{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.096 visninger | Oprettet:

Hvad synes i om hestepas? {{forumTopicSubject}}

Hej Alle

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad folk derude egentlig synes om hestepasset og om alle de nye regler der er kommet med hensyn til hestehold?

Det bunder i at hestepasset og mange af de andre regler er lavet for at beskytte hestene mod lange slagtetransporter til fx. Italien o.l. (som jeg har forstået det). Altså for at øge hestevelfærden. Jeg har dog efterhånden hørt en del eksempler på at det gør det modsatte (folk vælger fx at lade en hest, der burde aflives gå, fordi de enten skal betale for hestepas for at få den slagtet eller betale en dyrlæge) Og at det skaber problemer for hesteejere (en skulle betale et avlsforbund 8000 for at få papirer på sin 20 år gamle pony, da den ikke måtte registreres som "uden stamtavle", fordi den havde en! hun gjorde det dog ikke). Har også hørt at nogen skærer chippen ud af slagteheste og sætter den i en anden hest, der så kan sælges som om den har stamtavle (ved dog ikke om det er rigtigt).

Det er ikke for at starte en diskussion om at man burde aflive hesten uanset hvad osv, men for at høre jeres mening om det. Hvad synes i? Er det ok med hestepas? Er det ok man skal angive sit CPR nr? At man skal sende ORIGINAL stamtavle? At man ikke må køre sin vens hest til stævne uden erhvervskørekort(=bøde)?

Som i nok kan høre hælder jeg mest til at det er for kontrollens og pengenes skyld mere en for hestevelfærdens. Synes det lugter lidt for meget af bureaukrati og lidt for lidt af hestevelfærd?! Eller er det bare mig?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad synes i om hestepas?
  • #1   17. aug 2011 jeg synes det er lidt dårlig at også en 30 år gammel hest også skal have et pas den kan jo falde om dagen efter den har fået passet (stører Change )
    end en hest på 4 år

• #2   17. aug 2011 synes egentlig det er fint at alle heste får et pas - lige som os mennesker ikke? smiley

Men jeg synes der skulle have været en blødere overgang. fx at alle heste der var født efter år 1000 skiftet skulle have lavet pas, så de "ældre heste" havde sluppet, og dermed havde alle de små gamle shettere mm. stadig levet. for man høre jo, som du selv siger, at folk hellere vil have dem aflivet end at skulle ud i det roderi, at få lavet pas.. smiley

Jeg selv synes faktisk Landcenteret har været rigtig strikse, i det jeg selv har en pony med kendt stamtavle, som jeg har lavet grønt pas på, fordi de ville have DNA beviser, og det er ikke helt så nemt, når forældrene står i England osv.. smiley

• #3   17. aug 2011 Det bunder jo i fødevarer sikkerhed. ikke pga. lange transporter, da dette også har været tilladt med ikke registrerede dyr. Køer, grise, får osv. har været underlagt EU direktiver om mærkning/papirføring i lang tid, det er et spørgsmål om at registrere hvad der sker med dyrene. ikke alle heste skal slagtes, men det er jo altid en mulighed.

Og de ting du har hørt må være skrøner. du kan altid lade et dyr aflive, DAKA skal hente uanset om dyret er chippet eller mærket på anden måde, dog bør man gøre det inden årets udgang, da de sidste heste skal være mærkede inden årets udgang, ved ikke om der kan forekomme bøde tillæg fra DAKA ved ikke mærkede heste, tror ikke de søger nærmere efter brænde/frysemærker.

Det må være overdrivelse at skulle betale 8000 kr. for papirer på den pony du nævner, er ponyen kåret i dansk regi, er papirerne allerede hos landscentret, er det udenlandsk regi hesten er kåret kan der forekomme gebyrer for at få det sendt, men ikke 8000 kr. ! her snakker man et par hundrede.

