{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.094 visninger | Oprettet:

Glidetøjle - hvad er problemet? {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg tænkte lidt på alle jer som kommenterer folk som rider med glidetøjle, hvad synes i er problemet med en glidetøjle? Hesten kommer jo ned og slapper af og bruger ryggen, hvis man self. kan finde ud af at ride med en glidetøjle og ikke misbruger det. Nogle siger det giver underhals, hvor? ikke én af mine heste har underhals, og jeg rider/varmer op/longerer med glidetøjle hver eneste dag. Jeg oplever kun at mine heste bygger muskler op, og bliver nemmere at arbejde med.
Men vil gerne høre jeres mening?
Hejhej

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afløbsrør i køkken skal skiftes 600 kr.
  • Service af garageport 540 kr.
  • Vinduespudsning af ca. 160 m² bolig 750 kr.
  • Opsætning af komfur og køleskab 590 kr.
  • Transport af fælge 500 kr.
  • Reset af 2 velux vinduer 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Glidetøjle - hvad er problemet?
  • #2   8. jun 2009 Glidetøjle er rent ud sagt djævlens værk. Jeg kunne aldrig i min vildeste fantasi drømme om at tvinge magic ind i en holdning - som forøvrigt ikke giver ham ryggen op og han kommer bestemt ikke til at arbejde med indvendige bagben. Og dermed kommer der INGEN holdning ud af det, kun et knæk på halsen.

• #4   8. jun 2009 Jeg synes ikke der er problem med glidetøjler hvis de bliver brugt korrekt.. Kunne dog aldrig finde på at ride med dem hverdag, da jeg synes, det giver en falsk tryghed. Men bruger dem af og til... smiley
    Synes dog heller ikke om dine longeringsbilleder må jeg indrømme..

• #5   8. jun 2009 Fordi at ryggen ikke kommer op fordi hovedet kommer ned.
    Nej, ryggen kommer op OGSÅ kommer hovedet ned som bonus pga. at ryggen er med og hesten er afslappet.

Dette mener jeg ikke er korrekt, jeg mener at man skal have tålmodighed til at få sin hest til SELV at søge ned og ikke tvinges. Da hvis den ikke søger ned, så er den enten spændt eller ikke med bagved.
    Hesten kan også nemt komme til at tvinges i en holdning den ikke er klar til med glidetøjle og den kommer så bag lod hvilket også er forkert.
    Muskler er meget muligt hestene får, men sjovt nok så har alle heste der bliver redet konsekvent bag lod ingen trekantsmuskel og en overudviklet hals muskel :o).

Det overnævnte ( bag lod ), har det at jeg endnu ikke har set en hest redet korrekt med en glidetøjle - samtlige heste jeg har set har været redet bag lod og spændte, ingen afslappede heste.

• #6   8. jun 2009 Dvs af og til er en gang hver anden måned...
    Synes tit man ser dem blive misbrugt, og det er rigtig trist.

• #8   8. jun 2009 jeg syntes at dne er fin hvis den bruges rigtig

• #9   8. jun 2009 så kan vi også begynde at diskutere indspænding

• #10   8. jun 2009 - Pernica Foto -
    - jep, du har helt ret! smiley

• #11   8. jun 2009 Pernica Foto: Der er sguda en grund til at det ser spændt og sammenkrøllet ud, for hesten står ligesom og skider ? . du spænder også dine muskler når du skide, lige så vel som jeg og hesten gør smiley haha

• #12   8. jun 2009 <b>Til jer der synes det er en fin idé og som kan finde ud af at bruge den rigtigt:</b>
    Jeg mangler beviser. Vis mig et billede af en hest som går korrekt med en glidetøjle, og hvis I er rigtig gode evt. en artikkel eller lign. som fortæller at glidetøjle er en god idé - og selvfølgelig skal der være argumentation som fører hen på hestens anatomi.

• #15   8. jun 2009 Perncia

det er et af de først billeder hvor jeg ´ser at hesten har det fint osv. smiley

har altid oplevet at de bliver spændt vildt ind osv.

• #16   8. jun 2009 på mit billede hvor hesten skider, der må i lige indrømme. SLAPPER I AF NÅR I SKIDER? nej det gør i vidst ikke..

I får det til at lyde som om jeg er ondskabsfuld og ikke kan ride og burde holde mig langt væk fra en hest, det kan da ogs godt være jeg skulle det, men jeg rider ikke med glidetøjle, jeg longerer med glidetøjle og indspænding hver dag.. Jeg er springrytter og vi er nok bare lidt dovne, og i alle springstalde rider de med glidetøjle på stortset alle hestene..

Pernica: nej det har jeg ikke prøvet, har heller ikke tænkt mig det, for jeg rider jo ikke med en stram glidetøjle så den ikke kan få hovedet op, jeg rider med den som en hjælp hvis den lyder ELLER tager hovedet op.

• #17   8. jun 2009 Pernica:
    Det må jeg sige, det er det første billede jeg har set hvor hesten går okay med glidetøjle. Måske er det bare et moment, men det er der.

• #19   8. jun 2009
    Martina (L) .

Når du nu selv siger det, så ja. Bare for at være hård:
    Du burde nok holde op med at ride når du ikke gider tage dig tid til at få en velgående hest.

• #20   8. jun 2009 Det er så nemt at sige at alle andre også gøre det, men det gør det ikke okay :o).

Men som Moe siger;
    <b>Jeg mangler beviser. Vis mig et billede af en hest som går korrekt med en glidetøjle, og hvis I er rigtig gode evt. en artikkel eller lign. som fortæller at glidetøjle er en god idé - og selvfølgelig skal der være argumentation som fører hen på hestens anatomi. </b>

Beviser, det mangler jeg ganske enkelt.

• #21   8. jun 2009 enig med det Moe skrev

• #22   8. jun 2009 ja, i har nok ret, jeg burde nok stoppe med at ride!

