{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.150 visninger | Oprettet:

Skal jeg give ham fred? {{forumTopicSubject}}

Efter et helt års overvejelser er jeg nu ved at være fremme ved den beslutning at Sammy ikke er tjent med at være i live længere..
Han har haft en svært og traumatisk tid på de kun 8 år han har været her på denne jord. Han har aldrig stået det samme sted i mere end et år og har haft 12 forskellige ejere. Han har både været travhest, salgshest i en forfærdelig salgsstald, dressurpony, springpony og rideskolepony. Og intet af det har han haft det godt med.
Han har det sidste år gået i min egen stald, i en lille hesteflok og fået lov til at prøve at komme i harmoni med sig selv, og selvom det har været hans bedste tid i hans liv, har det stadig ikke været godt nok. Han er næsten kronisk deprimeret og min veninde som er dyreadfærdsterapeut tvivler på at han nogensinde bliver en glad hest igen.
Han er så psykisk ustabil og jeg kender ikke hans grænser, for den ene dag er han med på alt og den næste går han nærmest til angreb fordi man har trådt over den grænse han lige havde den dag.
Jeg er meget bange for at hvis han får det værre at han vil blive farlig at omgåes.
Han har fuldstændig opgivet at kæmpe for sin plads i flokken, og affinder sig bare med at være underkuet og uden for varmen.
Udover dette har han en sandsynlighedsdiagnose på mavesår, og han har ondt i ryggen og oppe i nakken.
Jeg ville godt selv kunne gøre lidt for at han får det bedre psykisk, men overskudet er ikke stort og jeg magter det næsten ikke. (personlige årsager)
Jeg ville også kunne sende ham til røntgen, få ham kikkertundersøgt for mavesår, få kiropraktor, dyrlæge, massør og hestehvisker, men det er mange penge at ofre hvis han alligevel ikke får det helt godt igen.
Jeg står og skal flytte til d. 1. og jeg er meget i tvivl om jeg skal stoppe mens legen er okay, eller om jeg skal give det en chance og flytte ham. Jeg vil helst ikke udsætte ham for mere stress hvis det er uklart om han skal aflives, så jeg skal træffe min beslutning nu, inden jeg skal flytte. Den ene del af mit hjerte siger at han skal have fred og den anden del siger at vi skal kæmpe videre. Men det er også grænser for hvor meget jeg skal udsætte mig selv og ham for, for at det måske kan blive godt igen.
Er helt i vildrede smiley Hvad synes I jeg skal gøre? Hælder selv mest til en aflivning men det er så svært smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skal jeg give ham fred?
  • #1   18. aug 2009 Jeg ville være mest fair overfor hesten og få den aflivet. Det lyder som om at der desværre ikke er mere at gøre - Og så er den svære beslutning mest human.

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #2   18. aug 2009 Han lyder ikke som en hest der skal flyttes mere rundt, næste stop ville være på den anden side af rengbuen hvis han var min.

    Jeanne


  • #3   18. aug 2009 Hvis bare han kunne tale menneskesprog og fortælle mig hvad jeg skulle gøre for at han havde det bedst smiley
    Har overvejet at få en hestehvisker ud som kan snakke lidt med ham og måske finde en løsning på det hele, men jeg må bare ikke have for store forhåbninger, for jeg tvivler på at det han vil fortælle hestehviskeren er godt.. Men jeg synes at det er forsøget hver selvom det alligevel nok ender med en aflivning


  • #4   18. aug 2009 Jeg ville helt klart "kæmpe" videre smiley Jeg er helt sikker på at netop du kan gøre ham glad igen, og ja det kan tage lang tid, men det ville da helt klart være tiden værd? smiley

    Og en hestevisker ville være en super god idé, du kan få en idé om hvad han evt kunne have været ude for og på den måde hjælpe ham smiley
    Har selv haft "hestevisker" på min gamle hest, og det var faktisk en rigtig god hjælp til nogle af de ting vi gik og tumlede med smiley


  • #5   18. aug 2009 Jeg kommer nok til,at lyde hård, ufølsom osv. Men vis je vardig ville jeg tage mig sammen du vidste vordanhesten var da du fik den. Jeg ville få en massør til ham og så få ham ud til e hestehvisker.

  • #6   18. aug 2009 Og på den anden side ville jeg ikke syntes du skulle tage din beslutnin gud fra hvad folk herinde skriver - specielt når det omhandle aflivning - det en meget svær situaion som man selv skal tage smiley

  • #7   18. aug 2009 jeg ville aflive ham. jeg tror desværre aldrig den pony får det psykisk godt igen..

  • #8   18. aug 2009 Se nu sidder jeg og græder... Jeg forstår hundred procent hvad du står med... Og jeg synes du har ret i af det bedste for den vil være og give den fred...

    Jeg står med en hest som vi ikke kan finde ud af hvad fejler, han skal på dyrehospital på mandag igen igen og hvis de ikke finder ud af hvad der er galt kan jeg recikere at midste ham... Bare tanken om måske at skulle tage den beslutning gør mig så mega ked af det!!! Han er min bedste ven igennem 7 år...


