1.615 visninger
|
Oprettet:
Krybbebidning ! {{forumTopicSubject}}
Inspireret af et andet emne her i forum, vil jeg lige høre folk som har heste, som krybbebidder, hvad I gør ved det ??
Har i læst om, at det faktisk ganske let kan "helbredes"?
Ved i hvorfor hesten gør det?
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2146 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.486
En elevhest ude hvor jeg rider fik bare krybben ned og fik foder på gulvet i stedet form så stoppede han..
Man kan få krybbebiderremme, men mener ikke de er lovlige længere - vil dog ikke hænges op på det..
Dog er der nogen heste der ikke behøver noget at bide i for at krybbebide, nogle kan bare gøre det ud i luften..
mar 2006
Følger: 217 Følgere: 211 Heste: 6 Emner: 599 Svar: 2.046
Min pony var det da vi købte ham var han kryppebider..
Men af en aller anden grund har vi 7-9-13 aldrig hørt ham krybbebide endnu
Vi har faktisk ikke engang skiftet hans foder, jo lidt men ikke noget betydeligt
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.126
Efter at háve observeret ham i en periode og fået undersøgt ham grundigt af massør og kiropraktor, og han havde haft et par kolik tilfælde var det dyrlægens tur, vi startede med tænder og derefter en gastroskopi.
Som viste at hans mave var et stort krater af gamle hele sår og nye sår.
Han blev behandlet for mavesår og stille ændrede han adfærd og tog på.
Så ja jeg har været hele rumlen igennem og kender rigtig meget til krybbebidning og hvilke muligheder der er for at hjælpe hesten.
Jeg bliver sur når folk ser igennem fingre med sådan noget.
okt 2009
okt 2009
Det hjælper ikke på hestens problem at smøre noget på så tingene smager grimt.
Man skal finde årsagen og behandle ud fra den - ikke gøre tilværelsen for hesten mere træls. Da den vil krybbebide uanset om det smager grimt el. ej. for at lindre det sure miljø i maven.
Så hvad enten det er stress, ingen adgang til stråfoder hele døgnet, forkert foder med for meget stivelse el. mavesår er man nød til at finde problemet.
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
Krybbebidning BEHØVER ikke være forårsaget afmavesår
Krybbebidning BEHØVER ikke være stressbetonet.
Der er så mange fordomme om det. Jeg har været den heldige ejer af en super dejlig krybbebider. Han har krybbebidt siden ganske ung. Jeg købte ham som 5 års. Han er undersøgt to gange med gastroskopisk udstyr og har begge gange haft den flotteste mave - ingen tegn på mavesår eller andre problemer. Hesten har fået lov at krybbebide - ingen rem her. Den har stået ved siden af andre unge dyr, som selvfølgelig er ligeglade. Jeg har fodret med fri adgang til hø døgnet rundt, lucerne alfalfa, salvimin grøn, roepiller samt soyaolie. Hesten var altid utrolig afbalanceret, rolig og velovervejet i alle situationer. Den stod i boks og var på fold med sin makker alle de lyse timer. Om sommeren gik den på døgnfold i rolige omgivelser i en lille harmonisk flok.
Jeg undersøgte den, så jeg var sikker på, at der ikke var problemer i maven, jeg sørgede for, at den altid havde adgang til kvalitetshø, at den hver eneste dag kom mange timer på fold, at der altid var ro omkring den og, at den altid blev håndteret roligt og afslappet. Jeg havde en rask, glad og afbalanceret krybbebider - en helt fantastisk hest,som jeg desværre ikke har mere, men som jeg savner ganske forfærdeligt.
sep 2010
Følger: 22 Følgere: 22 Heste: 6 Emner: 62 Svar: 908
Overproduktion af mavesyre gør at hesten skal neutralisere mavesyren, ved at sluge luft/danne spyt danner hesten "base" der neutralisere mavesyren..
http://www.foderplan.dk/2008/08/nyt-hb-for-krybbebidere.html
sep 2010
jan 2007
Følger: 34 Følgere: 45 Heste: 5 Emner: 318 Svar: 2.895
Meget meget ofte skyldes det dog forkert fodring. En krybbebidder danner mere mavesyre end andre heste, og kan derfor ikke tåle særlig meget stivelse i maden. Den skal også have adgang til at gumle på noget stortset hele døgnet..
