{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.680 visninger | Oprettet:

Hvem skal betale? {{forumTopicSubject}}

Hvem skal betale?

Bonden ind til min hestefold har nu flere gange været i mit stødhegn, så det er blevet ødelagt og åbent så mine heste kan løbe ud.

Men hvis jeg en dag ikke er hjemme til at opdage det??? Hvem skal så betale for skader på mine heste og det hestene evt laver skade på?

Jeg har sat reflex-bånd op - hegnet er TYDELIGT markeret - men stadig køre de mit hegn ned - evt når de vender med plov - så-maskinen eller andet - jeg har ikke set hvad de er kørt på med, men mit hegn er revet over.

Jeg lavet nu et skilt (fordi jeg kan) og sætter op, hold venligst afstand til mit hegn) og så håber jeg det får virkning!

Men hvem står til ansvar? De køre jo AL for tæt på mit hegn!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvem skal betale?
  • #1   17. aug 2018 Har du snakket med dem? Det ville jeg helt klart gøre, så de kan forstå alvoren af løse dyr!

  • #2   17. aug 2018 Det er dit ansvar. Eventuelle skader dækker din ansvarsforsikring.

    Det er dit ansvar, at dine heste er hegnet forsvarligt inde i et hegn der er solidt nok til at holde store dyr inde. Så må du bygge det stærkere og mere synligt for dine naboer.

    Men jeg synes du skal tage kontakt med landmanden, og nævne, at du er ked af, at dit hegn bliver ødelagt, med risiko for at dine heste løber ud og skader hans afgrøder. Det må han kunne forstå. smiley



  • #3   17. aug 2018 står dit hegn tæt på skellet ?
    for ellers må du prøve at kontakte dem på kommunen som har med det at gøre
    jeg har valgt at holde mig et stykke fra skellet. men det sker da at de rammer mine pæle. men pt har de ikke ramt tråden - heldigivs.
    men vi har haft en af dem som måler op vedr skellet, så der er tydelige pæle på hele skellet. så landmanden ved godt hvor langt han må gå ind.

    men hvorfor pløjer han ikke på langs med dit hegn? så behøver han jo ikke at ramme det - end ikke ved uheld
    det kan du prøve at foreslå ham


  • #4   17. aug 2018 Ann C; det er stærkt og kraftig nok til at holde hestene inde - men IKKE til at en traktor trækker det i stykker ! Det er en maskinstation der dyrker marken for bonden, så det er forskellige folk hver gang - så snakke med bonden kan jeg godt - men det er jo ikke ham selv der køre på markerne

  • #5   17. aug 2018 Anja -det er tæt ved skel - men alligevel et stykke fra - da der er en forhøjning af græs som jeg med vilje har holdt mig et stykke fra - netop for at sikre mit hegn!

    De har ramt mine pæle før - men ikke før nu har de taget hegnet som de så har revet i stykker.

    Heldigvis løber mine heste kun ind på græsengen bag - og heldig for mig opdagede jeg det i dag (skete igår) men det er da MØG træls at de alligevel skal køre så tæt op af mit hegn at de får far i selve hegnet - pælene er meget synlige - da de er markeret med reflex - hmm


  • #6   17. aug 2018 Forsikringen bør dække skader på dine dyr og hvad de ellers laver af skader hvis de kommer ud af hegnet, hvis hegnet er lavet forsvarligt.

    Det jo et svært emne, men jeg ville da klart gøre mit hvis det var mig, for et tydligt og sikkert hegn og dernæst vil jeg jo nok snakke med bonden. Hvis det forsætter med hegnet går i stykker ville jeg kræve bonden i hvertfald betalte hegnet. Der kan jo altid ske et uheld, men gentagende gange er for meget... smiley


  • #7   17. aug 2018 Nåh, på den måde. Det kender jeg også til, men Jeg kender så nogle af drengene på stationen, så jeg 'mobber' dem for sjovt med at de kører på mit hegn, og siger fx til dem, at man kan finde børnehavebørn, der kunne køre bedre end dem.

    Så har de som regel så meget stolthed, at de finder ud af at køre udenom en anden gang smiley

    Ej, tag den med landmanden, så kan lige informere maskinstationen om, at sådan noget hærværk vil vi ikke have.


  • #8   17. aug 2018 Hiv fat i maskinstationen og gør dem opmærksom på problemet - det ville jeg gøre. Egentlig bør de jo betale for skaderne på hegnet, men i første omgang må det vigtigste være, at de er opmærksomme fremover, og det vil et skilt næppe medføre, for det kræver jo de står af traktoren og læser det.

    Ang. hvis hestene kommer ud og laver skader, så har man jo objektivt ansvar, og derfor skal din ansvarsforsikring som udgangspunkt dække de skader, din hest forvolder. Hvis hegnet er ødelagt af maskinstationen ville jeg informere forsikringsselskabet om dette, så vil forsikringerne ordne det med hinanden indbyrdes, hvis maskinstationen skal dække noget.


  • #10   17. aug 2018 Det vil jeg da klart mene at de skal dække! intet hegn kan holde til at blive smasker ned af en traktor

  • #11   17. aug 2018 Kan man mon sætte dobbelthegn op, så de rammer det yderste først og derfor opdager det, inden de tager det næste? smiley

  • #12   17. aug 2018 Sarah: god idé men i praksis tror jeg virkelig ikke det vil fungere. En ansvarlig traktorføre ville som det allermindste gå i og banke på eller få fat i ejer hvis man kommer til at bryde en indhegning med dyr i. Det har de jo ikke rigtig gjort. Det kan heller ikke være rigtigt at hun skal ud i dette, en traktorføre der har styr på hvad han laver ved også godt at det kan undgås.

