{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.042 visninger | Oprettet:

Hvilken slags rytter er du? {{forumTopicSubject}}

Hvis du skulle beskrive dig selv som rytter, hvordan skulle det så lyde?
Vær nu ærlige folkens, i stedet for at gøre det til en dans på roser ;o)


Jeg selv, indrømmer gerne at jeg i mine tidligere rideår nok var for hård. Jeg havde fået inspiration af de forkerte folk, og troede at det jeg gjorde var det rigtige.
Dog har jeg heldigvis ændret mig 180 grader siden dengang. Jeg konverterede til heste forståelse, og skiftede pessoabidet ud med et mildt muffebid. Min hånd er nu blød som smør, men også kontant hvis jeg føler at det er nødvendigt. Jeg bruger aldrig pisk mere, da jeg et eller andet sted mener at det burde kunne undværes. Jeg er i det hele taget meget tålmodig i al omgang fra hesteryggen, og forklare gerne en ting to gange - jeg skal ikke nå noget. Jeg går ufattelig meget op i anatomisk korrekt ridning, og i det hele taget at bruge hestens korrekt. Jeg benytter mig ikke af tvangsmidler som sporer, chambon eller indspændninger osv, da jeg er villig til at kæmpe for resultater uden dem.
Alt i alt syntes jeg ærlig talt selv, at jeg har udviklet mig den rigtige vej. Jeg har stadig en masse at lære for at blive en bedre rytter, med med 10 års erfaring på bagen er jeg heller ikke længere grøn ;o)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken slags rytter er du?
  • #1   23. feb 2010 Jamen jeg har altid været sådan blød i det og ville hesten det bedste men har godt nok nogen gange råbt og skreget af heste hvis de ikke gjorde som jeg sagde. Nu er jeg stadig mere blød og stille i det og nogengange er hesten lavet af porcelæn. jeg tror jeg ahr fundet PUNKTET xD

  • #2   23. feb 2010 jeg må også indrømme at jeg har det dårligt med sådan jeg red på rideskolen. vi lærte nogle ting som er 100 % forkerte og noget var synd for hestene.
    nu er jeg bare hygge rytter som rider ca 75% uden bid og resten med smiley


  • #3   23. feb 2010 Da jeg fik Cody blev jeg meget mere ansvarsbevidst, jeg gik mere ind i hvordan hestens anatomi var, og hvor vigtig den rigtige træning var af hesten, jeg begyndte for alvor at træne hms, for at forstå så meget som muligt af hvad Cody gjorde smiley

    Jeg er nok den rytter som lytter meget til sin hest, jeg roser meget, man kan nok altid høre mig sige dyyyyygtig til Cody, men jeg mener at postiv forstærkning når man længst med :o)


  • #4   23. feb 2010 jeg må indrømme a jeg er lidt små bange for nye heste den første gang men viserp åingen måde min frygt og springer lige ud i det, så er jeg rimlig blid på hånd og rider mest med sedet ^^ jeg bruger både pisk og spore men overbruger det ikke, bruger det kun som en hjælp, så er jjeg rimlig tålmådig nogen gange og andre gange bliver jeg hurtigt irriteret, men lader det aldrig gå ud over hesten, jeg er begyndt at gå rimligt meget op i om det enlig gør ondt på hesten eller ej så rider altid med entent 3 delt der på ingen måde kan nive eller helt uden bid smiley og jeg tager gerne en hygge tur og leger også med hesten, jeg er stævne rytter helt sikkert men behøvert ik at arbejde hårdt altid smiley

  • #5   23. feb 2010 Cecilie
    Hvad mener du med det?


  • #7   23. feb 2010 Hmmmm. Da jeg startede med at ride, syntes jeg selv jeg var god mod hesten. Men tror nogle gang også at jeg red lidt vildt, men ikke fordi hesten ikke ville, den var ligeså overgearet som mig (Dermed ikke sagt at det vi foretog os var rigtigt) og jeg brugte ikke hjælpemidler. Nu har vi så fået en meget dygtig underviser som har lært os hvad man skal bruge en pisk til og jeg synes selv jeg er blevet meget mere rolig og dygtig smiley Men nogle gange må jeg da indrømme at teperamentet løber af med mig og så kan jeg godt blive lidt for vred på min stakkels pony ;( Men jeg prøver at lærer af mine fejl

  • #8   23. feb 2010 Sorry, jeg blander mig ! men når du skriver tvangsmidler som sporer, chambon eller indspændninger osv? Mener du så at man ikke kæmper nok hvis man rider med dem ?

