{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.457 visninger | Oprettet:

Handelsundersøgelse {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg har snakket med køber om at få lavet en handelsundersøgelse på hesten her hos mig, men køber vil have lavet den når hesten kommer hjem, så han kan få tegnet forsikring samtidig.
Så i kontrakten vil der stå at hesten er købt som beset uden handelsundersøgelse og røntgen.
Hvordan er jeg så stillet i tilfælde af at den ikke kan gå igennem en handelsundersøgelse??

Hilsen Anita


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Handelsundersøgelse
  • #1   28. apr 2011 jeg tænker også lidt på, hvad nu hvis der sker noget med hesten under transporten, så kan han jo bare sige at det er sket inden jeg læssede hesten

  • #2   28. apr 2011 idag er det virkelig købers marked, så jeg er bange for at du kan risikere at få den igen. Er ikke sikker, men hvis der er en fejl og de kan bevise at fejlen var der da de købte den mener jeg du kan få hesten igen...

  • #3   28. apr 2011 eller hvis hesten bliver halt efter den er ankommet til ny ejer og vedkommende venter med at få den undersøgt, så hænger jeg vel også på den??

  • #4   28. apr 2011 det kan vel ikke være mit problem efter hesten har forladt min matrikel??

  • #5   28. apr 2011 Hesten kan sagten undersøges hos dig. Dyrlægen udfylder bare papirene og så kan køber få dem med. Forsikringsselskabet skal bare have papirene inden 14 dage.

  • #6   28. apr 2011 hesten skal undersøges inden den transporteres til køber.
    Iøvrigt er sådan en undersøgelse gældende 14 dage ift. de fleste forsikringsselskaber, så købers argument holder altså ikke.


  • #7   28. apr 2011 hvis hun ikke vil have hesten undersøgt her hos mig hænger han vel selv på de ting der ville være blevet opdaget her i forbindelse med undersøgelsen

  • #8   28. apr 2011 Jeg ville: Få skrevet i kontrakten at køber har købt hesten som den er, altså ingen fine formuleringer, men klar besked.....

    Hvis køber ikke ønsker at der foretages undersøgelse inden overlevering er det deres problem, medmindre andet er aftalt j.f. kontrakt.

    Når man køber en hest er det i flg. juraen et "specieskøb", derfor gælder de to år ikke (det ville det gøre hvis det var et tv eks.)

    Jeg står også med en hest til salg og min holdning er at hun ikke forlader min matrikel uden hun er solgt og ansvaret overdraget til køber. Hvis ikke folk kan acceptere dette kan de finde sig en anden hest.

    Det samme syntes jeg du skal gøre, altså forlader den din stald er det købers problem ligegyldig om den dumper samtlige punkter på undersøgelsen.


  • #10   28. apr 2011 Har køber accepteret at købe hesten som beset?

    Fordi du kan indføre i kontrakten, at køber er blevet opfordret til handelsundersøgelse, men har fravalgt dette og dermed er der aftalt, at reklamationsretten bortfalder. Desuden overgår ansvaret for hesten til køber inden læsning ved transport..
    På den måde, burde du være sikret. Men jeg synes da det er fuldstændig vanvid at slæbe den hjem og derefter handelsundersøge den, fordi vedkommende kommer da uden tvivl tilbage til dig, hvis der skulle være noget, og så skal I slås om det.


  • #11   28. apr 2011 ja køber acceptere at købe hesten som beset, uden handelsundersøgelse og røntgen


  • #12   28. apr 2011 Det dur ikke bare at skrive købt som beset mere, det holder ikke juridisk, - hvis der er fejl på hesten skal du tage den tilbage hvis de ønsker dette.
    Køber kan jo tage sin egen dyrlæge med, hvis de ikke stoler på din.


  • #13   28. apr 2011 hvis hesten skal sendes retur, hvem skal betale det??

  • #14   28. apr 2011
    Team Hjortkjær Hjortvald .
    Der tager du altså fejl, man skal ikke og har aldrig skulle tage hesten tilbage, det hedder en reklamationsret ikke en returret.
    Men nej formuleringen købt som beset tæller ikke, dog kan du altid vælge at skrive, at køber har fravalgt handelsundersøgelse og fraskriver sig reklamationsretten.

    Ang retuneringsudgifter, så bør man inføje dette.


  • #15   28. apr 2011 Det var bare det jeg fik af vide af advokat da vi undersøgte det. Enten skulle hesten tilbage ellers skulle der kompenseres for det ved et evt. afslag i pris.
    Og grundet juraen er ændret kan man ikke skrive købt som beset, el. det kan man godt - men den er ikke holdbar i en evt. sag.


  • #16   28. apr 2011 Team Hjortkjær Hjortvald .
    For det første afhænger det af fejlen, er det synlige fejl, som ville være opdaget ved en ordentlig undersøgelse af hesten, så tæller det ikke. Sælger har oplysningspligt, men køber har også undersøgelsespligt. For det andet er det afhængende af, hvilken betydning fejlen har. Og ja man kan også blive tilbudt kompensation for det.
    Desuden bortfalder de regler, hvis man som køber frasiger sig undersøgelse af hesten samt reklamationsret.


