{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Frieser og dressur
  • #1   24. mar 2010 måske kan du finde en frieser som går de mindre LA-klasser - nu er der altså STOR forskel på en LA2 og LA6.. men tror altså ikke du ser en der går M og højere..

  • #2   24. mar 2010 Måske ikke - ellers ærgeligt

  • #3   24. mar 2010 der er mange frisere der går højt dressur fordi de lige præcis er så kloge og har de nsærpræget høje gang

  • #4   24. mar 2010 Jasper 366 går de helt høje klasser kaldet ZZ svær dressur i holland.
    http://www.youtube.com/watch?v=S3dZEocHGZ0

    og rigtig mange frieser hingste går meget høje klasser og vinder faktisk tit over Hollandsk Varmblod.
    Så dressur med en frieser er ikke et problem.
    Har selv en hoppe der går la 2 dressur med kapasitet til meget mere.



  • #6   24. mar 2010 jannie :

    Det er jeg nu ikke helt enig med dig i... Har set en Friser gå LA6, og faktis klarede det med en flot 3 plads... Jo hvorfor skulle en friser ikke også kunne gå høje dressurklasser???


  • #7   24. mar 2010 jeg har også set en del friesere gå højt dressur... det kan de sagtens... du skal selvfølgelig vælge den mere sportslige type...

  • #8   24. mar 2010 *Walentin the Lightning *
    prøv at tag ud til div dressurstævner og fortæl mig hvor mange friesere du så?


  • #9   24. mar 2010 jannie : Lille du, nu er der faktis mange grunde til hvorfor du ikke ser en friser lige så tit som du ser en DV osv på dressurbanen. Friser er som regl ikke til at komme til for penge hvis man skal have en med en ok tavle. Derfor vælger mange at nøjes med en DV da de kan købe så´n en for under det halve...

    Hvis du følger lidt med i hesteverden, hvor mange siger så ikke, "friser er min drømmehest"?


  • #10   24. mar 2010 der 2 friesere der starter stævner her i vores område... bare fordi man ikke lige ser dem, behøver det jo ikke være fordi de ikke kan gå dressur...

    der er helt sikkert enkelte der ikke kan, den ene af dem jeg har stående, ville ikke kunne hun er den tunge type... hun er dog trænet i dressur og har redet stævner, men hun ville ikke kunne komme ret højt...

    men min egen unghest, vil helt sikkert kunne, hun er en helt anden bygning og har nogen fantastiske bevægelser...

    jeg tror bare at mange af dem der har friesere her i dk.... ikke er dem der går så meget op i stævner, men jeg tror helt sikkert at vi i fremtiden vil se mange friesere til stævner rundt omkring...


  • #11   24. mar 2010 og ja nok også prisen som *Walentin the Lightning * siger...

  • #12   24. mar 2010 *Walentin the Lightning *
    Hvis frieser er ens drøm, men man kun kan få en DV, hvad så med at ride dn op og sælge, så kan du da få en frieser - eller spar op lidt længere tid . eller køb som føl, og vent til de er 3-4 år og begynde tilridningen, føl er alligevel lidt billigere end dem der er godt redet - jo, selvfølgelig er der undtagelser, med dem der har en helt eseptionel tavle, men der er vel heller ingen der siger, du behøver at have den aller, aller dyreste du kan finde på markedet? smiley

    jo, der er nogen der drømmer om en frieser, men mindst lige så mange drømmer om alle mulige andre racer, og personligt kommer der heller aldrig til at stå en frieser i min stald - men det er jo så blotmin mening.


  • #14   24. mar 2010 Lille Teglgaard .
    selvfølgelig er der både potter og pander blandt heste - lille musse kommer nok heller aldrig op og går gp vel? sådan er det jio inden for alle racer.


  • #15   24. mar 2010 jannie : Altså nu er det så´n at jeg behøver at drømme om en Friser, jeg har en friser, som netop er blevet tilredet. Men jeg skrev Hvor mange siger ikke at en friser er deres drømme hest?

    Om du vil det eller ej, så kan en friser ski det samme som en anden race... Selvfølgelig er der nogle der bare ikke dur til det, men så´n er det jo med alle racer.!


  • #16   24. mar 2010 *Walentin the Lightning *
    okay, jeg kunne også have skrevet man i stedet for du, om du vil..

    ja, alle racer kan måske det samme, men alle er bestemt ikke lige velegnede! om som jeg også skrev til teglgaard, selvfølgelig er der undtagelser.


