økonomi, tid og psykisk.

• #19   2. feb 2009 Håber også at tjene mere til den tid..

• #20   2. feb 2009 Ville stadig gerne vide hvad dyrlæge koster minus de uforudsigelige ting og hvad en smed koster minus de uforudsigelige ting

• #21   2. feb 2009 Foder - pris kommer an på mængde og kvalitet
    Smed - priskommer an på hestens behov (evt. sko9 og smedens pris
    Dyrelæge - årlige vacc og ormekure og det er godt at have nogle xtra penge i nødstilfælde af at hesten skulle blive syg
    evt. kiropraktor eller massør
    udstyr - selvom der følger udstyr med, skal man vel altid have en ny grime, nyt underlag osv. på et tidspunkt. smiley
    forsikring
    andre udgifter

• #22   2. feb 2009 Anna M - Jeg synes du selv skal undersøge hos de forskellige steder. Det kommer også an på geografien, da Sjælland er dyrere end Jylland er mht. opstaldning, smed og endda dyrelæge.

Årlige vaccinationer og tandraspning kan vel godt løbe op i knap 2000 kroner

Smed hver anden måned kan jo også variere alt efter om det er beskæring eller sko.

Jeg kan ikke svare på hvad det vil koste, da jeg også synes det er noget du skal undersøge selv...

• #23   2. feb 2009 Folk har ret i det er dyrt at have hest. Jeg bruger ca 3000 om måneden, men jeg synes sagtens det kan gøres billigere. Hvis det er en fjordhest som du vil bruge til hyggeture, behøver den højst sandsynligt ikke sko.
    Du kan købe alverdens foder til heste, men hvis det skal gøres billigt, vil havre være super sammen med nogle vitaminer. Mere behøver den altså ikke, når det bare er til skovturs brug!! Ergo vil jeg sige du kan have fjordhest til ca 2000 kr i måneden. og det er med smed og evt dyrlæge!! (vacc. ormekur og tænder - 1 gang om året!)

• #24   2. feb 2009 opstaldning: det som stedet nu engang koster...
    derudover kan du komme til selv at betale for foder og ekstra hø? hvad med i sommerhalvåret? må de ikke få noget, eller koster det derudover?
    de har højst sansynligt et basisfoder i stalden, med i prisen, men spørg for at være helt sikekr smiley

men foder kan afhængig af hestens behov koste alt fra 100 kr om måneden, til MANGE penge... men de fleste heste kan trives fint på fri hø/wrap, og så deres helt almindelige vitaminer... (200 gram om dagen af racing minerals fra brogaarden)

hvad er der af faciliteter på stedet? skal du købe ridehuskort til naboens ridehus? har du brug for at køre i trailer for at komme til ridehus?

skal du have undervisning? skal du køre efter det?

smed: afhængig af om hesten går med sko eller ej, kan det koste fra 500 kr hver 6. uge, til 1500, hvis den skal have special sko.

regn m 1000 kr om året til sadelmager... den skal jo tilpasses og opstoppes mm smiley

der er ALTID et eller andet udstyr man mangler XD ved det af erfaring.... sæt et fast beløb af til udstyr hver måned. det er også godt, hvis den pludselig ødelægger trensen eller andet...

hav hesten liv og uanvendelighedsforsikret. tjeck priserne hos de forskellige selskaber. de har pristabeller, så du kan se hvad en hest til 10 - 30 100.000 koster smiley

• #25   2. feb 2009 Camilla - gud nej, tag dig lige en slapper! ærlig talt - hold da op et teenagebarn!

• #26   2. feb 2009 jesus ´crist ...selv...

rolig nu...

vi er vel enige om at det overordnet set er en hest?

alt det andet er jo bare måleenheder, hvor nogen har sat målenheden og hvor grænsen går smiley

da det ikke er nødvendigt at måle islændere, fjordheste, haflingere new forest osv (har jeg glemt nogen?) da alle ryttere uden alder må stille op på dem i egne rækker (NF stævner etc), er ponyskalaen overflødig. derfor er de vel alle heste.
    en shetlænder er da også en hest, når vi snakker om dyregrupper.

altså...
    en hest, målt til pony,
    eller en hest målt til hest...

husk vi snakker om en højdebetegnelse, når vi snakker hest eller pony...
    hvis det ikke er relevant at måle højden, er det da stadig en hest, selvom den ville gå under pony mål, hvis den skulle måles.

• #27   2. feb 2009 Ny race er kommet til - islandsk pony:) . Det er okay at have en holdning, men det hedder en islandsk hest .

• #28   2. feb 2009 Undskyld, men har du ikke selv en fjordheste blanding? smiley
    Ja, vi har forstået du har en holdning til det, men det er ikke ens betydende med man er nødt til at nedgøre andre, bare fordi du vil have din mening igennem. Du er i følge loven et barn, så det ser jeg nu intet forkert i. Dog, selvom du er et barn, burde du have en almen forståelse for hvordan man opfører sig, men det har du tydeligvis ikke. Ja, jeg var skam et barn for 2 år siden, og hvor var jeg dog SLET ikke så respektløs som du er!

• #29   2. feb 2009 Okay - det er jo helt fair - Der er jo bare nogen der ikke er til fjordheste. Jeg synes dog bare du skal respektere at der er mange herinde der har forskellige preferancer for hvilken hest de ønsker sig, derfor synes jeg ikke det er nødvendigt at udtale sig grimt på et åbent forum.
    Der skal være plads til os alle sammen, selvom vi alle har forskellige holdninger til tingene

• #30   2. feb 2009 Tibage til emnet:
    Vi bruger kr. 1.500 til opstaldning af 2 islænder pr. måned. kr. 18.000 årligt
    Forsikring kr. 5.000,- årligt
    Smed kr. 3.500,- årligt
    Tandraspning kr. 1000 årligt
    Vitaminer/mineraler kr. 3.000,- årligt
    Derudover kommer undervining ca kr. 15.000 årligt..
    Alt ialt ca kr. 50.000 årligt
    Dyrlægeregninger kommer så derudover.

• #31   2. feb 2009 Lene - Er det for jeres to islændere?

• #32   2. feb 2009 Lene - ups undskyld, læste ikke ordentlig efter smiley

• #33   2. feb 2009 NEj Stine. det hedder en islandsk hest. Tag et kig i hestebøgerne omkring hesteracer. Hvorfor er det så magt pålæggende for dig?

• #34   2. feb 2009 Undskyld? Magt pålæggende? Jeg er overhovedet ikke med......
    Beklager da mange gange - det kunne jo være det gik lidt stærkt ikke?

• #35   2. feb 2009 Ej puha, nu bliver jeg da helt forvirret! :S

• #36   2. feb 2009 Nej undskyld - det var self Camilla jeg mente.
    Undskyld Stine.
    Gider ikke kommentere på, at islænder folk efter din mening er forkruet i hovedet. Vil ikke ned på dit niveau.

• #37   2. feb 2009 Islandsk krikke eller Islænder er da det samme?
    En fjordhest eller nordbakke er ofte ponyer, men kan godt være over 148. Alle har deres meninger om hvad der er hest og hvad der er pony?

Men, undskyld hvis spørgsmålet er dumt, gør en tandraspning godt for?

• #38   2. feb 2009 Nåh, på den måde ^^ Tak for svaret

Kommentér på:
Pris for hest? :s

Annonce