{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.847 visninger | Oprettet:

Tilridning af egen hest. For/Imod {{forumTopicSubject}}

Hvor mange af jer tilrider jeres egen hest? Hvorfor gør I det selv? Har i undervisning imæns (under tilridningen)? Hvilken race er det snak om?

Hører om rigtig mange der selv vælger at tilride sin hest og vil gerne finde ud af hvad I synes er det positive og negative ved det. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tilridning af egen hest. For/Imod
  • #2   15. aug 2012 TB- Hvorfor?

• #3   15. aug 2012 Jeg tilrider selv mine (DV og Holstenere). Så kan jeg forme dem som jeg vil smiley Jeg får ikke undervisning sideløbende.

• #4   15. aug 2012 Jeg har selv tilredet min, med hjælp fra en jeg har kendt i mange år, som meget gerne ville hjælpe mig. Det har gået rigtig godt, og han har været super nem at arbejde med. Jeg kan kun se positive ting ved det. Blandt andet at man som regel som ejer kender hesten, og selv kan være med til at præge den fra start. Han er haflinger. Hende der har hjulpet har en araberhoppe som hun også selv tilred smiley

• #6   15. aug 2012 Hvor rutinerede er I?:-)

• #8   15. aug 2012 Det var mit levebrød i årevis, så har en del erfaring og rutine på bagen smiley

• #9   15. aug 2012 Følger med smiley

• #10   15. aug 2012 tilrider vores selv. Dog har der været nogle som er blevet tilredet prof, fordi min mor så at jeg helst ikke skulle komme til skade, især da jeg red på landsplan med ponyen.
    Men har redet en del til både vores egne og andres.
    Vil sige jeg er amatør, har redet siden jeg var 3 eller haft pony siden jeg var 3, så det er 14 år.

• #11   15. aug 2012 Jeg tilrider selv mine (holstener) også fordi man selv kan forme dem som man vil smiley Med de 2 jeg har tilredet/er i gang med at tilride, har jeg ikke haft undervisning, overhoved smiley Jeg har haft Charmeur, den første jeg tilred, i 5 måneder og har kun været til springkursus med ham 1 gang ellers har jeg selv redet ham, uden hjælp smiley Og det giver så utrolig meget, det er også en af grundene jeg gøre det, og fordi jeg elsker at man kan se hvordan hesten/ponyen udvikler sig, og kan tænke: Det er mig der har lært ham/hende alt det han/hun kan nu smiley

Derfor gøre jeg det smiley

• #12   15. aug 2012 Vi tilrider selv vores unge DV heste.
    - Mine forældre er trænere, og derfor kan vi
    det samme, som at sende dem i ridning.
    Min mor har nok tilredet omkring 20-30 heste, de
    fleste har været af egen avl smiley

Jeg er 19 år og er sådan først startet rigtig med at til ride de
    sidste år, fordi det ikke rigtig har sagt mig noget, men har med hjælp fra mor og far tilredet 4 heste de seneste ca. 2 år.

• #13   15. aug 2012 Jeg har en 4-årige som jeg tilrider 'selv'. Han var blevet redet i et par uger for at lære at gå med rytter og lige lære lidt af en anden. Bagefter blev han sendt ud på en marke i et halvt år, og der var han omkring 3. Efter det halve år blev han sendt ned til en hestehandler, hvor han blev syg i et halv år, hvor han blev redet 2 gange indtil jeg kom, og jeg har ham nu, og vi har fået kickstartet alle hans gangarter, hvor jeg har fået lidt hjælp.

• #14   15. aug 2012 Har selv tilredet min 3-års DV hoppe smiley Jeg havde mod på selv at gøre, på trods af det var min første tilridning. Men det er gået ud over alt forventning. Har selv tilredet uden underviser, men fik undervisning 3 gang i trav for, at komme godt i gang :o)) Nu er det også en konkurrencehest, så signaler skal være 100% korrekte.

• #15   15. aug 2012 Eller hun bliver forhåbentlig konkurrencehest smiley Vi skal til sadelkåring om små 2,5 uge smiley

• #16   15. aug 2012 Jeg har selv tilredet både Milo og Diva, samt to af nogle bekendtes heste.
    De har alle været store heste.

