{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.397 visninger | Oprettet:

Er det virkelig så forkert? {{forumTopicSubject}}

Jeg fik har for en måneds tid siden min 3 års hoppe Escape hjem fra løsdrift hvor hun har gået det sidste års tid. Jeg er så langsomt begyndt hendes tilridning og har absolut ikke travlt. Hun er super nem, og har aldrig sagt noget til rytter. Hun bliver ikke redet i longe, og er aldrig blevet det, derimod lære hun signalerne sammen med en ældre pony, der går foran og stopper/går frem samtidig med at jeg giver signal. Det har virket super godt og hun kan nu også skridtes væk fra ponyen og fx tage en langside på egen hånd.

Men taget i betragtning at hun kun har været skridtet under rytter 5 gange, så er hun altså ikke styrbar, hvilket jeg synes er forståeligt nok. Jeg har så desuden valgt at tilride i rebgrime, da jeg ikke bryder mig om at putte bid i så ung en mund fordi jeg er bange for at give hende et negativt billede af bidet hvis der sker noget og mine reflekser får mig til at rive.

Det er så her alle omkring mig står af. Kan se folk ryster på hovedet af mig når jeg tuller rundt i rebgrime. Altså var forberedt på at folk ikke ville kunne forstå at jeg tilrider så langsomt og ikke har tænkt mig at trave rigtigt før tidligst om en måned, men at de synes det er dybt forkert og uansvarligt at tilride uden bid forstår jeg ikke.

De mener hun ville være mere styrbar i bid, jeg ville have større sikkerhed hvis hun stak af, at jeg er uansvarlig overfor de andre på banen og at hun aldrig bliver til noget før hun får bidet i munden. Prøver bare roligt at forklare dem at rebgrimen har hun kendt siden hun var 1 år, og derfor føler jeg mig faktisk mere tryg med den og ikke et bid hun ikke aner hvad betyder, men det får man bare at vide er noget pjat og så går/rider de væk med en nedladende og bedervidende attitude.

Så HG? er jeg bare en dybt uansvarlig rytter fordi jeg tilrider i rebgrime? Og endnu ikke har redet i vejen for nogen, og hesten ikke så meget som har lignet en der kunne finde på at stikke af..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er det virkelig så forkert?
  • #1   22. sep 2010 De er sku da bare jaloux fordi du har et afslappet forhold til en hest du er ved at tilride, istedet for at jage den rundt i longe indtil den acceptere at biddet er der og ikke går væk. Thumbs up til dig..

    Skal lige siges at jeg selv rider med bid, så det er ikk ondt mod biddet, bare hvorfor jeg tror de andre er nedladende smiley


  • #2   22. sep 2010 Du er ikke uansvarlig at du tilrider uden bid. Dog ville jeg nok selv havde valgt en bidløs trense, men hvis hun som du skriver har været vant til rebgrimen altid, så kan jeg ikke se det store problem.

  • #3   22. sep 2010 Det synes jeg godt nok ikke! Selvom jeg nu tilrider med bid, så er det jo ikke ensbetydende med at alle skal.
    jeg synes det er rigtig godt at du bruger noget hun er vant til. altså hvis hun er tre og ikke har haft bid i munden, synes jeg det ville være synd at vænne hende til det, lige nu hvor hun skifter tænder.

    Min har altid (siden 2 års eller sådan noget) været trænet med bid, dog fordi han er hingst og gamle ejer var bange for han ville hoppe på de andre smiley


    - men keep on going! smiley


  • #4   22. sep 2010 synes det er fint at du gør det i rebgrime smiley

  • #5   22. sep 2010 Helt enig med de andre; gør dog det der er bedst for jer og **** de andre smiley Kender godt selv den situation du er i, og det er dødsvært bare at lukke af for de andre - selvom man er 100% sikker i sin sag så bliver man i tvivl når andre bliver ved med at sætte spørgsmålstegn smiley

    Da jeg startede med at ride Mary som jeg rider nu, var hun meget besværlig - tilredet og rutineret nok, men ikke vant til noget som helst. Og selvom jeg har redet hende i ½ år nu, så tager jeg det stadig bare stille og roligt - jeg synes din hyp lyder fantastisk heldig fordi du giver den lov til at blive fortrolig med div. ting inden du 'pacer' den frem d:


  • #6   22. sep 2010 Dejligt at høre ikke alle synes jeg er uansvarlig, blev jeg sq lidt ked af at få smidt i hovedet.

