{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
823 visninger | Oprettet:

før høje klasser i forhold til alder? {{forumTopicSubject}}

Ja, synes lige jeg ville starte en lille debat, og hold det i en pæn tone -tak smiley

Det er fordi sidste gang jeg var til stævne (c-stævne, dressur for hest).
Det så jeg at 2 heste fra årgang 2004 (5 ÅR!!) gik LA5.
Synes i ikke det er alt for højt i forhold til hestens alder.

i LA5 er derr øvelser som, travers, versader overgange galop-skridt, fri trav og galop (mener jeg).
Altså generelt svære øvelser.

Blev virkelig chokket da jeg så det. Synes en 5 års burde gå LA2-3, eller der omkring.

Men hvad mener i?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  før høje klasser i forhold til alder?
  • #1   27. nov 2009 mener faktisk ogat så den ene gik LA6, er lidt i tvivl..

  • #2   27. nov 2009 jeg er fuldstændigt enig med dig. en 4 års skal gå LC klasser og en 5 års kan gå LB eller LA3 MAKS.. synes det er meget den går LA5 og 6 som 5 års

  • #3   27. nov 2009 ja jeg synes virkelig det er ''violdsomt'' at man presser en unghest så langt ud!


  • #4   27. nov 2009 der er jo nogen af den som går M eller højer kun er 7-8-9 år

  • #5   27. nov 2009 Hmm, vores store hest gik MB0 som 6-års, er det også for hårdt?
    Det handler vel om korrekt træning i de rigtige mængder. Selvfølgelig skal en 5-års ikke gå GP-øvelser, men hvis den ellers bliver redet skånsomt og varieret, ser jeg intet problem i det


  • #6   27. nov 2009 Synes det er MEGET individuelt fra hest til hest, nogle heste er bare hurtigere udviklet psykisk og fysisk end andre, og hvis den er klar til det så ser jeg intet problem i det, så længe den bliver 'behandlet' som en unghest til hverdagen, får sine fridage og får lov at ride lang og dyb i hverdagen.. Ud over det så er de altså næsten 6nu og hvis man skal ride cahmpionater osv. skal den gå MB til foråret og derfor bliver man jo nød til at lærer den nogle af øvelserne nu.

  • #7   27. nov 2009 team markebækgård -Hest til salg .: "Statistisk set" skulle en hest der er 9 år, gerne snart kunne debutere i GP, hvis den føæger uddannelsesstigen perfekt, så som 7-års skulle den meget gerne kunne gå MB (nu snakker vi om den perfekte dressurhest med den perfekte rytter).

  • #8   27. nov 2009 jeg mener bare ikke at en hest på 5 skal gå så høje klasser.

    Nu kender jeg så tilføldigvis den ene hest, og ved at de træner den i piaff allerede. Synes godtnok det er vildt af man forlanger af sådan en ung hest smiley

    Men jeg bliver nødt til at logge af nu, i må gerne kommentere, kigger på det i afteb smiley vil gerne høre folks meninger smiley


  • #9   27. nov 2009 Shella: men rigtigt fylder de fleste heste jo først år henne i maj-juni.
    Så der er jo alligevel et stykke til tid smiley


  • #10   27. nov 2009 Altså der findes world show for 2 års Quartere/Paint (i ridning), det kommer meget an på racen og den individuelle hest ;D

  • #11   27. nov 2009 Er Enig med Team RORK.. Korrekt træning er hovedfaktoren til at hestene kan holde til det..

    5 års burde i nogens øjne ikke starte LA5-6, men 2½-3 års hingste der vises frem i fin holdning til hingstekåringerne, kan de godt savle over..

    Tror det gælder om ikke at sætte alle heste på samme fad.. For korrekt træning frem mod de klasser, allerede fra tilridningen af, er bare ikke det samme som en hest der bliver tilredet som 4-5 års og bliver hygget med de første 2 år..

    Dem der starter LA3-6 på de unge heste, har ofte lidt større forhåbninger om deres heste.. For dem er LA programmerne jo bare stævneerfaring, før de kommer op og starter M klasserne som 6-7 års..


  • #12   27. nov 2009 Anne-grethe: Synes det er fint at man introducerer hestene for nogle af de sværere øvelser såsom piaff i et tidligt stadie, for det er noget der skal finpudses på i rigtig lang tid. Det er dumt hvis man først går igang med det lige før man skal bruge det. Og så længe at det foregår på hestens præmisser, som jeg går ud fra at de fleste af os herinde synes det skal, så må de gerne for mig begynde på nogle af de sværere øvelser som 5/6-års.
    Og ting som traversader er jo heller ikke noget man rider non-stop, det er noget man fint kan introducere på et tidlogere stadie, både for at gøre hesten stærkere og for at lære den så småt at tage vægten på bagparten.