Jeg har under tilridningen og et stykke tid efter, ikke modtaget undervisning på dem men har fået hjælp til at holde mm. af min far smiley

Jeg vil til en hver tid selv vælge at tilride mine heste, da det er det jeg har det bedst med smiley .. Dog vil jeg ikke anbefale folk uden god rideerfaring og mod, til selv at stå med tilridningen uden hjælp smiley

• #17   15. aug 2012 Jeg har haft min hest siden han var 5 måneder. Han er nu 4 år. Og havde lige fra starten planer om selv at tilride ham så jeg kunne få den hest jeg ville .. jeg har ikke fået undervisning endnu på ham da vi selv har kunne klare tingene. var oppe og ride et par gange på ham da han var 2½. Det skal siges han var klar til det. og begyndte rigtigt da han var 3 år. hvor han holdte en lang pause i vinters. og efter jeg genoptog ridningen er tingene bare gåde fremad. Han kan gå en LC2 i dressur. og han kan godt springe en LD hvis han selv vil.. Han har startet en LF (70cm) og gennemført den..
    Han er en blanding imellem Quarter og Knapstrupper. Og har aldrig haft problemer med ham. Ingen buk eller blevet smidt af. Han har altid været en engel. (:

• #18   15. aug 2012 Har selv tilredet flere af mine heste samt en del andre heste, som jeg tilred og solgte for en hestehandler.

Hvis jeg en dag køber hest igen og denne er utilredet, vil jeg forsøge selv. Synes jeg det bliver for stor en mundfuld, bliver den sendt i ridning hos nogen, der har mere erfaring end jeg selv.

• #19   15. aug 2012 Jeg skal igang med min dv/dsp hoppe nu her (; vi skal osse træne lidt personlige rum (; jeg starter med hende imorgen, og så er jeg igang med horsemanship hos min 2 år. Hun er igang med longse men har lige lært at gå over paller, (; jeg tilrider selv for jeg ved jeg hvordan mine heste reger på tingene smiley og jeg får råd ang horsemanshipen ;€)

• #21   16. aug 2012 Jeg har Selv tilredet Sagir smiley
    både fordi jeg ikke kan li at give ham i andres hænder. altså i fremmede personers og fordi vi ikke havde penge til det... smiley

• #22   16. aug 2012 har selv sat Augusta igang med hendes rideliv og alt andet som hun kan har hun lært her ved mig, og jeg er mere ned tilfres med resoltat.
    Hun er lige som jeg vil have en hest skal være.
    VH
    Annette

• #23   16. aug 2012 tilrider med hjælp fra en 12 årig- hun er super dygtig og ikke bange for noget- når hesten er stabil i de 3 gangarter,så deltager hun i undervisningen min datter for, og jeg træner hende videre i dressur og trafik

• #24   16. aug 2012 økonomien er ikke til at få prof ud- samt har kun 2 heste,så flytte hesten under tilridningen kan ik komme på tale..

• #25   16. aug 2012 Ja det gør jeg. Har gjort det mange gange, så jeg kan lige så godt gøre det selv. Men det er ikke noget jeg ville gøre hvis ikke jeg havde rutinen eller modet til det smiley

• #26   16. aug 2012 jeg vil selv tilride min når det er . har selv gjordt det før men jeg vil selv da jeg kan fome hesten som jeg vil . og ved heste ikke bliver tilredt forkert .

• #27   16. aug 2012 jeg ville virkelig gerne selv tilride min kommende hyp, men jeg har ikke mod på de unge heste mere, efter nogle stunt med en ung hest

man former selv sin hest,
    ved hvordan den er og hvor "knapperne" sidder.
    man kan selv bestemme farten og selv mærke hvordan hesten udvikler sig.
    det er en glæde i sig selv at starte sin egen helt fra bunden og mærke hvordan den udvikler sig.

men ungheste har eller får også nykker, og hvis man ikke er rutineret (eller har noget støtte fra siderne) i det man laver så kan det blive farligt. ungheste skal lære noget konstant og man skal være parat til at støtte dem.

