{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.460 visninger | Oprettet:

Manglende ledvæske - fremtid for hesten? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg har et par spørgsmål vedr. en hest med manglende ledvæske, som jeg håber i kan svare mig på.

Denne hest jeg vil spørge ind til er tolv år gammel, og har manglende ledvæske i alle ben (dog mest i det ene bagben). Indtil nu har den gået konkurrence (LB/LA spring og LA4,5,6 i dressur) og går M til træning i begge dele. Den har fået diagnosen "manglende ledvæske" i sidste uge. Indtil nu har de eneste problemer været, at den har været hævet på det ene bagben, hvis den har stået stille i en længere periode (over 2 uger) og har været lidt stiv ved opstart efter længere pause. Ellers ingen problemer, springer nemt 1.60m og går øvelser til og med M.

Nu er mit spørgsmål så, hvad denne hest vil kunne fremadrettet? Kan den blive ved med at gå dressur med den rette træning, hvis man dropper springningen? Hvor længe vil sådan en hest kunne holde?

Og hvad er jeres erfaringer med dette? Evt. hvad man kan gøre for at mindske problemet.

Jeg håber på svar hurtigst muligst, da det haster en smule.

På forhånd tak
/Helene

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Manglende ledvæske - fremtid for hesten?
  • #1   26. dec 2011 Det er jo ikke så positivt.

• #2   26. dec 2011 jeg ville slet ikke ride en hest med manglende ledvæske.
    jeg ville give den fred

• #3   26. dec 2011 Der er ingen fremtid på sådan en hest, med mindre i vil betale for ledbehandling hver måned, enten skal den på pension som hygge/foldbums hest, eller også ville jeg kontakte forsikringen og få den slået ned.

• #4   26. dec 2011 Altså, for lige at opsumere, så har den indtil videre gået uden problemer.

Men i mener alligevel den bør aflives?

• #5   26. dec 2011 en af mine bekendte, blev engang nød til at aflive hendes elskede hest netop pga af manglende ledvæske.. han var en rigtig god militrayhest, og sådan et godt makkerpar, men pga af den manglende ledvæske var der ingen anden udvej at lade ham gå til de evige græsmarker

• #6   26. dec 2011 om lige præcis din hest skal aflives eller ej, kan din dyrlæge og dig vel bedst sætte sig ind i sammen.
    har dyrlægen ikk anbefaldet dig, om hesten kan leve et godt liv videre, eller om det er bedst og give den fred..

manglende ledvæske betyder jo at den slider på knoglerne

• #7   26. dec 2011 Det er ikke min hest smiley

Er der SLET ingen der har positive oplevelser med dette? Jeg kan bruge alle informationer.

• #8   26. dec 2011 Min traver havde det, og fungerede fint med det og gør han stadig, han kunne dog ikke gå travløb, men alt andet kunne han og kan han stadig.

• #9   26. dec 2011 Øhh, jeg ved ikke om det er relevant for emnet. Men min hoppe har fået konstateret Artrotiske forandringer i led (hendes ledbrusk i hovledet var flækket og er nu groet forkert sammen) Hun fik Equimobility i starten for at det skulle hjælpe hende med at producere ledvæske og gøre hendes brusk blød. Hun fik også sprøjtet binyrebarkhormon ind..

Jeg ved ikke om det vil gøre nogen forskel for din hest :S

Men det er da værd at høre dr. dyr om (:

lige et link til produktet:
    http://rideudstyrslageret.dk/product.asp?product=1543

• #10   26. dec 2011 Tilskudsprodukter er helt klart en fordel, og det skal hesten afgjort også have. Har også læst om forskellige produkter, alle ledvæske-gendannende. Så det er helt sikekrt værd at prøve.

Godt at høre noget positivt, vil snakke med hestens dyrlæge om det, kender ikke det fulde omfang af diagnosen endnu.

• #11   26. dec 2011 Jeg har redet en travhest som manglede ledvæske. Han fungerede helt optimalt, skullle bare ikke overbelastes:-)

• #12   26. dec 2011 Skal lige siges, at hesten vil ikke blive sprunget smiley Og vis, så max en 50 cm for at bevare glæden smiley

• #14   26. dec 2011 At heste i den alder mangler ledvæske er da forholdsvist normalt. Der kan sprøjtes nyt ind, og mange kan fungere på samme niveau som før.
    nogen skal have nyt ofte andre knap så ofte. Held og lykke. smiley

• #15   26. dec 2011 Hvordan fandt I ud af det. (ved godt gennem røntgen) Altså blev den halt eller?

• #16   26. dec 2011 En af vores venner havde en avlshingst, trakehner (som desværre er død nu)

Den fik også diagnosen "manglende ledvæske" ..
    Den fik det fordi at den har gået s-klasser i spring, og dyrlægerne mente det var derfor.

Den havde store smerter og blev ikke redet de sidste 7 år af dens liv.
    Da det var en hingst bedækkede den stadig, men selv det kunne den heller ikke til sidst..

Den havde det i begge bagben..

Nogle heste lider mere under det en andre, og det kan derfor være svært at sige hvad det betyder for den enkelte hest.

• #17   26. dec 2011 Har hørt så mange forskellige ting, både gode og dårlige. Ved ikke hvorvidt jeg skal tro på det gode eller det dårlige?

Men hesten har altid haft hævelser hvis den har stået stille i længere tid, og da ejeren vil sælge, fik han den røntgenfotograferet. Den har ikke været halt, og har på det sidste sprunget 1.60 og gået noget LA6.

• #18   31. dec 2012 Hej min hest har haft det i begge forben det var en keopraktor der fandt ud af det en dag fordi hun tog en bøjeprøve på alle hendes ben og hun var helt på begge forben men der troede vi først at det måske var gigt så hun fik taget billede af hendes ben men dat var det heldigvis ikke så besluttede vi at vi ville prøve at få sprøjtet noget ( jeg tror det var noget kunstig ledvæske ) ind i hendes forben og nu hvor jeg var allermest dressur rytter droppede jeg alt springning og løsspring og da hun havde stået i et par uger kunne vi genoptræne og det har gået fint siden og nu træner vi i gennemsnit 5-6 dage om ugen som vi også gjorde før og starter også stævner rider LC og LB og LA til træning ps hun fik taget bøjeprøve 1 og 2 år efter og der var ikke noget(-: HELD OG LYKKE MED DET(-:

• #19   31. dec 2012 Hmm en hest fra den stald mine står i fik det konstateret i sommers, han fik sprøjtet ledvæske ind i det ben der var "ramt" og det var det, ingen efterfølgende behandlinger eller lignende, hesten bliver redet som den plejer, det er en western hest.

Kommentér på:
Manglende ledvæske - fremtid for hesten?

Annonce