{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.986 visninger | Oprettet:

Ekstra energi til hest i træning?? {{forumTopicSubject}}

Vi står med en hest som trænger til noget ekstra energi under ridning.

Nogen gode forslag?

Den bliver fodret med havre og vitamin tilskud.

Den skal ikke sættes op i havre, da den får hvad den skal have der..

Mere om man kunne give den noget ekstra oveni, som giver energi.

Fuld foderskift er heller ikke en mulighed.

kom med forslag.

hesten er en blanding af DV og nordsvensk skovhest, og det er sidst nævnte der slå igennem når det handler om energi under ridning.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ekstra energi til hest i træning??
  • #1   18. okt 2011 jeg er begynd at give mine rød salvana den der hedder favorit.. de får kun halvdelen af hvad de skal og jeg synes det virker;)

• #2   18. okt 2011 Alm. rapsolie smiley Har altid fået afvide at 3 dl olie giver 1 kg havres energi smiley

• #3   18. okt 2011 equi jewel giver en længer varene energi end havre giver

• #4   18. okt 2011 Jeg skal nok lige nævne at hesten samtidig nemt tager på og har været forfangen sidste sommer, og lidt her i sommer..
    Er olie så stadig en god idé??

• #5   18. okt 2011 Den får vel noget andet foder ved siden af havren. Der er ingen næringsstoffer i havre udover energi. Desuden giver havre meget nemt mavesår, derfor skal de have en form for piller eller andet sammen med havren. Og masser af hø til heste, der fodres med havre.

• #6   18. okt 2011 Jeg ville så droppe havren -en hest der har tendens til forfangenhed skal helst have så lidt stivelse som muligt (og havre er = MASSER af stivelse).
    Olie ville jeg så heller ikke umiddelbart vælge.
    Der findes en række forskellige produkter til heste med tendens til forfangenhed/overvægt. Bl.a. laver skt Hippolyt og Brogaarden 2 udemærkede varianter.

• #7   18. okt 2011 Hvorfor give en hest der HAR været forfangen havre som er spræng fyldt med stivelse og sukker?

• #8   18. okt 2011 Olie er meget fedende, men ved ikke om fx 1 dl om dagen ville fede.. og tror godt det ville kunne gives til en tidl. forfangen hest ( men jeg er ikke sikker, så spørg hellere andre med mere forstand på det smiley )

• #9   18. okt 2011 Jeg ved godt alt det med havre.. jeg fodre slet ikke med havre selv, og er slet ikke tilhænger af at fodre med det. Men det er ikke min hest, men en af mine elevers heste, og de vil ikke selv købe foder.

Den får det der bliver fodret med på stedet, hvilket er havre, og vitaminer i pilleform. Den får også hø.. ca 5 kg. (slet ikke nok efter min mening) men det er hvad der er med i prisen, og det er så det den får.. det har den levet på de sidste par år, og det skal der så ikke laves om på åbenbart.

Har prøvet at fortælle dem lidt om fodring m.m., så kan ikke gøre mere på det plan.

Men hesten er lidt lad af natur, så vi kæmper lidt med at den har nok energi under ridning, derfor jeg ville høre hvad man ellers kan give den uden at ændre på noget af det andet, da det ikke er en mulighed.

Olie er en mulighed, men om det er godt til en hest med tendens til forfangenhed ved jeg ikke?

• #10   18. okt 2011 snak med brogården om din hest, de vil hurtigt og nemt løse problemet, Jeg har prøvet med dem og det hjalp virkelig nu har jeg en toptunet military pony.

• #11   18. okt 2011 Kompeet. Det giver energi og hjælper muskulaturen med at bygge op inden musklerne syrer til under ridning. Super godt produkt.
    Så vil jeg så også råde dig til at finde noget helt andet en ren havre at fodre med. Af nøjagtig de samme grunde som Pernille K og Michelle W angiver. Det er ikek en skrøne- rigtig mange heste har mavesår uden man ved det, netop oftest pga forkert fodring.

