{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
801 visninger | Oprettet:

Hvem skal betale {{forumTopicSubject}}

Jeg vil godt høre jeres mening om hvem der i følgende eksempler skal betale dyrelægeregningen og hvorfor...

Grunden til jeg spørger er at jeg ofte hører at folk kræver erstatning fordi ens hest har pådraget sig en skade på grund af en anden hest...

Eksemplerne forgår i en stald hvor A har sin hest Y stående og B har sin hest X stående...

Eksempel 1:
Y og X har altid gået på fold sammen, og der har aldrig været problemer. En dag bliver Y dog provokeret af X og sparker X. X bliver halt, og skal have dyrlæge. Hvem skal betale?

Eksempel 2:
A har lige flyttet sin hest til stalden, og uden at infomere B eller de andre ejere lukker A sin hest på fold til de andre. Y og X kommer op og slås, og X bliver halt som følge heraf. Hvem skal betale?

Eksempel 3:
Y og X har aldrig stået på fold sammen, og B ved at X kan være noget strid over for sine medheste og gør A opmærksom på dette, men alligevel indvilligere A i at Y og X skal ud på fold sammen. Denne gang er det X der sparker Y så den bliver halt. Hvem skal betale?

Eksempel 4:
A og B rider sammen på ridebanen, X smider B af, og er herefter skyld i at Y pådrog sig en skade. Hvem skal betale?

Jeg selv mener at så længe ejer er indforstået med at ens hest går sammen med en anden hest, så er man også indforstået med at skulle betale regningen.

Men hvis der er en der uden at give andre besked om at hesten kan være ondskabsfuld over for andre heste, og lukker den ud, så bør ejeren af den "skyldige" hest stå til ansvar. Altså såfremt at man ikke har infomeret andre herom...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvem skal betale
  • #1   14. mar 2006 Jeg tror ikke du kan dele det på den måde.. ellers nogle gode eksempler, men hos os kommer det an på hvad der er sket og hvem personerne er og om man i fællesskab kan finde en løsning inden det udvikler sig videre..

  • #2   14. mar 2006 Hos os, der har det altid været sådan at man selv har ansvaret for sin hest... man bestemmer jo selv om man vil have dem ud med andre smiley

    Min han er en af de værste rødder... han gør ikke de andre noget så de kommer til skade, men tilgengæld er han ret provokerende, og får oftest selv nogle knubs...



  • #4   14. mar 2006 Nu har vi "heldigvis" aldrig så mange skader hos os., men min pony ødelægger dækkener så det siger spar 2 , men det har jeg aldrig betalt for de bestemmer jo selv og sæt den derud når jeg har sagt han nogen gange ødelægger dækkenerne.. men jeg vil da også sige at hvis du har sagt hvad din hest "gør ved andre" så er det ejerens eget ansvar..

  • #5   14. mar 2006 Medum: Jeg blev lidt ked af at min han kunne gå med sit dyre dækken uden at ødelægge det, i fire måneder, og så kom der en hest ud, og den splittede det ad smiley

    Hyppe hejsa !: Der er ikke nogen rigtigt-forkert-liste.. Ville bare hører hvad jere holdning er smiley


  • #7   14. mar 2006 jeg er ret enig i dine synspunkte camilse ;)...

    sålænge man vil have hesten på mark så har man selv ansvaret hvad der end sker.. og uheld kan ingen jo gøre ved.. det sker jo for alle...
    men ved man at hesten er ondskabsfuld overfor andre.. og nu i flokken så bør man i det mindste overvære sammenlukning og sørge for at handle hvis hestene ikke kan forlis... ellers er man jo skyld i det...
    selv står jeg og kigger lidt hvis der er ny hest i flokken når jeg lukker ind.. og afventer til der bliver ro i flokken..

    min er også mega provo og vil gerne lege.. men er ikke ondskabsfuld medmindre de andre ikke vil makke ret... så jeg har altså set ham være agressiv på en hest en enkelt gang.. det har så også bevirket han ikke lukkes sammen med denne igen...

    så alt udlukning er for egen regning.. men forhåbentlig med ansvarlighed fra alle parter..


  • #8   14. mar 2006 Karina B - Team Østergård

    Det er nemlig det smiley

    Min han står da også med småskrammer konstant, og jeg ved at det er hans egen fejl... men han er så glad når han går sammen med de andre vildbasser, så det skal han bare have lov til smiley


  • #10   14. mar 2006 Jeg mener at ejeren af den skadede hest skal betale selv. Det er risikoen ved at have hesten opstaldet og gående på fælles-fold. Kun hvis hesten normalt står på enefold, og nogen pludselig lukker en anden hest derud, så kan der være noget om at "nogen" skal betale.

  • #11   15. mar 2006 hm... lad mig se.

    de fleste steder er man opstaldet på eget ansvar.

    jeg mener at man selv betaler dyrlægen for sin egen hests skader, altså selv om x sparker y halt - så betaler man selv.

    mht uheldet på ridebanen - det er hvad der kan ske - og igen - man betaler selv for sin hest, eller en selv.







  • #12   18. mar 2006 rent forsikringsmæssigt er det sådan at man har givet samtykke/lov til at ens hest går på fold eller opholder sig sammen med andre heste. derfor dækker en andens hests forsikring meget, meget sjældent de sager.
    d.v.s at gøres der skade på ens hest på fold eller i stald så er det noget man selv betaler...... det siger ihvertfald et forsikringsselskab der har været involveret i en skade på en hest, forårsaget afe n anden hest på vores rideskole.
    mvh
    mathildes mor


  • #13   18. mar 2006 tillæg til ovenstående:
    altså samtykke til det er når man vælger en rideskole eller et sted med andre opstaldede......
    eller andet er nedskrevet f.eks at ens hest ikke må gå på fold med andre el.lign og de så alligevel lukkes sammen.....
    men mon det så ikke er dem der har lukket dem sammen der er synderene.......................


Kommentér på:
Hvem skal betale

Annonce