{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.791 visninger | Oprettet:

Aflivning med boltpistol {{forumTopicSubject}}

Jeg er efterhånden en smule forvirret ang. boltpistolen . Er det en aflivnings metode eller bedøvelses metode ?

Hestens værn udsendte for et stykke tid siden et hæfte om at sige farvel til sin hest . I dette hæfte stod der at boltpistolen kun blev brugt til bedøvelse . Men jeg vil da mene at hvis f.eks. en hest får en jernbolt ind i hjerne er chancen for den vågner igen da ganske lille .

Jeg har prøvet at søge på nettet om fakta ang. boltpistolen, men kan faktisk kun finde steder hvor der står at boltpistolen er en "bedøvelses middel" og man skal samtidig afbløde dyret . Denne metode bruges blandt andet på slagteriger .

Jeg kan samtidig læse at metoden er blevet brugt til aflivninger tidligere, så om det egentlig er en aflivnings metode eller en bedøvelses metode ved jeg ikke .

Er der nogle er jer der har erfaringer med aflivning med boltpistol ? Eller ved noget fakta om brugen af den ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Aflivning med boltpistol
  • #1   6. okt 2011 jep det har jeg da smiley har både certifikat til det og udvidet afvlivnings certifikat hvilket gør at jeg må aflive dyr optil 1 ton.
    Ja boltpistolen betegnes kun som bedøvelse, det er først når man har afblødt dyret at man kan registrere det som aflivet

• #2   6. okt 2011 har set nogle virkelige grumme video'er, hvor de bruger sådan en, hvor de skulle gøre det mange gang, og hesten væltede rundt, men var stadig levende. puha siger jeg bare. men ret sikker på at det var med sådan en ...

• #3   6. okt 2011
    Så vidt jeg har forstået så dør hesten ikke af det, den bliver kun hjerne død og dvs. er ikke vågen og reagere ikke.
    Men så skære man halsen over på den og derved dør den når blodet flyder ud.

• #4   6. okt 2011 Boltpistolen går ind og lammer hjernen, så dyret dør ikke af det.

• #5   6. okt 2011 Hvis man rammer rigtigt, så dør dyret af skudet! Før afblødte vi feks. ikke søer når de blev skudt, og tro mig, de var hjernedøde med det samme (testes ved at se om der er blinkrefleks på øjet). Vejrtrækningen stopper også næsten med det samme. Mange gange kan man også se på blodet at man har ramt pulsåren.

Men man kan bare ikke være sikker på at have ramt helt perfekt, og derfor skal dyrene i dag afblødes, så man er sikker på at døden indtræffer hurtigt. Der fortælles da stadig skrækhistorier om dyr der har rejst sig længe efter skudet, dengang man ikke afblødte:(

• #6   6. okt 2011 Hvis man vælger boltpistolen, SKAL de stikkes bagefter...

• #7   6. okt 2011 jeg har aflivet køer og kvier med boltpistol mange gange.. som de andre har skrevet dør dyret ikke af at blive skudt med boltpistol men hjernedød, derfor skal men efterfølgene skære halspulsåren over så dyret kan afbløde og dø ved det..

• #8   6. okt 2011 Ad! Ej hvor er det sygt smiley Føj!

• #9   6. okt 2011 Vi har aflivet grise og køre med en boldpistol den bedøver dem kun og så skære man den store pulsåre i halsen eller stikker dem.

• #10   6. okt 2011 Man bedøver med boltpistol.

• #11   6. okt 2011 korekt hvad ab new forest skriver.
    har arb med grise i 10 år og da jeg startede afblødte vi heller ikke dyrene, men det er godt nok meget få gange de ikke døde første gang, når man er hjernedød trækker man heller ikke vejret, så går der godt nok ikke længe før man er død.
    fik min gamle pony skudt, da den dyrlæge mente det er det sikreste og mest human hurtig bang død, istedet for at sprøjte dem ned det tager et pænt stykke tid før hesten er død.

• #12   6. okt 2011 Lady black... Hvorfor klamt? Hesten aner ikke hvad der foregår, det tager ½ sekund, og så er hesten praktisk taget død.
    Ja, det er bedøvelse, og ja, den er "kun" hjernedød, men uden respirator vil hesten dø, idet hjernen ikke giver lungerne besked om at trække vejret.
    Når hesten er hjernedød opfatter den INTET, ingen frygt, ingen smerte, nada.

Synes det virker som en hurtig og meget stressfri metode. Det kan nok se voldsomt ud, men det ved hesten jo ikke.

Hvorfor tror du ellers man giver lov til at tage organer fra hjernedøde mennesker?

• #13   6. okt 2011 Som de skriver, er den langt, langt væk og kommer ikke tilbage.

Har dog valgt, at mine aflives med sprøjte. Da jeg gerne vil være der og jeg vil ikke se nogen skære halsen over på mine heste, derfor. Jeg kan lidt lettere forholde mig til det, så derfor smiley

Kommentér på:
Aflivning med boltpistol

Annonce