  • #13   17. aug 2018 Stald Hammers- det ville jo så være forholdsvist nemt at gøre noget ved, for pløjer de henover skel er de jo på din grund. Vil de ikke vedgå det kan man kontakte kommunen, som jo kan tjekke præcist hvor skel er.

  • #14   18. aug 2018 Michelle ; det er lejet jord - men tydelige spor på de har været helt inde over hegnet med traktoren - og da de køre direkte mod græsmarken vil de jo sr skiltet - med mindre det er blinde folk der køre traktor

  • #15   18. aug 2018 Men de kan jo altså ikke læse det medmindre du har planer om et gigantisk skilt. Jeg tvivler på de gør det med vilje - det kan være svært at vurdere, hvor langt alt maskineriet rager ud bagved, og man vil jo gerne nå HELT ud til kanten af marken.
    Så igen jeg ville informere maskinstationen, som så kan sige til sine medarbejdere at de er nødt til at være mere opmærksomme. Skulle det ikke hjælpe, så kan man jo præsentere dem for regninger for fornyelse af hegnet, når det er blevet væltet... Den slags reagerer selv de stædigste folk i reglen på

    At jorden er lejet kan jeg ikke lige se er relevant?


  • #16   19. aug 2018 Tro mig, det bliver et gigant stort skilt - desværre ved jeg ikke hvem maskinstationen er - og markerne er sået nu - så jeg må vente til de kommer tilbage senere på året

  • #19   19. aug 2018 Problemet er bare - at næste gang de kommer - her - så tager de nok mine træer!!!

    Meget af mig hegn sidder fast på mit levende hegn (træer) rundt om min egen matrikel smiley


  • #20   19. aug 2018 Kan du ik spørge de omkringliggende naboer som er bønderne og høre dem, om de ved hvad den maskinstation hedder? De fleste bønderne kender hinanden og kan nemt genkende maskiner hvem de tilhøre og hvilke jorde folk ejer eller forpagter ud til smiley og når du så finder ud af det, så ring til dem og snak med dem

  • #21   19. aug 2018 Jeg må indrømme, at jeg gætter på, at det er ret simpelt. Dit forsikringsselskab tager kampen for dig.

    Du melder det i første omgang, og dit forsikringsselskab tager over. Du har jo ansvarsforsikring (lovpligtig), der dækker over skader dine dyr har gjort. Om du har indbo eller separat forsikring på udbygninger og hegn ved jeg ikke - men forsikringen bør vel dække, ligesom hvis nogen kører ind i din havelåge...
    Dit forsikringsselskab stiller et ledende spørgsmål til bonden - vil du / din forsikring betale eller har du kontakt oplysninger på din maskinstation?
    Og så tager forsikringen det slagsmål.

    Hvis det går helt galt med hegnet, så kommer du jo over selvrisikoen...


  • #22   20. aug 2018 Tak for jeres svar!

    Jeg vil ringe til bonden og høre hvem der køre for ham - jeg ved heldigvis hvem der ejer jorden da det lige er blevet solgt - og finde ud af hvem der dyrker det for ham.

    Det er bare mega ærgerligt, heldigvis er der endnu ikke sket skader, ud over mit hegn som jeg selv har fixet, men jeg vil helst ikke at det sker en dag jeg ikke er hjemme


  • #23   20. aug 2018 Den løsning du er kommet på, er også den allerbedste. Vi har selv haft problemet for nogle år siden. Vi vidste så godt, hvem maskinstationen var - men vi ringede til naboen og informerede ham om problemerne, og spurgte om han selv ville tage den med maskinstationen, eller om vi skulle ringe til dem smiley

    Han valgte selv at tage den med maskinstationen - men jeg gik nu alligevel ud til dem, første gang jeg hørte de kom, bare sådan for at "genopfriske". Der har aldrig været problemer siden smiley

    I øvrigt er det ikke sikkert, at de bare stikker af fra problemerne med vilje. Har man en stor traktor og en stor maskine på den, så kan man ikke altid mærke at man slæber en tråd eller en pæl et stykke vej.


  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #24   23. aug 2018 Uanset hvordan dit hegn står (i forhold til din nabos grund) er din nabo ansvarlig, når han kører dit hegn ned. Han skal straks give dig besked herom. Hvis hesten eller 3. person kommer til skade ved at hesten løber ud inden du får den i sikkerhed, er det naboens forsikring der skal træde til. Men hvis du har hegnet ind på naboens grund skal du straks flytte dit hegn. Jens B. - gammel bonde

  • #25   23. aug 2018 Tag video af det, så har du beviser til dit forsikringsselskab eller politiet, det jo dem, der begår hærværk og lukker dine heste ud, så jeg vil mene du kan melde dem, for det høre under hærværk.

  • #26   23. aug 2018 tænker at du skal gøre som du vil. nemlig snakke med ejeren
    man skal passe på at man ikke laver mere ud af det end nødvendigt.


  • #27   24. aug 2018 Jens C ; tak - jeg vil - næste gang de er på marken - lige filme det og så tage en snak med dem - netop af den grund at hvis hestene laver skader på maskiner, mennesker osv - jeg syntes det ville være mest fair at de dog i det mindste gav mig besked hvis de ødelægger mig hegn - men igen - så skal de jo også selv være klar over at de kørte hegnet ned - det ved jeg ikke om de var (klar over selv)

Kommentér på:
Hvem skal betale?

Annonce