  • #18   24. mar 2010 Frieser er nogle af de bedste dressur heste i verden, og de bliver også brugt til høj dressur nogle steder som de træner på den høje rideskole i Wien. De kan komme langt op i dressur klasserne men der en kun én frieser i verdenen som nåede at komme op og ride grand prix kur.

  • #19   24. mar 2010 Katja og Musse:
    Frieseren er en varmblodshest og betemt lige så godt egnet til dressur , som alle andre racer.
    Det er kun folks syn på frieseren, som køre og showhest, der skal ændres. ;0)


  • #21   24. mar 2010 Katja: nu er du da vidst ude på et skråplan ? jeg har set mnge fjordheste og frisere gå højt konkurrence dressur. bare tjek Holaren der er oprettet herinde

  • #22   24. mar 2010 fæhesten
    alt med undtagelser. Holaren er måske repræsentant for at alle fjordheste går højt? Men der ud over er fjordhesten også ved at blive mere og mere forædlet.


  • #23   24. mar 2010 JAnnie: også er der jo også Mosegårdens Kejser Ismo Kry og den der Guus. dressur er ikke lavet til en slags hest, det handler mere om rytteren og avlen af de forskellige heste, der er selvfølgelig klart at en hest der er avlet med hovedet under armen nok aldrig vil komme særlig langt i noget som helst, men lige frem at skære alle i en race over en kam er noget forkert. det er ikke mange år siden at det var en shetlænder der vandt SM i dressur for 3er ponyer

  • #24   24. mar 2010 Vil nu give Katja lidt ret. Er man en meget ambitiøs dressurrytter, er Frieseren ikke den rette.
    Selvfølgelig kan en del af dem gå dressur på højt plan, men andre varmblodsheste er mere egnet.

    Netop de høje ben/knæløft, den meget høje halsansætning m.m. KAN gøre dem mindre velegnet. De kan have svært ved, at komme op og bruge ryggen ordenligt, og hvor tit ser man ikke også Friesere med noget af en underhals.

    Det er ihvertfald nogle af de ting, som jeg har fået forklaret bl.a. af min søster som har Frieser...

    Men skønne er de smiley


  • #26   24. mar 2010 Jeg er så en af de eneste frieser-ejere i miles omkreds som mener, at frieseren ikke er skabt til dressur......hæhæ

    Selvfølgelig kan de lære øvelserne til de høje dressurklasser, men - efter min mening (og andres) - er de alt for højtstillet fra naturens hånd.
    I min optik skal en hest have dannet de rigtige muskler i ryg og bagpart for at kunne klare at bære sin egen vægt - og i særdeleshed hals og hoved.
    Det har frieseren meget svært ved - det kan lade sig gøre, men det tager tid - meget lang tid.

    Jeg er selv i gang med ny-/omtilridning på 2. år for at lære min frieser at bære sig selv og få den rigtige muskelmasse og balance - specielt i galoppen - så han kan bære sig selv 100%, så han ikke søger støtte i tøjlen.

    Min ambition er, at jeg med tiden vil have en plag og starte tilridningen på en helt anden måde - og meget senere end normalt for frieseren - for at se, om den tidlige tilridning og den "forkerte" hovedholdning kan ændre tingene.
    Problemet er nok, at frieseren "putter" sig "så pænt" af sig selv, men den høje halsstilling og manglende rygmuskler er altså ikke godt for hesten.


  • #27   24. mar 2010 fæhesten
    selvfølgelig er der undtagelser, hvor mange gange skaljeg skrivet det? Og synes heller ikke jeg har skåret dem over med én kam.. men nu kan vi da tage nordbakkerne, de nye vs de gamle typer, tror du så ikke også selv på at de nye, sporty typer er noget mere velegnet til lidt mere end hyggedressur i forhold til den originale, som er fremavlet til hårdt arbejde i marken.


  • #29   24. mar 2010 Er deres gang ikke vildt svær at sidde på?

  • #30   24. mar 2010 Det er nu altså stadig en fakta at nogle heste har nemmere ved dressur (og jeg rider selv fjordhest så ikke fordi jeg har fordomme).. konkurrence dressur på højt plan er lavet så det passer bedst til DV og lignende heste..
    Selvfølgelig kan en friser gå dressur, men dens halssætning gør det sværere for rytteren at få dem til at bære sig korrekt og deres høje benløft er ikke velset på dressur banen.. så man har størst chanse med en friser der ikke har det største friser præg.. I holland hvor der er flere frisere er de dog mere set på banerne..
    Så vil man gøre det nemmest for sig selv og man vil ride høj dressur så køber man en DV eller lignende type.. også derfor man ser flest af dem på banerne..


