{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.552 visninger | Oprettet:

Grime eller ej? {{forumTopicSubject}}

God Aften Alle Sammen!

Jeg kom lige til at tænke på om jeres heste står med grime på i boksen eller ej? Og hvad gør i når de er på fold?

Jeg ved at der er meget delte meninger om dette emne, og synes det kunne være interessant med en lille debat omkring det.

Kom gerne med jeres argumenter både for og imod.

Personligt står min hest ALDRIG med grime i boksen, men har den på på folden for en sikkerhedsskyld hvis nu de skulle bryde ud. (hvilket endnu aldrig er sket. 7-9-13)

Men kom med jeres holdninger. Men vær sød at holde det i en pæn tone.

Fortsat god aften.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Grime eller ej?
  • #1   11. jul 2011
    Maja går ikke med grime på folden, heller ingen af de andre heste.
    Heller ikke i boksen.

    De går kun med det på hvis de går ud imod vejen, men lige pt. går de omme bag ved så hvis de beslutter for for at løbe ud på vejen er der et stykke og forhindringer.
    + vejen er ikke særlig befærdtet.

    De er iøvrigt aldrig brudt ud - eller jo, Tulle blev på et tidspunkt mindre glad for at jeg havde taget Maja ind, så stod hun alene og 5min efter kunne jeg høre noget ude i "forgangen" til stalden også stod Tulle og pyntede der.
    Hvor hun lige så godt kunne have været løbet væk.
    Og ellers har de også været rendt om i haven, så langt løber de ikke.

    Så hvis der ikke er befærdtet og hestene står omme bag ved kan jeg ikke se hvorfor.


  • #2   11. jul 2011 luckas smider hans ligemeget hvad, han finder en måde så han har ingen på smiley

  • #3   11. jul 2011 min har aldrig grime på i boksen..

    han har altid på folden da han står på en rideskole, og det ikke er mig selv der trækker ham ind, og det gør det lidt lettere for dem der skal lukke ham ind, og så slf i tilfælde af at han skulle bryde ud


  • #4   11. jul 2011 Ingen grime i boks. På fold oftest ja, i tilfælde af at de skulle bryde ud.

  • #5   11. jul 2011 min står aldrig med grime.

    i boksen kan det gå meget galt hvis den sidder fast nogle steder, på folden har vi simpelthen en ballademær af en hest der går og bider/flår grimerne af alle hestene(: Så ingen grimer til mine hest:D


  • #6   11. jul 2011 min går med halserem i boks.
    det er opstaldning stedets ejere der har sagt at vores heste skal stå med noget på, ( grime eller hals rem) hvis tilfældet af brænd skulle opstå, så skal hestene være til at trække ud.


  • #7   11. jul 2011 Blanca står ALTID med grime. smiley
    På folden er det jo selvfølgelig hvis de skulle bryde ud, så de er til at få fat i igen.
    I boksen har jeg simpelthen sagt, at Blanca under ingen omstændigheder må stå uden grime, i tilfælde af nødsituationer, f.eks brand, eller andet hvor man hurtigt skal have hestene ud af stalden, og jeg synes derfor at det er vigtigt at hestene står med grime på, så de er til at få fat i, og man ikke først skal stå og bølve med at give en hest i panik grime på, eller bøvle med at få fat i manen, så man kan få dem ud. smiley


  • #8   11. jul 2011 Min hest har grime på, på folden. INGEN UNDTAGELSE!
    Desuden, så forstår jeg ikke dem, der ikke giver deres heste grime på i boksen. Syntes det er helt åndssvagt.
    Har f.eks. et eksempel på, hvad der kan ske, hvis de ikke har grimer på:
    Da der var en gård der brændte, der havde nogle af hestene/ponyerne IKKE grime på, dvs. de var sådan lidt svære at få fat i, eller holde fast i, da de var løbet væk, og skulle i trailer.
    Syntes det er lidt fejlagtigt af jer at tage den af, selvom det måske er behageligt for hesten, osv. osv.
    Men ting som dette ^ kan ske, og man vil gerne have fat i sin hest ikke? smiley
    Man kan tage grimen af, når man selv er i stalden, men jeg synes ikke den skal af om natten, eller i de timer hesten er i boksen.


