{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
797 visninger | Oprettet:

Måske pyldret ? {{forumTopicSubject}}

Her i regnen i går, frøs min araber blanding og min venindes NF ret kraftigt. Vi tog dem ind og de fik fleece dækner på indtil de var blevet varme igen. De fik også noget at gumle på. Og så stod de ellers inde resten af natten.

Er det pyldret hvis man smider regndækken på sin hest allerede? De skal selvfølgelig ikke stå og fryse, så hvad ville i gøre ? Tage dem ind når det regner, eller give dækken på eller hvad ?
Det skal lige siges de går pt. i løsdrift og har muligheden for at gå ind i stalden. Men de valgte selv at stå ude i regnen i går.

Og så lige et andet spørgsmål, her sidste år var min araber blanding ikke klippet, men da det var rigtig koldt gik hun med 300g. eller frøs hun. I år skal hun altså klippes, er er et 300g. med hals så godt nok ? Tror I hun vil fryse igen. Hvad skal man så, købe en underdyne til at ligge inden under dækkenet på de rigtig kolde dage ? Eller købe et tykkere dækken ?

Et ekstra spørgsmål, min pony er lidt kulde sart som i måske har lagt mærke til. Er det alt for tidligt at have et tyndt fleece på hesten når man skridter af ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Måske pyldret ?
  • #1   12. aug 2011 Altså jeg kender mange der har lagt regndækken på allerede, og jeg overvejer også lidt om jeg burde gøre det snart.
    Min fjordhest er allerede ved at være godt lang pelset :s

• #2   12. aug 2011 Min frøs oz noget så voldsomt i går, så smed tæpper på gik ham varm og gav ham varm slobber og da han så var tør fik han regndækken på og ud igen (min vil ikke stå inde alene) men nej synes ikke det er sippet, men regner det ikke får min det af igen smiley

• #3   12. aug 2011 Altså min hest (blanding af oldenborg/fuldblod) har flere gange haft regndækken med fleece på her i løbet af sommeren.. Hun har haft lungeinfektion, så derfor har jeg fået at vide af en dyrlæge at hun ikke må blive kold og våd..
    Dyrlægen sagde også at varmblodsheste ikke må blive kolde, for der er meget større risiko for at de bliver syge så, så jeg vil egentlig mene at du godt kan smække et regndækken på din hest, hvis den står og fryser.. Altså selvfølgelig når du allerede nu begynder at give den et dækken på, så bliver den også mere afhængig af det senere hen..

Jeg vil mene den skal have et tykkere dækken på, hvis du siger den fryser med 300 gr. hvor den ikke er klippet.. Havde engang en pony der også var meget kuldskær, han gik også i løsdrift og de andre heste havde ikke noget dækken på, men ponyen gik med et forholdsvis tykt dækken.. smiley

Jeg synes det er for tidligt at begynde at bruge fleecetæppe til at skridte med allerede nu, det er jo at pakke den for meget ind, men altså igen, hvis den fryser, så pas på den ikke bliver syg smiley

• #4   12. aug 2011 Min pony rander rundt med regndækken stort set hver gang det regner. Hun fryser meget når hun bliver våd. også selv om der er varmt nok uden for. Normalt kommer hun altid ind hvis det regner. Men hun kan jo ikke altid stå inde smiley Så nej! på med regndækkenerne smiley

• #5   12. aug 2011
    min har også fået regndækken på her det sidste stykke tid, når det har regnet i døgndrift !!
    Faktisk har de været inde om natte et par gange? og det har de nydt, rigtigt at kunne putte sig i tørt underlag, hold op de har sovet:-)) !!

Jeg tror også regndækken er godt for at undgå alt muligt svampe halløj de ofte kan få på kroppen når det nu regner er fugtigt i vejret konstant i ugevis !!

Så her har de også fået regndækken på ved "døgn-regn" :-))

• #6   12. aug 2011 Når de har en stald el. skur at gå ind i og søge læ for vinden og regnen - så syntes jeg det er lidt pylret ja. Havde de ikke noget at gå i læ af var det en anden snak.