• #23   8. jun 2009 jeg er springrytter og jeg er hvertfald ike doven

• #24   8. jun 2009 Martina (L) .

Lad vær' med at blive tøsefornærmet. Du spurgte selv.

• #25   8. jun 2009 Du skal ikke skrive VI til springryttere!
    jeg er springrytter og jeg RIDER min pony og er ikke doven. jeg putter ikke sådan et ''hjælpemiddel'' på min pony.

(link fjernet)
    det kan godt være det bare er mig, men jeg synes ikke den ser speciel løs ud glidtøjlen

• #27   8. jun 2009 jeg sagde når jeg RED var den løs.

Pernica: går din hest korrekt? og kan du lige forklare mig hvordan en hest går korrekt?

Og jeg snakker om springryttere på højere plan.

• #29   8. jun 2009 Pernica:
    Sorry, jeg kludre altid rundt i navnene smiley Men bare lige et spørgsmål:
    Når han nu er så dygtig og glidetøjlen ikke rigtig har noget formål på ham, hvorfor så have den på?

• #30   8. jun 2009 springrytter eller ej, det er kun at springe over hvor gærdet er lavest, og det er bestemt ikke det bedste sted at springe over... hellere bruge noget ekstra tid på at ride hesten ukorrekt, men hen mod det rigtige mål, fremfor at spænde hesten sammen og nå målet hurtigere... (håber i forstår hvad jeg skrev)

Jeg bruger skam også hjælpemidler når jeg rider, og longerer, bruger da også selv indspøndinger under longering, på de voksne heste, unghestene bliver longeret kun i grime/kapsun, og de ældre udvoksede for indspænding på, men når jeg bruger den er den næsten ligeså løs som på Pernica's billede, det er et HJÆLPEMIDDEL ikke et tvangsmiddel, hjælpemidler kan sagtens bruges korrekt, men desværre ses det ikke særlig tit...

• #31   8. jun 2009 det kan godt være det er på højere plan, men jeg kender også nogle der rider på højere plan og de tvinger ikke hesten i tvangsholdning bare fordi de rider på højere plan..

• #32   8. jun 2009 godt ditte smiley

• #34   8. jun 2009 jeg mener bare at en korrekt redet og lydig hest skal gå ned uden glidetøjle. det kræver selvfølgelig en dygtig rytter at få den til det, men på den anden side: hvis man ikke selv kan få den ned og gå afslappet, så er man heller ikke god nok til at håndtere glidetøjler.
    jeg er ikke tilhænger af tvangsmidler, heller ikke selvom den er løs og derfor ikke tvinger. for mig er det mest princippet i det... smiley

• #36   8. jun 2009 Randi: haha d; kan bare ik rigtig forholde mig til at nogle rider med den hver dag ? godt det ikke er min hyp hvertfald! (;
    og morten rider ikke med sådan noget pjat på hans heste, han rider dem hellere længere tid og får dem redet korrekt! (:

• #37   8. jun 2009 jeg rider meget meget sjældent med glidetøjle på Contino, og når jeg gør er den så løs at den kan træde i den. I får det til at lyde som om at "os" der har glidetøjle er nogl satans mennesker, og jeg startede jo med at spørge om hvorfor det var en problem HVIS kan håndtere det? jeg sagde ikke i skulle vide mine longebilleder?

• #38   8. jun 2009 Nu hvor i har så meget i mod glidetøjlen har i så også noget imod at man longerer med <b> pessoa </b> ?

• #39   8. jun 2009 Martina: "I får det til at lyde som om at "os" der har glidetøjle er nogl satans mennesker, og jeg startede jo med at spørge om hvorfor det var en problem HVIS kan håndtere det? jeg sagde ikke i skulle vide mine longebilleder?"

- alligevel blev de vist, for at vise dig, at du ikke selv bruger den korrekt... uha, det er ikke sjovt at få sandheden at vide hva... og at du rider med en løs grlidetøjle, gør det ikke godt for at den misbruges under longeringen... (hvilket du har bevist på billederne)

• #40   8. jun 2009 Jeg mangler stadig beviser til ordentlig agumentation for at den kan bruges korrekt og gerne link ( her skal være en kæmpende smilende smiley som den på MSN ).

Så citere lige moe igen;
    <b>Jeg mangler beviser. Vis mig et billede af en hest som går korrekt med en glidetøjle, og hvis I er rigtig gode evt. en artikkel eller lign. som fortæller at glidetøjle er en god idé - og selvfølgelig skal der være argumentation som fører hen på hestens anatomi. </b>

Eller kan disse beviser/link/billeder ikke findes? Eller tør folk ikke stå frem? Hvis man mener man bruger den rigtig og har agumentationen i orden burde det ikke være et problem?

• #41   8. jun 2009 »' Sofie Isaksen . .

Ja.. Det er også at springe over hvor gærdet er lavest.

• #42   8. jun 2009 Sofie Isaksen: Pessoa linen er på samme måde som alt andet indspønding, hvis den bruges KORREKT er det et hjælpemiddel, bruges den forkert er det et TVANGSmiddel....

• #43   8. jun 2009 Pernica:
    Jamen nej hvor det kører for mig haha!

• #44   8. jun 2009 <b> Der er sgu RIGTIG MANGE prof. ryttere som rider og longerer med glidetøjler, og de har sgu rigeligt med succes med det og fine, tilfredse og løsgjorte heste smiley . </b>
    - det bliver gjort på samme måde og nogle steder MEGET strammere smiley så de er ikke meget bedre, selvom de er manges forbilleder smiley . hihi

• #46   8. jun 2009 Pernica. elsker sætningen "med næseryggen i lod ELLER en smule foran"...

