{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.278 visninger | Oprettet:

Frossen jord {{forumTopicSubject}}

Hejsa!

Har 5 heste gående. Nu hvor det er frost og knoldet, så vil hestene - specielt en, ikke gå. Vi var to om at få den ud i går. Da vi langt om længe fik den ud midt på folden (væk fra det værste), så stod den stort set bare der resten af dagen. Man kan tydeligt se på den - og de andre, at det gør ondt på dem. Ingen går med sko.

Hvad skal jeg stille op? Synes det er synd for dem, at lukke dem derud igen og de skal ikke stå inde hele dagen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Frossen jord
  • #1   25. jan 2012 mine er lidt også lidt mere forsigtige her i frosten men ud skal de og det kommer de
    så kan de enten gå rundt eller stå det bestemmer de selv =)

    tit er det også fordi der ikke er noget at lave på folden nu når det er koldt intet at tygge i osv. =)


  • #2   25. jan 2012 Det ér rigtig svært med frosne jordfolde og sådan som vejret har været og den hurtige frost, så har hestene ikke fået trådt jorden jævn denne gang - og knoldene ér dynfrosne og giver sig ikke nu.

    Skader risikere vi en masse af, kodeforvridninger mm.

    Ømme hove - skadede og blødende baller kan lynhurtigt blive resultatet, hvis hestene tvinges til, at gå på knoldene.

    Mine bevægede sig stort set heller ikke rundt igår og de ville gerne ind før tid, trods det fantastiske gode vejr.

    Jeg har besluttet, at mine må stå inde og så må JEG være aktiv og gå nogle gode ture med dem.
    Derudover påtænker jeg, at indhegne min gårdsplads, så de kan være derude og så håber jeg på der kommer et godt lag sne, så de igen kan komme på folden og gå der uden smerter.



  • #3   25. jan 2012 De har virkelig svært ved, at gå og har som tidligere skrevet ondt. Jeg er normalt ikke sart, men det syn jeg så i går og i forgårs var ikke til, at bære. Når de træder ned i et "hul", så må det da også "skære" ind i benene på dem. Og strålerne i hovene må dælme også være ømme. Normalt står de ved leddet og gerne vil ind, når jeg kommer ud for, at tage dem ind. Men i går måtte jeg gå ud efter dem en efter en og slæbe dem med ud af folden.

  • #4   25. jan 2012 smid lidt stråfoder ud på folden, så har de da lidt at give sig til.. der er ikke meget man kan give sig til, når jorden er frossen, de kan ikke nibbe i græsset eller løbe og lege og så keder de sig nok lidt ude

  • #5   25. jan 2012 May S: Du kan da ikke banke noget i den frosne jord. Hehe. ;o)
    Ja, netop kodeledsforvridninger osv. Min tidligere vallak måtte ikke komme på fold på sådan nogle folde, da han har svage forben. Han har bl.a. haft kodeledsforvridning, gaffelbåndsskade osv.
    Problemet er, at jeg ikke kan være aktiv med hestene. De to af dem er ikke mine og så har jeg kun en af mine egne, som jeg tør, at gå med. Det er en lille DV hingst på knap 8 mdr. Jeg er gravid med temmeig stor mave (trods det, at jeg har 2½ mdr endnu (det er mit barn nr 2)) og så har jeg haft brækket mit håndled for over et år siden, som jeg aldrig får krafter i igen samt det stadig driller efter 3 operationer. Lige nu døjer jeg med seneskedehindebetændelse i det.
    Og jeg er den eneste, der kommer i stalden pt.


  • #6   25. jan 2012 Helt klart ud med dem smiley
    Det er 10 gange bedre at de står ude på folden og glor end de står inde i boksen og glor smiley

    Smid ev.t noget wrap/hø/halm ud på marken smiley


  • #7   25. jan 2012 Ja, altså de kommer ikke til, at stå inde. Vil gerne undgå kolik, hævede ben osv. Men vil også gerne undgå skader (og dermed dyrlægeregninger). Så synes det er svært. De får jo ikke meget bevægelse på folden, da de ikke vil bevæge sig. Ih, hvor havde det været rart med et ridehus. Så var de uden tvivl kommet løs derinde.