Nu har vi haft varmblodsheste til at gå ude uden dækner i mange år - hele året rundt og de har aldrig haft problemer og blevet syge af dette.
    Så længe de selv får lov at justere ders pels efter vejret.

Godt med græs og hø på folden så skal de nok klare sig smiley

• #7   12. aug 2011 Min har regndækken på når det regner og der er så koldt, for han er en værre frossenpind.

• #8   12. aug 2011 De har en kæmpe græs mark og hø i deres hø hæk, men de vil ikke gå ind. Og mad har de rigeligt af. Hun ligger ikke specielt meget pels, hun bliver lidt ulden om vinteren og det er det.

Hun frøs ikke med 300g. sidste år men med overgangs dækkenet gjorde hun derfor fik hun 300g. på nda det var koldt og så kunne hun holde varmen.

Grunden til det med skridttæppe på allerede er når hun har arbejdet relatvt hårdt, så bliver hun kold og får det skidt ...

• #9   12. aug 2011 Brug af dækken afhænger meget af, hvordan du behandler hestens pels.
    Hvis du vasker og strigler dine hest meget, så ødelægger du det naturlige fedtlag, der holder vand væk fra huden. Din hest kan derfor ikke holde sig tør og vil så fryse, når huden bliver våd. Den har jo en ret stor overflade, så varme tabet er ret stort.

• #10   12. aug 2011 Har aldrig vasket hende imens jeg har haft hende, hun bliver kun striglet når jeg skal ride eller hun skal have dækken på.

• #11   12. aug 2011 Vores har gået med regndækken siden i ondsdags, pga. vejret. De går ude om natten

• #12   12. aug 2011 Black and white, helt enig de skal ikke svede. Men somregel herhjemme har de en normal temp. eller også ryster de når de fryser ..

• #13   12. aug 2011 Mine går heller ikke altid ind - det er faktisk sjældent at se dem inde. Men så har de muligheden og de kan hvile tørt hvis de vil.

• #14   12. aug 2011 Line P, det er præcis det jeg tænker, men minpony skal jo hellere ikke fryse. Så hvad gør man ??

• #15   12. aug 2011 jeg har en plag på 2 år og han frøs også helt vildt igår, så han har fået regndækken på, og han får det ikke af med mindre vejret bliver rigtig godt smiley

regner også med min gamle på 19 får regndækken på en af dagene, men det er meget fordi han hurtig bliver så langhåret, og jeg vil helst ikke klippe ham i år smiley

• #16   12. aug 2011 Altså, min (frieser) går ALTID uden dækken, og han går dressur 6 dage i ugen... smiley Han får en sjælden gang imellem hvis han er meget svedt et fleecetæppe på indtil han er tør...
    Tror lidt hestene er hvad man gør det til.. smiley Selvfølgelig er arabertyper lidt mere sarte end mange andre, så der kunne det jo være en mulighed hvis den virkelig står og ryster... smiley

• #17   12. aug 2011 Alle heste hjemme ved os + de hesteejendomme jeg kommer på ellers -der har alle heste nået at smide vinterpelsen. De er ikke i ubalance.
    Så længe de passer sig selv skal de nok regulere varmen - men når vi blander os ved at tage dækken af og på så kommer de da først i ubalance.

• #18   12. aug 2011 jeg har smidt regndækken på min. smiley

• #19   12. aug 2011 her hjemme hos os har 2 ud af 3 heste fået dækken på - og har haft det en lille uges tid nu. de rystede så meget af kulde at de dårlig kunne stå op og det er ikke ok!
    det er meget individuelt fra hest til hest hvad de behøver...... min har ellers altid været den sidste der fik dækken på og den første der fik det af, men han fryser nu, så selvom det er mod min overbevisning så har han fået tøj på og de er også kommet ind for natten de sidste par dage.....
    Den gamle har tabt sig en del for han har simpelthen ikke kunne nå at spise nok til både at holde varmen og huld smiley
    Det er en rigtig møg sommer......Og når de går og er så våde hele tiden og det så også lige skal blæse 14 pilikaner så er det næsten umuligt for dem at holde varmen - uanset hvor meget naturlig fedtlag de har.
    min der bliver børstet og redet hverdag, har jo så helt naturligt ikke så meget som de andre der bliver redet et par gange om ugen smiley

men det korte af det lange er - fryser hyppen så på med tøjet - jeg har da også skiftet jakken ud med en tykkere model......

