{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
683 visninger | Oprettet:

Hvad er problemet??? {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg tit og ofte fået de der blikke og kommentarer der siger "idiot" når jeg fortæller at jeg har fjordheste, og nu er det så jeg gerne lige herinde vil høre jeres meninger/vurderinger... Hvad er der galt med fjordheste??!!! Jeg har før haft trakehner men skiftede til fjordhest og har ikke et øjeblik fortrudt. Jeg kan ikke forstå hvad folk har imod de små gule for det er da bare et spørgsmål om træning, så kan de da gå lige så godt dressur eller springe (selvfølgelig ikke så højt) som alle andre heste. Men kom med jeres meninger og lad mig høre hvad det er i har imod fjordhestene smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afløbsrør i køkken skal skiftes 600 kr.
  • Service af garageport 540 kr.
  • Vinduespudsning af ca. 160 m² bolig 750 kr.
  • Opsætning af komfur og køleskab 590 kr.
  • Transport af fælge 500 kr.
  • Reset af 2 velux vinduer 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad er problemet???
  • #1   19. maj 2009 Søg i forummet - der har været en bigtime debat om det flere gange :o)

• #2   19. maj 2009 Fjordheste er dejlige, desværre er der mange der ser ned på dem.

Det er et emne der har været oppe mange gange, men til dem der siger de ikke kan noget - prøv at tage til DM på Birken i denne weekend smiley

• #3   19. maj 2009 Jeg har absolut ingen fordomme imod fjordheste, og jeg synes, de er lige så dejlige og udtryksfulde som alle andre heste. Jeg har selv redet fjordhest på et tidspunkt (part), og hun var noget af en strid banan, så det er nok lidt deres styrke, der holder mig fra dem. Men jeg ser absolut ingen problemer i at have dem som rideheste, for med den rette træning og opdragelse, skulle de være fantastiske heste (:

• #4   19. maj 2009 Jeg skal lige hilse og sige fjoller KAN GODT SPRINGE..
    MEGET HØJDT ENDDA..

Det er den perfekte hest i mine øjne..
    Godmodig, venlig, kærlig, lærnem, harmonisk, tålmodig, veljestærk,
    udholden, bliver sjældent syg, allround, smuk og et STORT smiley

• #5   19. maj 2009 Bering:

Den nye type fjordhest har slet ikke den brede og tykke hals...

• #9   19. maj 2009 tjah nu kommer jeg med min ærlige mening... HUSK det er et frit land.. så jeg har RET til min mening...

NOGLE fjordheste er super lækre og godt gående... men største delen af fjordheste er nogle overvægtige propper, uden gang... (i mine øjne)...

mange siger at fjordhesten er en super familie pony.. og det er nogle af dem også... men mange af dem er bum stærke, og FOR stærke for børn til at håndtere...

men det som i mine øjne er det der er mest "skidt", er alle de voksen ryttere, som hele livet tøffer rundt på fjordheste... til fjordheste stævner osv osv osv... i mine øjne ser en voksen rytter bare ikke harmonisk ud på en pony, hvis det er til bane ridning (og en fjordhest er en pony, jo)...

nu bliver jeg måske upopulær, men SO BE IT

• #10   19. maj 2009 Det er vel det samme som at nogen ikke synes om arabere, islændere, osv

• #11   19. maj 2009 Ja sådan er det jo bare. Har oss måtte høre en masse om Traver ;s.

Men folk har jo hver sin mening smiley

• #12   19. maj 2009 Nogle folk går simpelthen for meget op i, hvad andre folk tænker!
    Ja, hvad så hvis nogle mennesker ikke kan lide jeres hesterace? Hvad er problemet i DET? Hvis I bare selv er glade for jeres hest?
    Når I nu godt kan lide fjordheste, så kan I sikkert ikke lide min type hest, men det stiller jeg da ikke spørgsmålstegn ved, jeg accepterer det, for jeg kan jo ikke få jer til at skifte mening.

Men jo, jeg kan godt give mit bud på, hvorfor folk ikke kan lide fjordheste.
    Det er fordi de bedre kan lide en anden type hest, og har højere ambitioner.
    Nu bliver JEG også upopulær, men jeg klarer mig nu nok.

• #13   19. maj 2009 Jeg synes, det er dejligt at alle racer bliver repræsenteret. Det ville være dødkedeligt, hvis vi alle red rundt på en DV ..