  • #9   23. feb 2010
    Har været en hård rytter som du, brugt hænderne flittigt og meget da hestens hoved jo skulle ned og det var sådan jeg havde lært det.
    Men pludselig føltes det bare ikke godt, jeg kunne mærke Maja trække tøjlerne ud af hænderne på mig så snart jeg fik muligheden, hun strakte halsen fuld ud og ned så snart hun kunne og hovedet var ikke til at få op igen. Mit temperament løb af med mig når hun gjorde sådanne ting og jeg var ikke for venlig ved hende.

    Lavede det hele om, begyndte at læse en masse omkring hestens adfærd, krop og hjerne for at forstå hvad der til tider foregik når dyrene virkede komplet dumme med vilje. Nogle ting begyndte at gå op for mig, at adfærd jeg før havde tænkt på en måde om før og ikke forstået, nu pludselig forstod.

    Jeg er nu som rytter tålmodigheden selv. Tager alting med ophøjet ro, skælder sjældent ud og er måske lidt for god mod Maja, lader hende gøre for mange ting hvor andre måske havde rettet hende. Slår aldrig som straf da jeg mener at vold er en afmagtshandling.
    Min ridning er også meget tålmodig. Jeg har tiden til det og rider gerne frem og ned i en halv time hvis Maja har brug for det. Forlanger ikke at hun skal vise fremskridt, forlanger ikke nogen videre samling, forlanger ikke at det hun udføre er korrekt. Forlanger ikke at hovedet skal ned, der bliver ikke taget lidt i tøjlerne for at det skal ned, det kan hun selv hvis hun føler for det.
    Koncentere mig meget om også at have det teoretiske på plads og ikke kun gøre hvad der altid er blevet sagt og gjort og ikke bare gøre noget fordi " sådan gør man bare og sådan siger de man skal ", gør det fordi der er agumentation bagved det holder stik.
    Jeg under miniere ikke min part bare fordi hun fylder 30år næste år og henviser hende til strigle og gå ture, vi skal stadig igang med dressur når sneen smelter. Tager hjertens gerne imod råd og kritik, det kunne være folk kunne se noget jeg ikke kan eller komme med en løsning på noget jeg ikke selv kan. Bare agumentationen er iorden så lytter jeg gerne.

    Alt dette får en til at lyde som en hippe med jesus sandaler og lilla pandebånd der lige er blevet frelst, men hvis folk betrager mig som det - så må jeg sige at jeg er en meget glad hippie :o)


  • #10   23. feb 2010 Jeg er den rytter, som aldrig kunne forlange at hesten skulle gå med næsen i lod eller løfte benene på en urimelig måde.. Hesten har sin helt egen naturlige holdning, nogle dybere end andre og nogle mere samlet end andre, jeg ønsker kun at se hvad der er mest naturligt for hesten smiley
    Jeg rider ikke med bid eller sadel mere, og jeg kunne aldrig finde på at tage nogle tvangsmidler i brug når jeg træner - udover min tålmodighed som ingen heste endnu har kunne få brudt sammen.. smiley

    Det skal dog lige siges at jeg acceptere andres valg hvis de vælger bidet frem for naturlig ridning, det blander jeg mig ikke i og det skal jeg heller ikke, men beder du om min mening eller indleder til en bid/ikke bid debat får du intet mindre end hvad jeg har inde bagerst i hovedet .. Og det kan på nogle virke helligt og dumt smiley


  • #11   23. feb 2010 Jeg er en halvdoven rytter, der hellere vil have tingene foræret end selv arbejde for dem. Jeg rider hellere på banen, dressur, end jeg tager i skoven selvom jeg er hvad man definerer som "skovtursrytter" men den definition har jeg kun påtaget mig fordi jeg ikke ar en pony på mit niveau/det jeg gerne vil. Der ud over elsker jeg fart og spænding og kan godt få lidt løse ender engang imellem. Desuden er jeg utålmodig og var på et tidspunkt en smule hård. Kan godt miste kontrollen lidt (ikke voldsomt ment) når det hele går galt for mig når jeg virkelig prøver at forandre hesten og mig selv.

    Hudløst ærligt.


  • #13   23. feb 2010 Er konkurrencerytter og har et stort temperament, som jeg dog efterhånden har lært at tackle. Det har hjulpet at have en tændt pony, for jeg bliver nødt til at være den fornuftige.
    Rider, ligesom Sanne, hellere hesten for dybt end for højt. Det skulle jeg specielt have fokus på da jeg fik Maracash, da hans ryg var blevet ødelagt af at blive redet for højj i nakken, før jeg fik ham.
    Jeg er nok lidt gammeldags, holder mig mest til metoder jeg ved virker, og stoler næsten blindt på min ridelærer. Dog kan jeg også godt sige fra hvis jeg mener noget er forkert.