  • #8   25. jan 2012 Har i ikke en mark som i ikke har brugt i noget tid?
    Hvor der ikke har været mudder på folden. Jeg har bare flyttet min hest til e anden fold, som han ikke har gået på da der var mudder og der er jorden helt flad smiley


  • #9   25. jan 2012 jeg vil også sige ud med dem, de har ikke godt af at være inde, de skal vænne sig til den frosne jord.
    min money var ømfodet sommer 2010 fordi hun havde lige fået taget sko af, hun skulle ikke træde på noget så gik hun nærmest i knæ, men det fortog sig efter at hovene vænte sig til at hun gik uden sko.
    så jeg vil tro de vænner sig til den frosne jord.


  • #10   25. jan 2012 Jeg kan ikke engang få dem ud på folden. De vil jo ikke derud.

  • #11   25. jan 2012 Grønmosegård:
    Min gårdsplads mangler kun en enkelt side for, at være lukket helt af og skal dælme nok finde en løsning på det smiley

    Mine får wrap på folden, men derfor gør det jo stadig ondt, at bevæge sig rundt.
    Spørger man en hestedyrlæge så tror jeg faktisk denne vil sige - lad dem stå inde i de her dage, hvis du ikke kan tilbyde dem andet end en knoldet fold.
    Det var ikke småting af skader diverse heste pådrog sig sidste og forrige år pga frost og is - sener der var skåret over, hove der var ødelagte, seneskader mm. Min egen dyrlæge var ude ved 2 heste bare her i området, som måtte aflives - den ene havde fået skåret koden så dybt at den ikke stod til, at redde og den anden havde skåret og smadret sit ene forknæ pga fald på isen.

    Stod jeg med en hest med så ømme hove og som med alle midler forsøgte, at formidle at den ikke ønsker, at komme ud på folden - ja så ville jeg helt klart ikke tvinge den ud.
    Og jeg ville aldrig tilgive mig selv, hvis jeg alligevel gjorde det og kom hjem til en skadet hest som så alligevel skulle have boksro i x antal dage eller det der var værre.


  • #12   25. jan 2012 May S: Tror jeg vil snakke med min dyrlæge om, hvad der er bedst. Som jeg skrev tidliger, så var vi to om, at skubbe/trække/hive en af hestene ud på folden. Derefter måtte vi gøre det igen, så den kom væk fra det stykke, der var værst. Det er ved leddet, det er værst.

  • #13   25. jan 2012 De siger jo, at der kommer sne her sidst på ugen - og fortsat frost, men det er ikke så slemt med sne på folden. Så når nu der ikke lige er plusgrader den nærmeste tid, så håber jeg faktisk på snevejr, selvom jeg HADER det! Men for hestenes skyld.

  • #14   25. jan 2012 Som nødløsning KAN man tage rundballer af halm og rulle ud over et område af folden, så de kan stå herpå eller få leveret en ordentlig bunke sand eller lign.

  • #15   25. jan 2012 De skal selvfølgelig ikke stå inde i mange dage - og er sikker på Grønmosegård vil finde en løsning hvis dette vejr skulle fortsætte.

    Men vi har sjældent haft frost uden nedbør i mange dage og ja kommer der de 10 cm sne som også jeg håber på, så er problemet løst.


  • #16   25. jan 2012 Fatter ikk en meter
    hva gør de i naturen går i stå
    når der frost
    eller lægger i bare for meget i det ????


