{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.209 visninger | Oprettet:

Sarah M
Sarah M
Tilmeldt:
3. jun 2019
Emner: 5 Svar: 10

Første hest {{forumTopicSubject}}

Jeg er så småt igang med en process om at købe min første hest. Jeg er igang med budgetter og at finde et opstaldningssted. Men da jeg ikke har købt hest før, så er jeg i tvivl om processen og har nogle spørgsmål smiley

Skal man starte med at finde opstaldningssted eller hest?
Hvad skal man ellers have styr på før man køber hesten? Altså udover handelsundersøgelse smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Første hest
  • #1   8. mar 2020 Som første gangs ville jeg nok Søge efter den rette hest imens jeg kiggede opstaldning, måske du heldig og finde dem sammetidlig:) men ville personligt ikke anskaffe mig en hest først, hvis man så ikke kan finde stedet man vil stå står du uden ly til hesten ??

    Bare husk en hest er en stor udgift og surt og købe en hvis man så ikke råd afligevel ??


  • #2   8. mar 2020 det kommer lidt an på hvor man bor
    for nogle opstaldningsteder har ventelister, og her er der en god ide at starte med at lede efter et opstaldningsted

    man kan også godt begynde at kigge efter forsikring

    og så kan man begynde at købe de ting til heste som ikke direkte afhænger af størrelsen på hest


  • #3   8. mar 2020 Jeg har startet ud med at købe hesten først, og bagefter finde ud af hvor den skulle stå smiley men det skader bestemt ikke at forhøre sig om ledige pladser i området. Man kan jo shoppe efter egnet stald plads samtidig som man prøver heste smiley

    Du skal have styr på forsikringer, vaccinationer, hvornår den sidst fik ordnet tænder, tjekket sadel, ormeprøver og smed smiley du skal have valgt dyrlæge, smed, behandler og sadelmager smiley nogle gange kan man overtage den forsikring hesten har, ellers skal du have et nyt forsikringsselskab smiley

    Mvh TT


  • Sarah M
    Sarah M Tilmeldt:
    jun 2019

    Emner: 5 Svar: 10
    #4   8. mar 2020 Jeg bor i København, så søger opstaldning i nærheden af København smiley

  • Sarah M
    Sarah M Tilmeldt:
    jun 2019

    Emner: 5 Svar: 10
    #5   8. mar 2020 TT: Det er vel altsammen noget som jeg først kan finde ud af når jeg har valg en hest ikke?

  • #6   8. mar 2020 Både og, du kan jo altid finde ud af hvilke fagpersoner du ønsker at benytte, så har du sparet dig for den tid med at skulle finde det når hesten er der smiley

    Mvh TT


  • #7   8. mar 2020 Synes først du skal have fundet et opstaldningssted, men det kan man jo sagtens lede efter samtidig med man leder efter hest. Du skal også have styr på hvilke forsikringsselskab du vil have og hvilke forsikringer (afhænger selvfølgelig af hestens pris) smiley

  • #8   8. mar 2020 I dit andet emne du har oprettet herinde skriver du at du har problemer med din hest?
    Så tror ikke helt jeg forstår dit emne hvis du har hest i forvejen? smiley


  • #9   8. mar 2020 syntes det er lidt useriøst at finde et opstaldningssted først uden at eje en hest. Selfølgelig kan man sagtens tage ud og kigge på en masse steder, Og finde ud af hvor man kunne tænke sig at have sin hest... Men! det kan tage lang tid at finde den rette hest så det er ikke fair at forvente at opstalderen holder pladsen ledig for en (med mindre man har lyst til at betale for det)

  • #10   8. mar 2020 Jeg havde et opstaldningsted til min hest inden jeg købte hende smiley

    Sørg for at have ekstra penge, hvis den kommer til skade, min pådrog sig en dyr foldskade efter 4 mrd.
    og vil kun anbefale dig og få tegnet en livs samt. sygeforsikring.. smiley


  • #11   8. mar 2020 Jeg ville både se efter hest og opstaldning samtidig.

    Hvis du finder det perfekte opstaldningssted længe før du finder hest, skal du måske overveje om du vil sige jatak til at betale for at reservere en boks - eller om du har andre steder at stille hesten.

    Jeg ville for guds skyld vente med at købe udstyr.
    Du ved intet om størrelsen, hvad der følger med - og du kan blive overrasket over, hvad du har brug for - hvis hesten har andre talenter end forventet, kan det ændre på, hvad du gerne vil købe.

    .. Og, så er det jo sjovt at købe udstyr, så det kan man jo hurtigt indhente.


