{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.926 visninger | Oprettet:

VÅD boks... gode råd?? {{forumTopicSubject}}

Min hest tisser enormt meget, og er noget af et stort boks svin... Det resultere i at den næsten hver dag står og sjapper i en ultra våd boks. Og dette er altså ikke særlig sundt for hendes hove, og er ej heller rart at ligge i for hende.

Nogen gode råd til hvad jeg kan gøre? Jeg vil stadig bruge halm, da alt andet bliver for dyrt. Men kunne jeg evt. ligge noget i bunden? og hvad suger bedst? tænker på tørv, spåner, træpiller eller lign.

for det skal være noget som jeg kan muge ud sammen med halmen, så det skal evt. bare være et tyndt lag som kunne suge det meste.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  VÅD boks... gode råd??
  • #2   2. nov 2010 Kan kun anbefale det her produkt, det suger rigtig rigtig godt! Har også en hest der tisser meget, hun står på det her - og er helt tilfreds smiley

    (link fjernet)


  • #3   2. nov 2010 Jeg ville ikke begynde at blande halmen med det andet- det har beklageligvis en tendens til at blive mere vådt. Jeg vil råde dig til at skifte til easy pellets selvom du synes det er dyrt sparer det en del i sidste ende hvis man får startet op med en god tyk bund så suger den ret meget og din hest står altid tør. Og så kan du bare supplere op med et par sække om ugen, hvis det er nødvendigt. Men ellers må du bygge en bund op af halmen og undlade at muge så meget så hun hurtigere får en madras og så stryge rigeligt med halm over så hun kan stå tørt.

  • #4   2. nov 2010 jeg har desværre ikke mulighed for at skifte halmen helt ud.

    Og det med at lave en madras dur bare ikke her.. hun roder det hele rundt i en stor pærevælling. Men tror måske jeg vil prøve med lidt tørv i bunden.. tørv kan jeg nemlig købe her i byen.


  • #5   2. nov 2010 Jeg har to bokssvin der tisser meget og er kommet frem til følgende.
    Bunden består af sand og oven på sandet er der snittet halm, jeg har investeret i en halmsnitter og forbruget af halm er blevet halveret, boksen er tøt og utrolig nem at holde, da man kan muge ud med en spånegreb. Det virker lige så godt som de dyre easy strø
    Sandet bliver skiftet to gange om året, det kommer ud for sig selv og bliver vasket af regnen, så det skal bare byttes de to gange om året.


  • #6   2. nov 2010 Prøv at flytte hende i en anden boks..

    Da Breezer stod i Fredericia svinede han i den ene boks enormt meget, da han så blev flyttet over i en anden boks så svinede han ikke ekstremt meget mere


  • #8   2. nov 2010 Savsmuld (Ved iik hvordan man staver det, men håber i forstår hvad jeg mener xD)

  • #9   2. nov 2010 Tørv i bunden og når det er trampet til efter at være vandet et par gange, så læg spåner oven på. Og mug hver dag smiley

  • #10   2. nov 2010 min pony tisser også meget og roder generelt meget rundt i sin boks, jeg plejede at smide et godt lag savsmuld under halmen, det suger også rigtig godt smiley Har også hørt at kalk skulle være godt at lægge under halm..

  • #11   2. nov 2010 Kan kun bruge noget som kan benyttes under halm... det kan desværre ikke ændres på.

    nej hun leger ikke med vandkoppen, hun har p.t. vand balje og den leger hun heller ikke med.

    Måske jeg bare skulle prøve med spåner?


  • #12   2. nov 2010 Når du ikke har andre muligheder end halm må du jo prøve dig frem. Jeg vil desværre også sige at du nok vil blive træt af at blande noget sammen med halmen. Vi har selven grissebasse i stalden der står på halm og der ligner en katastrofe hver morgen. Enten vil jeg sige at du skal smide så meget halm på at den ender med en god tyk bund og derfor ikke kan rode så meget (dybstrøelse) eller fortsætte som du gør hver dag. Ham jeg muger ved 1 gang om ugen får fjernet klatter og det værste og får så 1/2 skive strøet ovenpå.

