{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
945 visninger | Oprettet:

Gammel seneskade {{forumTopicSubject}}

Ja jeg står og får part på en ny hest her i næste måned. Den er 7 år gammel og er 171. DV vallak.
Han har gået rigtig meget i sine tidligere år og kan gå gp klasser. men for nogen år siden fik han en seneskade som gør han nok ikke kan komme op og gå det samme igen. eller det kommer han ikke til.
Han har gået haltfri de sidste 2 år, da han er redet på tur et par gange om året, og så har ejer puttet sådan nogen cooler på, og det har virket. så han er haltfri.
Men nu skal han jo gerne lidt igang igen med noget tur og lidt hygge dressur, men hvordan er det bedst?
Og hvordan med gamacher og bandager. Senen har selvfølgelig bedst af selv at kunne støtte sig og holde til trykket, men et par kodeledsgamacher kan vel hjælpe lidt også?
Jeg tænker lidt på at starte med nogen gåture på hård bund, og så måske en smule longering ? På bane self
Hvordan er det bedst at gribe det an så han forbliver haltfri?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gammel seneskade
  • #1   23. maj 2011 Havde en hest på et tidspunkt med sene/gaffel bånd skade, og fik og vide at longering var overhovedet ikke en mulighed da de lægger mere vægt på den side ind mod midten og derfor hurtig ville overbelaste det skadet sted.

  • #2   23. maj 2011 Ved godt det ikke har noget med trådstarters spørgsmål at gøre, men har lige et spørgsmål til Karin, hvis det er ok..

    Karin - Du siger det ikke er godt, right? Hvis man rider en hest meget på "små"volter - lidt ligesom dem man longerer hesten i, og den ikke har nogle skader i benene, ved du så om de overbelaster benene så meget alligevel, at de kan udforme en skade via det?
    For jeg kender nemlig en der havde en super skøn hest, og ligesom fik den mange problemer med benene, og der red hun den nemlig meget på den størrelse volter pga rytters underviser havde bedt hende om det.. Der er en der ved hvorfor det er sket, men jeg har selv skænket dét en tanke at det kunne være det..


  • #3   23. maj 2011 Seneskader kan være meget drilskeog tidskrævende. De kræver ekstrem lang genoptræningstid og blødt/dybt underlag somfx sandbaner er bandlyst!! En seneskade skal arbejdes op med masser af skridt på fast underlag fx fx grus, asfalt eller en fast vejrabat over måneder. Longering på sandbane er nok noget af det allerværste, men kan byde en seneskade.

  • #5   23. maj 2011 Vil starte med at sige jeg ikke har forstand på genoptræning. Derfor jeg spørger smiley
    ejer siger den er 7 og kan lave chancementer, traverser og traversader og sågar passage. Det er næsten det der er i en gp klasse mener jeg udover piaff.
    Ejer siger han har gået ALT FOR MEGET. Og derfor den er opstået, og at han aldrig skal forsøge aat gå det igen. Men kan ikke tjekke nogen steder om det er rigtigt, desværre smiley
    Men tak for svar


  • #6   23. maj 2011 Vores gamle dressur pony på 21 år fik for 1½ år siden en seneskade. Han havde boksro i en uge og blev derefter skridtet i ca 30 min i ridehuset (vinterhalveåret) og har var klar igen i løbet af 6-7 måneder. I dag går han LA6 igen. Så det behøver altså ikke at være så slemt.
    Ringo blev scannet inde på lunden, hos en nu afdød dyrlæge.


  • #7   23. maj 2011 Skridt godt varm og skridt godt af.
    Start med trav i små intervaller, og rid enkle øvelser, som 20meter volter, skrådt igennem osv.
    Jeg vil anbefale back-on-track arbejdsgamacher, da de varmer sener og led rigtig godt op. Men de er ret dyre, så det skal du måske snakke med ejeren om.


  • #8   23. maj 2011 ?

Kommentér på:
Gammel seneskade

Annonce