{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
978 visninger | Oprettet:

Pony stokhalt {{forumTopicSubject}}

Ja jeg kommer over for at ska lukke hestene ind og de kommer os møde som de plejer, men så ser jeg at min pony Gucci er stokhalt på venstre forben, hun er meget øm og vil ikk rigtig ha man rører ved hendes ben.. Hun er halt selvom hun bare bliver trukket med og når hun står på hårdt underlag, så støtter hun ikk helt på den, hun støtter kun ordentlig på benet når hun står inde i boksen.. Hendes ben er ikk hævet eller brækket og det er heller ikk varmt, kunne dog se at hun havde et sår nede i koden.. Som lige var kommet idag,
Men jeg ved bare ikk hva jeg ska gører, selvfølgelig hvis hendes ben hæver og det er hævet i flere dage, så får jeg en dyrlæge til at komme ud og se på hende..

Men hva synes i jeg ska gører når hun er så halt

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Pony stokhalt
  • #1   29. dec 2010 Vask såret hver dag i rent vand og ikke andet og hvis min hest var stokhalt ville jeg lade den stå inde i morgen og lige se hvad der sker.

• #2   29. dec 2010 har lige oplevet det samme med in haflinger den gik på 3 ben ind
    jeg havde dog dyrlæge ude han gav smertestillende ellers skal det bare have ro smiley

min har snart stået 1 md og er stadig halt men det er forhåbeligt snart væk

giv det nogen dage (; og se om det bliver bedre,. det vil jeg gøre hvis jeg var dig. ellers tilkald dyrlæge efter 3-4 dage hvis ikke det er bedre

• #3   29. dec 2010 Kan hun ikke ha fået en kodeledsforvridning?..
    hmm. måske du skulle vente til imorgen og se om det er bedre også ellers til kalde dyrlægen

• #4   29. dec 2010 Hvor i koden sidder såret?

• #5   29. dec 2010 Hvis såret sidder på ballen er det jo ikke rart at træde ned på.

• #6   29. dec 2010 Rina: Såret sidder lige i siden af koden også nærmest helt nederst, lige svært at forklare.. Jeg lader hende stå inde imorgen, så hendes ben lige kan få ro

Altså i andre, mener i jeg ska gi hende boksro indtil det er blevet bedre eller hvordan mener i, det er første gang jeg har en hest der er halt.. Så jeg er totally lost..

• #7   29. dec 2010 Såret sidder på ballen

• #8   29. dec 2010 Så er det sikkert ubeageligt for hende at træde ned på det. Kan du se om der sidder noget i såret<? en sted eller andet? Ellers bare sørg for at holde det rent og hold øje med hævelse og varme.Jorden er hård ligenu, så det er nok sådan det er sket.

• #9   29. dec 2010 en sten skulle der stå.....

• #10   29. dec 2010 Okay, jeg kunne ikk lige komme til det idag, da hun ikk ville stå stille på staldgangen.. Så jeg tjekker lige efter imorgen,
    Men ska hun ha boksro eller hvordan

• #11   29. dec 2010 Rina jeg kan tage eller forsøge at tage et billed af såret imorgen, så du bedre kan bedømme det.. Jeg er meget i tvivl

• #12   29. dec 2010 Ok... Men når hun er så halt som du siger ville jeg lige give hende en dag inde og så se.... du ved også bedst hvor energisk hun er på fold om hun løber rundt eller går lige så stille. Men giv hende lige i morgen. Kan du ikke skrive til mig på FB i morgen når du har billedet?

• #13   29. dec 2010 Hun har krudt i røven og tonser rundt for det meste,
    Jo jeg ska nok lige skrive på FB til dig imorgen, når jeg har billedet
    Men så tænker jeg på om jeg så ska lade de andre 2 stå inde, eller om jeg ska lukke dem ud.. For er bange for at føllet ska løbe igennem hegnet, for at komme op til mor

• #14   29. dec 2010 Måske en lille gåtur imorgen hvis benet stadig ikke er varmt. Og mht. til "den lille" kunne du jo lukke dem ud mens du går tur med "mor" i nærheden. Mon så ikke de lige krudter af i indhegningen.
    Helosan salve (kopattesalve) er godt til sår.
    held&lykke.
    mvh merete

• #15   29. dec 2010 De andre tager heller ikke skade af at stå inde, hvis du bare sørger for at de kommer ud og gå en lille tur.