• #28   16. aug 2012 Jeg har selv tilredet alle mine heste. =)

Men nu har jeg også rimelig godt tjek på hvordan man gør da jeg har været med til og tilrede 20 ungheste i hvertfald hos min gamle boss som var berider =)

Jeg kan godt lide selv og gøre det for så ved jeg præsis hvad hesten har været udsat for og at det er gjort som jeg godt vil have =)

• #29   16. aug 2012 Den ene hest jeg har nu er jeg selv ved at tilride, og det er fordi at jeg kan forme den som jeg selv har lyst til smiley Og han hører nok under anden særlig race. :o)

• #30   16. aug 2012 Jeg er ved at tilride min hest. Fik hjælp de første - hmm, 13 gange, hvor jeg var i longe. Havde ikke behøvet det, kunne ligeså godt sidde op alene, hun er ret rolig. Men jeg er gammel og slidt og tager helst ingen chancer. smiley

Havde en underviser ude en gang, for at give tips til trav, det var rigtig godt, også mentalt for mig, at det så ud til, jeg var på rette vej. Skal have hende ud igen snart, for at se, hvilke fejl, jeg gør (man har meget at styre og tænke på, når man er ved at tilride, så det kan være rigtig rart at nogen kan sige, hvordan de mener, det ser ud).

Når vi forhåbentlig snart også har galoperet, behøver jeg ikke hjælp noget tid, kan selv lære hende det meste. Men måske får jeg en underviser ud alligevel, det kan være meget rart - hvis det er den rigtige altså!!.

Kan selv lære hende til og med pirouetter, traversade, og changement - langt ude i fremtiden, men vil gerne have hjælp derfra.

Hun er efter en 100% oldenborger hingst.

• #31   16. aug 2012 jeg har gjort det selv min er 5 år gammel og fell pony, jeg har redet ham så han kan rides i skridt trav og galop, og nu sender jeg ham i rigtig tilridning så han kan lære at gå pænt og sådan noget, så jeg har halvt tilredet min smiley

• #32   16. aug 2012 Jeg tilrider mine selv, har tilredet min blandings vallak selv..
    Ingen undervisning..

Jeg gør det fordi så ved jeg præcis hvad jeg får plus erfaring

• #33   16. aug 2012 Jeg tilrider selv min araber.. Jeg startede da han var hingst men valgte så at få ham kastreret pga. han var meget hoppe glad! smiley
    Jeg gør det selv så jeg ved hvor hurtigt det går med uddannelsen for det skal ikke gå for hurtigt.. og så fordi jeg synes det er en fed fornemmelse at ride rundt på en hest og vide at jeg selv har tilredet den
    smiley

• #34   16. aug 2012 Jeg er selv igang med tilridning af min travhest :)!

• #35   16. aug 2012 Jeg har selv tilredet min med hjælp fra min underviser. Fik i de første 1 ½ måned undervisning en gang om ugen. Det er gået super fint og jeg er rigtig glad for at kunne forme min hest, som jeg ønsker det + det er meget sjovt at være med fra start selv. Faktisk er det gået nemmere end jeg havde forventet..

Jeg er ikke specielt rutineret mere, da jeg har haft en hestepause på 7 år. Så hvis man skal sige noget negativt, så er det at min unghest har vippet mig af nogle gange, fordi han er blevet forskrækket og min balance er ikke hvad den har været. Så man skal være forberedt på at chancen for at blive vippet af en ung hest, ofte er større end på en ældre rutineret en.

• #37   16. aug 2012 Jeg har selv tilredet min, og da jeg er fattig studerende havde jeg ikke råd til at ride undervisning samtidig med. Jeg fik til gengæld gode råd af vores berider og en af mine rigtig gode veninder hjalp mig, når der var ting, jeg var i tvivl om. smiley

Jeg gjorde det fordi, jeg gerne ville forme ham selv, og til at starte med, fordi jeg bare skulle gøre den ryttervant, så den kunne sælges. Men jeg blev så glad for ham, at jeg valgte at beholde ham, og nu er det den bedste beslutning jeg har taget.

Jeg er rigtig glad for at have tilredet ham selv, for han er så tillidsfuld og let at arbejde med nu, at jeg ingen problemer har med, at lade andre ride ham, små børn kan styre ham nu. smiley Da jeg fik ham, havde han været hos en ung pige, der skulle have tilredet ham, men som var blevet ufattelig bange for ham og han var derfor blevet opgivet. Så grundet dette brugte jeg laaang tid på tillidsarbejde i starten, og det ville han ikke have fået tid til hos en prof.

