731 visninger
|
Oprettet:
Første hest og selv tilride? {{forumTopicSubject}}
Jeg har tænkt lidt over at købe min første hest og har haft kigget på nogle forskellige.. "problemet" er bare at de ofte er unge og enten nytilredet eller slet ikke tilreddet endnu.
Jeg har tænkt at det kan selvfølgelig være en fordel, for så kan jeg selv præge og forhåbentlig forhindre dumme vaner og unykker.
Men omvendt set har jeg ikke nogen erfaring med at tilride en hest (jeg har selvfølgelig tænkt mig at få hjælp udefra), så jeg kan vel også risikere kun at gøre ondt værre, mht til unykker osv.
Hvad har i af erfaringer - fordele og ulemper?
mar 2008
Følger: 137 Følgere: 120 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.588
Altså jeg selv købte os en utilreden hest som min første egen..
Men havde en del erfaring bag mig, vi havde heste til jeg var 7år, red undervisning 3 år, var på stutteri i 6måneder hvor jeg red alt, red for en "hestehandler" i 7år hvor jeg både tilred, uddannede osv..
har redet alle slags heste, store, små, hurtige langsomme, bukkende heste, stejlende heste osv.. alt er prøvet..
Og meget meget andet..
Så jeg købte en utilreden hest og tilred helst alene..
Så det kommer an på din erfaring evt. den hjælp du kan få
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.667
det tog mig 4 år, blod, sved og MANGE tårer at gøre hende til min drømmehest
hun er så også en haflinger med sin helt egen mening om tingene ^^
men jeg ville ikke vælge om!
jun 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 14 Svar: 294
Føl efter i hjertet og fornuften ... -og sørg for konstant hjælp fra nogen med kompetencerne!
Love C
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.100
Det er vigtigt, at man ikke står med det hele selv. Da jeg røg af ham for første (og indtil videre eneste) gang blev jeg desværre bange for ham, og hans problem ved opstigning blussede op igen. Jeg fik en jeg kender godt til at holde ham og berolige ham mens vi langsomt trænede opsigning til der intet problem var. Jeg gik meget langsomt frem, således at jeg faktisk ikke endte i nogen konflikt med ham igen, og det hele gik smertefrit og uden stress eller jag. Men jeg blev ved længe med at have hende min veninde til lige at stå ved ham når jeg steg op pga. min egen usikkerhed.
Derud over vil ejg anbefale dig at få en fast underviser på. Man kan nemt gå død i træningen af en ung hest, hvis ikke man lige ved, hvor man skal starte og hvad man skal fortsætte med. En god underviser kan også hurtigt se de problemer der er mellem hest i rytter (nykkerne) og kan vejlede dig i hvordan du lettest håndterer problemerne. Det er selvfølgelig en god ting, at sikre sig, at den underviser man får, selv har masser erfaring med træning af unge heste.
Der er mange der siger, at et ungt menneske og en ung hest er en dårlig kombi, men med den rette indstilling og en fornuftig tilgang til hesten, så kan man sagtens. Jeg har da haft mine nedture med min hest, men jeg synes altid jeg efterfølgende har kunne komme frem til en forklaring på de problemer der nu har været, og derefter ændret min måde at håndtere det på.
maj 2007
Følger: 12 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 58 Svar: 441
Jeg rider en unghest nu, som har været redet i et års tid og jeg kan mærke at det er en del anderledes og man skal tænke over nogle andre ting.
Men der er jo væsentligt forskel på at ride en unghest (der er tilredet) nogle gange om ugen og så skulle starte helt forfra, med sin forhåbentlige drømmehest som man gerne vil have skulle kunne forskellige ting osv.
Jeg kan godt følge jer i at man kigger tilbage og ved nu hvad man skulle have gjort anderledes og det er helst der jeg ikke vil ende.
Har også overvejet om man skulle sende den i ridning, men hvordan kan man være sikker på at de gør tingene på den måde man selv ville have haft det?
Puha
(tak for hurtige svar i øvrigt)
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.100
jul 2006
Følger: 63 Følgere: 68 Heste: 2 Emner: 30 Svar: 335
Jeg gjorde det samme.. !! men vil da stærkt anbefale en underviser ved siden så snart den er ryttervant.. det går LYN stærkt med at ride fejl ind i dem.. det fik jeg selv gjort men opdagede det så også hurtigt og fik underviser på, og nu har jeg en god pony at ride på
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.437
Du skal også være meget obs på om du gerne vil ud og ride en masse, eller du vil lægge kræfter i træning, tilridning opbygning finde korrekt udstyr. tilvænning af trailor læsning trafik osv osv det tager lang tid, meget tolmodighed, og mange med ungheste tænker, kunne jeg dog ikke bare have en ældre hest, og få en fredelig skovtur for lange tøjler.
Man må vælge hvilke kampe man har lyst til at tage, hvor man er selv mentalt, hvor vil man hen med sin ridning. og ja der jo ikke noget rigtig eller forkert.
Men rigtig sundt at tage overvejelserne først. frem for når man har købt hesten.
jan 2010
Følger: 27 Følgere: 29 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 280
Første hest og selv tilride?