{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.561 visninger | Oprettet:

3 rings vs. pelham? {{forumTopicSubject}}

Nogen der har erfaringer med forskellen - er pelhamet meget hårdt i forhold til 3 ringet?

Finder nemlig 3 ringet irriterende i det man nærmest ikke skal røre tøjlen før stangen bliver vandret, lige så så er det svært at dreje med tøjlen, uden at bidet ligger helt vandret = giver blandede signaler til hesten.

Har kun redet på pelham på en hest der var vant til det og gammel kørehest, nok derfor jeg ikke fandt det særligt hårdt.

Hvad syntes du forskellen er?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  3 rings vs. pelham?
  • #2   2. mar 2012
    Hesten havde nemlig en reaktion på 3 ringet når man "trak i håndbremsen" jeg ikke brød mig om, så overvejer at prøve hvad han siger til det andet smiley

• #3   2. mar 2012 Jeg har både redet med 3-rings og pelham, og syns at det var nemmre at ride med pelham da man næsten ikke skulle tag i tøjlen før hesten forstod hvad man ville, min gammel hest blev mere urolig på 3-rings men ikke med pelham

• #4   2. mar 2012
    Nok en ting der er vigtig også:
    Er det 2 eller 3 delt eller stang i har brugt.

• #6   2. mar 2012 Jeg hælder mest til 3-rings bidet, red selv med 3rings bidet i 2ring på min gamle pony i spring. Jeg syntes at pelham bidet er meget ''styre'' rundt agtigt, og man kan ikke rigtig mærke hestens mund syntes jeg.
    Men du må prøve dig frem (;

• #7   2. mar 2012 Jeg brugte 3-delt pelham uden gummi

• #9   2. mar 2012 du skal også overveje om du rider med deltatøjle eller placerer tøjlen i den nederste ring på tre ringsbidet.

du kan se pelhamstangbidet med deltatøjlerne i funktion på georgs profil.

han går helt roligt og støtter på bidet, og man kan ride ham for meget lette tøjler. samtidig kan man trække i håndbremsen.
    der er en stor "reaktionsskala" på pelham bidet. der er helt fra løse tøjler, let støtte, samlende støtte, og så den sidste - håndbremsen smiley

3-ringsbidet har jeg kun set som 2- eller 3- delt, og jeg synes at det er et hårdere bid end en pelham. det ligger i min verden meget mere uroligt i munden, og mange rider med kun een tøjle, og i den nederste ring. det bryder jeg mig ikke om, og jeg syns de heste jeg har set med det hidse sig unødigt op og slå med hovedet og åbne munden.

• #10   2. mar 2012 http://www.hestegalleri.dk/alb_vis.aspx?AlbumId=191485

du kan faktisk se forskellen på georg. der var 3 ringsbid/pessoa fidus på ham da jeg prøvede ham...

han ser ikke glad ud, og han reagerede KONSTANT på stop klodsen... smiley
    du kan også se, at selv om jeg ikke har spor fat i tøjlen, ligger ringene meget skråt på munden, og må give et pres op i ganen, idet det var 2 delt tilmed.

• #11   2. mar 2012
    Bidet er ikke noget der huer mig, men pt. så er er det løsningen.

Min part har desværre 3 gange været stukket af med mig meget pludseligt. Han er gået fra at blevet redet rundt helt roligt, nærmere doven, helt lydhør for alle stopsignal ( ben, sæde og tøjle ) i alle gangarter til at stikke af for fulde udblæsning.

Det har resulteret i en hjernerystelse til mig og et slag på knæet der stadigere genere mig. Slaget kom af at han bragede ud igennem en låge på en meter bredde i fuld galop, uden hensynstagen til mig.

Bidet kommer på fordi han er livsfarlig for mig, ham selv og andre mennesker. Der hvor han er stukket af skal han ud på en vej for at komme hjem, en vej hvor der kører biler der ikke har en chance for at se ham inden han ligger og er død på vejen med mig.

Derfor kommer bidet på fordi han går fra at være helt rolig, til at stikke af. Stikke af i en sådan grad at jeg ingen chance har for at stoppe eller styre ham, dvs jeg risikere at han løber folk ned, hunde styrter efter ham, jeg falder af, han kommer til skade osv.

Ville ønske at det var anderledes og at jeg kunne finde en logisk grund til hans adfærd, men det kan jeg desværre ikke.
    Adfærden skal stoppe, han skal ikke have lov til at løbe og finde ud af at det er en god ide og noget man lige kan gøre.
    Derfor er bidet til for at han skal kunne stoppes promte, så han ikke lære sig selv at det er måden at gøre det på og for at tage ansvar for hans, andres og min sikkerhed.

Havde jeg kunne se nogen som helst anden løsning, så havde jeg brugt den.

• #12   2. mar 2012
    Marie-Louise @ min hest er en liansvinger @
    3 ringsbidet irritere mig netop fordi der ikke skal noget til før det ligger vandret. Lige ledes det med at man ikke kan dreje, uden at man samtidig egentligt giver stopsignal.
    Zolo trak tøjlen ud af hænderne på mig, strakte sig frem og åbnede munden meget, hvis jeg trak i håndbremsen og den reaktion brød jeg mig ikke om.
    Han reagerede ikke så meget på det med lettere kontakt, men et signal giver man jo stadig.

