{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
626 visninger | Oprettet:

Horsemanship - Bid vs. Bidløs {{forumTopicSubject}}

Vi er to hestepiger, som har valgt at skrive problememne om det at ride med bid og uden bid.
Jerers svar vil måske blive brugt i vores opgave og fremlæggelse. Det er ikke for at provokere, for vi ved, at der har været rigtig mange diskussionen om, hvad der er rigtigt og forkert.

- Men vi vil gerne høre JERES mening om at ride med bid, og om at ride uden bid. Hvad i synes der er dårligt og godt ved det?

Tak på forhånd! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Horsemanship - Bid vs. Bidløs
  • #2   22. feb 2011 Jeg synes det ene er lige så godt som det andet. Hvis man har en tindens til at rive en hest i munden eller støtte sig til tøjlerne, ville jeg foretrække man red uden bid.

    Men bid vs. bidløs, det er ingengang sikkert at bidløs er bedre end bid. - Det er ikke sikkert man hesten en tjeneste, det er ens eget valg. -Det er ikke hestens smiley


  • #4   22. feb 2011 Jeg synes ikke der er noget galt i at ride med bid på den måde at jeg ikke synes det er synd for hesten.. Meeen jeg synes vi alle burde lære at ride uden bid inden vi begynder at ride med bid.. Og så mener jeg at det burde være forbudt at bruge bid til konkurrencer over middel niveau, fordi når man når op på det plan så er man ved at være ret prof til at ride så man burde skulle bevise at man godt kan klare sig UDEN tvang og fjollede hjælpemidler..
    Det er sværre at ride uden bid, så derfor bør vi alle træne det en gang imellem for at vi kan udvikle os som dygtige og følsomme ryttere..

    Jeg er ret sikker på at i en verden hvor biddet ikke var opfundet ville der være væsentlig mange flere dygtige ryttere, og væsentlig færre skader på heste i al almindelighed. Biddet kan i de forkerte hænder være et skrækkeligt tortur redskab og det bliver der sjældent vist forståelse for rundt om på landets rideskoler, hvor langt de fleste af os jo starter med at lære..

    Hvis jeg bestemte, så ville jeg indføre en regel om at ALLE rideskoleheste skulle rides bidløst i undervisningen.. Der er sundt både for hesten og nybegynderen..


  • #5   22. feb 2011 For mig hænderne der holder tøjlen og ikke biddene der er problemet.

  • #6   22. feb 2011 Tak for alle svarene smiley
    - kom gerne med flere! xD


  • #7   22. feb 2011 Jeg mener det er individuelt hvad der passer hesten og rytteren sammen bedst. Og som Sauer skriver: Det er hænderne der gør den store forskel.
    Du kan påføre hesten smerter uden bid såvel som med bid. Fx kan en cordeo lagt forkert være voldsomt for hesten- du kan jo lægge den op så den lukker for luften og omvendt et stangbid med for hårde hænder er bestemt heller ikke rart.
    Men pointen er jo at alle lærer at ride uden at påføre smerte i mine øjne...


  • #8   22. feb 2011 Jeg rider mest uden bid, men det er bestemt ikke fordi jeg synes der er noget grundlæggende galt med at ride med bid - for mig handler det for det første om at jeg træner klikkertræning fra ryggen - og godbidder og bid i munden fungerer bare ikke optimalt. Men dernæst handler det også om, at jeg har en lidt speciel hest, som nogle gange kan køre lidt op i en spids - jeg er ikke perfekt og kan i ren frustration godt komme til at tage for hårdt fat, hvis jeg har et bid i munden på hende - og det er ikke godt for hverken hesten eller mig som rytter. Jeg må indrømme at jeg faktisk er stolt over mig selv, ved at jeg kan erkende mine fejl, og prøve at forhindre dem ske, istedet for at benægte det.

    Biddet kan være et tvangsmiddel som kan bruges utrolig uhensigtsmæssigt, og vi har jo nok efterhånden alle set de frygtelige billeder og videoer med heste der er i dyb smerte over forkert brug af biddet - det er selvfølgelig ikke iorden og disse mennesker bør nok starte forfra på deres uddannelse som rytter.
    Men når det så er sagt, skal det også siges, at biddet jo ikke er hårdere end den hånd der holder tøjlen - og biddet er i sig selv på ingen måde skadeligt - hvis det velogmærket passer til hesten. Mange kan sagtens finde ud af at bruge biddet korrekt, hvor det ikke bliver anvendt som tvangsmiddel, men som hjælpemiddel.


  • #9   22. feb 2011 Rigtig gode svar!! Taak xD
    - men gerne flere endnu (:


  • #10   22. feb 2011 Jeg så et eller andet sted at en adfærds fidus frarådede bidløs da hesten bliver forvirret.
    Mener også at det er mere trygt for hesten at jeg rider med mine æblebid-istedet for uden bid hvor jeg er på herrens mark.
    Bid skader ikke når man rider med fløjls hånd og fornuft.
    Gamle Nuser skal ikke fravænnes bid-det ville være synd-han skal jo ikke blive ved med at "lære" nyt men bare hygge sig når vi tøffer.
    mvh merete


  • #11   22. feb 2011 Jeg synes at begge dele er lige godt! Jeg både selv rider med og uden bid og mine ponyerne nyder ikke det ene mere end det andet.
    Det at være bidløs og evt bruge en hackamore kan skade ligeså meget som det at ride med bid - deet er bare på hver deres måde. Men en hackamore kan man brække hestens næsteryg og med bid kan man ødelægge/smadre hestens mund og kæbe. Så på den måde er der jo ikke den store forskel. For self. hvis en hackamore sidder rigtigt og bliver brugt korrekt skader den ikke og det samme gør et bid ikke, Så jeg synes det ene er lige så godt som det andet - man skal vælge hvad man selv helst vil bruge.
    Jeg går meget ind for HMS og træner det med alle mine ponyer - men det betyder ikke at jeg kun rider bidløst for jeg gør begge dele - skifter mellem bid og uden som jeg har lyst smiley


  • #12   22. feb 2011 Jeg syntes bare folk skal gøre som de har lyst til uden at mishandle og lign.?

  • #14   22. feb 2011 Andre? smiley

Kommentér på:
Horsemanship - Bid vs. Bidløs

Annonce