  • #9   11. jul 2011 Jeg står i en stald med ca. +-30 heste, og der er vi flere af gangen til at tage heste ind, når de kommer op til døren, så syntes jeg ikke man kan byde folk, at de skal til at give min hest grime på, eller til at bøvle med at trække ham ind uden, hvor forudsætningen så måske er at hesten løber - begynder at spise på gangen, hvis der ligger noget, eller andre af sådan nogle ting, man skal bare kunne tage fat i hesten, når den kommer til døren.

  • #10   11. jul 2011
    » mariA * - På den anden side har man også set så mange heste sidde fast med grimen i boksen - så det er pest eller kolera.

    Slf. en god idé hvis man står et stort set med mange heste, men en lille privat sted med 5 heste..


  • #11   11. jul 2011 MAria

    hestene kan jo også risikere at hænge sig i boksen pga grimen..er sket flere gange..


  • #12   11. jul 2011 * SIAN * det har jeg ALDRIG hørt om, så må man jo bare sikre sin stald bedre, andet kan jeg ikke sige.

  • #13   11. jul 2011 Der hvor min står opstaldet har de grimer på når de er på folden, men ikke i boksen :]

  • #14   11. jul 2011 Om vinteren går de med grime 24/7, på folden kan de stikke af, og hvis der er brand i stalden skal man kunne få fat i hesten selvom den er i panik. Der er ikke nogen steder de kan hænge fast i grimen i boksen eller på folden.
    I øjeblikket går de på døgnfold, og de bliver brændt af grimen selvom det er forede grimer. Derfor går de uden, fordi de får grimme sår insekterne sætter sig i.


  • #15   11. jul 2011 Kun på folden, syntes det er uforsvarligt uden da "normale" mennekser ikke ville have en chance for at fange en løs hest hvis den ikke havde grime på.

  • #16   11. jul 2011 Kan kun sige i skal sikre jeres bokse bedre, hvad skal jeg ellers sige? smiley
    Har aldrig hørt om det!
    Det er uforsvarligt.


  • #17   11. jul 2011 alle de der har grimer på i boksen i tilfælde af brand vil jeg bare sige
    HVORDAN ville i kunne få fat i en panikslagen hest? den står jo ikke og er parat til du kommer. Der er kun 1 vej åben lågen. Du kan ikke få fat i dem og iøvrigt ville det også være farligt for dig selv...

    min står uden grime i stalden men har det på folden da han er opstaldet og jeg ikke selv lukker ud og ind.


  • #19   11. jul 2011 Der hvor min er opstaldet er der ingen grimer, hverken på fold eller i boks.

    Faktisk så er jeg lidt dobbeltmoralsk på dette område, da jeg jo gerne ville kunne fange min hest, hvis hun skulle løbe ud, men på den anden side har jeg haft en hest der hængte sig og det samme har ejeren af stalden. Vores heste går selv i boks, så der er aldrig problemer når der skal lukkes ind, den eneste der skal trækkes, følger med uden grime.


  • #20   11. jul 2011
    Tja, en "kedelig" tråd med massere af hængte heste i grimer.
    Også ude på folden og tilsynladende er det især en dårlig ide med grime hvis hesten har sko på. Og en hest der har fået en karabinhage fra grimen til at sidde fast i øjenlåget.

    http://www.heste-nettet.dk/forum/1/778945/778945/

    Skal heste have grimer på som krav for forsikring? Nej
    http://www.heste-nettet.dk/forum/1/802939/802939/


  • #21   11. jul 2011 er der ikke en regl måske endda en lov der siger at hesten skal have grime på på fold og være udstyret med navn og adresse på lige fod med hunde????

    det er meget forskelligt om mine har grimer på eller ej... lige nu har de ingen grimer på


  • #22   11. jul 2011 Beauty har ikke grime på i boksen, men han har på folden, og folden ligger også ud til vejen så det er nok godt nok smiley

  • #23   11. jul 2011 Hestene her hjemme står aldrig med grime i boksen, men har dem på ude om vinteren.
    Om sommeren er det lidt forskelligt. Det afhænger af hesten. Nogen får sår af grimerne i varmen, andre smider dem og andre igen går fint med dem.
    Ridehestene som er opstaldet ude, har altid grime på, da det er et krav fra opstaldningsstedet.


  • #24   11. jul 2011 Krikken. Det sidste link, er MEGET gammelt (6 år). Så hvis det skulle være svar omkring forsikringsspørgsmål, så kan det sagtens være forældet.