Da jeg fik min hest var den vindsluger (meget) og især i stressede situationer gjorde hun det konstant. Hun var en sur og bestemt dame (den sure hest i stalden, som altid lagde ører når nogen nærmede sig) Før jeg fik hende havde hun altid stået på ridecentre, hvor det daglige levebrød var masser af havre+vitamin også et par kg hø. Sådan som det jo desværre er på langt de fleste ridecentre.
Efter at have haft hesten i nogle måneder skiftede jeg foder til sort havre + diverse. Og den blev direkte gal. Få dage efter jeg havde skiftet, bed hesten mig 3 gange på en aften, den blev gal når jeg rørte den på maven, og den ville generelt bare have fred..
Det var jo nogle signaler der var til at tage og føle på. Så jeg lagde to og to sammen og vidste at det jo måtte være havren der var hele humlen i det her. Jeg læste om vindslugning og krybbebidning og ganske rigtig viste det sig, at de jo ikke må få stivelse. Jeg skiftede med det samme foder, så den kun fik lucerne + diverse. Og fra den ene dag til den anden havde jeg fået en HEL ny hest! Den har aldrig vindsluget eller bidt nogen siden. Og trives i dag i bedste velbefindende med masser af stråfoder og ingen havre !
En historie som MANGE kan lære noget af, og jeg bliver så ked af at høre at så mange bare ser igennem fingre med det. min hest havde ondt i 15 år, fordi ingen havde læst dens signaler..
jul 2009
Følger: 203 Følgere: 142 Heste: 3 Svar: 75
jan 2007
apr 2007
Følger: 164 Følgere: 136 Emner: 208 Svar: 3.160
Hun tager ikke skade af det, har ihvertfald aldrig mærket noget til det! så det gør mig ikke rigtigt noget
apr 2008
Om prævalensen af mavesår er større hos krybbebidere end hos ikke-krybbebidere, har jeg endnu ikke set en veldokumenteret undersøgelse bevise. Hvis du kender til nogen, der kan indikere dette, så vil jeg meget gerne have et link
okt 2009
jan 2007
Freja: Jeg købte lucerne med olie også feed complex fra bluehorse, som er en MEGET billig foderplan
KA: Jeg har intet nævnt om mavesår, og har aldrig sagt at alle heste kan kureres?
Jeg ville bare ønske at folk ville give det et forsøg, og at folk ville lytte til deres heste, i stedet for at sige-den er ikke ved at død, og går godt under træning, så er jeg ligeglad med hvad den laver i boksen. (groft sagt)
jan 2007
Også selvfølgelig stråfoder/græs spredt ud på dagen..
apr 2007
jan 2008
Følger: 83 Følgere: 63 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 178
jan 2007
Freja: det lyder godt
sep 2010
Men mangel på foder = mavesår
apr 2007
Tror du ikke jeg kunne bruge det? Er det ikke korn som ikke er godt for krybbebidere? (-:
jan 2007
apr 2008
Hvis der er nogen, der har lyst til at sætte sig godt ind i det, så kan jeg anbefale denne afhandling, som omhandler årsage samt forebyggelse af mavesår hos heste:
http://www.hippolyt.dk/files/CKPs_Bachelor_om_mavesaar.pdf
I øvrigt er krybbebidning ikke beskrevet som et klinisk symptom på mavesår - hvorfor kan man jo så selv overveje.....
okt 2009
apr 2007
apr 2008
okt 2009
Der er en væsentlig forskel
Dette er dyrlæger og nyeste forskning eninge i.
apr 2008
jun 2009
Følger: 66 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 38 Svar: 606
Miki har skrevet fantastiske ting om krybbebidning og der kan læses en del om det på hendes hjemmeside . .
okt 2009
Jeg mener at hvis man har en hest der begynder at krybbebide el. man køber en hest der gør det. Bør man få den undersøgt for mavegener + finde årsagen til at hesten gør det.
