Hvad synes i om hestepas? {{forumTopicSubject}}
Hej Alle
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad folk derude egentlig synes om hestepasset og om alle de nye regler der er kommet med hensyn til hestehold?
Det bunder i at hestepasset og mange af de andre regler er lavet for at beskytte hestene mod lange slagtetransporter til fx. Italien o.l. (som jeg har forstået det). Altså for at øge hestevelfærden. Jeg har dog efterhånden hørt en del eksempler på at det gør det modsatte (folk vælger fx at lade en hest, der burde aflives gå, fordi de enten skal betale for hestepas for at få den slagtet eller betale en dyrlæge) Og at det skaber problemer for hesteejere (en skulle betale et avlsforbund 8000 for at få papirer på sin 20 år gamle pony, da den ikke måtte registreres som "uden stamtavle", fordi den havde en! hun gjorde det dog ikke). Har også hørt at nogen skærer chippen ud af slagteheste og sætter den i en anden hest, der så kan sælges som om den har stamtavle (ved dog ikke om det er rigtigt).
Det er ikke for at starte en diskussion om at man burde aflive hesten uanset hvad osv, men for at høre jeres mening om det. Hvad synes i? Er det ok med hestepas? Er det ok man skal angive sit CPR nr? At man skal sende ORIGINAL stamtavle? At man ikke må køre sin vens hest til stævne uden erhvervskørekort(=bøde)?
Som i nok kan høre hælder jeg mest til at det er for kontrollens og pengenes skyld mere en for hestevelfærdens. Synes det lugter lidt for meget af bureaukrati og lidt for lidt af hestevelfærd?! Eller er det bare mig?
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 238 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 4.079
end en hest på 4 år
nov 2010
Følger: 91 Følgere: 89 Heste: 5 Emner: 37 Svar: 230
Men jeg synes der skulle have været en blødere overgang. fx at alle heste der var født efter år 1000 skiftet skulle have lavet pas, så de "ældre heste" havde sluppet, og dermed havde alle de små gamle shettere mm. stadig levet. for man høre jo, som du selv siger, at folk hellere vil have dem aflivet end at skulle ud i det roderi, at få lavet pas..
Jeg selv synes faktisk Landcenteret har været rigtig strikse, i det jeg selv har en pony med kendt stamtavle, som jeg har lavet grønt pas på, fordi de ville have DNA beviser, og det er ikke helt så nemt, når forældrene står i England osv..
mar 2006
Følger: 50 Følgere: 53 Heste: 17 Emner: 357 Svar: 4.804
Og de ting du har hørt må være skrøner. du kan altid lade et dyr aflive, DAKA skal hente uanset om dyret er chippet eller mærket på anden måde, dog bør man gøre det inden årets udgang, da de sidste heste skal være mærkede inden årets udgang, ved ikke om der kan forekomme bøde tillæg fra DAKA ved ikke mærkede heste, tror ikke de søger nærmere efter brænde/frysemærker.
Det må være overdrivelse at skulle betale 8000 kr. for papirer på den pony du nævner, er ponyen kåret i dansk regi, er papirerne allerede hos landscentret, er det udenlandsk regi hesten er kåret kan der forekomme gebyrer for at få det sendt, men ikke 8000 kr. ! her snakker man et par hundrede.
Det er sandt at man skærer chippen ud af slagteheste, slagteriet gør et nota om hesten er død, men det er kun for at der ikke er nogen der spiser den, chippen bliver ikke genbrugt.
for at køre videre, du skal IKKE angive dit CPR nummer, til andet end at bevise at du er ejeren, ofte er det jo dyrlægen der sender papirerne ind for én, og det er så landscentret kan slå op at dit navn og resterende oplysninger stemmer overens.
Du må i øvrigt gerne transportere en andens hest til stævne. HVIS du har transportkursus. du må bare ikke tage penge for at transportere hesten.
disse regler er der for at alle og enhver ikke "bare" fragter hestene, da enkelte virkelig kører med hovedet under armen, uden hensyntagen til at det er levende dyr man kører med.
Hvad reglerne er der for? For at registrere alle heste, da det er et EU direktiv, som ikke kun skal følges i DK men hele EU. om det er godt. lige nu er der en del "start vanskeligheder" men når det er fuldt oppe at køre, bliver det posiivt, Det er da en fordel for hestevelfærden at alle heste er registrerede. landscentret for et bedre overblik over hvor mange heste der er i landet, samt samarbejder de med andre instanser, kan man gå ind og se hvor mange heste én enkelt person har, og om den person tidligere har været dømt for misrøgt, og evt. få fjernet dyrene inden de lider for stor overlast.
Med tiden skal folk nok blive glade for det.
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.100
Synes selvfølgelig det er lidt nederen at det skal være så dyrt for nogle, men tænker også, at hvis man har papirerne 100% i orden, er der vel ikke noget at rafle om?
