{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.335 visninger | Oprettet:

Heste i mørke {{forumTopicSubject}}

For en uges tid siden blev jeg ringet op af nogen nede fra min rideklub der spurgte om jeg havde glemt mine heste for de stod stadig ude. Så sagde jeg nej, jeg kommer da ned og lukker dem ind om en halv times tid.
Klokken var halv syv-syv, så det var lige blevet mørkt, og så fik jeg ellers den helt store tale om, både i telefonen og af en anden da jeg kom derned, om at de skulle ind inden det blev mørkt, fordi at de mente at heste var bange for mørket og at de ville rende gennem hegnet fordi at de ikke kunne se noget som helst.

Er jeg den eneste der mener at heste kan se i mørket?
Hvordan skal de ellers kunne orientere og undgå rovdyr om natten i naturen?
Og hvad med alle de heste der går ude 24 timer i døgnet? De render jo ikke bare forvildet rundt hele natten..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Heste i mørke
  • #1   8. nov 2011 heste ser godt i mørke, min har i hvertfald ingen problemer med mørke, for så kunne man jo ikke ride i mørke heller

• #2   8. nov 2011 sikke noget vås!!! Det sker der absolut ikke noget ved, så længe de er vant til den fold de går på! Mine går ude om natten og det har aldrig nogensinde været et problem!

• #3   8. nov 2011 Haha det var da latterligt smiley Så er jeg da mishandler for min hest står ude hele døgnet :).

Jeg ved ikke om heste kan se i mørke men tror bestemt ikke de er bange for det smiley

• #4   8. nov 2011 mine kommer også først ind mellem 19-20, og ingen af dem har problemer med at se

• #5   8. nov 2011 tak jeg skulle bare lige bekræftes i min mening, for jeg fik da godt nok den helt store tur da jeg ikke lukkede hestene ind inden mørkets frembrud smiley
    de stod jo også helt roligt og kiggede da jeg kom derud, så jeg kan ikke se problemet.

• #6   8. nov 2011 jeg har også redet i mørke et par gange før jeg fik hest opstaldet der hvor jeg har nu, og der var heller ingen problemer der smiley

• #7   8. nov 2011 Nej, jeg mener bestemt også at heste kan se i mørke. Jeg havde faktisk en lignende diskussion med min veninde her den anden dag. Hun insisterede på at heste ikke kan se i mørke, og hun derfor er nødt til at 'vejlede' sin pony bedre når det er mørkt og vi skal til ridehuset. Så måtte jeg også fortælle hende at vildhestene jo ikke bare lagde sig ned og håbede på det bedste når det blev mørkt, men at den der holdt vagt jo kunne se sig omkring og beskytte flokken... Jeg tror bare ikke at hun blev helt overbevist!:-P

• #8   8. nov 2011 HAHA :D!
    Altså vores kan gå ude på de mærkeligste tidspunkter om dagen. 5 om morgen til 12 om aften, hvis det endelig er. De står stadig i folden når vi kommer. De vil gerne ind, men de lever.

• #9   8. nov 2011 Det er da noget fis. Den eneste grund til at vi SKAL lukke heste ind inden det bliver mørk der hvor jeg er, er fordi nogle af dem skal sluses op. Når det bliver mørkt, kan de ikke se hegnet godt nok. Ofte bliver der lukket et hold ind, så kan restens sluses op og får lov til at gå ude, til det passer bedre at tage dem ind.

• #10   8. nov 2011 mine kommer ind før det bliver mørkt, af den simpel grund at jeg har 2 store projektøre i stalden, som blænder dem, og derfor vil/tør de ikke gå ind.
    Men de kan sagtens se i mørke thi hi

• #11   8. nov 2011 Der var sidste år en artikel i vores medlemsblad TÖLT, hvor der grundigt blev beskrevet at heste SAGTENS kan se i mørke! At deres nattesyn faktisk er utrolig godt, for at det ikke engang skal være løgn.
    Så det med at de skulle være bange for mørke, er vidst noget værre sludder ;o)

• #12   8. nov 2011 Heste kan sagtens se i mørke, DOG tvivler jeg på min ismules nattesyn da hun er mere usikker i mørke og bruger sin lugte og høre sans mere end øjene. Men det er noget dr dyr må kigge på næste gang han kommer.

men Hvis hestene kender foldene er der ikke nogen problemere.

• #13   9. nov 2011 Heste kan se i mørke. Mine går i løsdrift, hvor de har en lille sandfold og en vej ned til en stor sandfold. Hestene står eller ligger tit på den store sandfold og går op til den lille sandfold flere gange om natten for at spise deres hø, som hestene får automatisk i en høautomat. Jeg har osgå set mine heste lege med deres bold i mørke. Og når jeg kommer ud om morgen for at give morgenmad til dem, så kommer de også tit op fra den store sandfold i mørke.

• #14   9. nov 2011 Nogen gange skal man altså lige tænke lidt logisk.. Selvfølgelig kan de se i mørke. Prøv at forstil dig at hesten står ude på stepperne om natten når det er mørkt. Så skal den selvfølgelig have mulighed for at se om der kommer nogle fjender..

• #15   9. nov 2011 I sommerhalvåret står mine heste ude døgnet rundt. Nu kommer de ind om aftenen, men henter dem først fra fold ved kl. 19, hvor det er bældmørkt. Jeg kalder bare på dem, og så finder de uden problemer selv vej hen til mig. Mine heste er i hvert fald ikke bange for mørke, og de kan godt orientere sig, når det er mørkt smiley

• #16   9. nov 2011 Heste ser ikke ligeså godt i mørke som de gør i dagslys. Derfor vil du sikkert også opleve, at nogle heste reagerer på ting, de normalt ikke ville reagere på. Hvis der fx. står en stor sten (som hesten vel og mærke har gået forbi 1000 gange) kan hesten godt blive forskrækket for stenen, fordi den ser anderledes ud i mørket.
    Min hest har dog gået på døgnfold helt indtil i lørdags (hmm, 4 november?) og der har ingen problemer været.
    Men nogle heste kan blive vanskelige i mørke. Derfor går jeg ofte mørketure med min hest, og at det er blevet mørkt, er bestemt ingen hindring for, at jeg rider på vores letoplyste udendørsbane, og skridter for og af på grusvejen hvor der IKKE er lys smiley
    Men det er selvfølgelig noget man skal være opmærksom på, når mna lukker hestene ind: Nogle heste vil reagere, fordi tingene ser anderledes ud i mørke.

• #17   9. nov 2011 det er bevist at heste ser ligeså godt som katte i mørke. smiley såå.. giv hende der en tudekiks.

• #19   9. nov 2011 Vores heste går ude døgnet rundt..

• #20   9. nov 2011 Hej,

Ja heste ser fint i mørke. Dette kan man også se hvis man lyser rundt i mørket og lyset fanger hestens øjne, så vil de lyse op ligesom en kats. Dette gør de kun hos dyr der kan se i mørke.

De eneste heste der ikke kan se i mørke er nogle knapstruppere der er natteblinde, det er dog ikke alle.

MVH Tiana

Kommentér på:
Heste i mørke

Annonce