  • #13   27. nov 2009 4-års heste må starte LC-klasser.
    5-års heste må starte til og med LA6
    Sådan er DRF's regler, men jeg synes det er vigtigt, at man tager udgangspunkt i den enkelte hest - nogle heste er klar før andre, og der er mange faktorer, der spiller ind. Jeg synes det er ok at ride de højeste LA-klasser på en 5-års i slutningen af året, hvor den jo også næsten er 6-års, - selvfølgelig forudsat at den udviklingsmæssigt er klar til det.


  • #14   27. nov 2009 TeamRORK
    - Jeg syntes satme at det at en 6års går MB0 er overdrevet!
    Tænk på at den jo gerne skulle kunne holde i mange år, og at den egentlig kun er et barn endnu?
    Min mors venindes hest går La5 som 6års, og det syntes jeg er passende i forhold til dens alder!

    4års = LC
    5års = LB
    6-7års = LA

    - Andet brude ikke være lovligt! De fleste glemmer at hesten jo er ridedygtig til den er over 20år, og de skynder sig så meget og pæser hesten frem, så den kun lever 7-8år!
    Det er grotesk i mine øjne..
    Så kan i kommentere min mening så meget i har lyst til, og fortælle mig at min unghest ikke går på "alderssvarende niveau". Jeg passer på min hest, og vil have ham til at holdei mange år! :o)


  • #15   27. nov 2009 jeg synes personligt også det er for meget - også selvom der kommer korrekt træning til, men det tager altså mere end 2-3 år at bygge en helt rå hests muskler op, så den har nok til at bære sig rigtigt og i korrekt holdning i en MB. Men ser man på hvad kravene til DSA er, er det ikke for meget, for der kræver de jo at 4 års er på LC niveau, 5 års er på LA (dressur LA1) niveau og 6-års på MB niveau, og nu vi snart er inde i det nye år betyder det jo også at de desværre skal være så langt fremme nu (ifølge DSA-kravene)

  • #16   27. nov 2009 Tror nogle gange at folk misforstår tingene lidt; Når man rider på MB-niveau, rider man jo ikke rundt hver dag og laver traversader, changementer og hvad der ellers hører sig til, der ligger STADIGVÆK en h*lvedes masse grundridning som skal finpudses, og når hesten først kan øvelserne, så er det jo ikke dem man rider rundt og laver hver dag. Det store arbejde er at holde hesten smidig, løsgjort og stærkere, ikke at træne traversader til den er ved at segne. Ingen tvivl om at det er hårdt, men tror I ikke at vi giver vores heste fridag, og tænker hver ag over hvad vi foretager os med den?

  • #17   27. nov 2009 Jeg er enig med TeamRORK smiley
    Det kommer jo an på hvor lærenem hesten er, og hvor meget den er med på det. Er den lærenem tager det jo "ingen tid" at træne den op.. Hvis den bare skal have prøvet øvelsen én gang også sidder det der sådan så den bare skal lære at gøre det korrekt næste gang så går det jo "stærkt" hehe.. Skal endelig ikke misforståes..


  • #18   27. nov 2009 Tag et kig på det program 5 års og 6 års skal ride til championatet smiley
    Det er jo heller ikke ligefrem super ungheste venligt smiley


  • #19   27. nov 2009 Vi har en 4 års hest (Godt nok spring) som keder sig ved LC stævner. så nu har vi sagt stop, og så kommer hun så til LB efter nytår. Hun står stille nu, da hun keder sig ved 'de små højder.'
    Mange heste er utrolig samarbejdsvillige. De små ting som man lave ri starten af LA kan hurtigt blive kedeligt for dem, og de ikke gider træning mere. Har selv en dressurhest /4 år) der også synes de samme ting bliver kedeligt i længden. Hun starter ikke stævner, men til træning. Du kan udfordre hendes træning men det gider hun ikke.

    Hurtigt skrevet..


  • #20   27. nov 2009 Ved OL i '84, var der en 6-års med i dressuren - se så kan man tale om, at være tidligt ude smiley

  • #21   27. nov 2009 Travers og versader er ikke svære øvelser. Min fireårs går versader og næsten ren travers, og han er koldblod. Vi bruger det primært som løsgørende og gør heller ingen skade/slid - Så jeg er ikke enig. M-klasser er for høje for en 5års, men ikke LA.

  • #22   27. nov 2009 Og i Portugal, hos to af Portugals bedste dressurtrænere, går lusitanoerne uden tvang alle grandprixøvelserne i en alder af 7 år (de går dem selvfølgelig ikke perfekt)

  • #23   27. nov 2009 Jeg syntes 5 års heste må gå optil LA4 da man egentligt burde tænke på sværheden. LA4 er jo sådan set ikke svært for en hest. (og så alligevel)

    MB som 6 års er også fint den følger fint med i uddannelsen, det er jo heller ikke meget sværere.

    Grunden til at LA4 fx er rimelig svært for ponyer er jo fordi at rytterne er mindreårige, har ikke lige så meget erfaring, ikke så meget styrke (mener styrke i fx sædet) og fordi ponyer alligevel ikke er det helt samme som hest


Kommentér på:
før høje klasser i forhold til alder?

Annonce