Hvis de stiller spørgsmålstegn til, om hesten er ægte, så er der jo nok en grund til det. Jeg har da også nogle uofficielle papirer på min hest, men dem kan landscentret da ikke bruge til noget, og det synes jeg også er fair nok... Min hest er en vallak, jeg skal jo ikke bruge ham til avl. Desuden kan man jo se på ham, at han er en god hest, så tror ikke det får de store konsekvenser hvis jeg en dag skal vidersælge ham.
mar 2007
Følger: 20 Følgere: 79 Heste: 4 Emner: 508 Svar: 4.077
jul 2004
Følger: 70 Følgere: 61 Heste: 20 Emner: 16 Svar: 82
Det var en pæn dyr fornøjelse for mig at få lavet pas som levede op til de nye regler. Og det trods alle hestene havde pas i forvejen.
En pony var 21 år og hendes pas duede derfor ikke ifølge de nye regler. Her mener jeg så at man burde være mere fleksibel. Hun havde jo netop pas og nu 8 mdr. efter er hun rejst til de evige græsmarker. Spild af penge.
En pony havde lige fået lavet pas. En mdr. efter trådte reglerne om medicinsider så i kraft. Dette valgte man at "glemme" at orientere mig om. Altså måtte en opd. til.
En anden pony...her havde tidligere ejer smidt ejercertifikatet væk og igen blev det en dyr fornøjelse at få dette på plads.
En hest havde kun stamtavle. For at få det hele på plads måtte vi af med 1500,- i alt. Det tog 6 mdr. før vi havde passet retur fordi de klokkede i det.
Tjaaa...nemt er det da bestemt ikke.
Og hver gang man tror at nu har man endelig opfyldt ALLE deres krav, ja så kommer der bare nogen nye et eller andet sted og man må så igen på den.
dec 2005
Følger: 111 Følgere: 110 Heste: 6 Emner: 104 Svar: 1.311
Hvad jeg ikk synes er iorden er at brændemærkning er forbudt, men det er vist en anden diskussion.
La Dolce Vita: Har lige en rettelse til det du skriver, man må gerne transportere en venindes hest til stævne UDEN transportkursus. Man må bare ikk tage penge for det.
nov 2005
Følger: 71 Følgere: 67 Heste: 13 Emner: 29 Svar: 324
maj 2010
Følger: 37 Følgere: 37 Heste: 18 Emner: 12 Svar: 415
Mhs til hestepas, synes jeg faktisk at det er meget godt. Hvis alle heste er registeret ville jeg tro at det er nemmere at holde styr på hestene i landet.. Alle mennesker har jo et cpr nummer, så hvorfor skulle vores dyr ikke have det? Jeg kan godt se at det begynder at være dumt, med en hest på 30, men det er jo svært at lave en lov med begrænsinger på sådan et punkt..
okt 2006
Følger: 18 Følgere: 34 Heste: 1 Emner: 221 Svar: 3.084
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2146 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.486
okt 2006
Følger: 18 Følgere: 34 Heste: 1 Emner: 221 Svar: 3.084
Det er en fornuftig ting da der også kan holdes øje med det medicinske forløb. så der ikke er skjulte ting for køber.
dec 2005
Følger: 111 Følgere: 110 Heste: 6 Emner: 104 Svar: 1.311
Tror endda jeg gerne må modtage et tilskud til brændstof uden det er ulovligt. Dette er jeg dog ikke helt sikker på. Kan lige tjekke op på det i aften.
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 52 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.788
Min hests stamtavle er på et tidspunkt bortkommet i spanien, ingen her i DK kender hendes stamnavn, heller ikke hende vi købte hende af. Det eneste jeg har på hende, er et vacc kort, hvor der står hvor hun er opdrættet, og hendes fødselsår (muligvis hele fødsels datoen), og vi ved hun er tvilling.
Det betyder derfor at jeg er nød til at tage kontakt til forrige ejer i spanien (som heldigvis er dansker), da Dansk PRE ikke kan hjælpe, og så håbe på hun kan hjælpe mig med at få kontakt til opdrætter, og håbe på at de kan huske tvillinge hopperne fra '94. Hvis de bare kan oplyse en af deres navne, eller en forældres navn, kan jeg hurtigt selv finde frem til Blanca's rigtige navn, på ANCCE's datebase (den spanske PRE avlsforening).
Men får jeg ikke fat i hendes papir inden udgangen af i år, ja så betyder det jo, at hun skal have et blandings-race pas, og kommer papirene så senere, ja så skal jeg betale 500 for at få lavet passet om, hvilket ville være rigtig træls....
maj 2010
Følger: 37 Følgere: 37 Heste: 18 Emner: 12 Svar: 415
okt 2007
Følger: 72 Følgere: 142 Heste: 25 Emner: 154 Svar: 1.570
Hvad synes i om hestepas?