Hvis man f.eks bare forsøgerat få hesten til at holde ved at smøre "ulækre" ting på hvor hesten gør det el. anvender en krybbebiderrem, som nogen desværre gør. Så kan hesten ikke lindre ubehaget i maven - og de kan ikke øge deres spytproduktion, så ph'en i maven bliver neutraliseret.
Går man med for meget mavesyre igennem en længere periode, kan det udvikle sig til mavesår.
apr 2008
Hyppigheden af mavesår er STOR- og det er den også hos heste, der ikke krybbebider. Dem undersøger man jo bare ikke. Min krybbebider er undersøgt gastroskopisk og havde en sund og fejlfri mave.
Hvis man gider læse den forskning, der er lavet, så er det stadig ikke helt klart, hvorfor heste krybbebider....
okt 2009
Desuden skriver jeg at man bør få hesten undersøgt i stedet for at gå ud fra den IKKE fejler noget - vi andre går også til lægen hvis vi ændrer adfærd.
Så min pointe er at hvis folk gadtage ansvar og bruge penge på at få hesten udredt - kan mange heste afjælpes om ikke andet diagnosticeres for om de har smerter.
apr 2008
Hvilken forskningen hentyder du til?Jeg vil meget gerne se en veldokumenteret videnskabelig undersøgelse, der påviser signifikant sammenhæng mellem mavesår og krybbebidning, for så vidt jeg kan læse mig frem til, så kan kun det modsatte bevises...
jan 2007
apr 2008
Jeg har talt med dyrlæger, fodereksperter, læst alverdens videnskabelige undersøgelser osv osv. for at forsøge at finde årsagen - det har intet med dårlig mave at gøre, intet med foder, intet med stress......derfor er jeg nok en lille smule træt af at høre på, at hesten har mavesår og fodres forkert...GAB!
jan 2007
apr 2008
Ja, jeg har læst meget og talt meget med de mennesker, der har brugt årevis på at uddanne sig indefor hestens anatomi og levevis, og hos dem, er afvænning med krybbebidning ikke bare stivelsesfrit foder og fold....
Krybbebidning er multifaktorielt forårsaget og derfor er alle tilfælde forskellige...og kan ikke generaliseres. Jeg er glad på dine vegne for, at din hest ikke bider mere....men jeg er altså temmelig træt af at få at vide af "lille uvidende Lise", at jeg er en dårlig hesteejer, fordi min hest stadig krybbebider.
Jeg har studeret det ja og har erfaringer ja bpde med egen hest samt flere andres...og indtil nu, har jeg endnu ikke set/mødt en krybbebider, der er stoppet helt. Kun hørt om det....Om man vil det eller ej, så hører det altså til mindretallet....desværre. For hvem vil ikke gerne være fri for at se sin heste krybbebide.
jan 2007
okt 2009
okt 2009
(link fjernet)
(link fjernet)
apr 2008
Jeg har lånt en selskabspony, der på sit 20`ende år stadig krybbebieder, min veninde har en 3 års, der har krybbebidt siden den var 3 uger - den har aldrig været på stald, i vores stald står en "hestehvisker", der trods 4 års kamp stadig har en krybbebider osv osv....De har alle ladet deres heste undersøge gastroskopisk, fået lavet foderanalyser, sørget for døgnfold/fold alle de lyse timer osv osv - de har i den grad taget ansvar!! (Som Team Hjortkær skriver...Hvis folk gad....)
Jeg kender ikke et eneste tilfælde, der er holdt op, men til gengæld en del bekymrede krybbebiderejere med stor omtanke. Jeg har kun hørt om det her på HG.
Min erfaring sammenholdt med samtaler med diverse eksperter og viden fra undersøgelser, så er det klart flertallet, der fortsætter trods forsøg på at afhjælpe. (Jeg siger stadig ikke, at nogen ikke holder op...)
