{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.573 visninger | Oprettet:

En travhest som virkelig kan {{forumTopicSubject}}

<b> Hej alle, </b>

I sidste weekend var jeg i Vejle, hos min veninde Kamilla. Jeg red hendes travhest Star Life de to dage jeg var der, og jeg var virkelig imponeret. Meget overrasket! Har aldrig set, redet eller oplevet en magen til traver.
Han var rigtig god, og intet travhest over ham at mærke. Ufattelig rolig også.

<b> Se meget gerne fotoalbummet.. </b>

Det fik i hvert fald mig til at sætte et andet lys på travhestene.

<i> Mvh Louise </i>


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  En travhest som virkelig kan
  • #1   3. apr 2011 Kan hvad??

    Nej, grunden til du ikke har oplevet det, er nok, at der ikek er ret mange travheste, der er velegnet til dressur...TRAVheste smiley

    Men smuk, det er den....


  • #2   3. apr 2011 Der er nu mange travheste som godt kan, se bare min:) fin ham som 10års hvor dne intet kunne ikke engang en parade, idag springer vi La-MB smiley

    Der er mange der kan smiley men det en super fin en du har redet smiley Ærgeligt så mange folk synes noget andet smiley


  • #3   3. apr 2011 Hihi, dejligt med et positivt lys på travhestene.
    Jeg er selv indehaver af en, og jeg havde aldrig regnet med at jeg skulle have en traver!
    Han er 3, stadig en lille baby hest, jeg kan ikke mærke han kun er tre og jeg kan ikke mærke når jeg rider ham at han traver, han har en ganske alm gang, dog går den en smule stærkt endnu, og han kan også spasere derud af og ligne en rigtig travhest, da han er trænet til løb - men aldrig har gået et.. men når han bare traver stille og rolig, kan man ikke se eller mærke det :O)
    Nogle travheste er bare noget ganske særligt. smiley


  • #4   3. apr 2011 k A
    En travhest kan ligeså godt som en hvilken som helst andet hest smiley
    Der er bare for mange mennesker der er for snæver synet til at se det!!


  • #5   3. apr 2011
    Tja.. Grund dressur burde alle heste jo kunne :o)

    Her er en der laver diverse øvelser oppe i noget MB tænker jeg - har ski ikke styr på hvornår man begynder på hvad. ( klip med springning først )
    http://www.youtube.com/watch?v=vBWYaNs2lJ4

    Så kan man så diskutere om man syntes om ridningen, om hesten er smidig nok osv.

    Jeg tror på at travere sagtens kan være både gode dressur, tur og springheste men da jeg endnu ikke har set en takte rent i samlet trav ( og det trækker jo ned til stævnerne ) så kan man nok lave en masse der hjemme men til stævner vil det trække ned.


  • #6   3. apr 2011 TeamNordhuset<3 : Kan hvad?

  • #7   3. apr 2011 Egentlig tror jeg ikke folk er snæver synet altid, men en travhest er jo avlet til et andet formål end en dressur hest. Derfor er det nogle gange svære at lære dem mere i dressuren end fek.s en lc, der er nogle få der kan komme højere op, og hvis man er 100% dressur rytter, er det ikke en traver man skal have, og jeg kan godt forstå folk ikke vælger dem, hvis de har det sådan.
    Jeg er da også spændt på hvad min kommer til, men da jeg ikke rider stævner, er en lc fint nok til mig. :O)


  • #8   3. apr 2011 alt, jeg har en der kan springe, og rider jagt på ham, har redet omkring 50 jagter på ham hvis ikke mere, og har op til flere gange set nogen der kan ride dressur smiley

    så de kan ligeså meget som alle andre typer heste, indefor alt, ligefar kørsel, springning, dressur, military, jagt osv. dte handler bare om at være godt nok til at ride, og lære hesten tingene.


