{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.552 visninger | Oprettet:

Hesten bliver hidsig? {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Jeg har et problem når jeg rider dressur på min hest, hun hidser sig lidt op, da hun gerne vil bestemme så hun pruster meget og virker lidt anspændt.
Dog nogle gange slapper hun af og accepter at hun ikke bare kan gøre som hun vil..

Hvordan får jeg hende til at slappe ordentlig af?
så hun ikke pruster osv .

Håber i kan hjælpe smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hesten bliver hidsig?
  • #2   14. maj 2010 Det er vigtigt at du ikke køre rundt i det samme og det samme smiley Når hun så gør hvad du beder hende om, så rid noget lettere eller noget hun godt kan lide smiley husk at rose når hun så hører efter dig smiley Sørg for at få vendt det negative til positivt smiley

  • #3   14. maj 2010
    Lidt svært at sige noget om når man ikke har set dig ride, der kan være 117 grunde til det smiley


  • #4   14. maj 2010 Hun begynder at pruste når hun skal søge ned og runde sig, det er måske lidt svært for hende. Men samtidig kan hun godt, hun ved bare godt hun kan køre sit eget show hvis hun prøver til. Så hun bliver nok sur over jeg skal bestemme.

    Hun virker ikke nervøs eller bange...
    Blot lidt irreteret?.



  • #5   14. maj 2010
    Hvordan er det du får hende til at søge ned? Af sig selv eller piller du? Hvad gør du? Sadel og smerter i kroppen evt. tjekket, måske tændeR?


  • #6   14. maj 2010 *>> Stald Bakkegaarden - Mia<< * N
    Er du sikker på hun ikke har ondt nogle steder ? smiley Har nogle spændinger i nakken eller noget ? smiley


  • #7   14. maj 2010 Det har hun ikke, for der er intet i skoven?.
    Jeg ved problemet bunder i at hun tidligere fandt ud af hun kunne styre det hele hvis hun ville, så nu hvor jeg er mere bestemt og finder metoder så vi ikke skal ud i de "magt" kampe, er det hun bliver irreteret på ridebanen.

    Min underviser siger også hun er en hoppe som skal vide hvordan tingene er , ellers køre hun rundt med en.
    Og hun hidser sig op, fordi det bestemt ikke passer hende.
    Men vil jo gerne finde en løsning så hun kan slappe helt af og acceptere at jeg bestemmer


  • #8   14. maj 2010
    Jamen hvad gør du når hun skal søge ned? smiley


  • #9   14. maj 2010 Krikken (i wanna say sorry, but i'll do it again): Jeg bevæger hænderne lidt og vejleder hende blidt med tøjlerne.

    jeg har fået tjekket sadlen, som ikke lå helt som den skulle mere, der manglede lidt i puderne, så har fået en skumunderlag under som også er stødafvisende..


  • #10   14. maj 2010
    Så ville Maja også blive mobset smiley At du bevæger/piller/nykker med hænderne eller hvad pæne ord man har for det, skal ikke være grunden til at hesten søger ned - det skal den gøre fordi bagparten er med, det hedder ikke hoved ned, bagpart med men bagpart med, hoved ned. Hesten søger ned som en bonus fordi at bagparten er med.

    Maja spænder op, går imod, trækker tøjlerne ud af hænderne på mig mm. hvis jeg begynder at pille i hende - havde jeg en overgang jeg gjorde, men vældig smart med en hest der selv brokker sig noget så tydeligt.


  • #11   14. maj 2010 Hvad gør du så?... smiley
    Hesten søger jo ikke ned af sig selv


  • #12   14. maj 2010
    Jo, det gør den smiley Det jo lige netop det den gør...
    Man kommer langt med en afslappet hest. Hvis du skridter rundt for løse tøjler så har du nok oplevet at hesten søger ned imod jorden, hvilket den kun gør hvis den er afslappet - er den ikke vil den spænde op og have halsen noget højere, måske kigge lidt rundt.
    En afslappet hest vil man også kunne få måsen med på mere lettere - da det jo sjovt nok er lettere at samle en afslappet hest end en der går og spænder op og kigger.

    Når man så skal samle, hesten... Well... Kan ikke rigtigt forklares på skrift, men hesten skal først og fremmest have muskler til at gå hvor man beder den om og hvis den altid er blevet redet bag lod og man har fået den til at søge ned via. negativ forstærkning, så har den ikke muskler til at bære sig lidt foran lod - da den bruger forskellige muskler foran og bag lod.

    Men forklaret simpelt så plejer jeg at lade hesten søge frem og ned i både skridt og trav i nogen tid for derefter at flytte vægten mere og mere over på bagparten via. halve parader og når vægten kommer mere og mere over på bagparten løfter hesten sig også mere for til og samler sig mere for til, så tøjlerne bliver kortere. Ved ikke om du kan forestille dig en vægt, hvor der bliver proppet mere og mere på i højre side, så tipper venstre også automatisk mere op ad.

    Men alt i alt er det gevaldigt svært at forklare over skrift og noget der er lettest hvis man har en på sidelinjen.



  • #13   14. maj 2010 Den hyppigste årsag til at heste er hidsige under ridning er, at de er signalforvirrede. Lad være med at nykke den i munden, men koncentrer dig om at få den til at slappe af, ved fx at lave en masse overgange og parader. Forlæng evt. dine tøjler så du tillader hesten at strække halsen, og sørg for, at dine hænder er bløde og eftergivne. Når hesten er afslappet skal den nok begynde at søge ned, men man kan altså få noget som helst positivt ud af en hest, som ikke er til stede mentalt.

  • #15   15. maj 2010 Min pony bliver hurtig hidsig, men det vigtige med hende er, at jeg hele tiden er rolig og aldrig på blive sur på hende. Så bliver hun mere og mere tryg ved mig. Det jeg gør får at få hende ned, er at jeg klemmer med indvendige schenkel og så slipper jeg udvendige og tager fat i den igen. Jeg kontrollere også om hesten gør det frivilligt, ved at jeg giver den helt løse tøjler og ser om hun stadig går i holdning.

Kommentér på:
Hesten bliver hidsig?

Annonce