  • #12   8. mar 2020 Jeg ville starte med, at ligge et budget, så du ved hvad det koster at holde hest. Mange bliver ubehageligt overrasket over hvor dyrt det er. Køb af hesten er ofte den mindste udgift.
    Opstaldnings pris afhænger ret meget af hvor i landet det er og af hvad der skal være af faciliteter. Nogen kan ikke nøjes og andre vil/kan godt.
    Foder er også noget der kan overraske. Noget foder er dyrt og andet er lidt billigere. Hvad kan hesten spise og hvad kan den ikke? Og ikke mindst grovfoder. Skal du selv ud og skaffe det, eller er er det noget der kan/ skal tilkøbes på stedet? Og hvad med diverse vitamin/ mineraler/ andre tilskud?
    Hvad skal boksen strøes op med? Halm, spåner eller træpiller osv? Kan du købe det på stedet eller skal du selv skaffe det? Og hvad koster det?
    Hvad med dyrlæge? Hesten skal vaccineres, hvad koster det? Hestens tænder skal ses efter engang imellem, hvad koster det?
    Hvad med smed? Går hesten med sko, eller ej. Hvad koster det?
    Når du ved hvad alt dette koster, så skal du ligge et beløb til, til forudsete udgifter, da hesten kan blive syg og udstyr der går i stykker.
    Det eneste udstyr du kan købe på forhånd der strigler, træktove og opbevaring af samme. Størrelsen af udstyr til hesten kan jo variere. Nogle små heste har store hoveder og nogle store heste har små hoveder, så det er svært med grimer og trenser.
    Du skal også undersøge hvad det koster, at forsikre hesten, både med sygeforsikring og uden. Skal den kun livsforsikres eller også uanvendeligheds forsikres?
    Så der er ret meget, at regne på før hesten skal købes.
    Men held og lykke med jagten på en rigtige hest.


  • #13   9. mar 2020 Jeg ved ikke hvor tæt pakket der er i København med heste, men du skal måske overveje at have den opstaldet lidt længere væk i et par måneder indtil du evt. kommer ind et andet sted, hvis der er venteliste smiley
    Jeg ville ikke tage kontakt til et sted før du har fundet hesten og aftalt en overtagelsesdato med sælger. Hvis der går 3 måneder før du finder en hest tror jeg at et opstaldningssted vil blive rimelig træt af at skulle holde en boks så længe smiley
    Så vent til du finder hesten.

    Mht. handelsundersøgelse osv. er det altid en god idé at have en erfaren med ude, samt at få lavet undersøgelsen. Brug egen eller udefrakommende dyrlæge, aldrig sælgers egen.
    Jeg har ikke fået lavet handelsundersøgelse på mine, men det ville heller ikke kunne betale sig til den pris jeg gav for dem og det de skulle bruges til.


  • #14   9. mar 2020 Find ud af om du vil have den hest, og om du har råd. Når du har fundet ud af det, så kan du tage fat i de andre ting.

    Lad være med at plage forsikringsselskaber, dyrlæger og opstaldningssteder unødigt.


  • #15   9. mar 2020 Jeg synes godt, at du mens du ligger budget, kan se på opstaldningssteder på nettet for at sammenligne priser. Det er jo en stor post i bugettet og kan svinge enormt meget, alt efter hvad man vil have og hvad der følger med. Hvis du skal bruge offentlig tranport derud til, er der også en prisforskel i tog/bus pris på om du finder et sted på Amager eller i Roskilde (selvom rejsetiden måske er tæt på den samme - det var den da jeg boede i Valby). Men du behøver måske ikke tage ud og se på steder, før du ved om du har råd. Når du så er igang med at finde hest, kan du jo samtidig tage ud og se nogle steder, måske skrive dig på venteliste hvis det kræves og mens du er ude, kan du snakke med dem og justerer dit budget.

    Det er værd at tænke på, at en hest ikke bare er en hest. De har forskellige behov og nogle kan leve enormt billigt, bare af grovfoder og lidt vitaminer, mens andre har brug for diverse tilskud hvis de fx har udfordringer med maven eller noget. Så selvom du måske finder opstaldning til 2500 inkl. foder, så kan du ende med at skulle købe ekstra ved siden af. Når du laver dit budget ville jeg nok sætte fx 15% ekstra på hver post, bare for at være sikker.

    Angående forsikring, så læs de forskelliges betingelser igennem og ring dem evt. op. Hvis du fx har tænkt dig at købe en hest til 25.000, med en almindelige klinisk handelsundersøgelse og som er sund og rask, så kan de fleste sige en ca pris. Du kan også beregne meget på deres hjemmeside.

    Men rigtig meget kommer hen af vejen når du har hesten. Så lærer du den langsomt at kende og finder ud af hvad den fungerer med. Fx har jeg brugt vildt mange penge på dækkener fordi jeg bare ikke kan finde et der passer min nye hest ordentligt. Det problem havde jeg ikke med min tidligere hest, men der havde jeg store udfordringer med sadel. Det kan også være det opstaldningssted du finder, ser rigtig fint ud på papiret, men at hesten bare ikke trives der, og du så skal finde et nyt. Man ved aldrig med de heste.


  • #16   9. mar 2020 Jeg ville tage udkig prøve heste, og kigge opstaldning på nettet sideløbende, når så du har en hest du er glad for og gerne vil købe, så tag kontakt til opstaldningsstederne, hav gerne nogle stykker i kikkerten, for der kan være fyldt og venteliste.
    Ofte kan man aftale med sælger at hesten, mod betaling af opstaldning, kan blive stående ind til man har et sted.


  • #17   9. mar 2020 Jeg ville personligt aldrig købe en hest uden at have styr på, hvor jeg skulle gøre af den, haha smiley
    Men det kommer selvfølgelig an på hvor man bor henne, om det er nemt at finde opstaldnings pladser eller om der er lange ventelister.


Kommentér på:
Første hest

Annonce