  • #14   23. feb 2010 da jeg gik på rideskole var jeg nok ikke den der omsorgs fulde rytter som jeg er nu, jeg var mere hård og fik inspiration af de andre som ikke altid red så godt og nu kan jeg godt se hvordan den stakkels hest havde det med hårde slag og pisk er virkelig ked af det! ); men da jeg så fik basse sammen med en veninde begyndte jeg at være lidt mere forstående overfor hesten og jeg lærte om bidløs og hms og så begyndte jeg at gå i den retning og nu synes jeg selv at jeg er rimelig blid rytter, og så rider jeg heller ikke rigtig med bid mere smiley

  • #15   23. feb 2010 Hmm...

    Jeg er nok det man kalder en forsigtig rytter, kunne aldrig finde på at straffe en hest fysisk, bruger mere stemmen. Der hvor jeg rider nu rider vi med bid( nogle gange i grime ) og jeg vil helt sikkert foretrække at ride bidløst ( syntes hesten virker gladere ) elsker at føre laaaaaange samtaler med hesten. :o)


  • #16   23. feb 2010 jeg har også redet sådan, som jeg i dag vil kalde "forkert", fordi det var dét jeg lærte på rideskolen.
    da jeg fik min egen pony for fem år siden (min gamle pony, som er solgt), fandt jeg selv ud af hvor vigtigt det er at ride rigtigt, for at få hesten til at gå korrekt - pludselig blev min gamle, dovne pony til en dressurstjerne, bare fordi jeg red rigtigt.
    jeg rider ikke mere, men jeg bliver hele tiden klogere alligevel. jeg tager mere mine egne erfaringer til mig end andres råd - jeg har oplevet for tit, at folk ikke ved hvad de snakker om.


  • #17   23. feb 2010 Da jeg startede at ride såen seriøst, var jeg ikke særlig god. Blev hurtig hidsig, og flåede i hesten hvis den blev forskrækket.

    Idag rider jeg sjældent med hovedtøj, mest i grime, kan godt stadig af ren refleks komme til at tage for hårdt i tøjlen hvis hesten bliver forskrækket, men jeg siger altid undskyld til hesten bagefter. For det meste er det en skridttur vi tager, så jeg er en stille og rolig rytter i dag, min hest er gammel, så vi tøffer bare rundt på landevejene :o)


  • #18   23. feb 2010 Jeg er en ret seriøs dressur- og konkurrence rytter smiley Jeg kæmper for at opnå det jeg vil opnår, og hvis det ikke lykkes bliver jeg sur og skuffet OVER MIG SELV smiley Jeg bliver aldrig sur på hesten, måske lidt irriteret hvis hesten ikke samarbejder, men det viser jeg ikke og rider bare noget nemmere resten af træningen smiley Jeg er altid meget obs på hesten, at den ikke får skader, ikke går under lod, ikke bliver overanstrængt, at den er klar osv. smiley

  • #19   23. feb 2010 jeg er et konkurrence menneske og dermed meget seriøs dressurrytter og bliver derfor sur og frustreret når det ikke lykkes (på mig selv) - hvilket jeg bliver meget flov over bagefter. Jeg er meget koncentreret når jeg rider.
    jeg rider både med pisk og spore men jeg bruger dem som hjælpemidler. jeg lytter meget til hesten. og jeg rider efter hvordan min hest har det;)


  • #20   24. feb 2010 Jeg var som mange andre en typisk rideskolerytter, der gjorde hvad ridelæren og de dytige ryttere sagde, uden at sætte spørgsmålstegn. Lærte at ride i den gammeldags military verden, og der bliver altså brugt hårde metoder efter mit hoved.

    Så fik jeg Artesia og flyttede hende hen til min gamle part. Stoppede med tiden i klubben og begyndte langsomt at lytte til Artesia.

    Den dag i dag er jeg en rolig og kontrolleret rytter. Artesia har lært mig at styre mit temperament i alle situationer. Hvis det går galt er jeg god til at tage ned i skridt og overveje hvad jeg gjorde galt, og så fortsætte med større fokus på mine signaler. Jeg kan sagtens koge over, og skammer mig altid over det, hvis det sker, men er god til ikke at lade det gå ud over hesten i de fleste tilfælde.

    Jeg er desuden rytteren der er åben for alle metoder som jeg føler virker. Jeg rider med sporer, men piller dem gerne af for en hest der har det bedst uden. Det samme med biddet. Hele sidste sommer red jeg bidløs på Artesia fordi jeg kunne mærke der var noget i vejen når hun havde bid i munden.


  • #21   24. feb 2010 jeg er den slags rytter der hiver og flår i min hest,. Bruger glidetøjle, en pisk i hver hånd og store hjulsporer.
    Hopper hesten til side får den sådan en i røven, farer den frem så flår jeg den i munden til den makker ret og går ordneligt.! smiley


  • #22   25. feb 2010 mille K - bestemt ikke !

  • #23   25. feb 2010 Mig: Stakkels din hest!

Kommentér på:
Hvilken slags rytter er du?

Annonce