• #47   8. jun 2009 Ditte :

Nemlig ville jeg helelre aldrig gøre på Rosse!
    ja og han rider ret så høje klasser

• #48   8. jun 2009 Martina jeg rider også med glidetøjle nu og da men det er som med dig kun til opløsning og til at få ryggen med. Det er ikke alle der kan ride med den og det er ikke alle der har forståelse for det. Men jeg synes det er fint du vil høre folk mening om det. Jeg har ikke tænkt mig at stoppe med at bruge den nogen gange fordi folk får ondt i røven af det. Når jeg har den på bruger hun den faktisk ikke rigtig, men slår hun med hovedt strammer den jo. Nogle ville i det tilfælde sætte chambon på, men den gir jo ikke slip som glidetøjlen gør. Jeg bruger den og skammer mig ikk!!

• #50   8. jun 2009 kan huske da Louise lagde glidetøjle på Stakkels Nanna hendes mule var helt inde ved hendes bringe.. måtte have af vide af morten at hun havde gjort dte fordi hun gjorder det mens hun bare skulle passe hende smiley

• #51   8. jun 2009 <b>Moe:</b> det gør da at hesten netop får ryggen op, og får bygget en flot, solid og stærk overlinje og bagpart bla. og ikke for alt lave et personligt angreb, men det har din hest efter billederne at bedømme, ikke særligt meget af ..

• #52   8. jun 2009 Well, et lille indput.

<b>Man skal være utrolig dygtig for at ride med hjælpe tøjler, men hvis man er så dygtigt, så burde man jo også kunne løse problemet uden - så hvad formål tjener de så, eller siger de bare noget om personen?</b>

• #53   8. jun 2009 »' Sofie Isaksen . .

Ting tager tid og jeg har ikke tænkt mig at springe over hvor gærdet er lavest. Hvis du nu så ordentlig efter ville du ligger mærke til at han fra naturens side er kortere i overlinien end i underlinien hvilket blot gør det mere besværligt - men jeg vil stadig ikke ligge en passoa på ham..
    Og ikke lave et personligt angreb? Det er lige præcis det du gør min pige.

• #54   8. jun 2009 Sara J: med en chambom har hesten er hesten da mere fri til at placere hovedet ( an på om du strammer den megget self. )
    men er nok det samme når du som du skriver ikke rider med den stram

• #56   8. jun 2009 Pernica: Gider du lige fortælle mig om mine to dressurbilleder (har lige lagt dem ind) og det er korrekt eller ukorrekt?

Ditte: hvem er Morten?

• #59   8. jun 2009 jeg er helt enig i at i ukyndige hænder, skader den kun.

og jeg kan stadig ikke se et problem i det, når man kan finde ud af at bruge det, selvom man er dygtig.

• #60   8. jun 2009 alla sammen!!

Hvis alle de der hkælpetøjler er så slemme hvorfor kan man så købe dem..

syntes at nogen af dem burde forbydes

• #61   8. jun 2009 Jamen hvis man er så kyndig at man kan bruge den, så brude man da også være så kyndig at man kan finde en anden løsningen :o)?

• #62   8. jun 2009 Moe: hahahahah "min pige" ? Nej det tror jeg så ikke lige, den må du nok længere ud på landet med, den går ikke her i butikken (;
    Du har da ret i at den er noget uharmonisk, men det kunne jo netop hjælpe den til at blive stærkere i overlinjen, så den har mindre risiko for at få ondt i ryggen/lænden eller få skader smiley .
    Vel og mærke hvis pessoaen/glidetøjlen bliver brugt rigtigt smiley hahah

• #63   8. jun 2009 og nogle af jer siger: "hjælpemidler burde forbydes"
    Hva med sporer?

• #64   8. jun 2009 Sporer er endnu et eksempel på en træls hjælpemiddel, ville helst undvære, men den SKAL desværre bruges i dressur...

• #65   8. jun 2009 til spore:

det med dressur syntes jeg burde forbydes men det findes heldigvis den der som bare er en metal ring på en måde uden "dudden" på

• #66   8. jun 2009 »' Sofie Isaksen . .

Rom blev ikke bygget på en dag, og det gør Magics muskler heller ikke. Jeg er skam igang som du kan se på billederne. Og jeg nægter stadig at putte en passoa - det er at springe over hvor gærdet er lavest og det giver bestemt ikke det resultat jeg leder efter. Færdig.

• #67   8. jun 2009 dejlige at alle har deres meninger ellers levende vi i en kedlig verden smiley

• #68   8. jun 2009 Assi: Nå ja hun kan jo tage det til sig eller ej, men hun skal da ikke sige at det fx ikke hjælperm når dem der har det og bruger det rigtigt, har stærkere og mere muskuløs overlinje end hendes har smiley så skal man jo ikke være hellig ..

Cecilie J: 1) en hest kan ikke tage sin hals ud af sin krop (;
    2) Ved pessoaen får hesten netop ryggen OP og halsen runder sig og bliver strukket NEDAD (: . det er jo netop det, at den får ryggen op der, sådan at man også virkelig kan se rygmuskulaturen på hesten, der bliver den jo netop opbygget smiley

• #69   8. jun 2009 La Dolce Vita:
    Hvis sporer ogs er træls tvangsmiddel, hvorfor rider du så med det når du ikke rider dressur?

• #70   8. jun 2009 Sofie- Dit personlige angreb mod MOE er ikke fair.... hun KUNNE nok bruge Pessoaen, men hun vælger at lade være DET ER HENDES VALG..!! jeg har skam også en hest der ville have gavn af en tur i pessoaen, men hun kommer det IKKE... ganske enkelt fordi, bruges den forkert skader det mere end det gavner, og jeg ved ikke hvordan det skal gøres korrekt, så derfor tager jeg den lange vej, og rider samme resultat i min hest, for som tidligere skrevet MOE holder HESt ikke maskine, og mig ligeså...!!!