Det er sandt at man skærer chippen ud af slagteheste, slagteriet gør et nota om hesten er død, men det er kun for at der ikke er nogen der spiser den, chippen bliver ikke genbrugt.

for at køre videre, du skal IKKE angive dit CPR nummer, til andet end at bevise at du er ejeren, ofte er det jo dyrlægen der sender papirerne ind for én, og det er så landscentret kan slå op at dit navn og resterende oplysninger stemmer overens.

Du må i øvrigt gerne transportere en andens hest til stævne. HVIS du har transportkursus. du må bare ikke tage penge for at transportere hesten.
    disse regler er der for at alle og enhver ikke "bare" fragter hestene, da enkelte virkelig kører med hovedet under armen, uden hensyntagen til at det er levende dyr man kører med.

Hvad reglerne er der for? For at registrere alle heste, da det er et EU direktiv, som ikke kun skal følges i DK men hele EU. om det er godt. lige nu er der en del "start vanskeligheder" men når det er fuldt oppe at køre, bliver det posiivt, Det er da en fordel for hestevelfærden at alle heste er registrerede. landscentret for et bedre overblik over hvor mange heste der er i landet, samt samarbejder de med andre instanser, kan man gå ind og se hvor mange heste én enkelt person har, og om den person tidligere har været dømt for misrøgt, og evt. få fjernet dyrene inden de lider for stor overlast.

Med tiden skal folk nok blive glade for det.

• #4   17. aug 2011 Personligt har jeg ikke haft bøvl med det, og synes ikke det er vildt dyrt. Gav vidst 350 kr. for mit, og så selvfølgelig dyrlægeregning, fordi hun skulle til at tegne og tjekke hesten på ny (selvom den lige var blevet handelsundersøgt, og jeg havde papirerne liggende, det var åbenbart ikke godt nok...).
    Synes selvfølgelig det er lidt nederen at det skal være så dyrt for nogle, men tænker også, at hvis man har papirerne 100% i orden, er der vel ikke noget at rafle om?
    Hvis de stiller spørgsmålstegn til, om hesten er ægte, så er der jo nok en grund til det. Jeg har da også nogle uofficielle papirer på min hest, men dem kan landscentret da ikke bruge til noget, og det synes jeg også er fair nok... Min hest er en vallak, jeg skal jo ikke bruge ham til avl. Desuden kan man jo se på ham, at han er en god hest, så tror ikke det får de store konsekvenser hvis jeg en dag skal vidersælge ham.

• #5   17. aug 2011 Ideen er såmænd god nok, men det er blevet en penge maskine både for LH og for dyrlægerne.

• #6   17. aug 2011 Synes både det er godt og ondt. Synes efterhånden kun det drejer sig om at der skal hives penge ud af hesteejerne. Sidste år var det hestepas, nu er det så vaccinationer der er lavet om på.
    Det var en pæn dyr fornøjelse for mig at få lavet pas som levede op til de nye regler. Og det trods alle hestene havde pas i forvejen.
    En pony var 21 år og hendes pas duede derfor ikke ifølge de nye regler. Her mener jeg så at man burde være mere fleksibel. Hun havde jo netop pas og nu 8 mdr. efter er hun rejst til de evige græsmarker. Spild af penge.
    En pony havde lige fået lavet pas. En mdr. efter trådte reglerne om medicinsider så i kraft. Dette valgte man at "glemme" at orientere mig om. Altså måtte en opd. til.
    En anden pony...her havde tidligere ejer smidt ejercertifikatet væk og igen blev det en dyr fornøjelse at få dette på plads.
    En hest havde kun stamtavle. For at få det hele på plads måtte vi af med 1500,- i alt. Det tog 6 mdr. før vi havde passet retur fordi de klokkede i det.
    Tjaaa...nemt er det da bestemt ikke.

Og hver gang man tror at nu har man endelig opfyldt ALLE deres krav, ja så kommer der bare nogen nye et eller andet sted og man må så igen på den.

• #7   17. aug 2011 Jeg synes at pasreglerne er fine nok.
    Hvad jeg ikk synes er iorden er at brændemærkning er forbudt, men det er vist en anden diskussion. smiley

La Dolce Vita: Har lige en rettelse til det du skriver, man må gerne transportere en venindes hest til stævne UDEN transportkursus. Man må bare ikk tage penge for det.