• #20   12. aug 2011 altså min har også stået med regndækken og fleece her i sommeren, han kommer også ind om natten:)

om vinteren er min også klippet og jeg smider altid to dækner på om vinteren i starten kun 600 gram men efter de meget koldere vinter vi har fåettænker jeg 100 gram mere, det skal lige siges at det er en lille og ikke særlig varm stald han står i:)

• #21   12. aug 2011 Min har også fået regndækken på og for at være ærlig ville jeg ønske jeg havde en stald at stille hende i når det regner så meget..

• #23   12. aug 2011 Tak for jeres forskellige meninger, det har givet mig lidt at tænke over. Som vejret er nu får hun ikke dækken på, men hvis det begynder at regne og blæse igen kommer hun elten ind eller får dækken på. Syntes nemlig det er lige tidligt nok at starte dækken sæsonen allerede nu. ='D

• #24   12. aug 2011 Min har også mange gange haft regndækken på.. og det tror jeg han har været rigtig glad for. Og der er også mange af de andre heste der har haft det på, fordi de hurtigt kommer til at fryse smiley de sov også den anden nat... det er meget koldt i betragtning af at vi er i august, man skulle tro det allerede var efterår.

• #25   12. aug 2011 Hvorfor lader i dem ikke bare få den naturlige beskyttelse:vintetpels??

• #26   12. aug 2011 * vinterpels

• #27   12. aug 2011 Jeg syntes ikke det er pylret hvis hesten står med snot ud af næsen og ryster. Men de tager nok ikke skade af ikke at få dækken på når de også kan gå indendøre. Min har slet ikke haft dækken på siden foråret selvom der har været dage med meget møg vejr, men de har deres hus at gå ind i men vælger oftes at gå ude midt i regnen og virker enlig lidt ligeglad, han har været små snottet et par gange, men der har jeg bare holdt øje med ham og så er det gået væk af sig selv i løbet af et par dage. man skal nok passe på med at ligge dækken på og tage dækken af så bliver de nok for sarte i længden og har nemmere ved at blive syge. de tager ikke skade af at mærke lidt dårligt vejr, det styrker imun forsvaret. men selvfølgelig skal man være opmærksom hvis hesten er gammel, i dårligt huld eller har ekstremt nemt ved at fryse smiley

• #28   12. aug 2011 Aaa K

Når en hest bliver striglet grundigt hver dag så ødelægger man det fedtlag som sidder inderst i pelsen og er det der beskytter mod regn så huden ikke bliver våd - derfor har hesten ikke en jordisk chance for at holde varmen, for når huden er våd hjælper pelsen ikke en dyt smiley -nu har de jo så heller ikke lagt vinterpels endnu selvom min den gamle er begyndt så småt. Ældre heste og heste der generalt er svære at fodre på taber sig også tit hvis de går og fryser, for så bruger de al energien fra fodret til at holde varmen og ikke til at opretholde deres huld.
    Så derfor er vi nogen der vælger/er nødsaget til at give vores dejlige dyr tøj på.
    Jeg vil da også mene at hesten heller vil have et dækken på og komme ud, end at stå på stald hele dagen, fordi det regner....
    bare min mening - men her er der vel også lige så mange meninger som der er heste ejere ;o)

• #29   13. aug 2011 Nickie B
    Alle vores heste har allerede begyndende vinterpels..

• #30   13. aug 2011 Men hvis dine heste virkelig fryser så giv dem dækken på..

Kommentér på:
Måske pyldret ?

Annonce