• #71   8. jun 2009 A S S I :
    jo, jeg mener det er fint at ride med glidetøjle hvis man kan administrerer det.
    Og ja, jeg har en utrolig glad og velfungerende hest ved min side, som arbejder utrolig godt når han er blevet varmet op i longe med glidetøjle.

• #72   8. jun 2009 Jeg er enig med Sofie i at en pessoa er et GODT hjælpemiddel også, hvis det bruges korrekt.

• #73   8. jun 2009 Martina, når jeg ikke rider dressur er sporene ikke på...!!! i enkelte tilfælde på enkelte hest er de på fordi jeg ikke gider tage dem af, men KUN på de heste hvor mine ben alligevel ikke ligger mod hesten hele tiden, f.eks, skal jeg vride mit ben for at bruge sporen på f.eks. April's Nar et vrid der gør ondt i mit knæ, pga. en knæskade, så selvom jeg har den på til dressur rører den ikke hesten...!!! DERFOR...

• #74   8. jun 2009 »' Sofie Isaksen . .

Hvad skal jeg tage til mig? Pessoa er at springe over hvor gærdet er lavest. jeg kan gætte mig til at du er tilhænger af hjælpelinen? Må jeg stille dig det spørgsmål, hvorfor du har valgt at tvinge din hest ind i en holdning som den ikke har muskler til, men som den først skal have bygget op?
    Jeg vil gerne påpege at jeg føler mig bare en smule udsat når du kommer med det personlige angreb og finder magics mangler frem. Lad venligst vær, for jeg har overhovedet ikke spurgt dig ad hvad du mener om min hest.
    Du spurgte om hvad vi mente om pessoa, og jeg svarede - jeg lagde ikke op til at du skulle komme med et personligt indgreb imod mig bare forid jeg er uenig med dig. Færdig!

• #75   8. jun 2009 Min hest er ikke utilfreds. Det hele her foregår i hestens tempo. Og ingen blir tvunget til noget. Den er der KUN hvis hun slå fra men den er som sagt altid slap så hun "bruger" den ikke. Og hvad spore angår så bruger jeg spore og jeg er springrytter. smiley Men er også en Lille dame på 160 og hesten er 171 og kan ikke nå ned. Ikke at det er en undskyldning men min veninde når hun rider hende, og hun er 175 og har lange ben, har ingen problemer med det. Dog kan hun ikke holde hende "inde" hvis hun vil udenom springet. Derfor spore men ingen pisk. Igen så er sporene der men blir ikke brugt andet end til forstærkning.

• #76   8. jun 2009 Martina, og hvorfor tror du egentlig at jeg rider med spore, de eneste billeder af mig med sporer på er under dressur træning lige inden stævne, eller til et stævne..!!!

• #77   8. jun 2009 *La Dolce Vita* med vidunderlige Bamse Ramse og A S S I :
    Tak for de pæne ord, det var lige sætningen jeg ledte efter smiley

(jeg ved ikke hvorfor det altid er mig der bliver udsat for de personlige overgreb, jeg må have en eller anden provokerende indvirkning på folk så de føler sig nødsaget til det. Jeg burde lærer at blande mig udenom)

• #78   8. jun 2009 Til spore-debatten :
    Jeg er enig med *La Dolce Vita* med vidunderlige Bamse Ramse - det er en skam at de skal rides med til stævner.

• #79   8. jun 2009 La Dolce Vita: det har jeg da heller ikke sagt at hun skal ? men ja det kunne da i hvertfald godt gavne hesten smiley Det var jo ganske enkelt en idé til hvordan hun kunne få en hest med mere overlinje og stærkere muskulatur, ikke at hun absolut skulle tage det i brug smiley det er vel hendes valg, så kan man være enig eller ej smiley
    Mht. det at du ikke rider med sporer siger du, og at du ikke tager dem af nogle gange, det er da også ren dovenskab ? (: og jo, når man har sporer på, så bruger man dem jo, at det så er i større eller mindre grad er jo en anden sag smiley

Cecilie: Det har jeg da bestemt ikke sagt noget om?
    men pessoaen hjælper hesten op med ryggen, netop fordi den også kommer til at træde godt ind under sig selv med bagparten og derved samtidig får en del bagbensaktion smiley .

• #80   8. jun 2009 jASSI:
    eg har fået at vide jeg skal opvarme den sådan af en dyrlæge af særlige årsager, så jeg kan ikke se problemet i det stadig, og jeg mener helller ikke det er forkert.

• #81   8. jun 2009 »' Sofie Isaksen . .

Ja tak for din idé - jeg springer over. Jeg har allerede en idé som jeg lever ud i livet.

• #82   8. jun 2009 jeg elsker debater/diskutioner XD

• #83   8. jun 2009 moe: Your choice . Held og lykke :b

• #84   8. jun 2009 A S S I:
    Jeg må desværre sige at jeg har oplevet dyrlæger der har anbefalet diverse hjælpetøjler - såsom glidetøjle og pessoa. >_<

• #85   8. jun 2009 »' Sofie Isaksen . .

danke

• #86   8. jun 2009 Moe, var så lidt, oplever det også selv - ofte...

Sofie, DET SKADER med pessoe hvis man ikke kan finde ud af at bruge den, så er det nok ikke en god idé, hvis man VED man ikke kan bruge den, så vil det jo være mishandling ALLIGEVEL at bruge den, det er jo nok derfor hun hele tiden siger hun ikke vil gøre det på den måde...!!!!!

og når jeg ikke GIDER tage dem af, ja så er det sjovt nok når jeg alligevel ikke kommer til at bruge dem når jeg rider, som sagt har jeg heste hvor det fysisk gør ONDT på MIG, hvis jeg brugersporene, så det betyder jo ligesom at jeg ikke bruger dem, selvom jeg ikke har pillet dem af...

Og sjovt nok evner jeg alligevel at ride den mest dovne JYDE uden at skulle sparke den frem med spore... det hedder ridning med sæde..!!

