Manglende ledvæske {{forumTopicSubject}}
Ja eller ved ikke om det er det han fejler... D.3 juni havde jeg dyrlæge, som også er kiropraktor, til Oventus, da han først startede med at takte urent og senere blev halt - meget halt.
Dyrlægen konstaterede at det var en kodeledsforvridning på højre bagben.
Smertestillende og sygefold i 14 dage, ingen bedring - så gav ham længere tid, stadig ingen bedring.
Ringede så til anden dyrlæge, da han har mobilt røngten og scanning.
Ny bøjeprøve og mønstring - han mente så det var venstre knæ, så vi tog røngten af - intet at bemærke. Dyrlægen mente så at det var leddet, og ville give ledbehandling. Så det fik han og så ro i yderligere 3 uger.
Stadig igen bedring. Så dyrlægen kom retur i onsdags, ny bøjeprøve og mønstring - så er han så halt på højre bagben igen!! Dyrlægen mener så at han har manglet ledvæske i begge knæ, men kompenseret på det højre. Han får så ledbehandling i begge knæ. Men indtil videre uden effekt.
Kiropraktoren havde i øvrigt ingen bemærkninger til ryggen.
Synes det lyder om et mærkeligt forløb, og vil gerne høre om andres erfaringer, da jeg snart ikke ved hvad jeg skal gøre?
feb 2007
Følger: 32 Følgere: 29 Heste: 3 Emner: 157 Svar: 1.955
apr 2008
Følger: 30 Følgere: 27 Heste: 3 Emner: 27 Svar: 543
Det startede i foråret, hvor min part tager en rigtig dårlig beslutning der resulterer i at min hest styrter gennem dybe marker, hvor han i forvejen har svage led og sener efter lang tids stilleståen grundet en byld i ryggen.
Hesten bliver uren af det, og får lov til at stå 3 uger for at få ro.
Da det ikke hjælper, bliver dyrlægen tilkaldt, der mener at det er stivhed efter turen gennem markerne. Vi tilkalder en kiropraktor, og efter behandlingen er hesten STOK halt.
Dyrlægen vil så lægge blokader for at se om vi kan finde ud af hvor haltheden sidder, og der sprøjter tyndt, blodigt ledvæske ud. Sådan skal ledvæske IKKE se ud, det skal være tykt og flydende. Så vi behandler, og han får lov at stå 14 dage.
Da dyrlægen kommer igen er han ikke helt rentgående, og får derfor en behandling til. 14 dage efter er hesten helt rentgående, og vi får grønt lys til at begynde langsom genoptræning.
MEN, her for to uger siden begynder han at udvise mærkelig opførsel under ridning, og jeg bliver herre bange og tilkalder dyrlægen der kommer og tager røntgenbilleder. Han har desværre fået nogle forandringer i brusken omkring hovleddet, på grund af den ledskade, og det kan ikke behandles
Så selve ledbehandlingen virkede helt perfekt, det har bare været for voldsom en tur til at hestens ben kunne klare det.
nov 2010
Følger: 91 Følgere: 89 Heste: 5 Emner: 37 Svar: 230
Der er ikke andet for end at give det tid, knæ er store led og derfor tager det længere tid for det at hele. Min egen fik også to ledbehandlinger uden virkning. Han er så begyndt at behandling ved osteopat og der har indtilvidere en positiv effekt! Der er lang vej tilbage, men jeg er begyndt at genoptræne (primært skridt) efter 14 ugers skade..
God bedring til din hest - det er virkelig ikke sjovt med ledproblemer!
feb 2007
Pontos - min hest har stået stille i to måneder nu, og er så usammenhængende i hans gang, at jeg ikke vil byde ham at slæbe rundt på mig også:(
feb 2007
Er så mærkeligt at det nærmest springer fra knæ til knæ...
apr 2008
Følger: 30 Følgere: 27 Heste: 3 Emner: 27 Svar: 543
Hvis det er ledvæsken der er blodig, så er hesten ikke kureret, desværre
Vi fik den dårlige ledvæske konstateret, ved at dyrlægen indsatte en nål direkte i leddet. Jeg ved ikke om det er det i har gjort?
Men det lyder mærkeligt at det skulle pible ud med tyndt blod EFTER behandlingen...
okt 2009
Følger: 40 Følgere: 38 Heste: 2 Emner: 39 Svar: 461
feb 2007
Han har sprøjtet kunstig ledvæske og binyrebarkomon ind i leddet.
feb 2007
feb 2007
Jeg vil slet ikke byde ham at bære rundt på mig med de smerter.