  • #25   11. jul 2011 Tro mig, jeres hest kan godt finde et sted at hænge fast selvom man tror boksen er sikker! På vores rideskole var der engang en hest som hængte sig selv.
    Mht forsikringsspørgsmålet, så kan det vel være forskelligt fra selskab til selskab. Men hvis mit forsikringsselskab en dag forlanger at min hest skal stå med grime i boksen, så skifter jeg selskab med det samme.


  • #26   11. jul 2011 Men jeg har også før fået smidt i hovedet at hestene altså skal have grimer på for at forsikringen dækker. Men har ALDRIG læst det som det står hos et givent forsikringsselskab.

    Så er der nogen herinde som vil oplyse hvilket forsikringsselskab de har som kræver at hesten har grime på 24/7? Næppe.


  • #27   11. jul 2011 Nu går mine i løsdrift - de har aldrig grimer på. Hvis de nogensinde skulle stå i boks fik de heller ikke grimer på.

    Dette af hensyn til risikoen for at de sidder fast i noget, el. hinanden. men også så andre folk ikke bare kan gå ind og hente dem ud.

    Min forsikring har ikke oplyst at det er et krav, så det er jo dejligt.


  • #28   11. jul 2011 Min pony har ikke grime på i boksen ( Hun står i ude boks så hvis der skulle gå ild i noget åbner man bare døren også kan hun løbe ned mod folden) ( Vi har ridebane også en løbesti de kan løbe ned af hvis det brænder)
    På folden er det forskelligt hvor hun står. Hvis hun står ud til en sti som vi har, går hun med grime men hvis hun står midt inde i det hele har hun ikke noget på. Hvis hun skulle stikke af er jeg sikker på at det blev til det nærmeste stykke græs :D. hun er utrolig let at fange igen! smiley


  • #29   11. jul 2011 grunden til at man burde lade sin hest stå med grime både ude og inde er ude = hvis de slipper ud er de nemmere at fange, inde = er der brand er det hurtigere at få hesten ud.

    Mine går med grime/ mundkurv/ halsgrimer ude, men inde har de godetnok sjældent grime på.


  • #30   11. jul 2011 Da LL stod i boks havde hun grime på folden og ingen grime i boksen. Sådan synes jeg det skal være smiley


    Nu hvor hun går i løsdrift har hun altid grime på..

    Husk at forsikringen ikke dækker hvis hesten ikke har haft grime på da den stak af :o(


  • #31   11. jul 2011 Kan ikke se det er nemmer at fange hesten hvis den har grime på, hvis man selv skal afsted. Så har du dem jo med i bil el. under armen.

    Hvis de løber og ikke har tænkt siga t skulle med hjem, kan man jo alligevel ikke få fat i dem.

    Jeg har sagt til min forsikring at mine ikke har grimer på - de siger så længe mit hegn er forsvarligt, hvilket det er da det helt nyt. Så er det helt i orden.


  • #32   11. jul 2011 Monty har grime på på folden, så hende der lukker ind, kan få ham med ind. I boksen nej, synes det er for farligt.

  • #33   11. jul 2011 grime på når de er på folden- hvis de stikker af, er det sgu svært at få fat i dem igen, især hvis det skulle gå hen og være ikke hestekyndige folk der får fat i dem.
    Jeg synes jo egentlig det er mest sikkert at have den på i boksen også i tilfælde af brand, men så er der igen risikoen for skader.
    Nu har min aldig været så noller at komme til skade med sin grime, så det er lidt on/off om han har den på i boksen. smiley


  • #34   11. jul 2011 Er lidt ligeglad med hvad i syntes. Jeg syntes det er vildt forkert, ikke at have det på!

  • #35   11. jul 2011 Skulle der udbryde brand i vores stald, har hestene direkte adgang til fold, så det er"bare" at åbne boksen og få dem ud.. og skulle de gå igennem hegnet så er der marker og en markvej inden de når op på en let befærdet vej. Så jeg føler at det er sikkert nok at de ikke går med grime.

    Det at de har grime på i en brand, hjælper kun hvis man har en hest der ikke panikker og det er nok lidt naivt at tro. Men at gå ind og tage fat i grimen kan godt blive en farlig situation. Så heller jage dyret ud.