  • #9   3. apr 2011 det handler bare om at være god nok til at ride dem op, de er jo ikke disideret avlet anderledes end fx dansk varmblod, travere er aflev lavere og med mere sving i benene så de kan løbe hurtigere, men dette kan rides/trænes væk smiley

  • #10   3. apr 2011 jeg kunne såmen godt finde på begge ting, en hest / hund what ever er måske avlet til noget, men kan lære noget andet..


    selvom dine forældre er uddannet matematikker kan du jo godt være bedre til dansk eller naturvidenskab ikke?

    man kan lære alt, og det kan en hest eller en hund også smiley


  • #11   3. apr 2011 TeamNordhuset<3 : Det er lidt naivt at tro, at en travhest er lige så velegnet til dressur som en dressurhest.....Altså. Travhesten er jo igennem massevis af generationer avlet til at trave...stærkt, hvorfor galop er forsøgt nedavlet. Hos dressurhesten avler man jo efter det, der er ideen med dressur. Og nej, det e rikke kun et spørgsmål om træning, og ærlig talt, så synes jeg, det er unfair over for en travhest, når man presser den i dressurens kunst...det er lige så unfair, som hvis jeg spændte min dressurhest foran en sulky og forsøgte at presse ham til at trave lige så stærkt som travhestene....

    Min hest kan også trave...men egnet travhest, det er han ikke. Travhesten kan gå dressur, men egnet dressurhest er den ikke.

    Og jo, travheste er avlet meget anderledes med fokus på andre ting, end fx varmblod - derfor er de også selvstændige forbund.....

    Det link Krikken linke rtil, viser en typisk travheste galop...flad uden spring og bæring og ofte helt uden af tretakt.....


  • #12   3. apr 2011 Nej, det handler ikke om at være god nok til at ride dem op - nogle traver kommer ikke specielt langt, da det slår meget hårdt igennem dem hvad de er avlet til. En traver der har gået løb, kan du ikke ride/træne gangen væk på dem, den har den gang med et formål. Traverene har bare forandret sig igennem avlen fra førhen og til den dag idag..


  • #13   3. apr 2011
    Youtube er uendelig - man kan altid finde sjove ting smiley
    Nogen der ved hvad disse 2 travere laver til WEG - er det bare noget opvisning eller hvordan, hvorfor er de der? smiley

    http://www.youtube.com/watch?v=YvWB3AcAPK4&feature=related

    k A - Ja det er flad og alt det der. Det er fjordheste også, eller nogle, har efterhånden set nogle med god trav og galop.
    Anyways var det bare for at vise noget mere end LA dressur - muligt galoppen er dårlig men en sætditlandsnavnforanvarmblod med elendig galop findes også.
    Nej de kan ikke takte rent og det trækker ned, men øvelserne er der ;).


  • #14   3. apr 2011 Selvfølgelig hvis du køber en travhest der har gået løb er der ikke meget tilbage at ride på det jeg helt enig i,
    men køber man en travhest der ikke har gået løb og som er rå, kan man sagtens ride den ud af avlen, det er bevist optil flere gange, smiley

    Men den her diskuttion er vist endeløs, er egetlig ligeglad med andre mening,

    det bare synd den race ikke får en chance, når de sagtens kan smiley


  • #15   3. apr 2011 ja det jeg godt klar over, helt dum er jeg ikke, men så det jo netop fordi avlen har slået fra, og tempoede ikke var godt nok.

    det jo det samme med fuldblod de duer da også til så meget andet end at gå galop løb smiley


  • #16   3. apr 2011 Det handler da ikke om at de ikke får en chance. Det handler om at de ikke er avlet til det, det man forsøger at bevise. Ja, du kan godt ride den op, men den vil stadig aldrig være det samme som en dressurhest, du vil næsten altid kunne se den er traver på bla. galoppen. Det handler da også om at man ikke skal presse den ud i noget, den ikke kan.. hvis man vil ride dressur på højplan er det ikke en traver man køber.

    Jeg har da også selv en, men jeg har ikke nogle planer om at ride stævner lige pt, han er perfekt til det jeg skal bruge ham til ;O) Det ville være synd at sige de ikke får en chance.


  • #17   3. apr 2011
    TeamNordhuset<3 . - Jeg har intet imod travhesten som sådan. Som skrevet så har jeg set de kan være gode til dressur, tur og spring - sågar også western.
    Nu har jeg bare aldrig set en takte rent i galop og det tæller ned når man rider dressur. Hesten jeg linker til og de resterende 110 jeg kan finde på youtube kan heller ikke takte rent i galop - nogle kan kun når de får god fart på, men samlet nej.

    Havde jeg set nogle stykker der kunne takte rent i galop - så thumbs up så ville jeg også se den som dressurhest.