  • #31   24. mar 2010 jeg mener nu det er rytterens kompetancer der afgøre om hvor langt en ordenlig avlet hest kan komme.. selvfølgelig er det svære at få en hest ned end op i gangen, men helt ærligt lige frem at sige at e nbestemt race ikke kan en bestemt for konkurrence er jo hul i hovedet nævn en riderace der ikke har et individ i alle konkurrence former

  • #32   24. mar 2010 Frydenhoej....for det meste, ja.

    Men hvis man får den ned og bruge ryggen korrekt er det som en anden som helst anden hest.


  • #33   24. mar 2010 fæhesten
    vi har ikke på noget tidspunkt sagt at du ikke finder nogen der kan i en bestemt race. Det vi siger, er, at nogle heste er mere egnede end andre. Vi kan også tge væddeløb, hvis du skulle rde væddeløb på højt plan, hvad vælger du så? Fuldblodshesten eller oldenborgeren??


  • #34   24. mar 2010 Uha, jeg tænkte det nok smiley

  • #35   24. mar 2010 Frydenhoej... ja diskutionen køre når emnet er godt.. hihihi men vil sige at det er et rigtig godt emne at få overvejet inden du køber din kommende dresur friser. hvad vil du med den, kan den opfylde dit behov osv... det nok med at woow det er en FRISER hehe hvis du forstår..

  • #36   24. mar 2010 der skulle så stå.. ikke nok med at woow ...

  • #37   24. mar 2010 Ja, jeg forstår smiley

  • #38   24. mar 2010 Fæhesten: Det er der jo heller ingen der siger.. vi er blot nogle der påpeger at det er sværere med en friser (eller en fjordhest eller en tinker eller en osv) sådan som der dømmes nu om dage..

  • #39   24. mar 2010 Tror umuligt det kan blive værre end en araber

  • #40   27. aug 2010 Selvfølgelig kan man få en dejlig frieserbasse der kan gå dressur.... MEN man skal se sig godt for. Man er begyndt at avle frieseren mere "light", med længere ben og ikke så tung (se evt. min basse, han er slank, langbenet og alm over ryggen) mange friesere kan godt ha svært ved at få bagbenene ind under sig og bruge ryggen rigtigt, men finder du en der kan det kan du godt nå langt..... Man skal være opmærksom på at det måske tager lidt længere tid, men min basse gør fremskridt hver gang vi ridder dressur, og vigtigst af alt ham vil gerne.
    Jeg synes det er ærgeligt at der er så mange "varmblods folk" der skal disse frieseren og tale om den som er det bare det værste man kan gøre.... Føler det på egen krop der hvor jeg har min stående (ren DV stald) Jeg hører på RIGTIG meget ævl om det ikke er en RIGTIG dressur hest, og bla bla.... men pudsigt nok får han altid rigtig meget ros lige meget hvem der har fingrene i ham, og vi skal nok en dag få gjort deres udtalelser til skamme.....
    Frieser hesten har det skønneste sind, er nemme at håndtere og har ubetinget den stolteste og flotteste udstråling.....
    Gør det!!!! smiley


  • #41   16. sep 2010 Jeg kommer lige ind fra sidelinien smiley

    Jeg kender rigtig mange DVér og ganske få af dem rider fra LA3 og op... rigtig mange DVér er middelmådige når vi taler dressur og kapacitet. Og sådan er det da også med Friese ren.

    Tilgengæld vil jeg sige, at finder du en frieser der kan spadsere der ud af, så kan den klart komme lige så langt som en DVér... det er udelukkende et spørgsmål om træning og rytters evne. Men når vi nu er oppe og tale de høje dressurklasser, så har frieseren faktisk en klar fordel, fordi de ofte er så stærke i bagparten, at de har nemmere ved bl.a. piaff og passage... noget der skiller bukkende fra fårene, når vi taler DVér og lign. Mit mål er da klart M-klasser... og det når vi da også en dag. Hvem ved, måske mere? Vi er jo kun lige begyndt smiley


Kommentér på:
Frieser og dressur

Annonce