  • #9   18. aug 2009 ville vælge aflivning det er det hårdest men mest humane at gøre

  • #10   18. aug 2009
    Sammy er endelig blevet en glad hest igen. Han stråler 24 timer i døgnet. Han har savnet at lave ingenting og bare blive nusset om og få guf hele sit liv. Nu er han glad og tilfreds igen!


    dette skriver du jo selv i din profil??


  • #11   18. aug 2009
    Vi rider ikke, men træner fra jorden og han er blevet glad og er næsten kommet af med sin psykoseopførsel.

    Og han lever lykkeligt til sine dages ende.


    ???

    hvorfor vil du så aflive ham når du siger han har det meget bedere??
    er lidt forvirret..


  • #12   18. aug 2009 Jeg syntes faktisk du skal kæmpe videre!! Det vil tage lang tid ja, men som der er andre der har skreven herinde: Få ham til en massør og en hestevisker! smiley

    Men det er jo din beslutning!! Men det må bare være en fantasiksk følese hvis han bliver en glad hest igen ik'? smiley



  • #13   18. aug 2009 Jeg ville kæmpe, lidt endnu.

    Jeg står selv med en hest, der heller ikke altid har haft helt godt.Han stod for et år siden et sted, hvor han ikke trives, sank ind i sig selv, affandt sig med at de andre 4 heste var efter ham, stod og hang på marken, blev gammel og se på, og skiftede sind fra det ene til det andet, han blev også lidt aggresiv. Jeg fik ham flyttet og det hjalp os. Han går nu på en mark for sig selv, har selskab over hegnet, får god foder, og har en stor og varm boks, han har fået sit humør tilbage, og er glad igen.
    Det er ikke sikkert at det hjælper i dit tilfælde da din hest jo er syg.

    Men få ham ud på et sted hvor der er ro, så du kan arbejde med ham i stilhed.
    Det er din beslutning. smiley


  • #14   18. aug 2009 Påbillederne ser han faktisk ud til at trives.

  • #15   18. aug 2009 Jeg tænker, hvis du ved han har ondt i ryggen osv... hvorfor har du så ikke fået en kiropraktor ud noget før, det kunne jo være det hjalp en del? smiley

  • #16   18. aug 2009 Hvis jeg var dig ville jeg prøve en sidste gang!
    Prøv at læs en masse om heste forståelse og sådan...
    Lav nogle tillidsøvelser fra jorden, i hans helt eget tempo - hver rolig og snak med ham...

    Byg et godt venskab op med ham, gå nogle ture og lav nogle små og hyggelige ting med ham som måske kan give ham lysten tilbage!


  • #17   18. aug 2009 Jeg har selv købt en vallek på 3½ som har været 4-6 steder i sit korte liv, det kan man mærke på ham, så hos mig er det sidste sted. Men du skal føle inde i dig selv hva der er det rigtige.

  • #18   18. aug 2009 vores ene pony fik en depression, og dette er faktisk MEGET alvorligt... Kommer dette langt nok ud, kan hesten finde på at lægge sig til at dø.. Om han gør det, ved jeg ikke..

    Dette kan være grunden til flere af tingene.. Hvorfra ved du han har ondt i ryg og nakke ?

    hvis han er deprimeret hele tiden, som jo forhåbentligt er diagnoseret via dyrlæge, og ikke hjemmebrygget, så udskriver dyrlægen noget der minder om lykkepiller.. Dette fik vores, og han er så god som sig selv igen..


  • #19   18. aug 2009 Har ingen ide om hvad jeg ville gøre..
    Synes det lyder forfærdteligt at han har 'givet op' mht til at være hest på folden og bare får psykiske (og måske fysiske) sår af at være på den måde overfor andre heste.

    Grunde til at lade ham leve videre: Måske får han det godt igen. Måske hjælper flytningen til ny flok. Måske hygger han sig egentlig fint nok med bare at tulle rundt med dig.

    Grundene til aflivning har du jo allerede gennemgået!
    Hmm.. tror egentlig, nu jeg tænker over det, at jeg ville vælge aflivning mens han stadig har det nogenlunde.. Men det er jo svært at sige.