  • #18   3. apr 2011 Krikken: Øvelser mere end LA?? En lille øgning og kontragalop...hvad ellers? Nu handler det jo ikke kun om øvelser...faktisk går dressuren jo ud på at skabe en atletisk smidig og spændstig hest med rygsving, afskub, bæring, rummelighed osv....der er ikke meget fidus i at ride øvelser, hvis grundelementerne er katastrofale...men hvis man synes at øvelser i sig selv er dressur og fuldstændig ser bort fra kvalitet, ja så kan jeg måske bedre forstå, at nogen anser travhesten for en velegnet dressruhest....Jeg synes faktisk ofte, at fjordheste har en god springende og taktren galop...langt oftere end travheste.


    Cecilia S: Fuldstædnig enig!!


  • #19   3. apr 2011 Krikken:
    Det var nu heller ikke til dig jeg mente det smiley


  • #20   3. apr 2011 Jeg har bestemt helle rikke noget i mod travere - tvært i mod. Det er ofte super skønne heste med et dejligt fornuftigt sind og de er tit meget smukke.....men ideel dressurhest - det er de ikke, men det gør dem jo ikke til dårlige heste...de skal bare bruges til det, de nu engang er avlet til.

  • #21   3. apr 2011
    k A - Ih, nu skal du altså ikke misforstå mig. Ser ikke traveren som et fantastisk dressurfænomen. Mener at man sagtens kan ride den derhjemme i dressur men da 4 takt tæller ned til stævner duer det jo ikke.
    På videoen vises der galoptraversade, galoppiouette og galopversade ( hvis der er noget der hedder det ? ), kan ikke lige huske om der er changementer med.

    Anyways, nej videoen er ikke særlig heldig - det var mest for at vise en travhest lave andet end LA ( og LA har så vidt jeg ved ikke galoptravers og galop piouetter med ).
    At ridningen så ikke er den kønneste er noget andet - kan sagtens finde kønnere klip hvor hesten er meget afslappet og gangen er pænere, hesten 4 takter stadig og det er stadig LC-LA.



  • #22   3. apr 2011 k A:

    Man bedømmer jo hestens nivou på dens øvelser, så man kan godt sige den øvelses mæssigt ligger højere end LA, men rent gangarts mæssigt ligger under.

    Det meget muligt min tanke gang er naiv osv. men hellere det end at væree så snæver synet at tro at der kun er en race der duer, det må da være kedeligt...


  • #23   3. apr 2011 Star Life er skam ikke kasseret som travhest?... Hm..

  • #24   3. apr 2011
    TeamNordhuset<3 . - Well jeg mente det til dig ;D
    Så du erkender at travheste ikke kan takte rent i galop og dermed ikke duer særligt godt til dressur eller hvordan skal jeg forstå din besked?

    Vil vældig gerne have vendt min fordom/konstatering men så mangler jeg at se nogle travere takte rent.


  • #25   3. apr 2011 det eneste jeg siger er bare at jeg tror på man kan ride en hest op til mange ting lige gylgigt race, selv en fjordhest for dens sagd skyld, jeg har også en fjordhest og ja han er en DRESSUR hest, selvom du sikker ikke tror det, smiley

  • #26   3. apr 2011 Overvejer at slette dette indlæg igen. Meningen var ikke at det skulle blive til en diskussion. Jeg synes bare at han var super sød at ride, også siger jeg ikke han er den bedste, men af andre travere jeg har set, var han noget godt i mine øjne.
    Kunne aldrig selv finde på at købe en travhest. Men synes nu alligevel det var en god ridetur, selvom jeg overhovedet ikke er vant til de racer.

    Mvh
    Louise


  • #27   3. apr 2011 krikken:
    nej det gør jeg ikke, jeg siger at den hest du linker tl ikke kan, min travhest takter rent. og dte kender jeg mange andres der også gør smiley


  • #28   3. apr 2011
    TeamNordhuset<3 . - Hvis du kender heste der kan takte rent i en samlet galop så smid virkelig gerne videoer ind for alle de travheste jeg kigger på, på youtube kan ikke takte rent samlet.

    Så har du eller dine bekendte noget der beviser det modsatte så smid super gerne nogle videoer ind!


  • #29   3. apr 2011 Ha ha, vi kan åbenbart ligeså godt lukke avlen af dressurheste, når traverne er ligeså gode. Hemmeligheden er simpelthen at vi starter med dem rå.
    Det var godt nok dagens grin.
    Har intet imod travere, men det er da sygt at man kan mene at en hest som er gennemavlet til trav har ligeså gode forudsætninger i dressur end en hest der er gennemavlet til dressur (eller spring for den sags skyld)

    Selvfølgelig er der travheste som placeres højere end dressurheste til klubstævner, men det mener jeg nu er fordi den er trænet bedre.