• #38   16. aug 2012 Jeg gør det altid selv, af den grund at det ikke er nogen i mit område, der rider efter de samme metoder og principper som jeg gør. Jeg har nemlig lidt min egen ridestil smiley Og så er det jo et pluds at man lærer rigtig meget af det.
    Jeg får ikke hjælp af nogen undervisere til det, igen fordi der ikke er nogen i området der deler min ridestil.Hvis der var ville jeg nok.

Og så må jeg vist hellere uddybe. Jeg har en islænder, som selvfølgelig skal trænes i alle gangarter. Jeg bruger metoder fra blandt andet akademisk dressur og western i min træning. Ud over det laver jeg utroligt meget forberedende arbejde fra jorden (ca 80. foregår fra jorden i starten af tilridningen) Og så, for at gøre det hele endnu mere alternativt, starter jeg altid tilridningen bidløst!

Det negative ved at tilride en hest selv, er at man godt kan komme til at lave fejl, som det kan tage lang tid at rette op på. Og hvis man ikke lige ved hvad man laver, kan man komme ud i nogle farlige situationer. Det ved jeg fordi jeg selv startede med at tilride længe før jeg egentlig var dygtig nok smiley Men den gang var det nødvendigt, da vi ikke havde råd til at sende den til professionelle.

Det skal dog siges at professionelle også sagtens kan lave fejl! Rosa på min profil, er en hest jeg har taget i træning, den har været i tilridning på TO af de store professionelle steder indenfor islænderverdenen, men eftersom de har lavet så mage fejl med hende, stemplede de hende som problemhest og ikke klar til salg, som ellers var planen. Rosa er nu ikke en problemhest, men bare mere sensitiv end andre, og skulle derfor bare have været trænet på en anden måde fra starten.

Det positive er at du kan træne hesten lige som du vil, bruge de metoder du har lyst til og forme hesten efter din egen idé. Du har også bedre tid til at give hesten ro og lære tingene i sit eget tempo, end de professionelle har. Du er også altid sikker på at hesten ikke vil blive udsat for noget den ikke er klar til, når du selv styre træningen.

• #39   16. aug 2012 Jeg tilrider selv mine heste smiley har jeg bedst erfaring med så får jeg det jeg vil have

• #40   16. aug 2012 Jeg har selv tilredet min pinto hoppe smiley jeg gjorde det fordi jeg gerne selv vil sætte præg på hende og forme hende. Og så ved man, at de ikke har været ude for noget man ikke selv ville gøre!

• #41   16. aug 2012 jeg har selv tilredet 4 heste/ponyer siden jeg var 17år.. Jeg ville også selv starte med at tilride min DV vallak da jeg købte ham og han havde fået noget sul på kroppen, men efter han havde smidt mig af 2 gange, syns jeg selv det blev for meget og sendte ham i ridning, det viste sig at han var endnu mere kompliceret at arbejde med end andre heste.. Da han kunne springe i luften, bare en knappenål ramte jorden, det ska lige siges hende som skulle tilride ham, hun havde tilredet mange vilde hingste, så hun vidste en del.. Men efter han havde smidt sig i boksen og hun nær var blevet ramt af ham, så opgav hun.. Karina og jeg fortsatte selv tilridningen af ham efter 7 måneder kom jeg på ryggen af ham, og 2 måneder senere hvor alt var gået over alt forventning, blev jeg kylet af H til og måtte en tur på sygehuset med ambulance.. P.S vi arbejdede på hestens præmisser og tog det i hans tempo, den dag idag bliver han redet af hans nye ejer Puk og det går rigtig godt, hun er vidst den eneste som kan ride ham, da alle andre som sætter sig op på ham, blir sendt til bloksbjerg..

Jeg har selv nu et plag på 1år og 4 måneder, som jeg selv har planer om at tilride, da jeg så kan lære hende alt det jeg vil ha hun ska kunne også tilride hende i hendes tempo, da jeg til den tid, kender hesten bedre end en proff berider gør..
    Dog hvis det viser sig at hun blir noget svær at tilride, så blir hun sendt i ridning, hvis jeg føler jeg ikk selv magter opgaven til den tid.. Lige nu har hun vist sig at være meget lærenem, har haft underlag og elastik gjord på hende og hun har intet sagt til det, så lige nu føler jeg at hun blir nem at tilride, men alting kan ændre sig efterhånden som årene går.. Men som jeg plejer at sige, den tid, den sorg

• #42   16. aug 2012 Jeg underviser andre i tilridning af deres egen hest hjemme hos dem. Jeg kan kun tale for denne måde at starte sin hest/pony på. Hesten er i sine egne omgivelser, hvilket gør at stressniveauet er meget lavt. Vi starter altid med en masse indledende øvelser og arbejde fra jorden, som ruster hesten til sin nye "livsstil".
    Dem jeg har hjulpet har været rigtig glade for forløbet. Jeg bidrager jo med en masse erfaring og så har jeg øje for, hvad der på sigt kan blive problematisk, det som der tidligere er nævnt som fejlindlæring.