  • #36   11. jul 2011 Mine står uden grime i boks. Ude på folden går de med grime, i tilfælde af at de skulle bryde ud. Har hørt, at hvis ens hest bryder ud og forårsager uheld, dækker forsikringen ikke, hvis hesten ikke har grime på, så vil helst være på den sikre side (;

  • #37   11. jul 2011 Andrea: Hvor har du fra at forsikringen ikke dækker hvis ikk hesten har grime på? Det står ikke nogen steder i mine forsikringsbetingelser.

  • #38   11. jul 2011 ja INGEN heste i min stald har grime på i boksen kun hvis de ikke kan stå pænt når den skal på igen... jeg passede en hest i en trav stald og da hun kom hjem til ejeren igen gik der lidt tid og hun skulle starte sit første løb men om morgenen sad hun fast i boksen mens ejeren var i stalden og han kunne ikke rede hende hun blev kvalt så mine har ikke grime på har røg alarm i stalden og tror chancen for de hænger fast er større end at det brænder... på marken går de altid med grime om vinteren da det er nemmere når de skal ind om sommeren er det ejers eget valg men mange går uden da de piller dem af KONSTANT smiley

  • #39   11. jul 2011 Vores har ikke grimer på om natten i boksen. Mener ikke der er nogen grund til at at skal skave mere end aller højst nødvendigt. Min traver har fx VIRKELIG let ved at tabe al pelsen under grimen. Derudover er de eksperter i at åbne deres bokse vha. grimer.

    Mht. brand så har vi fold 5 meter fra porten, to snore på (ca. 1½ minut) og hestene er i et lukket område.

    Min går uden grime på på folden lige nu, som sagt, den piller pelsen af ham. Derudover har Findus snart bidt den over i den ene side, så den ryger sgu snart alligevel.

    Den bette går med grime på folden uanset hvad, men mest fordi han synes det er SÅ sjovt at se hvad der er på den anden side af hegnet. Han render dog mest selv ind på folden, eller kommer travene hen til dig når man ser han står på nabofolden. Skøre hingst.


  • #40   12. jul 2011 Mit forsikring selvskab som jeg har ringet og spurgt flere gange, senest for en uge siden, har oplyst mig:

    For dem er det underordnet hvor vidt hesten har grime på el. ej. De dækker alligevel, da det jo ikke forhindrer dem i at løbe ud.

    Man skal jo også tænke på at ansvarsforsikringen hvor man har sin hest forsikret, kun dækker hvor/hvis ens familieforsikring ikke dækker skaderne.

    Så husk at hør jeres forsikring der om de har krav til grimer.

    Mit har ikke - så jeg bryder ikke loven ved at lade dem gå uden.


  • #41   12. jul 2011 Vores familie forsikring dækker f.eks ansvar på de heste vi har på matriklen, så løber de ud og laver skader dækker den.
    De dækker dog ikke skader på hestene, men har har jeg jo så min særskilte hesteforsikring.

    Vores forsikrings selvskab har ej. heller krav om grime.

    Så dansk hesteforsikring, if og privat sikring har IKKE krav om at hestene skal have grimer på.


  • #42   12. jul 2011 Min har altid grime på på fold. Men ikke i boksen.

  • #43   12. jul 2011 Min forsikring har kræver grime, og bruger derfor grime både i boks og på fold .. Men kunne lige vel finde på ikke at gør det .. Athena er lidt en hæmoride, og folden går direkte fra stalden, så bruger sjældent tov.

  • #44   13. jul 2011 Charlotte: Hvilket forsikringsselskab har du? Og hvordan står det skrevet i dine forsikringsbetingelser?

  • #45   13. jul 2011 Jeg har kdh, ved ikke lige hvordan det præcist står beskrevet (og har ikke tænkt mig finde papir frem nu) men undrede mig over det den gang, og begrundelsen telefonisk var at hvis det kan bevises at hesten er bortløbet uden grime, eller at hesten ikke kan indfanges grundet manglende grime vil forsikring ikke dække evt indfangnings muligheder ... Men som andre siger kan hesten jo være lige så svær at fange med grime, der dækker forsikringen bare evt indfangnings muligheder ...

  • #46   13. jul 2011 Okay. Jeg har oss haft KDH engang. Men så ved jeg da bare at jeg ikk behøver overveje dem hvis jeg engang overvejer at skifte.

Kommentér på:
Grime eller ej?

Annonce