• #87   8. jun 2009 Assi:
    nej det tror jeg ikke den ville.
    og min dyrlæge anbefaler faktisk ogs pessoa nu i siger det.

Moe:
    Det her er overhoved ikke en personligt angreb over dig eller noget, men du rider ikke med bid - vel?
    er det også en tvangsmiddel?

• #88   8. jun 2009 Martina (L) .

Det er en helt anden diskution. Jeg tager den gerne op, men jeg skal lige spise først hvis det er okay. Jeg skriver til dig bag efter.

• #89   8. jun 2009 La dolce vita: Du rider med spore dine springbilleder på den der april

• #90   8. jun 2009 La Dolce Vita: Hun har da ikke sagt noget om at hun ikke kan finde ud af at bruge den ? Det er jo nok også derfor jeg har skrevet at hun KAN VÆLGE at bruge det hvis det bliver brugt KORREKT smiley haha !
    Lad være med at spille hellig .. at du bruger sædet bruger jo nok også benene, jeg tror ikke på at du sidder med benene helt ude i spagat for ikke at bruge sporene smiley så er det da megegt godt gået i al fald smiley Det er jo heller ikke en win-win situation når du er doven og ikke gider tage sporen af og så også føler dig at det gør ondt på dig, når du sidder på hestene .. .

Og du skal da heller ikke spille hellig over at du kan ride en trækhest frem ved brug af sæde og at det du gør kaldes at ride rigtigt, når du absolut ikke har nogen idé om hvordan jeg rider mine ? (:

• #91   8. jun 2009 Dolce Vita.
    Hør nu efter hva jeg siger, DYRLÆGEN HAR SAGT JEG SKAL GØRE DET PÅ DENNE MÅDE AF SÆRLIGE ÅRSAGER.
    Derfor skal du ikke rette på mig og min måde at gøre tingene på.

• #92   8. jun 2009 Cecilie: ja så har du jo opfattet hvad jeg har skrevet, forkert smiley

• #93   8. jun 2009 det jeg skrev til dolce vita var til assi.

• #94   8. jun 2009 ville også gerne høre årsagen

• #95   8. jun 2009 A S S I:

nej det må du ikke, da det ikke rager andre end mig og dem der har med min hest at gøre.

• #96   8. jun 2009 Jeg er imod både glide tøjler, indspændinger, chambon osv.. da de alle har den fejl at de trækker hesten ned og ind.. hesten skal strækkes frem og ned for at sætte de korrekte muskler.. hjælpetøjler presser hestens s-kurve sammen, frem for som korrekt at strække og løfte den så den lære at bære sig korrekt..
    Ydermere ligger de et meget kraftigt pres i hesten nakke og mund.. og lære dem at tag i tøjlen betyder krøl halsen sammen..
    De løfter ryggen statisk og opbygger de forkerte muskler som gør det sværere for dem at gå korrekt og de får hårde spændte muskler der ikke kan svinge som de skal..
    Desværre tror mange det drejer sig om bare at få ryggen op.. men det handler om at den skal svinge afslappet og bære korrekt.. hvilket er umüligt med hjælpetøjler.. både i ridning og longering..

• #97   8. jun 2009 Okay..
    <b>Svar på mit bidløse</b>
    Jeg er af den overbevisning Magic trives bedst med en sidepull. Jeg startede med at ride bidløst fordi jeg ville bevise over for mig selv at Magic og jeg kunne gøre det bidløst. Da jeg begyndte på undervisning uden bid og anatomisk korrekt gik det op for mig at hele den ridning jeg red før ikke gav mening for mig - så jeg skiftede.
    Nu bryder jeg mig ikke så meget om tanken om at have kontakt til hestens mund da jeg ved den er meget følsom. Næseryggen på hesten er også følsom, men den tanke kan jeg forholde mig noget bedre til.

Om jeg mener bid er et tvangsmiddel? Det kan det nemt være og hvis jeg skal være ærlig så syntes jeg at jeg flest gange har set et bid blive brugt til at tvinge en hest i en uhestelig (Du kender udtrykket umenneskeligt :b) holdning, end jeg har set det spørge hesten på en ordentlig måde om den har lyst til at aktivere det indvendige bagben og dermed tage ryggen op og "krølle sig sammen fortil".
    Jeg har selv brugt det som tvangsmiddel, det erkender jeg åbentlyst.

• #98   8. jun 2009 Moe:
    Okay, det er helt fair at have sin egen mening.
    Synes du så komkurrenceryttere rider forkert når de nu rider med bid? og er det kun bidløse ryttere som burde ride?

• #99   8. jun 2009 Martina (L) .

Jeg må indrømme at jeg tvivler stærkt på den danske rideverdens kunnen i forhold til at ride en hest korrekt - det er jo ikke for ingenting at vores konkurranceheste kun lever i 7 år i gennemsnit, inden de må aflives grundet dårlig ridning.
    Jeg bryder mig ikke særlig meget om det traditionelle ridning, da jeg bedst kan lide at ride min hest anatomisk korrekt. De fleste traditionelle ryttere ved ikke særlig meget om hestens anatomi og hvad det vil sige at ride en hest anatomisk korrekt. Men det er jo heller ikke sikkert de ønsker det, det kan jo være de bare vil konkurerre - hvad ved jeg smiley

Og om jeg syntes det kun er bidløse der burde ride?
    Min træner rider ikke bidløst, men det jeg syntes det kunne være fedest hvis hun gjorde smiley Men nej det mener jeg ikke - en hest kan stadig blive redet korrekt med bid i munden smiley

(og jeg definere en korrekt holdning, som en anatomisk korrekt holdning. Som kommer af det indvendige bagben og tempoet.)

• #100   8. jun 2009 Moe:
    okay smiley
    det er dejligt der er en derinde der kan finde ud af at argumentere sine holdninger, respekt for det.
    Rider du ikke for at konkurrerer da?