Jeg siger ikke ,det ikke kan lade sig gøre - jeg siger bare, det er meget svært og at en krybbebider faktisk godt kan være en sund og glad hest - den behøver ikke få forkert foder eller have mavesår. Jeg synes naturligvis at alle, der har en krybbebider bør handle med omtanke - ligesom dem jeg kender gør - men jeg synes samtidig, det er naivt at sige, at alle krybbebidere "sagtens" kan holde op - det passer simpelthen ikke.
Flot arbejde du har gjort med din Pernille, og dejligt det lykkes. Det har jeg meget respekt for
Team Hjortkær: Meget gerne!
apr 2008
Har du selv en krybbebider Team Hjortkær? Har du set en hestemave i virkeligheden gennem et gastroskop? Har det set et 3 uger gammelt føl krybbebide på en træstamme? Har du oplevet frustrationen over folks fordømmende holdninger til dig og din hest, trods din kamp for den?
Nå, vi er uenige, og du og jeg - og længere er den vist ikke.
okt 2009
Det også mest fordi jeg lige har været hele rumlen igennem med en hest vi købte i sølle forfatning. Der var krybbebider - så jeg har været ved mine dyrlæger til foredrag, de har forklaret og fortalt mange gange i tlf. ved spørgsmål, alle deres teorier er veldokumenteret.
Skal se om jeg kan skaffe deres dokumentation - da alt det jeg ved om det kommer fra dem og de samarbejder med de førende eksperter indenfor heste med mavesår og i den forbindelse bliver det også kædet sammen med krybbebidning.
Ja jeg har set en sund mave og en usund mave - bla. min egen hest.
Og ja mange har været fordømmende af hensyn til en krybbebider - men det kan jeg ikke tage mig af. Min hest betyder alverden for mig og han kan gå på nøjagtig samme niveau som alle andre. Jeg ved han er udredt og jeg har gjort min del mht. hans optimale trivsel i stedet for at forsøge og sløre problemet.
Nej jeg har ikke set et føl krybbebide, jeg har set dem klø tænder
apr 2008
Skal vi holde os til link, som dine, så se fx her:
http://www.ridehesten.com/Heste-nyheder/SeNyhed/?ID=11595
Jeg har set et føl krybbebide 3 uger gammelt! Chok .... På det tidspunkt havde den aldrig været på stald og gik med sin mor på samme rolige fold. Den er nu 3 år gammel og er undersøgt i mave 3 gange - ingen af gangene er der noget som helst unormalt. Hesten lever i øvrigt at hø,wrap, lucerne og gæs samt kun 500 g "foder" dagligt i form af vitamin/mineraltilskud. Den går stadig på fold...og krybbebider stadig..hun har prøvet alt. Hvad skal man gøre??
okt 2009
Du stiller det meget op i sort/hvid. Det enten eller - sådan er det ikke for mig.
For mig at se er der i nogle tilfælde sammenhæng mellem krybbebidning og mavesår, i andre ikke.
Du skriver det også som om at vi siger det kun er heste på stald der udvikler det - det er for mig heller ikke relevant. Da det både er stald og løsdriftsheste der kan døje med det.
nu er jeg ikke omgivet af krybbebiderheste som det lyder til du er - vi har været "heldige" i vores stald. Der har kun været 3 igennem 7 år og de 2 har kunnet behandles og den sidste har nedsat krybbebidningen gevaldigt.
apr 2008
Dernæst vil jeg sige, at du lægger ord i min mund -jeg har ikke sagt,at kun heste på stald udviser krybbebidning - hvor læser du det? Tvært i mod, skriver jeg jo faktisk, at jeg også ser det hos heste, der ikke er på stald....
Jeg kommer mange steder, idet jeg er dommer og bruger en del tid på at undervise. Dernæst har jeg mine egne heste hjemme om sommere, og opstaldet ude om vinteren, så ja, jeg får da set en del forskellige heste.
okt 2009
Jeg skriver IKKE at du siger det kun er heste på stald - jeg skriver netop at du fremlægger det som om VI kun syntes det er heste på stald.
Jeg mener ikke bare løsningen er at putte heste i løsdrift. Da det alle typer af heste der kan udvikle det.
apr 2008
Krybbebidning !