  • #17   25. jan 2012 HESTE konpenserer på overfladen
    forstil dig selv gå på en meget hård eller skarp
    overflade på bare tæer :))))


  • #18   25. jan 2012 Selv heste med sko på
    men det gør det absolut ikk bedrer smiley


  • #20   25. jan 2012 jeg har samme problem med min, jeg rider med boots da den er ømtået og dem har han så fået på ud for han er bestemt ikke glad for knoldene og skal stå og skubbe ham ud og jeg kunne se det pinte ham så følte det var min eneste løsning smiley

  • #21   25. jan 2012 dyrlægen siger... UD MED DEM... ja de kan ikke foretage sig så meget, men ud det skal de... de har absolut ikke godt af at stå inde... og ja de kan være svære at få ud, men bare luften er jo en livskilde... :O)

    mine går i løsdrift, og der er ikke meget spræl over dem nu om dage, men de fik juletræet ud og så "fyldte jeg det med hø" så går tiden med det... og så har woody jo sin fitnessbold, som lige bliver angrebet engang imellem...

    vi skal jo også passe på ikke at blive FOR pylret omkring hestene... de kan godt tåle det ... evt bare i kortere tid endn normalt.. (altså at være ude)


  • #22   25. jan 2012 men egentlig en ret god ide det med rundballen. at rulle en bane eller noget ud, så de har et fjedrende underlag et sted på folden... er jo kun muligt hvis man har en mindre "bedrift" :O) mine har fået et strøet leje omme bag deres "hus" så de kan ligge lige i morgensolen og nyde livet... og de bruger det rigtig meget...



  • #23   25. jan 2012 :))))))))))))))))))))))

  • #24   25. jan 2012 Lad dem være ude og smid en god bunke hø til dem - Mine pendler mellem deres stråfoder og ja de går lidt mere forsigtigt, der hvor der knoldet. Mine går i løsdrift og ja min dyrlæge siger ud med dem - ingen tvivl der.

    Hellere det end at tage dem ind, når de så engang bliver lukket ud igen kommer skaderne fordi de tonser rundt.


  • #25   25. jan 2012 Har du ikke en sommerfold eller andet jord der ikke er pløjet op, som de kan komme ud på? De kan jo ikke ødelægge de fine folde når det er frost smiley
    Får helt ondt i maven når jeg ser heste gå på frosne mudderfolde og bare ser ud til at have virkelig ondt i ben og fødder. Derudover frygter jeg hovbylder, forvridninger og brækkede ben hvis det går helt galt.


  • #26   25. jan 2012 Hvor skal vi lære meget
    her i livet smiley


  • #27   25. jan 2012 Heste høre ikke til i en boks,de høre til udenfor
    hvorfor skal de lide,fordi vi er nogle pyldret mennesker
    de får også tit skader af og stå inde
    mine kommer ud lige meget hvad om det snestorm regn ovs,det jo dyr der har levet i narturen og der var der ingen til og beskytte dem


  • #28   25. jan 2012
    ud i det fine vejr jeg har også en det mener hun skal stå inde med hun ryger ud...de tager ikke skade af at gå på noget der ikkke er helt fladt..det styrker faktisk bentøjet..selv mit føl fra sidste åt går ude og har fint fundet ud af hvordan det skalt gøres. Dog er der ingen af dem der tager en løbetur det er de helt klar over det er et no go.


  • #29   25. jan 2012 Mine heste kommer ud hver dag.. De har ikke godt af at stå inde, nogen af dem pga. skavanker.

    Mine heste har så en høhæk på folden, så dér står de stort set hele dagen og guffer smiley


  • #30   25. jan 2012 Selvfølgelig er de udedyr, men mange folde er pt så slemme at de ikke kan søge væk fra knoldene smiley

    Hvis du har mulighed ville jeg spærre noget af folden af og så strø halm ud, så de kan gå på det og så ellers masser af stråfoder. Hestene bevæger sig alligevel ikke helt vildt alligevel. Hvis det er helt håbløst, ville jeg lade dem være inde... Det er jo ikke kun en dyrlægeregning man risikerer, men at pådrage hestene en masse smerte... Så må m,an tage konsekvensen at gå med dem / slippe dem løs i ridehal, så de heller ikke pådrager sig skader af at være stillestående...

