{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.307 visninger | Oprettet:

Boksvandring - hvad skal jeg gøre?! {{forumTopicSubject}}

Min dejlige araber blanding er begyndt at boksvandre smiley
Øv øv øv.
Førhen gjorde han det kun lige inden fodring, altså når man begyndte at fodre i stalden, og det var derfor ikke noget problem som sådan.
Indtil marts sidste år, har han stået på en rideskole hvor der altid har været mennesker ind og ud af stalden, og selvfølgelig også heste ind og ud af stalden. Så han har næsten hele sit liv stået et sted hvor der har været gang i den. Uden problemer.

Så marts sidste år, blev han flyttet ud i en privat stald pga. flytning. Der er i alt 4 heste, inklusiv ham selv. Men nu, bare der sker det mindste som der ikke plejer at ske, så boksvandre han, og det eneste som stopper ham for en stund er at give ham gulerødder, men lige så snart de er spist, begynder han igen.
Det kan være små ting som sætter ham ud af kurs, at dyrlægen kommer og tjekker en anden hest, i mens den står i vandspiltorvet, at jeg og ejeren af stalden står og snakker. At ejer af stalden går ud og tjekker hestene lidt senere end normalt.
Altså rutine er alfa og omega for min hest.
Men jeg kan jo ikke sørge for, resten af hans liv at der aldrig sker noget uvant i stalden?! Flytter ham hjem om nogle måneder, og der kommer han til at gå en én hest mere. Så de vil kun være to, og jeg vil selvfølgelig gøre hvad jeg kan for at få faste rutiner. Men jeg kan jo ikke udelukke et uventet dyrlæge besøg til den anden hest?!
Jeg har allerede skiftet fodrings metode, nu får han kun hø, halm, wrap, lucerne, gulerødder og vitaminer/mineraler.
Og selv hvis han får frisk wrap, forhindre det ham ikke i at boksvandre.

Jeg ved godt at boksvandring er en stereotyp adfærd, som dyr kan udvikle når de stresser. Så det behøver I ikke belære mig om, ellers tak.
Og jeg kan ikke bruge rådet at han skal i løsdrift til noget, da det ikke er en mulighed.

Men når det ligesom er udelukket, hvad fanden skal jeg så ellers stille op?! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Boksvandring - hvad skal jeg gøre?!
  • #1   6. feb 2013 Kunne legetøj i boksen hjælpe? smiley

  • #2   6. feb 2013 Hvad med masser af wrap i et hønet med små huller, så den altid har noget at lave.
    Det holder mins stereotype adfærd nede (krybbebider) smiley
    Ellers må du flytte den et andet sted hen. Den fungerer jo ikke det sted.


  • #3   6. feb 2013 Har prøvet legetøj før, dog ikke for nylig.
    Men når han boksvandre, hjælper det knap nok at jeg går ind til ham og taler til mig.


  • #4   6. feb 2013 Anna og Latimer 2

    Kan faktisk ikke lide at bruge hønet, men kan da være at jeg skal prøve det alligevel?
    Altså han bliver flyttet i år, uanset. Han skal hjem til mig og stå. Men som det er lige nu har jeg ikke mulighed for at flytte ham andre steder hen, før vi er færdige herhjemme.


  • #5   6. feb 2013 Rynkerosin&Nullerdut

    Hvilken form for legetøj tænker du? han har før haft en bold med slikkesten hængene, det brugte han bare slet ikke. Så det var ret meget spild af penge smiley


  • #6   6. feb 2013 Line P -
    Det vil jeg se frem til - Tak smiley


  • #7   6. feb 2013 Du skal finde årsagen til, at han stresser sådan.
    Du kan behandle adfærden fra nu og til din død, men det hjælper ikke, hvis ikke du finder årsagen.


  • #8   6. feb 2013 Der må være noget andet, der gør han er stresset til dagligt. Det uvante, der udløser den stereotype adfærd, er bare den lille tricker, der får bægret til, at flyde over.

  • #10   6. feb 2013 Uha, jeg kunne ikke leve uden mit hønet. Han får self også hø på jorden, men hønettet skal altid være der. Latimer spiser også helst fra nettet, selv hvis der ligger wrap på gulvet.
    Har aldrig oplevet problemer med det med små huller. Hvis hullerne er for store, kan de få benene i dem.


  • #11   6. feb 2013 Hvis du skal have dem hjem så lav dog løsdrift til dem. Og nej en løsdrift er IKKE et skur på en mudret fold. En ordentlig løsdrift hvor det ikke trækker ind, men der er tørt og lækkert og mulighed for selv at vælge om man skal være ude eller inde. Det har hjulpet meget på de småstressede heste jeg har kendt.