Tøjlen har siddet i nr. 2 ring.
    Måske jeg skulle bruge med delta i smiley

• #13   2. mar 2012 Har dårlig erfaring med 3-ringsbiddet. Min hest begyndte at krybe helt vildt, og synes det lå vildt uroligt i munden på ham. Stoppe kunne han sagtens med det, men kunne mærke at det træk der kom via biddet var noget han bestemt ikke brød sig om. Men det er jo en smagssag og forskelligt fra hest til hest.

Pelhammen har jeg tilgengæld gode erfaringer med. Det virkede på min hest meget "blidere". Han krøb ikke, han fik god samling bagfra - da han var MEGET lettere for mig at ride. Et enkelt lille signal med hånden fik ham til at stoppe uden nogen form for protest. Mit var desuden tredelt.

Håber du finder en løsning.

• #15   2. mar 2012 ida<. har du prøvet begge dele siden du kan udtale dig så kontant? smiley

en ting er hvordan det ser ud på et billede, en anden ting er hvordan det er i munden i virkeligheden.

• #18   2. mar 2012
    Et 3 rings bid har længere stænger, derved skal der mindre til før det ligger vandret :o)

• #19   2. mar 2012 Kommer helt an på hesten/ponyen vil jeg mene.
    Har ikke selv prøvet pelhammen har overvejet det men har fundet det for voldsomt. Og er ikke vild med det lige bagud trækkende tryk det har samtidig med det hiver op. Ja treringsbidet gør det samme med en delta. Vil give jer ret i at stangen meget let bliver vandret hvis du rider med tøjlen i nederste ring. I tilfælde hvor det er nødvendigt ville jeg nok bruge en delta tøjle. Da i dit tilfælde du ikke ønsker at løfte hesten men stoppe den.

Selv rider jeg med et torings bid på begge mine i spring. Deres reaktioner på bidet er vidt forskellige, den ene bemærker ikke synderligt hævstanden reagere bare bedre på det end et alm trense bid. Den anden reagere promte og stopper op fortil. Jeg har selv den holdning af bid med hævstang skal rides for en blød hånd og uden konstant tøjletryk, derfor er det ikke velegnet til dressur som det primære bid.

Jo længere nede hesten går med hovedt jo mere buet hals jo mere vandret stang.

• #20   2. mar 2012 Har du overvejet at ride med to tøjler på et pelhambid? Altså at ride med det i den normale bidring som standard, og så have en ekstra tøjle i selve stangen som "nødbremse"?

Ved ikke hvor besværligt det er at have gang to tøjler, det har jeg ikke prøvet - det var blot en strøtanke.

• #22   2. mar 2012
    Ida Krogfelt ¤ Domino D ¤ ANE11/12 - HURK -
    Fordi at bidet har stangeffekt ligesom et kandar og hackamore fx.
    Det betyder at des tættere på vandret bidet er, des større pres ligger der i munden eller på næseryggen v. hackamore.

Og dvs. man rider rundt med konstant stopsignal - der ønsker jeg ikke.

• #24   2. mar 2012
    Kandaren er ofte stang ( altså udelt ) også, derfor ev.t kraftigere reaktion. Der er også en kæde der kan være med til at bringe mere pres og ubehag.

Men udover det, så er de det samme smiley - altså at der er en stang og des tættere den stang kommer på vandret, des større pres.

• #25   2. mar 2012 Forskellen er vel det, at en kandar et et stangbid med skumkæde, og det er et 3ringsbid ikke. Derudover er biddene vel ens.

• #26   2. mar 2012 Jeg har redet meget med pelham og syntes det er et fint nok bid, da jeg slet ikke kunne styre tinka førhen uden. Men ved hjælp af det kan vi nu ride med et alm. 3 delt bid næsten uden problemer smiley
    Man skal dog bare tænke over både 3 rings og pelham er ret stærke bid smiley

• #27   2. mar 2012
    Selvfølgelig, der tænkes grundigt over det da det egentligt ikke huer mig :o)
    Men jeg skal ikke risikere hans, mit eller andres liv.

Stopper han med sit stikken af, så stopper vi slf. med det.

• #28   2. mar 2012 krikken: prøv pelham med en deltatøjle på smiley

hvis det er helt forfærdeligt, kan du sagtens sælge til mig billigere end nypris smiley

• #29   2. mar 2012
    Nypris nægter jeg ski at give :b
    Regner med at låne et af en veninde måske, ellers har jeg kig på et billigt!

• #30   2. mar 2012 Jeg er MEGET glad for trerings, fordi man kan skifte mellem styrken. Fx har vi en pony som vitterlig går bedst på et treringsbid, med tøjlen i hul nr 2, både til spring og dressur. I dag red vi ude og var en del på en stor mark, der hidsede hun sig op og blev ustyrlig, men så snart den var i den nederste, kunne jeg bare tage ganske let i tøjlen og så slappede hun ikke af. Nej, var ikke tvunget på plads, men slappede af og lod sig ride.