    Kunne også godt mærke min var noget forsigtig på fusserne i går, så skridtede en god tur for lige at løsne op. Det er nok lidt anstrengende at skulle passe på fødderne hele tiden smiley


  • #31   25. jan 2012 Vil lige sige den sidste ting
    lad nu heste være heste
    og ikk små skrøbelige heste dukker
    de er født til at overleve
    så gi dem nu chancen
    til at bevise,at de ikk er barbie heste :))))))))


  • #32   25. jan 2012 Hvis man behandler dem som sådan
    får man kun problemer
    jeg har aldrig haft en dyrlæge
    andet end vacc.
    heller ikkk en smed i 30 år da det er noget jeg klare selv smiley
    da mine heste aldrig har sko på smiley


  • #34   25. jan 2012 Anne
    du har ret
    men de blir kun stærkere
    hva de nu blir tilbudt
    men nej i våd perioden
    skal de ha mulighed
    får at stå tørt
    også når de kommer ind smiley


  • #35   25. jan 2012 Min plag ville heller ikke ud idag. Han er noget ømtået. Vi har en del knolde pga. regnen der gav mudder og så frost nu. Vi nåede ikke at jævne jorden med traktoren inden det blev frost. Igår måtte jeg ned på marken og hente plagen, den vil helst ikke bevæge sig. Min Ridehest har 4 sko på og ser ikke ud til at være generet af knoldene.

  • #36   25. jan 2012 Jeg vil også helst have mine heste ud HVER dag uanset vejr. Mine egne to 1-års plage tager det faktisk ret fint på folden i dag - ja de er kommet ud. Frieseren, der er opstaldet her, tager det også fint, men min 4-års har godt nok ondt. Den sidste, som også er en 1-års plag, kunne jeg ikke få ud. Så den står inde nu. Han ville først ikke ud af boksen, dernæst ikke ud af stalden, men fik ham til det. Men så gik den ikke længere.
    Frieseren jagter de 3 små - også i dag. Og det irriterer mig grænseløst. De har ikke lige brug for, at løbe på sådan en unerlag.


  • #37   25. jan 2012 Kom nu bare ud med de heste smiley

  • #38   25. jan 2012 Spirit har lige skåret sig
    men han får sgu ikk lov til at stå inde
    og det vil han heller ikk
    han for første gang i sit liv humper
    det er hva det er
    men stå inde
    glem det det vil kun gøre ham svag smiley


  • #39   25. jan 2012 Har skrevet, at de er ude... Dog pånær en. Jeg KUNNE simpelthen ikke få dyret ud. Jeg er gravid i 7. måned og har et dårligt håndled, så jeg KAN ikke selv. Min kæreste prøver, at hjælpe her i eftermiddag, for ud skulle han helst komme. Bare et par timer, inden det bliver mørkt.

  • #40   28. jan 2012 Jeg har også problemet, da jeg lige har fået en ny hest hjem i flokken, og hun har lige fået taget sko af, så hun har sikkert meget ondt, men overvejer at købt boots, men har bare ingen erfaring med dem...

  • #41   30. jan 2012 De skal da bare ud smiley helt sikkert... de bevæger sig bare mere forsigtig, men jeg vil hellere se min hest tulle meget langsomt rundt udenfor , end at kigge på hans meget triste ansigt, når han skal stå på boks i 24 timer... smiley

  • #42   30. jan 2012 Ja, gu' skal de da ud. :o) Har jeg også skrevet, men er kommet frem til, at de ikke går ude så mange timer, som de plejer. De går nu ude i 5-6 timer om dagen, fremfor 8-9 timer.
    Snakkede lige med en dyrlæge om det i går. Hun synes de skal gå ude mindre end de plejer og evt få forsko på. Hun har været ude til såleknusninger, hovbylder o.a.


Kommentér på:
Frossen jord

Annonce