• #12   18. okt 2011 Det er svært, for hvis hesten har tendens til overvægt, så kan du jo ikke bare hælde flere FE i den.
    Så det må nødvendigvis kræve at du skifter nogen af de FE den får ud, men noget andet. Og det er altså = at købe noget andet foder og droppe/skære ned på havren.

Olie ville jeg være påpasselig med. Det var i hvert fald hvad jeg blev rådet til af både dyrlæge og foder-rådgiver ved foderstoffet, da jeg stadig havde min gamle pony med samme problemer

• #13   18. okt 2011 Janni -kompeet er jo reelt bare olie i en mere optagelig form = fedt. Så det kan man altså heller ikke give uden at skære nogen FE væk et andet sted

• #14   18. okt 2011 Som skrevet længere oppe ved jeg godt alt det med foder.. er selv rigtig meget inde i fodring, og bruger meget tid på det..

Men.. som sagt er det ikke min hest, og jeg kan ikke få dem til at skifte foder.. ved godt at 80% af alle heste render rundt med mavesår pga. forkert fodring, som blandt andet er alt for meget havre.. de kan ikke fordøje større mængder i systemet ad gangen, og derfor opstår mavesår.

Jeg ville også give hesten mere hå og skifte havren ud med noget andet, hvis det altså var mit valg og min hest.. men som sagt så er det ikke det.

foderet kan der IKKE laves om på, så jeg søger en anden løsning til at tilføre hesten mere energi.. og ved simpelthen ikke hvad det evt. skulle være.. som sagt kunne olie være en mulighed, men om det dur til en forfangen hest ved jeg ikke.. har aldrig selv haft en forfangen hest, så lige den problematik og fodring har jeg ikke undersøgt nærmere.

• #15   18. okt 2011 Hej (-: Prøve B- vitamn kur, det hjalp på min pony da den manglede energi (:
    Kh Amalie

• #16   18. okt 2011 Michelle - nej kan godt se at olien nok ikke dur til en hest med tendens til overvægt og forfangenhed.. men hvad søren kan man så give?? Jeg er selv lidt et spørgsmål her, når de ikke vil gå ind og ændre ved nuværende foderplan.. derfor jeg søger råd herinde, for er selv lidt på bar bund lige i det her tilfælde.

• #17   18. okt 2011 Britt -problemet her er bare at mere energi uvægerligt vil blive til flere FE, hvis ikke der samtidig skæres noget af havren væk.
    Og flere FE, duer jo ikke hvis hesten i forvejen er til den runde side.

Vi fodrer med Pavo, og de har noget der hedder "energy control". Det bruger vi til at få lidt ekstra power i stævnesæsonen (altså som et tilskud). Men jeg ville ikke turde give det til en hest med tendens til forfangenhed, uden først lige at undersøge det nærmere (mon ikke Pavo har en foderkonsulent der kan kontaktes).
    Og osse her vil det jo så være nødvendigt at fjerne noget af havren, da hesten ellers får for mange FE.

Min holstener får sådan rundt regnet (husker det ikke nøjagtigt), ca 300g pavo allsports 2 x dagligt (ja han er altså meget nøjsom;o)) + hø + vit
    I stævnesæsonen halveres allports, og han får så 150-200g energy control istedet.
    - det er når han er i hårdt træning, og han ville blive tromletyk hvis man bare hældte tilskudet oveni det han i forvejen får.

Uanset om det er olie eller noget andet man giver oveni, bliver det jo ekstra FE

• #18   18. okt 2011 Den er pæn som der ser ud nu, men må ikke blive mere rund..
    Min vurdering når jeg har set i krybben er at den får ca1½- 2 kg havre dagligt.

• #19   18. okt 2011 kompeet, kompeet, kompeet! <- det gud! smiley

• #20   18. okt 2011
    Er det sådan generelt den mangler energi eller kun på bane fx.?

• #21   18. okt 2011 Lidt lad af natur siger du - nu er vi jo desværre ikke alle udstyret med duracel-knap på ryggen, vores pony er i hvert fald ikke. Det er bare ikke alle heste som er lige selvgående og dem skal der arbejdes noget mere med. den skal jo ikke have lov at tulle rundt i det tempo som den foretrækker. Vi har selv haft den kamp med ponydrengen og tro mig det hjælper. At bruge energi - skaber energi og jo mere man insisterer på at den skal lave noget jo mere går den af sig selv.

