{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.286 visninger | Oprettet:

Loppefrø vs. loppefrøskaller {{forumTopicSubject}}

Jeg er en af de flittige brugere af loppefrøskaller mod bl.a. sandkolik, forstoppelse osv og giver min hest det hele året med undtagelse af når der er græs nok på marken.

Denne gang er det en bekendt fra rideskolen der har bestilt (vi deler en spand) og nu har vi modtaget en spand med hele loppefrø.

De hele loppefrø er ligesom skallerne, købt decideret til dette formål, beskrivelse og dosis er det samme.

Hvad i alverden er så forskellen? Hvis hele loppefrø er ligeså gode som skallerne, hvorfor så have besværet med at skille dem for kun at sælge skallerne? Der må jo være en årsag til man sælger skallerne seperat?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Loppefrø vs. loppefrøskaller
  • #1   19. apr 2010 mine loppefrø "skaller" er nærmest pulver smiley Tror ikke det gør nogen foskel, hvor fint det er "hakket" , ingredienser er jo de samme (;

  • #2   19. apr 2010 Mie: Det har ikke noget at gøre med at det er hakket. Det ene produkt er hele frø. Det andet er KUN skallerne. Hvis det har samme virkning, hvorfor så lave begge dele?

  • #3   19. apr 2010 Egenskaben der tager sand o.lign. med ud sidder i skallen.. Derfor er det andet sådan set ikke til noget.. Det er skallerne der går ind og bliver til en gelemasse i tarmen som indkapsler sand, jord mm.

    Jeg bruger personligt loppefrøskaller, da det er mere koncentreret og der ikke er spild ved køb af dette.. smiley


  • #5   19. apr 2010 Kristine: Det er også hvad jeg selv mener, men frøene er købt med samme egenskaber og til samme formål.

  • #6   19. apr 2010 De kan jo også sagtens bruges.. smiley
    Så er det bare et spørgsmål om holdning og overbevisning hvad man vælger.. smiley


  • #7   19. apr 2010 Ja det er jeg klar over, men der må jo være en grund til man har valgt at udvinde skallerne alene? Jeg kan intet finde om det på nettet. Kun at begge dele virker mod det samme og så forstår jeg ikke hvorfor man har valgt at besvære sig med at sortere skallerne fra.

  • #8   19. apr 2010 Effekten er ens!

    Loppefrøene kan fås i 2 varianter - pulver, skaller og hele.
    Det er en smagssag hvordan man foretrækker at bruge dem.

    Det pulveriserede har den fordel at det virker hurtigst, dvs det bliver øjeblikkeligt til gel... de hele er lidt længere om det - men da pointen er at de skal virke i maven (og altså ikke øjeblikkeligt er det lige gyldigt).

    Ved de på nogle hosp bruger pulveret v. akut tilfælde, sendt direkte i maven - og derefter de hele til opfølgning.

    De hele har den fordel at holdbarheden er længere og at de ikke geler op i krybben - dvs nogle heste er måske mere tilbøjelige til at ville spise de hele - hvor andre heste æder alt og altså er ligeglade med konsistensen.

    FOr skallernes vedkommende passer de ind midt imellem det overskrevne (valgte at beskrive yderpunkterne).

    Jeg foretrækker selv de hele og ved at flere hestehospitaler gør det samme. Men altså - det er en smagssag - virkningen er ens !


  • #9   19. apr 2010 Skulle self have stået 3 varianter ! Tsk tsk... smiley

  • #10   20. apr 2010 Susi: Kanont. Takker

  • #11   28. okt 2010 Jeg mener, og er ret sikker, at gelerings-effekten, som kan trække sand med ud af hestens tarm, findes i skallerne, så hvis man benytter hele loppefrø, skal man bruge mere end, hvis man benytter skallerne. Skallerne bliver da først til gele, hvis de blandes med vand! Hvis man ikke tilsætter væde til hestens foder, begynder de først at gelere i mavesækken. Det er i hvert fald min erfaring


  • Margit P
    Margit P Tilmeldt:
    dec 2016

    Svar: 2
    #12   24. jun 2017 Når det er hele frø, er der længere holdbarhed end når det er skaller. Det er faktisk den eneste forskel.. De virker ens og er begge lige gode, men der bliver beskrevet at hele frø har en længere holdbarhed smiley

  • #13   25. jun 2017 Nu har jeg aldrig fodret med loppefrø men har forstået det sådan at det først skal blive til gele i maven for at have bedst effekt. Også er pulver til akut, skaller og hele frø til forebyggelse. Dog hvis man har noget flydende i hestens foder så anbefales der at man bruger hele frø for at det ikke skal blive til gele så hurtigt for så mindskes virkningen smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
Loppefrø vs. loppefrøskaller

Annonce