  • #7   22. sep 2010 Jeg syntes ikke det er uansvarligt. har selv gjort dette, på en endnu ikke fuldt tilredet fjordvallak.. men må sige, at jeg synes du burde bruge en kapsun eller et bidløst hovedtøj.
    håber du er godt udstyret ellers, med sikkerhedsvest og ridehjelm.


  • #8   22. sep 2010 Jeg synes, at det er det mest rigtige at gøre, når din hoppe er 100% vant til rebgrimen. Man kunne ikke gøre det bedre (-:

  • #10   22. sep 2010 altså jeg er på ingen måde tilhænger af bidløs har da redet min pony dengang jeg havde den i grime og træktov og det gik lige så godt som med bid og hun kunne også sagtens samle sig i grimen. jeg kunne aldrig finde på at ride en hest til uden bid men det er jo bare sådan jeg gør det smiley jeg kan ikke forstå folk altid skal kritisere hvis det ikke gøres lige som en selv og bare fordi der er bid i munden gør det ikke at man altid har styr på unghesten. det vigtigste er at man syntes at det man laver er den rigtige måde for en selv så man får den hest man ønsker sig smiley så held og lykke her fra

  • #11   22. sep 2010 Tja.. ingen træner jo ens med hestene.. Det gælder jo også unghestene.. smiley Men det kunne godt være du skulle træne noget mere på frem og stopsiganlet, så du er sikker på at du kan styre den. En hest kan jo selvfølgelig også sagtens stikke af med bid.. Det vigtigste er jo, at lære hesten at stoppe, og hvad det betyder..

    og ja igen, man skal jo føle det man laver er rigtigt.. Man kan sagtens lytte efter råd andre steder, men man skal selvfølgelig også selv have en god mavefornemmelse over det man laver med sin hest.. smiley


  • #12   22. sep 2010 den sidste der tilred min mosters hest have en transe uden næsebånd til hesten og så en kapsun ? uden på - det så ud til at virke super godt smiley

    der er mange måder at tilride på og man skal jo vælge den det passer bedst til hest og rytter

    ps min er altså os rimelig ustyrbar og hun bliver tilredet med bid



  • #13   22. sep 2010 Jeg ville af sikkerhedsgrunde nok starte med at lærer den tingene i longe og på stemme kommando. også så hesten ikke behøver at blive forvirret, men har det at forholde sig til, rigtig mange tilrider uden bid, så hesten ikke oven i at vænne sig til rytter skal vænne sig til bidet. den er jo vant til fra jorden at trækker man i grimen er det stop og trækker man højre, så drjer vi til højre. vil klart sige det en fordel ikke at have bid i som en start. men ville ja starte med at have styr på tingene i min longe og på min stemme.

    smiley men gør hvad der virker for dig.


  • #14   22. sep 2010 Når din hest er vant til rebgrimen, synes jeg, at tilridning i rebgrime er det bedste! smiley
    Nande blev tilredet i læderkapsun og der var overhovedet ingen problemer. Som du selv siger - hvis hesten er vant til det, du tilrider i, er det jo meget sikkert end at prøve at styre den fra ryggen med et bid den kun har kendt i et par måneder.


  • #15   22. sep 2010 Kort sagt :
    kan man ride sin hest bidløst, så kan man efter min mening meget mere end dem der bruger et bid. Dette er ikke ens betydende med at jeg har noget imod ryttere med bid, mener bare at det er bedre for hesten, og man har en anden kontrol over sin hest ...
    Bare klø på, syntes det lyder flot, og fornuftigt det du har gang i smiley


  • #16   22. sep 2010 altså, hvis en hest rigtigt stikker af, gør bidet hverken fra eller til!! Og heste stikker nogen gange af, de bliver bange og hopper. Nogen gange falder rytteren af osv osv osv. Og det sker også med et bid i munden. Ergo er en hest aldrig 100% styrbar. Det må jo betyde, ifølge dine uvidende 'venner', at vi alle er uforsvarlige, inkl dem.

    Så luk du ørerne for disse tydeligt uvidende mennesker og fortsæt din yderst hestevenlige tilridning! Dejligt med et hestevenligt menneske som dig... -flere af dem!!!


