{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.145 visninger | Oprettet:

Han boksvandre :( HVORFOR?! {{forumTopicSubject}}

Jeg forstår det simpelthen ikke smiley
Bounty er begyndt at boksvandre eller bokswalke. Kald det hvad i vil smiley
Og jeg forstår ikke hvorfor. Han blev flyttet fra en stald hvor de ikke havde f.eks. hø eller wrap hele tiden, så de stod tid og kedede sig i boksen. Deres folde var rigtig kedelige fordi det var mudderfolde med stort M. Og de havde nogle gange ikke noget at æde derude heller. Det var en stald hvor der ofte var meget gang i den, pga. det var en rideskole. Så han er vant til at der sker lidt af hvert. Dengang boksvandrede han lidt lige op til fodring, altså når den første hest havde fået, og han så skulle vente. Ellers gjorde han det ALDRIG:
Nu er vi flyttet stald pga. jeg er flyttet smiley
Han er kommet ud i en lille privat stald. Der er ro på, de er på fold så mange timer som muligt når vejret er dejligt smiley 6-10 timer pr. dag. Det er nogle lækre store folde med græs. Selv hans boks er større end den han havde før. Der er nu 4 heste i stalden, hvor min så er den ene. Her boksvandre han SLET IKKE op til fodring som han gjorde før, og han bliver altså ikke fodret først. Han har wrap eller halm hele tiden, så han står ikke og keder sig. Plus han har græs hele dagen. Men NU boksvandre han for alvor! Men det er først efter morgenfodringen inden de bliver lukket på fold, som om at han ikke rigtig kan vente? Nogle gange gør han det også når der sker noget i stalden, men det er ikke altid. Men det er ALTID om morgenen.
Min teori er at det var fordi hestene går hver for sig på folden, men nu har de fået en hest mere, og den går så sammen med min. Men selvom de går "alene" på folden er de lige ved siden af hinanden. Så de kan lugte og se hinanden. OG så er hans boks med vandrette tremmer og ikke lodrette som de var i "hans" gamle stald.
Kan det virkelig være grunden til at han boksvandre? smiley Og hvad kan man evt. prøve at gøre for at hjælpe ham over det, hvis dette er muligt.
(Ved det er en steotyp adfærd, og burde kunne fjernes nærmest 100% hvis man "fjerne hestens problem" eller giver den det, som den mangler)

Og må være ærlig og sige, at jeg gider ikke hører et løsnings forslag som: "find en løsdrift." - kan nemlig ikke bruge det til noget. Fordi om et par år skal jeg havde ham hjem og stå, og her laver vi IKKE løsdrift, og så vil det jo kun være en midlertidig løsning.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Han boksvandre :( HVORFOR?!
  • #1   5. apr 2012 Umiddelbart tænker jeg, at den stresser? Hvis den lige er blevet flyttet til en ny stald, er der jo stadigvæk mange nye lyde, dufte og rutiner, som den skal vende sig til, plus at den også har fået ny stor boks og dermed mere bevægelsesfrihed.


  • #2   5. apr 2012 Zandra Lind Nørskov

    Han blev flyttet omkring 1. marts, så er alligevel en måned siden, og han boksvandrede ikke den første uge eller sådan. smiley


  • #3   5. apr 2012 Det lyder som en stresset hest.. Hvornår bliver hestene lukket ud? Tænker han har det bedst med at være ude, så hvorfor ikke bare lukke ham ud når han har spist. Går hestene ikke på fold sammen?? Det kan vel også være en af grundene, der er jo mange nye rutiner og det er ikke alle heste der lige falder til hurtigt.. Det kan også være han stresser over at der ikke er så mange heste i stalden som han er vant til ? Grunden kan være så mange.. smiley

  • #4   5. apr 2012
    Få mere foldtid smiley


  • #5   5. apr 2012 Heste er vane dyr.. Når vanerne brydes, ja så skal de omstille sig, det er ikke nemt..

    Hvis han er jo vant til meget larm og mange mennesker hele tiden, ja så kan det jo tage lang tid at vænne sig til det modsatte...

    Tag det bare roligt og giv det lidt tid.. Så længe han ikke gør det hele dagen, ville jeg ikke panikke...


  • #6   6. apr 2012 Okay smiley Så er jeg bare helt rolig.
    grunden til at de ikke kommer ud lige med det samme efter de har spist er at hende som ordner hestene har 2 små børn at passe om morgen. Så de bliver fodret ved 7 tiden og lukket ud ved 8 tiden. Og nogle gange lidt senere hvis hun skal ride.

    Nej hestene går hver for sig, men nu da de har fået en ny pony, går min og ponyen sammen. Men den der pony er lidt hvor den har lyst, så den løber igennem hegnet over til en af de andre.

    Mere fold tid er næsten ikke muligt.

    Det kan da godt være at han skal have tid til at vænne sig til det nye sted? Det har bare aldrig taget ham så lang tid før? Hvis det altså er det smiley Men i så fald må han vænne sig til "stilheden".


  • #8   6. apr 2012 Katja
    Der kan man bare se, troede ikke at en boks kunne blive for stor (forstå mig ret smiley )
    Det er meningen at ponyen skal være hans faste makker, og det er svært at gøre noget ved det når den løber igennem hegnet? For lige nu reagere han ikke på når ponyen forlader ham. Men den har også kun været der i 5 dage nu? Så de har jo ikke nået at knytte sig til hinanden.


  • #9   6. apr 2012 Jeg har kendt to boks vandrere, har du prøvet at sætte en bold/sliksten e.l op? Noget, den kan hygge sig med?

  • #10   7. apr 2012 Lone S
    Han har altid en salt slikke sten.
    Og tidligere har jeg prøvet at sætte en bold op og han var mere end ligeglad smiley men kan da være at det virker nu måske?


Kommentér på:
Han boksvandre :( HVORFOR?!

Annonce