• #43   16. aug 2012 Jeg rider selv til og har også redet til for andre. Jeg sørger dog for ALTID at have min underviser min på sidelinjen, det er rigtig vigtigt at hesten ikke kun føles korrekt at være på, men faktisk også er korrekt at se på.
    Jeg er for at man tilrider selv, hvis man kender sine egne begrænsninger og søger hjælp, ingen er en mester i det, så der skal altid være hjælp, hvertfald bare en gang i mellem.
    Det negative kan være hvis man ikke kender sine begrænsninger og tror man kan ride til OL. Det er et dyr og ungt og uerfarent, det er vigtigt at det bliver guidet rigtigt.

• #44   16. aug 2012 Årsagen til at jeg spørger er fordi jeg er i syv sind når det gælder min egen hest når den dag kommer. Jeg har gjort rigtig mange heste ryttervante og er ved at tilride en nu. Ejeren til den jeg er ved at tilride ønsker ikke en proff da hun ikke ønsker at hesten skal lære for meget men hun tørr ikke at gå i gang med den selv endnu. Derfor har hun ønsket at jeg skal ride den til og så når hun føler hesten er stabil vil hun begynde at modtage undervisning så de kan lære videre sammen. Når det gælder min egen hest så skal jeg self. være den der gør den ryttervant. Har dog lyst til at tilride han selv men hvis det skulle ske mig noget (blev lam e.l.) så er det vigtig at hesten kan rides af alle hvis jeg imod all formodning blev nødt til at sælge han. Så jeg er usikker på om jeg er dygtig nok til at gøre det som en proff berider. Jeg vurderer om jeg måske skal tilride han selv og bare modtage ugentlig undervisning af berideren. Han skal jo ikke ud at blive proff. Vi skal nok bare ride jagt og måske højst (hvis jeg har mod på det) starte en spring konkurence (Er ikke konkurence menneske) Det er jo det at man kender bedst sin egen hest og jeg har jo god tid. Hvad tænker I ud fra det jeg skriver?

• #45   16. aug 2012 Så længe man lærer hesten "standard" signalerne, så synes jeg ikke det er noget problem. Fx lægger schenklerne til betyder frem, osv.

Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være anderledes at lære en hest basissignalerne frem for at ride den op til at kunne gå højere klasser. Hvis du fx køber en hest på LC niveau og rider den op til at gå LA, så skal andre vel optimalt set også skulle kunne ride hesten på LA niveau...

• #46   16. aug 2012 Ja du siger jo noget der....

• #47   16. aug 2012 Jeg tror godt du kan klare det selv. Men ellers så få en underviser til at hjælpe dig, eller gør som hende du træner hest for og send hesten til en du kender og har tiltro til. Ikke nødvendigvis en prof. Det er der jo ikke behov for når den ikke skal kunne så meget.

• #48   16. aug 2012 Har kun tiltro til en og hun er proff. Men tænker at jeg måske vil modtage undervisning af hende istedenfor at sende han der ned uden mig. Hun har sin ejendom li nede i gaden og hvis jeg modtager undervisning skal jeg:
    1. Ikke betale staldplads
    2. Ikke betale hende for at tilride.
    Så når jeg skal have undervisning går/rider vi der ned.

• #49   16. aug 2012 Det lyder som en rigtig god løsning! smiley
    Jeg ville helt klar gerne have en underviser på hvis jeg havde mulighed for det. To hoveder er jo bedre end ét smiley

• #50   16. aug 2012 Ja og når man sidder på ryggen så er det ikke alt man kan se/føle så det er vigtig man har nogen til at korrigere en hvis man gør fejl.

Kommentér på:
Tilridning af egen hest. For/Imod

Annonce