  • #17   22. sep 2010 Tak for jeres støtte alle sammen, så vil jeg glæde mig til at sadle min prinsesse op til en skridt tur på banen i morgen, hun elsker simplethen at være med de voksne ude, selvom hun ikke helt fatter at de ikke kan hygge med hende når de er på arbejde smiley

  • #18   22. sep 2010 Nej du er derimod en meget ansvarsfuld rytter der ved hvad der er rigtig og forkert, jeg tilrider også selvaltid i grime udelukkende fordi det er det bedste for hesten. Det er godt nok dresur jeg rider men, jeg ved der ligger en western rideskole i nærheden af hvor jeg bor og der er der en regl om at man ALDRIG putter bidet i hestens mund før hesten er 5 år, hvilket jo er en fantastisk regl hvis du spørg mig, ag jeg mener at den rigtig tilredede hest kan lave alle øvelser med og uden udstyr og hjælpere, (sadel, hovedtøj , sporer pisk osv.)
    Dermed er det ikke sagt at det er forkert at ride med bid, (er selv bidryter)men en hest der har fået den gode og langvarigende tilridning kommer oftest også lægerer på konnurance plan end de dårligt tilredede heste gør (:


  • #19   22. sep 2010 *STALD DAMGAARD* .
    - Kunne ikke være mere enig smiley

    Jeg syntes på INGEN måde at det uansvarligt at tilride i rebgrime!

    En af de ting der tit høre med til at gøre noget bidløst , er de ord man får smidt i hovedet.. fx at man er uansvarlig, sindsyg, at det er helt forkert, og at sådan rider man bare ikke !

    Men man har hver sin måde at gøre tingene på, og ingen hest er ens, hvis rebgrimen fungere godt for jer, og det er det i vil.
    Så forsæt, og overse deres modstand.
    Kigger de mærkeligt, så kig enten dobbelt så mærkeligt tilbage eller tænk - misundelse er en grim ting smiley

    Thumps up til dig !!
    smiley



  • #20   22. sep 2010 Min gamle hest blev tilredet bidløst men i hackamore (ja, det var mulighederne dengang, inden det bidløse blev populært). Han havde haft en dårlig erfaring med bid, så han nægtede at tolerere det. Han fik bid i munden, da alt andet var på plads og det gik fint. Men det var fordi han skulle bruges til stævner.

  • #21   22. sep 2010 Jeg synes også, som de andre, at du har fat i den helt rigtige ende af tovet!

    Du skal gøre det, som dig og din hest har det bedst med. Og jeg vil give både dig og de andre ret i at, kan hesten signalerne i grimen, og kan samle sig der - er du SÅ meget længere end de andre højr***** derude. For du får den korrekte samling, og ikke biddets samling smiley

    Bare fortsæt smiley


  • #23   22. sep 2010 Tja, hvis hesten aldrig har haft bid i munden, men har kendt rebgrimen siden den var et, forstår den nok bedre rebgrimen (:
    - Jeg synes det er super fedt at du tænker på din hest, og at du tilrider den så langsomt, så den får det godt med det! (:


  • #24   22. sep 2010 Caro: Du har ret, men biddet kan dælme også lave ravage smiley

  • #25   22. sep 2010 Jeg synes det er fedt at du tilrider i rebgrime smiley og at du tager det langsomt, så din hest kan følge med :o)
    dig og din hest må have et fantastisk bånd, og stoler på hinanden :o)
    - Så synes bare du skal ørene for hvad andre siger om at du tilrider i rebgrime, de er bare misundelige smiley


  • #26   23. sep 2010 Kan absolut ikke se det forkerte i din tilridning.

    Jeg havde dog nok lært hesten basissignalerne i rebgrime fra jorden lang tid før jeg satte mig op.


  • #27   23. sep 2010 Naja: hun kan bestemt allerede dreje, stoppe, bakke og gå frem fra jorden, men på trods af det kræver det jo alligevel noget andet når jeg sætter mig op, og hun er "helt alene".

    Men ja, Escape er en engel i rebgrimen, og hun lystre den fint, selvfølgelig stopper hun endnu ikke promte hvis en anden går foran og fortsætter, men hun stopper efter et par skridt, hvilket jo bare skal forbedres.

    Hun er jo også kun 3½, men det er åbenbart også mærkeligt at vi ikke er længere eller for dens sags skyld har travlt som bare pokker. Kender personligt 2 der er født senere på året end hende, som begge går dressur og spring allerede, den ene skal sågar gå stævne i weekenden smiley Stakkels Escape hun bliver aldrig til noget, med den rytter hun har smiley

    Caro: Kan ikke se hvorfor jeg skulle have brug for at den knækker? Jeg rider med træktove, og ved af erfaring at deres karabinhager knækker ganske nemt, hvis du er bekymret for at hun skulle træde på tøjlen..


Kommentér på:
Er det virkelig så forkert?

Annonce