• #16   29. dec 2010 Okay hmm moren er umulig at holde, så jeg må nok bare nøjes med at trække med dem imorgen

• #17   29. dec 2010 Hvis hun er stokhalt som du skriver - ville jeg KLART få dyrlægen ud og kigge!!
    Vi havde en pony som var stokhalt han kunne næsten ikke gå da vi skulle have dem ind fra fold - fik dyrlæge dagen efter og vi skulle vente en uge - for før kunne man ikke se noget på røngten - da han så fik taget røngten havde han brækket griffelbenet..
    Men ugen op til røngten skulle han have is på benet to gange dagligt, boksro og hele tiden have staldbandage på.. Og han var SLET ikke hævet og jeg måtte gerne rører ved det for ham men ikke trykke..
    Men jeg ville få dyrlægen ud til din smiley

• #18   29. dec 2010 Iben E
    Min pony kan sagtens gå, men er halt i skridt og trav og jeg må godt trykke på hendes ben, det er nede i koden/ballen, jeg ikk må trykke

• #19   29. dec 2010 Og når nu Tutsi siger at den har et sår på Ballen, så har hun jo en idé om hvad der er galt og det skader ikke at se tiden an. Hun er jo ikke dum og lade den gå flere dage.
    Hvis man skulle ringe til dyrlægen hver gang den slår en prut forkert kan man ikke lave andet. Når man har hest lærer man efterhånden hvordan man håndterer de forskellige ting og hvornår man ringer til en dyrlæge.

• #20   29. dec 2010 Må nok indrømme jeg tænker kodeledsforvridning. Hvis den er ligeså halt i morgen, så få en dyrlæge ud og få det konstateres for så skal den have godt med boksro smiley

• #21   29. dec 2010 Rina: godt skrevet.
    Jeg kunne også ringe uafbrudt: Nuser er ikke så god til det tunge høje sne og er til øm i et af benene efter foldtur. Men det er væk til næste dag.
    Syns også der bliver råbt op om dyrlæge bare det mindste. dyrlægerne har kronet dage :O(
    mvh merete

• #22   29. dec 2010 Jeg vil gerne indrømme det første jeg tænkte var åhh nej brækket ben, for der stak noget op at hendes hov, ja det var så noget fra ballen, som man kunne pille af.. Så jeg tænker også selv kodeledsforvridning eller om hun har trådt forkert, men nu vil jeg lige se imorgen om det er bedre der og er det det, så er hun nok bare øm.. Men jeg er altså klog nok til at ringe efter dyrlægen når jeg mistænker der er noget helt galt

• #23   29. dec 2010 Hvorfor tænke kodeledsforvridning hvis den har et tydeligt sår? Hvis vi har et sår på hælen gør det da også ondt at træde ned.... Ud over at jorden er hård er det også meget fugtigt og såret kan derfor nemt være en revne pga af al den fugtighed.... men det bedste du kan gøre simone er at observere hende og skylde såret med rent vand. Plus tør boks så såret kan tørre.

• #24   29. dec 2010 Okay, det vil jeg gøre, jeg vil gøre mit bedste

• #25   29. dec 2010 Hvis den ikke kan gå, ville jeg ringe efter en dyrlæge med det samme.. Min hoppe havde et brud i hovbenet på det ene bagben, for ja snart 4 år siden.. Det var også på marken om sommeren det skete.. Jeg gik ned for at hente hende på marken.. Og hun var ikke til at få med op.. og havde meget svært ved at gå.. Hun havde ingen hævelser, var dog varm.. Jeg startede med at køle benet ned, også ringe efter en dyrlæge, og blev videre sendt til ansager...

Men som en anden skriver, det kan jo godt være en forvridning.. Der ligger meget sne og is på markerne.. og kan være faldet eller gledet uheldigt, og fået et sår oveni.. pyha.. :S

• #26   29. dec 2010 Ja og den kan have fået en forvridning i hoften og ryggen og forstuvet haleroden og bla bla bla.... vi er ikke dyrlæger og kan som sagt kun anbefale Tutsi til det der er sagt og så lade dyrlægen afgøre hvad der er galt hvis det skulle gå så galt....

• #27   30. dec 2010 Rina den kommentar du skrev næsten lige efter jeg skrev lyder som om den var til mig - så den svare jeg lige på.

Nej jeg ved godt man ikke bare sådan skal fare ud og ringe til dyrlægen for det mindste - men det ville jeg bare gøre hvis som over skriften i denne tråd står "stok halt".. Men det er jo også kun min mening.

Kommentér på:
Pony stokhalt

Annonce