• #14   19. maj 2009 Bering: HAHA, jeg har jo altid ret xb
    Men helt ærligt, kan jeg ikke se det kæmpe store problem i, at andre ikke kan lide jeres heste. Hvis det er dét I går op i, så køb dog en anden type hest?
    Så er I bare selv med til at generalisere.

• #16   19. maj 2009 At folk ikke kan li fjordheste, det er deres sag - jeg syntes stadig maja er gude skøn på trods af at hun er 28, olding og overhovedet ikke frisk xD.

Og derfor er det så også min sag at jeg ikke bryder mig om varmblodsracer, både i pony og heste kategori - brune heste er heller ikke min smag ;D.

• #17   19. maj 2009 Krikken: Det synes jeg er helt fair, men synes du så ikke jeg ville være åndsvag hvis jeg begyndte at svine dig til, og slet ikke kan forstå hvorfor du ikke kan lide "min" slags hest?

Tror det er menneskerne bag hestene der også spiller en rolle.

• #18   19. maj 2009 Jo netop :o). Det er det samme med stil - enten kan man tage kritik af den ellers kan man ikke, enten kan man tåle at skille sig ud og derfor stå for sku for sjove blikke osv. ellers kan man ikke.

For i sådan en sammenhæng har det noget at gøre med meninger og ikke fakta - jo hvis man kom og sagde at en fjordhest aldrig havde vundet en LB, for så ville man jo gå imod fakta og det er ret så svært.

• #19   19. maj 2009 Altså syntes at fjordheste er dejlige dyr.
    De fleste fjordheste er bare ikk bygget til at gå høj dressur og spring. Halsen er ofte for kort og ikk højstillet nok, med manglende smidighed og bærring og balane. Ofte er de meget stærke, da de jo er avlet for at trække en vogn. Også derfor den brede bringe og muskuløse bagpart. De springer ofte ret tungt uden teknikken til at komme helt til tops. Self kan de springe højt på enkelte spring, men ku nu godt tænke mig at se en fjordhest springe 120 bane(:

• #20   19. maj 2009 Jeg rider selv en Fjord hest og han er BESTEMT ikke tyk, fed, grim eller robust bygget.
    Han er faktisk ikke så robust bygget (jeg siger ikke han ikke er lidt robust men det er IKKE meget!)
    Og han kan godt gå RIGTiGT godt drussur og er kun 6 år og har stadig meget at lære smiley
    Han kan allerede chancere (staves) smiley og er har næsten lært schenkelvigning (staves) hehe smiley
    Han går til bidet og har faktisk en god gang!!
    Og han kan også sagtens springe højt og har en god teknik smiley

• #22   19. maj 2009 Annie: JA, og det er jo netop derfor at seriøse konkurrence-mennesker vælger fjordhesten fra, fordi den ikke har kapacitet nok til de højeste klasser.

• #23   19. maj 2009 Det kan så til en hver tid diskuteres med et fjordheste menneske :D.

• #24   19. maj 2009 Bering:

Faktisk ikke..
    Den helt nye type (mest i Norge) ligner en hvilken som helst anden race, den har bare fjordhestens kendetegn.
    Nogle af dem minder faktisk om en sportspony type. Tak et kig på www.fjordhest.no
    Under hingste katalog.

Selgfølgelig er der mange at den "gamle type", men de har da også en hvis charme i sig selv.. Fjordhesten er nok den race der har forandret sig mest over de sidste 10 år. Og i avlen er 10 år ikke særlig lang tid !!

• #25   19. maj 2009 skal jeg være ærlig synes jeg at det er synd at man forædler originalerne !! det er det samme der er ved at ske med frederiksborgerne og også ved at have en vis tendens blandt oldenborgerne. Der er snart ikke mange af de "rigtige" tilbage, det synes jeg er synd.

• #26   19. maj 2009 Jeg synes også det er synd, at man laver fjordheste om til sportsponyer. Man vil jo efterhånden lave alle heste om til sportsponyer / sportsheste?
    Man kan åbenbart ikke engang SELV lide racen mere?

• #27   19. maj 2009 Fjordhesten er bla. lavet om til en mere sporty udgave fordi de jo i tidernes morgen var avlet til at træke vogne og trække tømmer i skovene - men dette bruges de sjældent til mere og derfor har man ikke brug for den robuste udgave og man har derfor avlet mod en type hest som nu var efterspurgt.

