{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.576 visninger | Oprettet:

At klappe sin hest. Ondt? {{forumTopicSubject}}

Nu er jeg lige blevet stemplet som en der mishandler min hest, fordi jeg klappede den efter en god trænning. Denne ældre dame mente så at jeg var direkte vanvittig fordi jeg sådan SLOG min hest.. -.-
- Jeg klappede bare hesten som mange nu gør efter den har lavet et godt stykke arbejde, men hun mente helt bestemt at det var det samme som at stå og slå på den.
Min mening er at der i hvert fald er foreskel på at KLAPPE og at SLÅ. og at det ikke er ondt at klappe en hest på halsen stille og roligt. Og kunne aldrig finde på at slå på en hest, eller at klappe den andre steder end på halsen..

Hvad mener i på HG?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  At klappe sin hest. Ondt?
  • #1   5. jul 2011 jeg klapper ikke mine, jeg klør

• #2   5. jul 2011 Det gør jeg også selv for det meste. smiley Men mener slet ikke at det er mishandling at klappe. smiley

• #3   5. jul 2011 Hesten opfatter ikke klap som belønning.

Mishandling er det ikke, men det er kun dig som rytter, der får noget ud af det!

Belønning i træning: "Dygtig", røre den ved manken (hvilket får dem til at slappe af, i flg. forskning), af få lange tøjler i et par minutter etc.. Det opfatter min straks, og begynder at tygge og slappe af.

• #6   5. jul 2011 * Veg *
    Nemlig, jeg aer og klør for det meste omkring manen, og så engang imellem klapper den BLIDT. synes heller ikke selv det ser pisse behageligt ud når nogle bare nærmest giver hesten lussinger i stedet for. og kunne ikke selv finde på det. smiley

• #7   5. jul 2011 Hestens følesans er 7 gange større end menneskets så døm selv om du vil aes eller klappes.

• #8   5. jul 2011 Black & white.
    Enig!!

• #9   5. jul 2011 Det er ikke ligefrem mishandling..

men når en hest kan mærke fluer, er det knap så behagligt med klap .....

• #11   5. jul 2011 Mange mener jo at hesten tager det at klappe at få et klap som ros efter træning for den betyder at den har gjort noget forkert og det derfor gør "ondt" og at hvis man skal rose den skal man "Ae" den.

Selv klapper jeg også min man "a´er" han osse og bruger meget min stemme, jeg synes selv jeg har fået "fortalt" min hest hvad der er et kærligt klap som f.eks ros eller noget "forkert" som at stå og skraaaaaaaber løs på staldgangen.

• #12   5. jul 2011 min bliver nusset på hele halsen hver gang han har gjort det godt, fx han har stillet sig pænt ind ad i 10 skridt så stopper vi og der bliver nusset.. men nej klap er ikke mishandling..

• #17   6. jul 2011 Det er ikke ondt at klappe sin hest.. vores tamme heste er vant til at det er fordi de gør noget godt.. men typisk er det jo bedre hesten er, jo hårdere klapper folk..
    Min egen bliver ikke klappet, men nusset i panden eller andet.

• #20   6. jul 2011 Et klap er fra hestens natur ikke en "godbid" - Det er noget vi vender dem til, så de lærer at leve med det. Med andre ord, tror jeg at det er mere for vores egen skyld;-) Jeg klør eller aér, som de selv gør på folden og bruger stemmen da hun reagerer mere på en glad stemme..

• #21   6. jul 2011 Camulla:
    Negativ forstærkning i psykologi verden skal ikke ses som noget dårligt.
    Det betyder bare, at man fjerner noget fx. presset, hvor man i positiv forstærkning tilføjer noget.

Altså skal positiv og negativ forstærkning ikke ses som to modsætninger, hvor en er dårligere end den anden.

• #22   6. jul 2011 Jeg aer mine som ros og bruger stemmen meget!

Klap er ikke særlig behageligt og jeg klapper heller ikke mine hunde...

Bare fordi man har gjort det altid, er det jo ikke ensbetydende med at det er godt.. Det er ikke mishandling, men er sikker på hesten sætter større pris på at blive nusset/aet, rost med stemmen eller en godbid, fremfor klap!!