  • #30   3. apr 2011 men det mener jeg nu er fordi den er trænet bedre.

    TAK for dne kommentar smiley
    netop det handler om trlning og ikke kun på klubplan men også højere plan smiley har intet sgat om at lukke avl osv, siger heller ikke de er lige så "nemme" som at købe en der er avlet til hele lortet det jo klart dne kan:) det jo ligesom de små piger der får en spring pony der er tæsket på til høje spring klasser og de tror de kan men i de fleste tilfælde er det jo hesten og ikke rytteren der kan, siger ikke dette fordi jeg mener det foregår på dne måde ved dressur hestene. men fordi det meget nemmere at købe en hest der enten kan i forvejen eller er avlet til det, jeg siger blot at en travhest kan trænes op til at kunne gå højere en LC, og folk der modsiger dette er snæver synet dette er blot min mening, smiley vi er heldigvis ikke ens:)

    Krikken, skal se om jeg kan få taget en video af min egen, da det er svært at se på de videoer jeg har nu smiley


  • #31   3. apr 2011 TeamNordhuset<3 : Hvem har sagt, at der kun er èn race, der er velegnet til dressur? Ikke jeg...jeg kan nævne mange...fx hannoveraner, holstener, trakehner, DV, KWPN, SWE, PRE, new forest, connemare, welsh og DSP...abre for at nævne nogle stykker. Og nej, man bedømmer da bestemt ikke hestens niveau på øvelser....alle heste kan jo hurtigt "lære" at flytte sig til siden uden at de på nogen måde er på dette niveau generelt. Der er mange elementer i at vurdere niveau, men det vigtigste er grundelementerne som er energi, takt, holdning osv.....gider ikke ramse det hele op.

    Krikken: He he, jeg ved godt, hvad du mener...dog hører alle de øvelser du nævner til i LA klasserne...undtaget galoppirouetten og galoptraversen...og ærlig talt - der er altså ikek meget pirouette i det...kvaliteten er ganske enkelt elendig - hesten smider sin ryg, spænder op fortil og mister takt...og smider bagparten helt ud af volten.........og galop travers....hmmm...hvor er bøjning igennem hele kroppen, hals og nakke? Jeg ser en stiv og nærmest lige hest, der bevæger sig til siden...det er det jeg mener..det er muligt den kan flytte sig til siden, men derfra og så til at sige, den er på det niveau, er ikke realistisk....Men jeg ved, hvad du mener...


  • #32   3. apr 2011 Louise: Du skal ikke slette det...det er en god diskussion smiley

  • #33   3. apr 2011
    k A - ... Jeg ved hvad du mener.. smiley
    Meeeeeeen.... Ja ridningen er elendig, igen det var bare for at vise andet end lulle rundt på volter osv. i trav ;).

    Tjhuhej jeg er sku efterhånden en sej banan til det med at finde ting på youtube x)


  • #34   3. apr 2011 Det meget muligt travhesten aldrig gpår ud og får gangen som mange dressur alvlet heste har, men hvis der er kjvalitet i øvelserne, og gangen så måske ikke er det bedste kan de stadig følge med jo :)?

  • #35   3. apr 2011
    Lige en ting:

    Folk snakker pææææææææææænt!!
    NEEEJ hvor dejligt at se smiley


  • #36   3. apr 2011 TeamNordhuset<3 : Nej, det kan de ikke....det handler jo ikke om at lave en øvelse - det handler om MÅDEN hvorpå øvelsen udføres...Det er jo derfor at en dressurklasse ofte har over 20% mellem den bedste og den ringeste, selvom de har redet nøjagtigt det samme program med de samme øvelser....det handler mindst lige så meget omkvalitet i bevægelsen, samling, osv osv...

  • #37   3. apr 2011 det ved jeg godt smiley
    jeg har forstand på dressur, nok er jeg ikke dommer ligesom dig, men lidt forstand har jeg smiley
    Men øvelser tæller meget, og en travhest er jo ogsåå smidig,

    det jeg vil frem til, er at en travhest der udøver øvelser med smidighed, samling, afskub osv og det eneste der mangler er takten så er det ikke det der trækker mest ned,


  • #38   3. apr 2011 TeamNordhuset<3 : Altså det hjælper ikke meget man rider en øvelse, fx en schenkelvigning i trav, hvis øvelsen ikke bygger på de elementære ting, hvor i blandt en regelmæssig og rentaktet TAKT er absolut en af grundelementerne. Du kan have en stor overtrædning, men hvis hesten løber fra sin bæring eller går nærmest i stå og mister energi, takt og bæring, så får du aller højst et 5 tal....Så jo, takt er i følge træningsskalaen det aller mest elementære....