Og den der er efterspurgt er jo en sporty pony der kan følge med rundt på stævnepladsen. Ikke at de robuste ikke kan det, nej - kan de sagtens og jeg syntes også det er dem der ser bedst og og er mest imponerene at se på når de går dressur.

Men efter som det ikke er for genialt med en stor hals som fx. avls hingsten Athos, Dukat Halsnæs eller Pelle Halsnæs har men mere hensigtsmæssigt med en hals som Idon Busklund og Mosegårdens Kejser, det er spinkel i det uden at tabe det robuste alligevel.

DV har jo også ændret deres avls mål - folk vil have mere gummibold gang og de får mere gummibold gang.

• #28   19. maj 2009 krikken
    og desværre laver mange af de "nye" gummibolde også vilde taktfejl! de løfter ikke benene harmonisk som de har gjort førhen...

• #29   19. maj 2009 Nu er DV jo også avlet til sport smiley ??

• #30   19. maj 2009 Jeg takker for de mange indlæg og for den pæne tone :-). Jeg vil give mange af jer ret i at til de højere klasser dressur og spring skal der nok noget mere ædelt til da en fjord har en meget kraftig og kort hals. Skulle jeg være stævnerytter ville jeg nok også vælge en anden race ;-), men nu har jeg valgt at jeg bare skal være hyggerytter og ride en distance (15-20 km) en gang eller to om året og det synes jeg min fjordhoppe passer godt til. Skulle jeg ud og finde en begynderpony til min datter ville jeg nok heller ikke lige vælge en fjordhest da de, som flere af jer skriver, er meget stærke og har lidt deres egen vilje, så ville da helt klart vælge noget mindre kraftigt og mindre stædigt hihi.Jeg ved godt at der også bliver set ned på travere og islændere og det forstår jeg heller ikke. Det er da også dejlige heste. Jeg synes også at bare man selv er glad for sin hest så kan andres mening være ligemeget. Syntes bare det kunne være interessant lige at høre nogle meninger smiley Så tusind tak for jeres svar alle sammen smiley

• #31   19. maj 2009 jannie, Anitamy prince!:D< 3 - Præcis ;). 'megen' avl på en vis ting får tit bivirkninger.
    Hvilket jo er utroligt øv. Man skal jo ikke håbe det går hen og bliver som med hundeavl.
    Fjordhesten har også haft nogle avlsproblemer hvor heste født med en sygdom havde seriøse balance problemer og væltede, problemet blev løst med at alle heste med denne sygdom blev afkåret og de ikke længere kunne kåres hvis de bar på det gen som gav sygdommen.

TeamRORK•Trine&Maracash• - Ja - men DV avler jo også efter hvad køberen vil have og hvad tiden siger.
    Hestevogne bruges ikke mere - altså er der intet formål i at blive ved med at avle på dette men avle til hvad der lige nu bliver brugt.

• #32   19. maj 2009 Hvis jeg skulle vælge en børnepony, ville jeg nok se på en Welsh eller en New Forest.

Men igen, hvis man er konkurrencerytter, vælger man typisk ikke en traver eller en islænder. Det er jo dér skoen trykker. Valget af race / hest afhænger jo af ens behov som rytter.

• #33   19. maj 2009 TeamRORK: Helt enig smiley

• #34   10. jun 2009
    TeamRORK•Trine&Maracash:
    Kunne ikke være mere uenig med din sidste sætning! Da jeg købte min var det fordi jeg ville stille op med ham! Jeg ville nå langt.. Vi har sprunget LA, redet diverse jagter - og har faktisk fået noget med hjem!

Så.. Det passer ikke!! Det kommer helt an på rytteren - og rytterens ambitioner!

• #36   24. aug 2009 Eiluj go Emmaj - Kommet for at blive!

Haha.. hvad er danske sportsponyer så? ALDRIG stædige?? ALDRIG dovne?? Det kommer HELT an på hvordan netop DIN hest er. Det er ikke racen der gør dem dovne.. -Det er igen opdragelse og hvordan de er vant til at blive redet. Også med stædighed.. smiley Min er fandme alt andet end stædig.
    Har set en MASSE sportsponyer med tyk mave... Dårlige argumenter..

-Det er jo helt induviduelt fra hest til hest.. smiley

• #38   24. aug 2009 Nej, det har en fjordhest bestemt ikke. Læs på lektien.. smiley

Kommentér på:
Hvad er problemet???

Annonce