• #101   8. jun 2009 Martina (L) .

Nej bestemt ikke smiley Jeg bryder mig ikke om at konkurerre.

• #102   8. jun 2009 Moe: mmmh, okay. hvis det ikke var for stævner, så gad jeg sku ikke ride.

• #103   8. jun 2009 ASSI:
    jeg rider fordi jeg nyder at vinde, og se resultater og fremskridt med mit arbejde med heste.

• #104   8. jun 2009 og min egen udvikling til stævner.

• #105   8. jun 2009 så ville jeg bede dig stoppe med at ride..

• #106   8. jun 2009 *RAI Colahyper*iImod VIP ordning!!* Ny Pony kig!* hvorfor?

• #107   8. jun 2009 Martina (L) .

Ja dem er der jo også en hel del af - køber en hest for at konkurerre smiley

• #108   8. jun 2009 Moe:
    Hvis man først har prøvet konkurrenceverdenen på højere plan, så rider man altså ikke for sjov længere.

• #109   8. jun 2009 hvis man har med heste at gøre så skal man sgu da også elske dem osv. ellers kan du jo bare starte til svømning eller træne en hund

• #111   8. jun 2009 Assi:
    Jeg har da fået min hest for at komme videre og se resultater, ellers kunne jeg jo lige så godt have beholdt min første pony som kunne gå LA.
    *RAI Colahyper*iImod VIP ordning!!* Ny Pony kig'*:
    Hver sin mening.

• #112   8. jun 2009 Jeg rider også for stævner og for at konkurrere. Jeg elsker mine heste højt og jeg nyder at se mit arbejde med dem og se udviklingen mellem hvert stævne.
    Jeg får snart to nye heste og JA det bliver UDELUKKENDE købt for kunkurrencens skyld smiley ellers kunne jeg lige så godt ride rundt på en tyk fjordhest eller islænder (ikke for at støde nogen, men jeg er til rigtige springheste :))

• #113   8. jun 2009 Sofie: du kunne også have en jyde smiley

• #114   8. jun 2009 Ja det kunne jeg jo smiley det tror jeg jeg vil have næste gang smiley og så en plov som den kan trække på marken smiley

• #115   8. jun 2009 jep, og det har jeg.

• #116   8. jun 2009 Hvis man først har prøvet konkurrenceverdenen på højere plan, så rider man altså ikke for sjov længere.

Nu har jeg fulgt med i heeeeeeeeeeele debatten og prøvet at blande mig uden om..
    Men her må jeg altså lige spørge:
    Hvordan kan du ride, uden det er sjovt?

• #117   8. jun 2009 jeg har det ufattelig sjovt når jeg rider, jeg synes det er sjovt at se min og hestens udvikling, hvert for sig - og sammnen.

• #118   8. jun 2009 Altså hvis man ikke rider for at vinde hvor så konkurrence?? Jeg vil dog sige at jeg brugte de "små" klasser til at se hestens udvikling og se om den klarede niveauet tilfredsstillende. Men jeg synes det er sjovt og ride og konkurrere. Holder stadig med dig Martina smiley

• #119   8. jun 2009 Sarah J:
    ej du er min ven!
    tænk at der kun er tre der kan se det fede ved ridning smiley

• #120   8. jun 2009 Sarah J: Ja, du styrer ! smiley GOD holdning!!

• #121   8. jun 2009 Er det fede ved ridning konkurrencer? smiley

• #122   8. jun 2009 Er det fede ved at ride at konkurrencer?

Det fede ved at ride eller mere, det fede ved at være sammen med heste, er da ture ud i naturen og sammenholdet mellem hesten og rytteren...

• #123   8. jun 2009 Semine: ja blandt andet og primært er det smiley

• #125   8. jun 2009 Det fede ved ridning er forhåbenligt! det sammenhold du får med din hest..

• #126   8. jun 2009 Semine: Der er ikke nogen bedre følelse end hvis man rider på en super fin hest, eller når man får noget til at fungere som man har arbejdet med, se sin hest udvikling over noget tid, få ros af andre over ens arbejde, eller få positive kommentarer.

• #127   8. jun 2009 Der er da ikke nogen bedre følelse end, når hesten stoler på en og det sammenhold man kan bygge op med sin hest.

• #128   8. jun 2009 jo det er der så.
    igen - det er en smagssag.

• #130   8. jun 2009 det gør vi sikkert også.

• #131   8. jun 2009 det går det bestemt ikke, synes jeg.
    Jeg synes jeg behandler min hest med respekt, uanset hva i synes mht, glidetøjle, og jeg har en glad og velfungerende hest.

• #133   8. jun 2009 Jeg bruger ikke glidetøjler, da jeg ikke kan se formåelt med dem. De for i 99% af tilfældene hestene ind bag lod, så de bliver spændte og føler ubehag pga. af stor fysisk belatsning i den holdning. Hesten skal stække sin hals frem og NED og ud af kroppen. Altså remonte, oh ja det tager tid men der er ingen genveje. Hesten skal have musklerne opbygget langsomt, ligesom hvis vi skal træne til f.eks. et maraton smiley Det tager tid at bygge hesten op, men man får det hele igen! smiley Så ingen hjælpemidler, blot tid, tålmodighed og masser af ros smiley
    Og er enig med Signe smiley

• #134   8. jun 2009 Glidetøjle kan i nogle tilfælde bruges med succes af erfarne og dygtige ryttere til at kontrollere en problematisk hest. Generelt bør brug af glidetøjle undgås, da den i ukyndige hænder kan føre til, at hesten bøjer nakken i en forkert holdning, som ikke svarer til bagbenenes indundergriben. Altså dårlig dressur.
    Ukritisk brug af glidetøjler kan give hesten spændinger og kan i værste fald føre til skader i dyrets nakke og nakkebånd. Det er ikke ualmindeligt at finde knoglenydannelser på nakkebåndets tilhæftning på kraniet som følge af forkert brug af glidetøjle.