  • #39   3. apr 2011 Det er jo netop også derfor, at man i de laveste klasser fokusere mindre på præcision og mere på hestens korrekte bevælgelse, spændstighed og holdning....Det er mindre vigtigt, at en volte er helt rund og mere vigtigt, at hesten bevæger sig som ønsket i dressuren.....

  • #40   3. apr 2011 jeg tror ikke du forstår hvad jeg mener. smiley

    jeg ved godt takten er vigtigt, men hvis det andet er på plads og takten er en smule dårligere

    vs. en dressur hest hvis takt er 100% men det andet mangler?

    så er jeg bare sikker på at den hvis takt mangler rider højest %

    for dte har jeg selv oplevet, godt nok ikke på min traver, men på min venindes..


  • #41   3. apr 2011 TeamNordhuset<3 : Nope! Hvis takten mangler bare i dele af øvelsen, så får du max et 5 tal....takt, takt og takt....spændstighed, spændstighed og spændstighed....det er helt elementært og skal være tilstede kontant i alle øvelser....frem for alt.

  • #42   3. apr 2011 Altså jeg har en travhest som har gået løb, hun går altså en MB i dag, og hun takter rent i galoppen og har både rygsving, afskub, bæring, rummelighed, og hun er endda beridder vurderet, så jo NOGLE tavheste kan godt blive GODE dressur heste. Hvis ikke det var for mærket, ville man ikke kunne mærke på hende at hun er traver.

  • #43   3. apr 2011 Stald Søndervang: Video - kom glad! Jeg vil gerne se en travhest gå en MB dressur med tre rentaktede gangarter smiley

  • #44   4. apr 2011 hmmm her må jeg lige blande mig lidt...

    En travhest er avlet (gennem mange generationer) til at løbe TRAVLØb ikke til dressur eller spring... dressur ligger ikke særlig godt til deres gang, derved ikke sagt at de ikke kan, men det er ikke naturligt for dem at være samlet. uanset om de har gået løb/har været trænet op til løb...!
    Spring derimod vil de være glimrende til på lige fod med mange andre, da de har en fra gener og naturens side en stærk og super "elastisk" bagpart der giver et godt afsæt... når ikke de skal samles er der ikke den store forskel på en traver og en "alm" ridehest, men der er stadig generene i dem og de kan ikke trænes væk! uanset rytterens formåen... jeg ville aldrig selv købe en travhest til dressur, og jeg ville aldrig selv krydse en travhest med anden race ved avl, jeg ser det lidt som at mixe en nordbagger og en araber (sikkert en fin pony/hest) men det kan falde ud til begge sider mht kunnen/talent og psyke...
    en traver er en væddeløbshest,,,

    Men de er nu nogle dejlige dyr under alle omstændigheder!


  • #45   4. apr 2011 Palle hop hår:

    Jeg ville da heller ikke købe en traver med henblik på spring. Kender flere som rider springstævner på deres travere, og de beklager sig alle over hvor svært de har ved at sætte sig i galoppen, hvilket jo er temmeligt væsentligt for en springhest.


  • #46   4. apr 2011 Det skal jeg ikek unne udtale mig yderligere om... jeg ville dog ikke tøve med at gøre det... hvis jeg ellers skulle komme på hesteryg igen...
    Jeg har dog aldrig hørt klager over dem som springheste... klager lyder ikke særlig tiltalende, skal vi ikke rette det til utilfredsheder?

    Men igen er det jo helt klart en smagssag... faktum er at jeg ikke mener en traver bør gå dressur (samlet) da det ikke er naturligt for dem... og nu vil jeg ikke bombarderes med bidløb og uden sadel bla bla bla... det er ikke der jeg vil hen... mener blot at de er AVLET TIL VÆDDELØB ikke rideheste... smiley


  • #47   4. apr 2011 Stald søndervang: Får vi noget video af din travhest i middelsvær dressur??????