• #8   17. aug 2011 Jeg syns det er fint, men at man burde gøre sådan at heste der er født inden et hvis årstal ikke behøver.. det ville være en meget bedre overgang i stedet for det er alle der skal ha..

• #9   17. aug 2011 Camilla Søe, der er netop kommet en ny regel, hvor man ikke må kører med andre heste end ens egne.. Sådan har jeg i hvert fald forstået det. Jeg plejede nemlig at have min veninde og hendes hest med til stævner, men det må jeg ikke længere..

Mhs til hestepas, synes jeg faktisk at det er meget godt. Hvis alle heste er registeret ville jeg tro at det er nemmere at holde styr på hestene i landet.. Alle mennesker har jo et cpr nummer, så hvorfor skulle vores dyr ikke have det? Jeg kan godt se at det begynder at være dumt, med en hest på 30, men det er jo svært at lave en lov med begrænsinger på sådan et punkt..

• #10   17. aug 2011 Jeg syntes det er fornuftigt at hestene bliver registere, da det også vil gavne hesten når den skal sælges vider. Plus så kender man hestens baggrund. istedet for at hestehandller står og ved intet om kræet.

• #11   17. aug 2011 Synes hestepasset er helt fint, men chipningen er jeg bestemt ikke for..

• #13   17. aug 2011 der er altså heste der ses på stævne pladserne som er fra før 2000 skal jeg da lige hilse at sige.

Det er en fornuftig ting da der også kan holdes øje med det medicinske forløb. så der ikke er skjulte ting for køber.

• #14   17. aug 2011 Maria: Sådan havde jeg også forstået de nye regler i første omgang, men i august nummeret af ridehesten står reglerne beskrevet så vi almindelige mennesker også kan forstå dem, og der står at med mindre jeg tager penge for det ( og det derfor ikke en en erhvervsmæssig transport), så må jeg gerne.
    Tror endda jeg gerne må modtage et tilskud til brændstof uden det er ulovligt. Dette er jeg dog ikke helt sikker på. Kan lige tjekke op på det i aften. smiley

• #15   17. aug 2011 For mit vedkommende synes jeg faktisk det er lidt træls.
    Min hests stamtavle er på et tidspunkt bortkommet i spanien, ingen her i DK kender hendes stamnavn, heller ikke hende vi købte hende af. Det eneste jeg har på hende, er et vacc kort, hvor der står hvor hun er opdrættet, og hendes fødselsår (muligvis hele fødsels datoen), og vi ved hun er tvilling.
    Det betyder derfor at jeg er nød til at tage kontakt til forrige ejer i spanien (som heldigvis er dansker), da Dansk PRE ikke kan hjælpe, og så håbe på hun kan hjælpe mig med at få kontakt til opdrætter, og håbe på at de kan huske tvillinge hopperne fra '94. Hvis de bare kan oplyse en af deres navne, eller en forældres navn, kan jeg hurtigt selv finde frem til Blanca's rigtige navn, på ANCCE's datebase (den spanske PRE avlsforening).

Men får jeg ikke fat i hendes papir inden udgangen af i år, ja så betyder det jo, at hun skal have et blandings-race pas, og kommer papirene så senere, ja så skal jeg betale 500 for at få lavet passet om, hvilket ville være rigtig træls....

• #16   17. aug 2011 Camilla Søe, skriver du så ikke lige en pb? smiley

• #17   17. aug 2011 Havde det nu bare gået smertefrit med at lave pas på alle hestene, havde jeg syntes idéen var god nok, men når vi efter 2,5 år stadigvæk ikke har fået det pas der er bestilt, og de sender flere og flere regninger som ER betalt op til flere gange, så er det ikke sjovt mere... Jeg tør ærlig talt snart ikke sende min hingst stamtavle ind for at få pas i stedet, så skal jeg vel bare vente 2,5 år eller mere på hans også...

Kommentér på:
Hvad synes i om hestepas?

Annonce