Er godt alternativ som vi selv bruger da vi ikke kan give kalorier er Health Boost fra Pavo, det giver lige et ekstra boost

• #22   19. okt 2011 Den mangler ikke energi til daglig, men kun under ridning.. det er nu heller ikke fordi den er lud doven, men mangler lige lidt ekstra, da rytter skal kæmpe en del med den, da den er svær at få samlet ordentlig fordi den mangler energi.. især i galop.. vi arbejder dog på det ridemæssigt, og gør alt for at få den i topform, og den rides dagligt, med ugentlig undervisning mm.

Den er nok meget som du beskriver findus.. tror vi vil prøve at kigge på det du forslår, eller evt. b-ekspress fra blue hors.

Vi klipper den her i weekenden, da den har sat en del pels, og sveder under træning, så vi håber det hjælper lidt på det.. og så finde noget energi boost af en art..

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #23   19. okt 2011 Nu er der jo tale om en halv koldblods arbejdshest, de er jo ikke helt så lette til bens som flertallet at rideheste, dens bygning kan jeg forestille mig er sikkert rimelig bastant og tung og derfor må i nok ikke forvente at den kommer til at piske rundt på ridebanen med samme energi som en varmblodshest.

De kræver rigtig meget energi at arbejde i ridetempo når man fra naturens hånd er avlet til hårdt fysisk men dog langsomt arbejde som at trække stammer i de svensk norske skove smiley Man kan jo aldrig sige hvor meget den fra fødslen har fra Nordsvenskeren og hvor meget den har fra DVeren.

Min veninde har en Oldenborg/DV på 23 år og den er 99% Oldenborg den gamle tunge kørehestetype og 1 % DV, ridning på bane er så fysisk krævende for rytteren at man ikke gør det hverdag så spytter man blod, han skal bæres og møffes uanset foder, men uden havre duer det slet ikke så den ville jeg beholde, disse tunge dieselmodeller kan sagtens klare havren og 1-2 kg skader ikke.

Skovture er fantastisk på disse modeller der er der somregel noget mere fremdrift og de er bundsolide i hovedet ingen slingren og hoppen som de varmblodedet - hver race har sine forcer det tror jeg bar man skal erkende.

• #24   19. okt 2011 JM -det var dog en grov generalisering. Jeg vil hermed gerne invitere på ridetur på koldblodshest (du må helt selv om om du vil ride dressur eller skovtur), hvis du en dag skulle befinde dig i det vestjyske. De findes nemlig osse i en særdeles energisk og arbejdsom udgave;o)

Ja, samling ER sværere for de fleste koldblods, pga deres bygning. Ikke pga deres vægt, men fordi de er bygget mere til at skubbe end til at bære.
    Men koldblods er lige så forskellige som varmblods. Nogen har masser af energi, andre er nogen sløve bananer. Nogen arbejder til de falder om, andre vil helst ikke røre en finger hvis de kan slippe.

Og havre er for koldblods sjældent fordelagtigt i ret store mængder. De tåler nemlig ofte ikke ret godt stivelse og protein.
    Man kan faktisk give langt mere effektiv energi med andre produkter -men det er jo så ikke muligt med lige netop disse ejere. Ærgerligt, for generelt dur andre energikilder bedre -særligt hvis energien skal holde mere end bare til en enkelt "eksplosion"

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #25   20. okt 2011 Tilgiv mig hvis du føler dig trådt på Michelle, i mine 30 år har jeg endnu tilgode at møde det du så åbenbart ser men det vil jeg da glæde mig til, nu er jeg jo fra toppen af djævleøen så kommer nok ikke lige forbi til en ridetur selvom det kunne være dejligt at prøve smiley

Men indtil da vil jeg tillade mig at holde fast i at der er heste (uanset race iøvrigt) der bare ikke egner sig til sandkasse ridning - og har man ambitioner i den retning så er det måske ikke den rette hest man har fat i.

Kommentér på:
Ekstra energi til hest i træning??

Annonce