  • #48   4. apr 2011 Det vil jeg egentlig også gerne se:-)

  • #49   4. apr 2011 Jeg syns det må være hårdt og svært for travhestene at blive omdannet til "super" rideheste- vi har gamle Basse og stiller os tilfredse med han nu èn gang render med hovedet oppe og trav er hans stærke side. Til gengæld er han 120% rolig i mange situationer -det ser vi som vigtigt.
    Har man traver må man nok prøve at forstå hvilket liv de har haft og været gode til.


  • #51   4. apr 2011 Nå...heller ikke denne gang ser det ud til, at vi får en travhest at se i middelsvær dressur.....øv

  • #53   4. apr 2011 Catharina H:Min besked var mest til Stald Søndervang......

  • #56   5. apr 2011 Basse ryster også nyrer og man er helt smadret.
    mvh merete


  • #57   5. apr 2011 Jeg har ingen problemer med at sidde på min hest smiley

  • #59   5. apr 2011 har absolut ingen mave muskler smiley

  • #61   5. apr 2011 dte har han ikke,. og har også lovet at ligge video ind da han kan gå en taktfast galop og det der ingen der rigtig tror på smiley

  • #62   5. apr 2011 TeamNordhuset<3 : Ja, tak! Meget gerne en video af en travhest, der kan gå en rentaktet rummelig arbejds/samlet galop....DET vil vi gerne se smiley

  • #63   5. apr 2011 hvorfor skulle travere ikke kunne gå flot dressur fordi de er TRAVheste, sikke noget fis at lukke ud!
    det er træningen det kommer an på, ikke racen!


  • #64   5. apr 2011 CilleThomsen: Nej, det er ikke noget fis.....hvorfor tror du det er en TRAVhest? Det er fordi den er fremavlet til trav...og ikke til dressur, hvor der kræves helt andre egenskaber.....Men naturligvis afhænger det af, HVAD man betegner som "flot" dressur.....

  • #65   5. apr 2011 CilleThomsen -

    Fordi den er ikke er avlet til dressur, men i stedet avlet med et andet formål.. Som folk så pænt skriver.


  • #67   5. apr 2011 det er en TRAVhest ja, men ikke alle dur til trav eller har aldrig prøvet det før og kan sagtens blive gode dressur heste.
    Altså f.eks. dansk varmblod er da også fine dressur heste, der er mange der kan gå dressur hvis de bare har fået den rette træning. Det kommer jo ikke an på racen, man kan da sagtens ske at købe en eller anden Dansk varmblod, som bare ikke kan en skid. fordi den ikke har fået den rette træning, sådan ser jeg det bare (:


  • #68   5. apr 2011 det ved jeg godt de er, kender nu meget til travere (:
    men hver race har en forskellig gang


  • #69   5. apr 2011 KA: Nemli.
    Og jeg syns godt nok det er synd for mange "afdankede" travere der i høj alder bliver trænet til ridehest med alle midler.
    De er hurtige og super travere med speciel bygning og evnen til sejr i løb-ikke hårfin kontrol rundt på bane.
    Gid de ikke var SÅ billige-mange bliver kastebolde fra den ene utilfredse rytter efter den anden-dèt må være svært at forstå når man har været god til sit "job" hele livet.
    mvh merete og Basse


  • #70   5. apr 2011 CilleThomsen: Jamen alle heste kan da også trave....men derfor gør det dem da ikke egnet til travløb? Og ja, selvfølgelig handler det om træning for føl fødes jo ikke som top dressurheste. Men travhesten er ikke særlig velegnet og har svært ved at leve op til kravene i dressur.....lige som min dressurhest ikke er velegnet til travløb og vil få uendelig svært ved at leve op til kravene i travløb....

  • #71   5. apr 2011 har godt nok selv en koldblodstraver som er kasseret, men en koldblodstraver kan så godt nok slet ikke sættes i samme kategori som en alm. traver (:
    men hvis de aldrig har prøvet det før, eller er blevet kasseret tidligt, kan de sagtens blive fine dressur heste.
    måske kommer de ikke til at blive proff. dressurheste, men de kan altså godt gå en fin dressur smiley


  • #72   5. apr 2011 Hvad er en fin dressurhest for dig, Cille?

  • #73   5. apr 2011 måske kan de ikke gå ligeså fint som andre racer, men synes bare det er noget fis at sige de slet ikke kan gå en flot dressur.. fordi de er TRAVhest.. der synes jeg der kommer lidt foredomme (:
    men man har vel hver sin mening


  • #74   5. apr 2011 Jamen, Cille hvad er en flot dressur i din verden?