    Læste i et anden indlæg at blev der så vådt i boksen ved halm, var det måske halmens kvalitet der ikke var god nok/sugende nok.


  • #13   2. nov 2010 Tjen din hest for diabetes.
    Hvis en hest drikker meget og derfor også skal af med meget, kan det skyldes for højt blodsukker altså diabetes.
    Diabetes kan fremprovokeres af flere ting bla. er overvægt en faktor.


  • #14   2. nov 2010 Henrik er inde på noget meget vigtigt!

    Og ellers vil jeg spørge: Hvor længe står din hest inde??


  • #15   2. nov 2010 Min hest tisser også enormt meget og boksen er super klam hver dag (halm)... Synes bare ikke han drikker særlig meget så fatter ikke hvordan der kan komme så meget ud igen!

    Jeg er igang med nogle 'forsøg' med halmen og tror det der kommer til at fungere er at lave en dyb bund så han i hvertfald ikke skraber ned til staldgulvet smiley

    Tak for en god tråd!


  • #16   2. nov 2010 Hun er ikke overvægtig overhovedet... mere til den tynde side... prøver ihærdigt at få flere kg. på hende.
    Men hun drikker faktisk også en del... men hun bruger også sin sliksten meget.
    hmm... må lige prøve at høre dyrlægen ad om han mener den burde undersøges nærmere.

    hun står inde fra kl. 17.00 til kl. 08.00 næste morgen.


  • #17   2. nov 2010 Britt: Med det du skriver, ville jeg få dyrlægen til at undersøge den, eventuelt med en blodprøve så du kan få tjekket om hun mangler noget og om hun kan have diabetes..
    Hvis du kunne, ville jeg anbefale træpiller som bund, men det er jo desværre ikke en mulighed for dig at fjerne halmen helt, kan jeg forstå..


  • #18   2. nov 2010 ok mange tak... hesten virker nu sund og rask og de gange dyrlægen har tilset hende for andet, har de ikke nævnt noget om at de skulle være bekymret for hende overhovdet.
    Men jeg kan da lige nævne det for dyrlægen når han er ude næste gang... men syntes nu ike hun drikker mere en flere af de andre heste i stalden. men prøver alligevel at spørge dyrlægen ad.

    nå nok om det...

    men træpiller kunne også være en løsning.

    Ville i anbefale træpiller eller spåner i et tyndt lag under halmen? der vil jo skulle nyt ind 1-2 gange i ugen da der bliver muget helt ud der. Så på det grundlag, hvad ville så egne sig bedst??


  • #19   2. nov 2010 træpiller skal passes og plejes for at virke optimalt og egner sig ikke til at blande med andet.

    Så vil du putte noget under halmen der skal fjernes igen ville jeg prøve med spånerne.


  • #20   2. nov 2010 Ok det må vi forsøge os med så... Har før haft træpille bokse, og ja det krævede en del arbejde at passe den ordentligt, så du har nok ret.

  • #21   2. nov 2010 En god træpillebund kræver intet, der skal kun tages klatter og rives toplag.. Slut færdig.. Har det selv i min løsdrift nu og har endnu ikke måtte fylde nye piller på, selv efter 2½ måned... Men nej, det duer ikke at blive blandet med halm.... =)

  • #22   2. nov 2010 Jeg synes personligt ikke en træpillebund egner sig til den løsning med kun at fjerne klatter og rive. Bunden bliver alt for hård og så er mit ønske om et let, blød og affjedrende bund ikke opfyldt.
    Vores træpillebund bliver ordnet i bund og luftet/vendt hver dag.
    det er jo smag og behag hvor hsyterisk man er og hvad man ønsker, men fjerne klatter og ordne toplag, så ville jeg vælge hør eller tørv, da det egner sig bedre til at danne bund der skal blive liggende


  • #23   2. nov 2010 Findus og pedersen - jeg gjorde ligesom dig med træpiller... derfor tager det lang tid hver dag at ordne sådan en boks.

    i hvertfald for mit vedkommende. Men det er jo smag og behag og hvad der fungere bedst... der var andre i stalden som gjorde det anderledes end jeg.