    (mht hestehvisker, en jeg kender havde en ude for at kigge lidt på hendes hest.. Denne dame som jo helt sikkert har fået vildt mange penge, når frem til den konklusion at hesten var ked af at den ikke havde sin egen vandspand.. det gav de den så. Da hestehviskeren kom næste gang kunne hun så fortælle at spanden altså skulle være blå!!! Hold da op en intelligent og kræsen hest smiley )


  • #21   18. aug 2009 jeg ville også sige det var det... lade ham få fred...

    vi må jo huske på, at der er ingen dyr der er kede af at blive aflivet.
    det er kun os der kommer til at savne dem smiley


  • #23   19. aug 2009 Pernille: Ja men jeg håbede jo også på at han kunne få det bedre da jeg købte ham. Men efter et helt år, hvor han har haft det så optimalt som en hest som ham kunne have det er det stadig ikke blevet godt. Har arbejdet rigtig meget med ham men intet har givet pote smiley

    Christinna: Nej tager heller ikke beslutningen ud fra hvad folk siger, men det kan godt hjælpe mig lidt til at have det bedre med den beslutning jeg nu træffer. At jeg véd at det ikke er forkert og at der er mange andre som også ville have gjort det samme.. :O)

    Lone: Ja han var også blevet glad et stykke tid efter jeg havde fået ham hjem igen, men han er så ustabil, og det varede kun ved i et par uger, og så blev han deprimeret igen. Desuden tror jeg egentlig ikke at han var helt glad, jeg sammenlignede ham med den hest jeg fik hjem fra rideskolen, og i forhold til det var han glad. Men når jeg tænker tilbage så tror jeg egentlig ikke at det var helt godt alligevel.
    Men jeg skrev i hvert fald den tekst da han var på sit højeste :O)

    Helena: Jef vidste han havde hamrende ondt i ryggen da jeg købte ham, men et halvt år efter sagde min dyrlæge at han var blevet god igen.
    Men igår da vi stod med ham og snakkede om aflivning opdagede vi at han havde ondt igen, så jeg har først lige fundet ud af det her igår.
    Aner ikke hvordan det kan blive værre når han ikke har haft rytter på ryggen i flere måneder :S

    Bumzen: Det har jeg forsøgt med hele det sidste år, det er bla. også derfor at jeg ikke rigtig kan mere. Det er hårdt at lægge så meget energi i en hest, og ingen forbedringer se. Jeg har virkelig prøvet og prøvet, og han har haft det som blommen i et æg, men intet giver pote. Jeg bliver bare mere og mere ked af at se ham, og specielt når jeg prøver at arbejde med ham psykisk, for på min hoppe og en hver anden hest havde det nok hjulpet, og jeg bliver bare gang på gang mindet om at han har det ad helvedes til smiley

    Team academica: Tusind tak, jeg vil helt sikkert give det et forsøg!

    Fru Munch: Jeg ved det med ryggen fra dyrlæge, men det blev godt igen. Jeg fandt ud af at han havde ondt i nakke og ryg igen igår da min veninde som er uddannet dyreadfærdsterapeut, og har haft kurser i hestens anatomi og krop osv..
    Jeg kender ham fra da "gamle dage" hvor han var en helt anden.
    Jeg og alle andre på stedet kan meget tydeligt se at hesten ikke har det godt, der er ikke rigtig noget at være i tvivl om.
    Jeg kan specielt se det i hans øjne, de er helt slukkede, der er intet liv, han har fået poser under øjnene og de hænger meget og ser trætte ud.
    Jeg har selv lidt af svære depressionr fra jeg var 7 til jeg blev 18, og jeg kan se mig selv i en stor del af Sammy også..
    Men vil helt sikkert også lige drøfte det med dyrlægen før jeg tager min beslutning.

    In Zeit: Ja de sidste år har han gået på de lækreste store bakkede folde, men masser af græs og planter, æbletræer over det hele og aldrig mere end 7 heste i flokken ad gangen. Jeg har ikke forlangt noget som helst af ham, hvis han ikke har ville ind fra fold har han heller ikke skulle det, han fik grimen af for ikke at blive tvunget et sted hen som han ikke ville, men frit kunne gå igen hvis han ikke gad mit selvskab mere. Og har bare hygget med ham på folden hver dag og lavet tillidsøvelser og arbejdet psykisk med ham.Han har haft det så optimalt som en hest som ham har kunne have det, men det var alligevel ikke godt nok..

    Suzy: Ja det vil helt sikkert være det hele hver, men mine taker går bare på hvis det ikke virker. Så er det synd at udsætte ham for mere stress mht til flytning, og får han det ikke godt det nye sted, ja så må vi flytte igen, og synes den stakkels hest er blevet flyttet nok rundt i sit korte liv smiley
    Han havde det også fint i de periode som jeg skrev teksten i, men han er jo som sagt enormt ustabil, og glæde varede ikke ved særlig længe før han påny blev deprimeret smiley


    Hmm ja han har jo givet op på at være hest nu, han gider ikke gøre mere for sig selv. Han er 100% knækket.. Utroligt hvad mennesker kan gøre ved dyr smiley
    Vil helt sikkert tale me dyrlægen omkring det før jeg træffer en beslutning og vil helt sikkert også få en hestehvisker ud..

    Puha det blev et langt svarindlæg, håber i kan overskue det, hi hi smiley


  • #24   23. aug 2009 Synes du skal prøve de der "lykkepiller".. Vi har haft god erfaring med dem, påtrods af at vores bare ville dø..

Kommentér på:
Skal jeg give ham fred?

Annonce