  • #76   5. apr 2011 for mig er det en fin dressur hest, ikke alle dressur heste behøves jo at være proff. det ville jo være kedeligt hvis alle var det smiley

  • #77   5. apr 2011 Cille, så er der da noget du har fået forkert ind, du skriver om en dansk varmblod, en dansk varmblod er jo primært dem man bruger til dressur, de er avlet til det, afhængig af hvad de har i stamtavlen - spring eller dressur gen.. De har lettere ved at lære det, end en travhest har, af den simple grund at den er avlet anerledes.

    Der er ikke nogen der har sagt den ikke kan gå flot dressur, det kan den, men den kan ikke følge med takt mæssigt.. det trækker ned til stævner.
    Der er ingen her der har sagt noget om at den ikke kan gå dressur...


  • #78   5. apr 2011 KA hentyder lidt til det i starten synes jeg, har altså også set nogle dansk varmblod, der ikke har set fantastiske ud må jeg indrømme og mange af dem ligger i samme prisklasse som travere (: men har intet i mod dem..
    men okay i er kong salomon og jeg er jakob skomager smiley


  • #80   8. apr 2011 Der er en der skriver at de bliver solgt til BILLIGE penge... hmm ja de kan jo ikke levere varen hvis de enten er kasseret, grundet manglende fart, eller hvis de er for gamle... og som tidligere staldhjælp i diverse stalde kan ejg kun sige... en travhest der ikke kan tjene penge er jo ren tilsætning og når alt kommer til alt er travløb jo VÆDDEløb, altså moneter i kassen eller ud... Derfor sælges rigtig fine og velfungerende heste til en slik... og folk der gerne vil have en billig hest får det jo så her... problemet er, som det tydeligt fremgår af de mange indlæg, at folk mener de kan gå en hæderlig dressur (nogle kan men generaliseret kan de ikke!), og når så det er fosøgt med dressuren og det er fejlet bliver de solgt til en skovtursrytter, eller en anden der også mener at kunne lære den dressur... på med glidetøjle og indspænding så skal du se... hmm muskler i nakke er styrket og bygget op til at gå højt, bl.a. for at give frie luftveje og bedre forbensaktion... nu skal den så gå ned i holdning... under tvang som oftest, da folk ikke kan sætte sig ind i travhesten avl og "job"... groft sagt... ren tortur... lad dog de stakkels travheste være trav eller turheste... eller helt klart Springheste, på det plan de nu formår... men dressur = tortur... bare for at gøre min mening klar... ikke en fordom... ren erfaring og observering...

  • #81   8. apr 2011 Se nu er er LA2-4 stykker jo ikke svær dressur...faktisk er det let dressur....det er det, L`et står for... Let A 2.

    Palle Pop Hår: Jeg er enig i, at det er synd at forsøge at presse en travhest til dressur, den ret fysisk og bevægelsesmæssigt ikke er i stand til.....


  • #83   8. apr 2011 K A... jeg må tage hatten af for dig... har lige været forbi at kigge lidt på
    Fister

    Lækker lækker dreng, trods farven... hi hi... han er jo en ren dressurperle... og det kan jeg se, til trods for at jeg ikke aner en pind om dressur på det niveau...
    super dejligt at læse om alt det du har gjort for at få ham "tilbage"... specielt blev jeg glad da jeg læste at han ikke var et "bur-dyr"... for heste skal jo være ude, ikke inde...! kæmpe klap på skulderen fra mig!"!!!!


  • #84   8. apr 2011 Palle Pop Hår: Ihh, mange tak skal du have. Det var da rigtig dejligt at læse...Og ja, Fister er min kammerat, mit ride/konkurrencedyr osv...men vigtigst af alt, så er han en HEST med de behov, der hører med smiley Og øøhhhmmm...vil lige sige at farven er PERFEKT :-)) Jeg elsker skimler...he he....

  • #86   8. apr 2011 Chatharina: Hvorfor ikke om vinteren??

  • #88   8. apr 2011 Catharina: De er jo ikke mere beskidte end alle andre, forskellen er jo bare, at man ser det....jeg synes nu ikke, det er så besværligt at holde dem rimelig rene og pæne. Et dækken, en fletning i halen og en fugtig svamp til de gule pletter, så er den skam hjemme smiley Men jeg har også øvet mig i snart 20 år smiley

Kommentér på:
En travhest som virkelig kan

Annonce