• #24   6. jul 2011 Ja, der er da forskellige meninger!
    Min hest har altid fået klap, og vil ALTID gøre det.. Det samme gør min hund også!

Jeg kan sagtens få klap af andre på skulderen, og det ved jeg da betyder ros + jeg er ikke ved at dø af det smiley

• #27   6. jul 2011 Jeg har aldrig rigtig synes, det var rart, at klappe en hest på halsen som belønning. Måske fordi jeg hurtigt fandt ud af, at den ikke reagerede på det, som jeg håbede på (=afslapning).. Så jeg nusser lidt i manen og klar halsen lidt og roser verbalt i et roligt toneleje smiley

• #28   6. jul 2011 jeg klapper ikke fordi den bevægelse vi laver når vi klapper til ros, vil være det samme som den bevægelse løven laver når den sætter kløerne i heste.

men nej jeg sytes heller ikke det er mishandling at klappe

• #29   6. jul 2011 Min Swoop elsker at blive klappet, gerne så hårdt som muligt, og det ser han ligeså meget som belønning som at blive kradset. Han gider godt nok ikke at blive aet.

Men vores andre heste kan nu også bedst lide at blive aet og kløet end klappet, men ser sgu ikke noget forkert i det.

• #30   6. jul 2011 Jeg stryger også mine heste som ros-det andet lyder ad hel..... til.
    På nær lige når Briza bakker rumpetten hen til mig så klappes og klaskes der på den rummelige bagdel-en leg hun elsker!
    mvh merete
    ps. hvis man klapper på Buller returneres der med et bid.

• #31   6. jul 2011 nej, det gjorde jeg oss.
    Nu klapper jeg min hest en gang også klapper jeg

• #32   6. jul 2011 Jeg kan simpelthen ikke forstå hvordan i kan se jer selv som heste, når i siger at ude i naturen er det negativt at klappe, det gør hestene jo ikke mod hinanden. Nej men de ser os som rovdyr grundet vores krop. Vores øjne sidder foran på hovedet og ørene på siden. Så lad nu vær med at se jer selv som heste. Vi kan ikke rose dem som de selv gør. Nej en godbid i deres vilde natur betyder heller ej at det er noget godt, nej det er bare en bid til overlevelse. Vi har lært dem at forbinde en godbid med noget godt og det samme kan man med et klap. Det kan godt være det ikke er behageligt, men det som er rart for nogen mennesker gør ondt på andre, sådan er det med garantrisse også med heste.
    Når vi klapper heste er det tit når de er ved at skridte af, jeg klapper selv også når jeg slipper tøjlen, på den måde må hesten også forbinde klappet med noget godt. Vi kan jo for hulen også lære hesten at forbinde et klik med noget godt. Så det handler ikke om at et klap er noget hesten forbinder med noget dårligt fordi det er ubehageligt.
    Tror i ikke også det er ubehageligt at rende rundt med et menneske på ryggen og et bid i munden. Vi udsætter hesten for ualmindeligt mange ubehagelige ting, men den lære at nyde det i en hvis grad, mange heste viser en hvis form for nydelelse ved at arbejde. Så man kan ikke sige at fordi noget er ubehageligt så er det ikke rart/positivt. så man kan ikke sammenligne vilde heste med tamheste, på samme måde som vi ALDRIG nogensinde vil kunne opfattes som heste!

• #33   6. jul 2011 Klap er ikke specielt behageligt for hesten.
    Men hvis klap kommer i forbindelse med at den gør noget rigtigt, så han den sagtens lære at opfatte klap som ros, ligesom den kan lære enhver anden kommando.
    Det er meget rarere for hesten at blive kløet, og det er det, jeg selv gør. Har ikke klappet en hest i flere år nu, for det føles simpelthen ikke naturligt for mig længere smiley

• #34   6. jul 2011 altså jeg klapper altid mine heste og gerne mange gange om dagen og de vende sku altid øerne frem så ville mene at det er en god ting har i hvert fald aldrig oplevet en hest der ikke kunne lide det så syntes helt klart bare du skal lade det gå ind af det ene øre og ud af det andet (:

• #36   6. jul 2011 Guldklumper fra Anne Sofie. Kunne ikke have udtrykt mig selv mere klart smiley

Kommentér på:
At klappe sin hest. Ondt?

Annonce