• #135   8. jun 2009 Sofie, når jeg siger at jeg rider en hest med spore på, uden at nå hesten, så er det fordi der er 10-20cm, fra min hæl OP til hesten... og så kan det jo være ligefedt om de er på eller ej... så dér går dovenskaben i mig... det er også en hest jeg rider med stemmen, da det er en handikap hest... !

Martine, IH ja, der hvor April's Nar bliver sprunget med spore på, det er klart mig... aha... der er andre der rider mine heste også så, nej, springer ikke med spore, ikke endnu, skal til det når ENGANG jeg føler jeg kan styre mine ben nok i springene til IKKE at bruge dem forkert... har en dygtig rytter til at ride April's Nar for mig lige pt. og HUN kan bruge benene korrekt, samt styre benene, ellers fik hun ski ikke lov til at springe med spore på...

det er fint i har heste for konkurrencens skyld, det har jeg ikke, jeg har dem heller ikke for min egen skyld, jeg har dem for hestens skyld, og for avlens skyld...

• #136   8. jun 2009 og jeg kalder mig bestemt ikke hellig ved at jeg kan ride en jyde uden at tæske den i siden, og siger heller ikke at fremdrift ved sæde ikke er i samarbejde med schenklerne, men det er ikke ensbetydende med at jeg bruger benene meget... siger INTET om hvordan du rider dine heste, dig om det, jeg rider stadig mine uden hjælp fra diverse "hjælpemidler", hvilket JEG er tilfreds med...

Men du skal kraft****** ikke nedgøre den jydske hest... jeg har en jyde der kan konkurrere fra LC-LA på lige plan med en DV'er, og det er fornuftig ridning som dét der gør MIG glad, og det har du bare at respektere som MIT valg af hest og ridning, og så længe du gør det så blander jeg mig heller ikke i dit valg af hest, type af ridning, samt din behandling af dine heste.!

• #137   8. jun 2009 Peace love and harmoni folkens d: haah

• #138   9. jun 2009 dette er altid en diskution der kan vare til evig tid..

Jeg bruger en sjælden gang imellem glidetøjle.. men kun fordi min træner sagde det kunne være en god ide fordi han har en meget løs skulder så for at hjælpe lidt ladge vi en meget løs glidetøjle på min..

at bruge den hver eneste dag er måske lidt overdrevent, men det er jo alt efter behov.. jeg har det sådan at så længe hesten ikke er tvunget ind med den dvs. den er stram som en line så ser jeg ingen grund til ikke at bruge den som en hjælp en overgang eller efter behov.. det hjalp enormt på min.. men man skal kunne finde ud af at ride ordenligt med den..

ved så godt at mange siger hvis du er dygtig nok til at ride med en er du også til at undvære den.. ja ja whatever ... nogle folk herinde er og forbliver voldsomt hellige...

• #139   9. jun 2009 Nu når folk har så travlt med hvor forfærdeligt det er og de kræver beviser for at det kan være gavnligt for hesten, burde man forvente at de selv lettede røven og fandt noget dokumentation der kunne tale for deres sag!

• #141   9. jun 2009 <f>Team FE :'D<3 S</f> Det var dog et af de mest uvedkommende svar jeg nogensinde har fået! Og på ingen måde relevant i forhold til det jeg skriver.

• #143   9. jun 2009 Jamen, hvis der gør det synes jeg i skulle vise dem for dem der ikke tror på jer.

Er så ked af at kun meget få på dette site kan føre en saglig debat og komme med henvisningeer til forskning o.a. der bakker op om deres holdninger!

• #144   9. jun 2009 Camils:
    Du har fucking fuldstændig ret, vi mangler beviser!

• #145   9. jun 2009 <b>Martina (L)</b>
    Bare så du ikke misforstår, jeg er ikke for brugen af glidetøjler, men vil mene at hvis folk vil nogle til at ændre holdning bør de kunne argumentere for det og efterfølgende komme med noget der kan bakke opo om den begrundelse.

• #146   9. jun 2009 hvis man brruger glidetøjlen som hjælpe tøjle som de er lavet til så var det fint, men der er så mange som misburger dem fordi de nu har hesten i hænderne og kan ved små ryk stramme dem ind i holdning.

jeg har brugt glidetøjle fordi min hest gloede mere end at koncentrere sig om det hun skulle, men brugte den i starten kun ved underviser så jeg kunne lære at bruge den, jeg red løs med den for at vise hende vejen ned, og har ikke brugt den siden..

hvis man kan ride med måde, så er det et fantastisk hjælpe middel

• #147   9. jun 2009 Pernica foto

kan ikke være mere enig, er ked a at sig det men Martina, ser ud til du misforstår hvordan man burger en glidetøjle, det er ikke et lonce redskab, men rideredskab som skal få hesten til at søge ned..

• #148   9. jun 2009 Rendt over denne artikel... Rimelig interessant læsning

(link fjernet)

• #149   9. jun 2009 tinna s

tror de fleste (inkl mig) har brugt glidetøjlen nogle gange og nu samler den støv i skabet, gør den ihvertfald ved mig smiley

så det er rigtig som der står den er retur smiley

• #150   9. jun 2009 Sjalodde<3for altid : det er stadig min dyrlæge & tidligere ejer som har sagt jeg skal gøre det på denne måde.

• #151   9. jun 2009 så det dælme nogle uvidne mennesker, for sådan bruger man ikke en glidetøjle, det er selvtræning/eksperiment som er endt med glidetøjle bag sadelbom

• #152   9. jun 2009 <b>Sjalodde</b>

Hvordan kan du egentlig være sikker på det? Den væsentligst forskel på det martina laver og brugen af chambon er vel blot at man primært benytter sig af elastik til chambonen

• #153   9. jun 2009 hver sin mening.