  • #17   28. apr 2011 Tja, jeg kender så en, der solgte en plag uden dyrlægetjek inden den flyttede til køber - der sker så det uheldige at plagen bliver sparket på det ene ben og brækker det efter at være kommet hjem til køber. I den forbindelse bliver hesten røntgen fotograferet i benene og man finder sørme en mus.
    Plagen blev sendt tilbage til sælger med handelsfejl og et brækket ben oven i hatten, og hun skulle betale købsprisen retur.

    Jeg ville aldrig sælge eller købe en hest uden at den blev undersøgt først. Har dog gjort det, at jeg selv tilbyder at transportere hesten til køber, og den så bliver handelsundersøgt på vejen til dem af en af køber valgt dyrlæge. Papirerne til forsikringen er ganske rigtigt gældende i 14 dage og er de samme papirer der bliver udfyldt ved en standard handelsundersøgelse.


  • #18   28. apr 2011 Juridisk... Jeg gider ikke lige finde bøgerne frem for at finde rette formulering...
    Men hvis der står TYDELIGT i kontrakten at køber ikke ville have foretaget undersøgelse hos sælger og acceptere "købt som beset"
    medmindre du direkte har løjet overfor sælger og de kan bevise dette!

    Så kan de altså ikke komme senere...

    Transportudgifter aftales også i kontrakten, altså køber står for afhentning osv.


  • #19   28. apr 2011 Ditte D
    Det er så sælger der har dummet sig i det tilfælde, du nævner, fordi trods fejl, siger købeloven at varen ved retunering skal afleveres i samme stand, som man modtog den. Så hvis sælger havde holdt på ikke at ville tage en hest med brækket ben retur, kunne køber ikke forlange det. Dog kunne køber forlange kompensation for mus.

    Jeg må indrømme, jeg nægter at lade mine fragte for at få dem handelsundersøgt. Det skal gøres på min matrikel.


  • #20   28. apr 2011 Det er også det jeg mener, det skal stå tydeligt. Det er ikke nok med købt som beset, det skal udpensles at køber har frasagt sig det.
    Og ja selvfølgelig afhænger det af fejlen og om det kan bevises at det er en "gammel" fejl fra tidligere ejer.


  • #21   28. apr 2011 Køber har 2 års retur ret, hvis der er fejl ved hesten så som mus el. ryg skade der ikke er oplyst ved købet

  • #22   28. apr 2011 Ditte D: ville som sælger fa*me være tosset - køber har ikke overholdt sin undersøgelsespligt (ang. mus) hvis man ser bort fra følelser har man altså købt en hest og må tage de fejl og mange der er. sådan er det

    Købte også min egen uden undersøgelse, det viste sig hun var bedøvet under hele fremvisningen og læsning og er efter 2 år stadig under træning.....

    Anita C: Undskyld men det virker altså som om du har bekymringer omkring hesten i forvejen


  • #23   28. apr 2011 jeg er bekymret over køber, ja.

  • #24   28. apr 2011 der står i kontrakten den er købt uden handelsundersøgelse og røntgen

  • #25   28. apr 2011 Tine K:
    Så ville jeg også være træt af at få min hest retur + transportudgifter


  • #27   28. apr 2011 PAS på med at sælge som "beset" siger jeg bare. Har lige haft en oplevelse med en pony solgt som "beset" uden handelsundersøgelse, og der kom VIRKELIG STORE problemer ud af det...selvom køber var gjort opmærksom på ALT....endte med at vi tog ponyen retur......

    Det er utrolig dumt ikke at få lavet en handelsundersøgelse INDEN den tager afsted. Dyrlægen udfylder jo bare de her blanketter hvorpå der står at alt (forhåbentlig) er som det skal være, og de samme papirer kan sendes til forsikringsselskabet indenfor 14 dage.
    Er det fordi køber er bange for at du skal bruge din sædvanlige dyrlæge, kan du jo foreslå at hun må vælge hvilken dyrelæge der skal bruges.......

    Aldrig i livet om jeg ville sende en hest afsted som ikke har fået lavet et ordentlig dyrlægetjek smiley du ved ALDRIG hvad du får tilbage, hvis uheldet er ude.


  • #28   28. apr 2011 Det er ikke nok at skrive en kontrakt på at hesten er købt som beset med mindre kontrakten er tinglyst af en advokat. - Kun ved en tinglysning er kontrakten bindende, gældende om man vil.

    Og ligesom alt andet du køber, har du fortrydelsesret, også selvom du handler privat til privat.

    Jeg ville også få hesten undersøgt inden den skal afhentes af den nye ejer. I tilfælde af at hesten pådrager sig nye skader under transporten og den nye ejer vil leverer hesten tilbage, skal du enten have en kompensation og evt. dyrlægeregninger dækket eller du kan i de fleste tilfælde nægte at tage hesten retur.


  • #29   29. apr 2011 johnny D
    Jeg er ikke helt sikker på, om jeg forstår det rigtigt.. Solgte I en hest, som ikke kunne fremvises på fast bund eller købte I en?
    Og som jeg læser det, så "glemte" dyrlægen at notere, at den ikke var fremvist på fast bund?
    Hvis ikke sælger går ind og korrigerer den fejl inden salg, så er man selvfølgelig erstatningsansvarlig, det er jo en ret væsentlig ting, der er udeladt.


Kommentér på:
Handelsundersøgelse

Annonce