  • #24   2. nov 2010 Findus: Ja så kan jeg godt se det tager lang tid... Jeg har dog alligevel en fin, stabil og fjedrende bund, selvom jeg kun roder i toplaget =)

  • #25   3. nov 2010 Hvis hesten er tynd, så er det netop følgerne af sukkersyge.
    Når en hest ikke producere nok insulin, får den problemer med at holde vægten. Insulin er nøglen til optagelse af energi i cellerne.
    Sukker(energi) transporteres rundt med blodet og insulinen hjælper så cellerne med at optage sukkeret fra blodet. Bugspøtkirtlen fremstiller normalt insulin og den er fantastisk til hurtig og effektiv at regulere mængden af insulin i forhold til sukkerindtag. Men er den ude af drift eller med nedsat evne, så er der et problem. Man vil ikke kunne optage sukker. Uanset hvor meget man spiser, vil man dø af sult.
    Alt den overskydende sukker udskilles bare med urinen, hvilket er en stor belastning for nyrerne. Der er derfor også fare for nedsat eller helt ødelagt nyrerfunktiom ved en længere "sukker belastning".


  • #26   3. nov 2010 Nu har jeg kun haft hende i 4 måneder, og hun har da taget pænt på siden jeg fik hende... hun mangler lige det sidste for at være flot. Og så mangler hun muskler, men det er kun pga. manglende ridning... så hun er altså på ingen måder tynd i den forstand, men mangler stadig lige det sidste.
    Kunne ikke forstille mig hun har sukkersyge, hun er en normalt fungerende hest, som er sund og rask, men syntes bare hun er et boks svin som så mange andre heste...

    Er lidt ked af at jeg spørger om råd til bund i min boks, men i stedet for påduttet min hest alle mulige sygdomme.

    Min hest bliver tilset af dyrlæge som alle andre heste og nu er jeg altså ikke begynder på nogen måder hvad angår hest. er vokset op på en hestepension, og har selv været aktiv konkurrance rytter, og haft mindre salgsstald samt arbejdet og undervist på flere forskellige stutteri og ridecentere, så vil da mene jeg har en vis erfaring på området. og hvis der er anlæg for nogen bekymring, så skal jeg nok reagere.

    Jeg ved godt det bliver sagt i en god mening, men føler jeg min hest er syg på nogen måder skal jeg nok tage kontakt til dyrlægen. bare rolig smiley

    og nu findes der altså flere her i stalden som er lige så store boks svin som min, og som også drikker samme mængde vand, og tvivler lidt på de alle sammen skulle være syge... jeg personligt er bare træt af en våd boks og vil gerne gøre noget ved det.

    Så hvis vi kunne holde os til emnet ville det være rart.

    Men tror jeg vil prøve mig lidt frem med spåner i bunden. - tak for gode råd smiley


  • Tanja J
    Tanja J Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 83
    #27   3. nov 2010 min gamle hoppe var ogaså et mega svin og tissede rigtig meget. hun stod på spån eller halm, men blev flyttet til en boks med afløb. spån fungerede også fint, og der var tørt selvom hun ikke stod i boksen med afløb

  • #28   7. feb 2011 Britt : Jeg ved at træpiller suger rigtig godt, men hvis man kun bruger træpiller som bund skal der være 4 -5 op af som bund . Du kan vist også putte træpiller og så spån så den for en blød bånd smiley Håber jeg ka hjælpe

Kommentér på:
VÅD boks... gode råd??

Annonce