1.116 visninger
|
Oprettet:
tilride sin egen hest? {{forumTopicSubject}}
Jeg overvejer at købe en unghest, for at arbejde noget nyt og "bygge min egen hest op"
Kan msn selv tilride sin hest, og i så fald hvordan gør man noglelund?
Jeg har redet i 11 år nu, og er rutineret rytter! Har redet problemheste før, og er tålmodig.
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.302
jan 2009
Følger: 44 Følgere: 41 Heste: 3 Emner: 25 Svar: 87
jan 2010
Følger: 45 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 72 Svar: 1.756
Intet problem. Dog er en underviser en god idé.
jul 2005
Følger: 77 Følgere: 74 Heste: 3 Emner: 65 Svar: 2.468
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 2.596
feb 2005
Følger: 57 Følgere: 80 Heste: 3 Svar: 3.471
mar 2005
Følger: 163 Følgere: 157 Heste: 8 Emner: 259 Svar: 2.218
Jeg har fået ''undervisning'' undervejs af en dygtig træner men jeg har selv gjort alt.
maj 2010
Følger: 43 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 913
Det er dertil vigtigt at indlære de grundlæggende signaler fra jorden. Så den kan stop og frem før du sætter dig op. Evt. med stemmekommandoer,
Desuden er det meget, meget vigtigt at hesten får plads fortil i lang (!) tid, før du begynder at kræve samling. Vi snakker flere år.
Men hvis du har tålmodighed, som du siger, og er villig til at sætte dig ind i den viden, som det kræver, så kan du godt tage opgaven på dig.
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.100
Personligt forsøger jeg at gå så langsomt frem, at jeg undgår konflikter. Nogle sætter sig jo bare op på hesten - så bliver hesten forskrækket - og så bliver de bare siddende til hesten falder til ro, og roser den så. Det virker sikkert for nogle, og det er også en meget hurtig metode - men du ender altså med at stå med nogle problemer i sidste ende alligevel, så det alligevel kommer til at ta' lang tid at få en god ryttervant hest. Fx min egen; han havde været i tilridning i en månd da jeg fik ham. Han kunne skridte og trave og galoppere på begge volter, helt problemfrit - men man kunne så bare ikke lige komme op på ham, uden han forsøgte at kyle én af. Opstigningsfasen var der slet ikke blevet arbejdet ordentligt med. Og så er det sku ligemeget om hesten kan det ene og det andet, når man ikke kan komme op på hesten uden at sætte livet på spil hver gang (efter min mening.) Så jeg har selv arbejdet med det at blive ryttervant, men det er meget sværere at vende hesten af med dårlige vaner, når den først har lært det. Så er det bedre helt at undgå de konflikter!
... dvs, at man skal ikke gå på banen med et mål for dagen; man må ta' så meget som hesten kan overskue. Fx: "I dag vil jeg som minimum komme i sadlen." Men hvis hesten ikke har temperament til det den dag, så er man sku nødt til at lade vær'. Så jeg har selv gået så langsomt frem, at jeg helt undgik konflikter med hesten. Den allerførste dag, skulle han bare stå stille, mens jeg satte foden i stigbøjlen. Efterfølgende, har der været mange dage, hvor jeg kun lå på maven. Efterfølgende, er jeg kommet op at sidde, og det gik faktisk helt problemfrit. Han gik lige et par hurtige skridt frem, men så var det det. Og når man tænker på, at han tidligere bare satte afsted i en serie bukspring såsnart man fik røven i sadlen, så synes jeg det er godt gået. Jeg havde selvfølgelig en hjælper med, som støtte fra jorden. Det giver hesten noget tryghed. Støtten fra jorden, kan så langsomt bevæge sig ind på midten mens man selv skridter, for til sidst at forlade ridebanen.
Jeg vil bare så gerne fremhæve vigtigheden af, at man tar det stille og roligt i hestens tempo. Jeg er så ked af, at det er et problem for Falco, det med at stige op, fordi der var en idiot der ikke havde sine prioriteringer og grundarbejde i orden. Det kommer jo til at følge hesten resten af livet. Man kan træne det mere eller mindre væk, men adfæren kan jo blive tricket hvis ikke man lige tænker sig om. Det skete også for os. I 3 måneder var der ingen problemer, jeg sad op og red lange ture alene. Men pludselig en dag, så var jeg lige et halvt sekund for længe om at få mig svunget op, og så gik det bare galt. Og så kunne vi jo mere eller mindre starte forfra igen.
Jeg kan varmt anbefale, at man får hjælp, både fra underviser, og evt. fra andre i stalden som kan se tingene fra et objektivt synspunkt.
maj 2010
Følger: 43 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 913
Alt dette kan altså undgåes, hvis man sætter sig ind i hvordan en hest lærer og hvordan man kan ride mest muligt skånsomt.
Jeg tilred selv min pony og øøj, jeg havde mine kampe med ham. Men det havde jo intet med ham at gøre, det var mig, der ikke kommunikerede korrekt, så han fattede hat.
Man ligger jo grundstenen for resten af hestens uddannelse, så jeg synes det er en højst alvorlig sag, at dette bliver gjort på aller bedste måde for hestens fremtids skyld.
nov 2005
Følger: 189 Følgere: 186 Heste: 7 Emner: 42 Svar: 523
Mit budskab er, at du sagtens kan tilride selv, bare hav tålmodighed som de andre siger, og lyt til hestens signaler. Det er ikke alle heste der kan overskue flere mennesker omkring dem
dec 2010
Følger: 121 Følgere: 79 Heste: 3 Emner: 130 Svar: 764
sep 2008
Følger: 102 Følgere: 93 Heste: 4 Emner: 67 Svar: 85
Gik bare stille og rolig frem
tilride sin egen hest?