Havde engang en hest som gik bedst på pelham. Så har jeg også en som går bedst på alm trensebid og en som har det bedst uden bid i munden. Heste er meget forskellige, ligesom vi er smiley

• #31   3. mar 2012 Jeg trænede i sommers en PRE i dressur, da han var meget hidsig og kunne finde på at løbe - med ingen fællesnævner (i hvert fald ingen jeg kunne finde).. Hvilket var super ærgeligt, da han var SÅ skøn og blid for alle signalerne på banen, undtagen liiige når han fik de der flip.
    Ejer satte et treringsbid på ham med sådan en mærkelig lille "ekstretøjle" - en lille tøjle der gik fra nederste ring til øverste ring og bandt dem sammen, og så sad tøjlen fat i den "snor".. Ja, jeg ved ikke om funktionen har et navn, men pludselig stoppede hesten sgu da vi bad ham om det. Det er ikke noget jeg bryder mig meget om, men det var ikke min part, blot en hest jeg skolede for hende - og så har jeg jo ikke så meget at skulle have sagt.. men det virkede sgu :o) Og jeg red med lige så løse tøjler resten af tiden, som jeg plejede - det var stortset kun når han stak af med mig, at jeg tog i tøjlerne.

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #32   3. mar 2012 Pelham vs Pessoa 3 ringsbid

De er 2 helt forskellige bidtyper

Pelham er et stangbid med skumkæde

Pessoa er et mildt gagbid

De er meget forskellige og derved er hestene de passer til også meget forskellige, heste det gerne vil hænge på biddet kan med fordel rides på et gagbid idet man når man tager i tøjlen trækker biddet op i munden, et gagbid er et bid der ikke har en fast bidring som kindstykket er spændt fast på, på pessoa er der en ekstra lille ring som giver en mild gag effekt, jeg ville aldrig bruge dette bid uden en rem under idet det er for ledløst og uroligt.

Pelham er en stang og den fungere ved at der lægges pres under kæben og kan derfor slet ikke sammenlignes da det er 2 vidt forskellige principper der anvendes i disse 2 bid.

Min hest har ingen mund hun er blødere end varm smør men hun vil kun gå med en gummipelham det ligger fuldstændig roligt og man skal næsten ikke have fat i tøjlen og det passer hende fantastisk, så man kan ikke altid sige at det er for hårdt og noget andet ikke er det kommer meget an på den enkelte hest.

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #33   3. mar 2012 PS hvis du kan få stangen til at ligge vandret på et pelham bid så spænder man ikke kæden som den skal, hvis men ikke spænder kæden korrekt virker biddet heller ikke efter hensigten.

• #35   3. mar 2012
    Ved de er forskellige og ligger presset forskelligt - men det var lige hvordan man havde oplevet heste reagere på de forskellige ting :o)

Da min kære part som sagt ikke syntes at bryde sig fantastisk om 3 ringet smiley

• #36   17. jun 2012 Pga. jeg rider military, valgte jeg pelham da du ikke må ride med pessoa i military.

Har flere variationer:
    Hård gummistang
    Blød gummistang
    2delt

Rider pt med blød i terrræn når jeg er alene, hård når jeg er sammen med andre på tur.

Rider med blød til spring, men skal skifte over til 2delt da jeg til EM i spring for fjordheste ikke må ride med stang...

Synes alle har været bedre end pessoa, (har redet meget med pessoa), da de ikke som sagt ligger vandret. Har dog brugt pessoaen med en rem om den øverste lille ring, så den virker på samme måde som kæden, og gør at biddet ikke ligger sig vandret og samtidigt bliver mere stærkt.

Men er mest glad for pelhamen, den fungerer bedst for mig, da den er nemmere at give efter, den fungerer let på en let hånd og samtidig kan jeg tage hårdt fat smiley

• #37   17. jun 2012 Ja, man kan ride med delta og 2 tøjler

Jeg rider med delta. Ved forresten ikke om man må ride med to tøjler i military...

• #38   17. jun 2012 I military må man ikke ride med to tøjler smiley enten i store ring eller i delta smiley Bare lige så der ikke pludselig vil komme forvirring omkring dette .-)

• #39   17. jun 2012 I spring reglement :
    16. Pessoabid (stænger max.
    18 cm) – tøjlen må fæstnes i de tre nederste ringe (deltastrop må
    benyttes). Pessoabid med kun 1 lille ring under den store er også tilladt.
    17. Pelham – udelt, 18. Pelham – delt, 19. Pelham – med tungefrihed,
    20. Deltastrop. Ved brug af Pelham: Kæde under ponyens hage tilladt –
    fastgøres i kroge. Tøjle skal fastgøres til den store ring eller i forbindelse
    med deltatøjle.

Ergo: Man må heller ikke ride med to tøjler i Spring smiley

Kommentér på:
3 rings vs. pelham?

Annonce