• #154   9. jun 2009 camilse

det så din opfatning. generelt burger man ikke hjælpemidler, og glidetøjler er ikke til loncering. så hellere noget der kan give sig

• #155   9. jun 2009 Den svar gav ingen mening.

• #156   9. jun 2009 jo det gjorde kom med min mening.. så du kan da bar mene noget andet med sådan er mit syn på hvordan en glidetøjle ikke skal bruges

• #157   9. jun 2009 La Colce Vita:
    hvor skulle jeg vide at du fik andre til at ride dine heste?

• #158   9. jun 2009 det er da logik, når man tænker på at udseendet af rytteren skifter væsenligt...
    samt man kan spørge, istedet for at gå ud fra at jeg er ene om at træne alle 15 heste jeg har oprettet samt de som jeg ikke har oprettet...

• #159   9. jun 2009 fint fint, nu kiggede jeg kun lige på den ene, ikke.

• #160   9. jun 2009 Det er sidste gang jeg gø opmærksom på at jeg ikke kan gennemskue meningen i det folk skriver!

Jeg har nu altid ment at det er bedre at gøre opmærksom på det end at gøre en fjer til fem høns!

• #161   9. jun 2009 *La Dolce Vita*

Jeg havde nok valgt at skrive det under billedet for at undgå den slags misforståelser smiley

• #162   10. jun 2009 camilse: det står i beskrivelsen af hesten, skifter billeder ofte så gider ikke altid skrive tekst under billederne...

• #163   10. jun 2009 Holder stadig med dig Martina. Og emnet er vist slut, smiley Alle har sine meninger. Jeg træner også mine heste og andres på måder som ikke aller synes om. Jeg laver ikke dyremishandling for mine heste er mit et og alt og mine heste kommer ALTID først. De har ikke valgt mig som ejer men omvendt. Min store hest feks ville jeg bruge til dressur. Hun er meget lang over lænden og det gør det næsten umuligt at få hende samlet og få benene op til forben. Så fik min kiropraktor lov til at se hende og han satte det på plads og sagde jeg havde alle tiders springhest. Hmm jeg var jo dressur rytter. Men det måtte jeg lave om på. Mange ville havde skiftet hesten ud men jeg kan jo ikke gøre for hesten ikke MÅ ride dressur. Så nu 4 år efter springer vi 120cm. Og vi gør det 3 gange om ugen. 2 gange longering og 1 dag med ridning enten bane eller på tur.

• #164   10. jun 2009 Og rider KUN konkurrencer for at vinde. Det med det handler om at være med er noget en taber har fundet på smiley

• #165   10. jun 2009 Artikler om hvad glidetøjler gør:
    http://esoar.homestead.com/DRAWREINS.html

http://www.compassionatehorsetraining.com/lungingsidereins.html
    Forklaring omkring glidetøjler til longering

http://www.horse-sense.org/archives/20021109105116.php

(link fjernet)

Nu der blev spurgt efter artikler/beviser/ forklaringer..
    Som sagt vil jeg ikke bruge dem da e forhindre hesten i at strække halsen ud af kroppen, hvorved de ikke kan rejse s-kurven og derfor ikke kan bære ryggen korrekt.. derfor sætter de en masse forkerte muskler.. ud over det får de ofte hesten bag lod og bare lidt bag lod låser nakken og forhindre at bagbenet føres optimalt frem..
    For mig er det argumentation nok..

• #166   10. jun 2009 Sarah J:
    Jeg synes det er flot du har skiftet "ridning" når du går fra dressur til spring, det var der fandme ikke andre der havde gjort! respekt til dig. og jeg er fandme heller ikke dyremishandler, jeg elsker også min hest overalt på jorden, og er så glad for ham!

• #167   10. jun 2009 Sarah: Dyremishandling skal der noget mere til i mine øjne end at ride på en måde jeg finder uhensigtsmæssigt.. så snakker vi virkeligt grov ridning og det tvivler jeg på du gør..
    Flot at du valgte at skifte til den diciplin der passede din hest bedst.. har selv solgt en hest af samme grund.. men føler mig nu ikke ond af den grund.. jeg tør ikke springe og pga sygdom fraråder min læge det også.. og min tidligere hest elskede det og det skulle helst gå stærkt.. så jeg mente han fik det bedre et sted med en rytter der bedre kunne opfylde dette..

Martina: Igen er der vist ingen der kalder nogle mishandlere.. det er en ret voldsom beskyldning og kræver lidt mere end bare uhensigtsmæssig træning..

• #168   10. jun 2009 <b>La dolce osv.</b>
    jamen, så er det vel også selvforskyldt at folk de tager fejl smiley

• #169   11. jun 2009 Ja jeg er også selv ret stolt af det. For det er der ikke mange der gør, men jge har et ganske særlig forhold til min hest og det er der mange der har, men vil alle gå så langt som at skifte diciplin for deres hest, så er glidetøjle sgu det mindste problem. Og bruger man den rigtig så er der jo ikke mere i det.

• #170   14. nov 2009 Kan ikke se noget problem i glidetøjler.. jeg rider selv med dem på min pony, men aldrig aldrig hver eneste dag! det kunne jeg aldrig finde på..

• #171   21. jan 2011 Faktum er, at hesten bruger sit hoved og hals til at holde balancen med. Spænder man hovedet ind til kroppen har hesten svært ved at holde balancen. Plus at man spærre for hestens luftveje, hvis den kommer til at gå bagved lod.

Når man træner ungheste er jeg også af den stærke overbevisning at frem- og nedadsøgning nok skal komme i de forskellige gangarter, efterhånden som hesten bliver stærk og klar til dette.

Når man longerer skal man ikke glemme sporringen. Den er meget vigtig hvis vi vil have en hest der skal kunne bære en rytter på en sund måde i fremtiden...

Kommentér på:
Glidetøjle - hvad er problemet?

Annonce