Hvis fx travheste har fået behandling står de inde det første døgn og på lille sygefold den efterfølgende uge for at holde dem i ro.
feb 2010
Følger: 15 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 11 Svar: 61
Lidt ligsom Emilie skriver, så da dyrlægen fik mistanke om denne tilstand satte han en nål ind i ledlommen, når dette gøres bør ledvæsken komme ud som en helt gennemsigtig olie, men i min hests tilfældeskulle ledvæsken virke presses ud og det der kom var nærmest honning-agtigt. Behandlingen var at tømme ledet for betændt ledvæske og erstatte med noget "falsk" så ledet får fred til at blive rask og hesten slipper for de store smerter.
Sådan som jeg fik det fortalt, skal led væsken altså ikke nødvendigvis være tyktflydende, det skal bare være fedtet og dermed smørerende. (hvilket også passer med det jeg har lært i humanbiologi)
Det skal helst piple ud fordi det viser at der er masser af ledvæske i ledet.
Men blodig, det kan vi godt blive enige om - det skal det IKKE være.
Jeg måtte desværre sige farvel til min elskede drømmehest, men dette var ikke direkte pga. hovledsbetændelse, denne kom han sig faktisk over efter flere behandlinger, masser af tid og nogle specielle sko.
Jeg krydser fingre for at din hest bliver god igen, god bedring med jer!
maj 2004
Følger: 137 Følgere: 137 Heste: 10 Emner: 17 Svar: 1.372
Kørte straks på Nørlund Hestehospital , diverse test vidste skadet mimiske og manglende ledvæske grundet styrtet, desuden var 2 mm af knoglen slidt af fordi han ikke var blevet behandlet. Manglende ledvæske kan ses på scanning .
Han fik behandlinger med syntetisk ledvæske , idag er han god som ny , dog må jeg ikke belaste ham på højre volte , ved fx longering .
Alt dette tog fra januar til december før jeg kunne gallopere igen
maj 2004
Følger: 137 Følgere: 137 Heste: 10 Emner: 17 Svar: 1.372
feb 2007
Altså da han fik ledbehandling første gang i venstre knæ, sagde dyrlægen at der slet ikke kom noget væske da han stak - det kom der så anden gang, men denne gang var det blandet med blod...
nov 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 118
Måske jeg ville prøve at give noget tilskud der stimulerede produktionen af ledvæske gennem et af de seriøse ledprodukter.
Benytter selv "Elite Flex Forte" i flydende form da det er det eneste produkt jeg har kunnet finde med både Omega3, MSM, Glucosamin, Chondroitin og Hyaluronsyre.
feb 2007
Han rør sig jo i og med at han går på døgnfold:)
jan 2010
Følger: 23 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 29 Svar: 785
Jeg håber selvfølgelig det hedder en kodeleds forvirring, en kort ride pause også er hesten klar igen..
Jeg har oplevet at dyrlæger sætter i langdrag eller bare vil skyde på at min hest kunne fejle noget.. Det er ganske enkelt ikke godt nok.. Så jeg begyndte for 5 år siden at forbedre mig mentalt til dyrlægen kom.. Sagde til mig selv at jeg skulle fremstå sådan at der ingen tvivl var om at jeg ville min hest det bedste, så hurtigt som muligt, have korrekte svar og valgmuligheder så jeg kunne forstå hvad de sagde.. Det skulle være effektiv og det måtte max tage en time Per gang så jeg ikke skulle betale boksen oveni.. Og tænk det hjælper.. Min dyrlæge er altid ude for en time.. Jeg får altid svar med det samme ( hvis ikke det er prøver selvfølgelig) og har altid forstået præcis hvad der er ivejen og de er ude af døren inden en time.. Hjemme hos mig får dyrlægen venlighed, får lov til at tage arbejdshanskerne på og lave noget imens de forklare mig tingene.. Mener kun det er rimeligt at dyrlægen giver et korrakt overblik hesten situation og at de gør alt nødvendigt og dobbelt tjekker for sygdoms muligheder.. Vi betaler dem en høj løn og vi elsker vores heste.. Så gider vi ikke det kan være, vi vil vide hvad det er præcis.. Hvad mulighederne for hesten er.. Have behandling så hurtigt som muligt så det er effektivt og for hestens bedste.. Og vi gider ikke at de snøvler eller ikke har tingene med de skal bruge.. Har de ik det er det ok og sige det også må de altså selv betale kørelsen for det glemte..
jan 2010
Følger: 23 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 29 Svar: 785
feb 2007
Når der ikke er noget på røntgen, hverken slid eller mus, håber jeg på at han har ret. Det jeg mangler er en bevist diagnose - og det ved jeg ikke hvordan man kan få, hvis det er manglende ledvæske?
Jeg vender og drejer det hele i hovedet konstant, og det ene sekund tror jeg på at det er manglende væske, det næste sekund stiller jeg spørgsmålstegn ved den springene halthed, og ved ikke om der skal tages røntgen af modsatte ben også...
Manglende ledvæske