  • #12   6. feb 2013 Line P - vil du skrive til mig også hvis du har en god løsning? Har nemlig en pony der har været boksvandre i en 6-7 år... Og vi har ikke rigtig fundet andet end tonsvis af hø og det gør ham lidt tyk smiley

  • #13   6. feb 2013 Løsdrift ér jo sikkert den bedste løsning for sådan en hest - men prøv hønet (småmasket) og så skal der være hø i 24/7.

    Hvilket underlag står han på? Jeg har en der ikke kan stå på andet end halm...andet stresser ham enormt - trods han har hø 24/7!

    Jeg havde en væver tidligere - ro og rutine hjalp ham, men tog man en anden hest ud på staldgangen kunne det være nok til at han gik igang med og væve.
    Sådan en hest hører simpelthen ikke til på et opstaldningssted, hvor der ikke kan tages de hensyn der er nødvendige. Det var heller ikke alle folde han kunne gå på....der skulle være LUFT omkring ham.
    Kan man ikke tilbyde hesten det nødvendige, så bør man i mine øjne sørge for, at hesten kommer hen hvor den kan få det godt.


  • #14   6. feb 2013 Pernille K

    Som sagt er den årsag jeg kan finde at der sker noget nyt. Jeg vil ikke hænge ejer ud her hvis nogen herinde ved hvem det er, derfor er der ikke nærmere detaljer. Og derfor jeg har lidt svært ved at svare på dit spørgsmål.
    Men som sagt ved jeg godt at man ikke kan behandle adfærden som sådan, men føler selv jeg har gjort hvad jeg kan og har mulighed for, for at han ikke skal stresses.


  • #15   6. feb 2013 Monty, Donna ...........

    Nej, det har jeg ikke. Men kan da prøve det når han kommer hjem. (til mig at stå)
    Men som sagt sker det kun når vi er i stalden. Ellers sker det kun nytårs aften, da fyrværkeri stresser ham.


  • #16   6. feb 2013 Anna og Latimer

    Grunden til at jeg ikke bryder mig om hønet, er at hesten ikke står i korrekt ædestilling som når de æder fra jorden. Og det hjælper min hest meget at have hovedet nede. Men som sagt, vil da prøve et hønet.


  • #17   6. feb 2013 Katrine n

    Jeg ville gerne lave løsdrift, men muligheden er der bare ikke der hvor vi bor. Så den er ligesom lukket. Der bliver ingen løsdrift - Som jeg allerede har skrevet kan jeg ikke bruge det råd til noget, da løsdrift ikke er en mulighed.


  • #18   6. feb 2013 Horsemind

    Som sagt er løsdrift bare ikke en mulighed.

    Han står på spåner og har gjort det de sidste 5 år. (4 år helt uden stress problemer.)
    Han bliver også flyttet her i år, hjem til mig selv, og der vil jeg tage alle mulige hensyn.
    MEN det nytter jo ikke noget at hesten stresser når fx en anden hest skal kigges på af dyrlægen, så vil han jo altid komme til at stresse på et eller andet tidspunkt, og det er ligesom dér mit problem ligger. Jeg kan jo ikke garanterer for at der ALDRIG mere i hans hverdag sker noget anderledes.
    Og han bliver ikke flyttet før han skal flyttes hjem.


  • #19   6. feb 2013 Hvis fyrværkeri stresser ham, så ville jeg prøve at have en radiokørende. Det har hjulpet min gamle part smiley

  • #20   6. feb 2013 Min veninde s hest boks vandre hvis boksen er "for stor" misforstå mig ikke jeg ved godt at bosken ik kan blive for stor men lige iforhold til ham kan den altså hvis han kan komme til at trave rundt i volte i boksen gør han det - så tænker om den boks du havde på rideskolen var smallere end den du har nu ??

  • #22   6. feb 2013 Jeg overvejer selv at lave mig en godbids "bold" til min meget legesyge vallak smiley

    Sådan en kunne jo godt være fyldt med gulerodsbidder, som din hest jo gerne vil have smiley


  • #23   6. feb 2013 HEJ vi har lige haft en også ,hun får meget wrap efter hun har været ude og løbe ,samt vi har høns i stalden og så var der ro mvh winni

  • #24   7. feb 2013 christina1 k

    Boksen er faktisk større end ude på rideskolen. Den på rideskolen er 3x3, og den her er bare større og bredere. Samtidig med at den har vandrette tremmer. Har også tænkt at dette kunne være til grund for hans stress. Samtidig med at hans nye boks står mere lyst end den ude på rideskolen. Der var altid meget mørkt - det var en gammel ko stald som var blevet lavet om til hestestald.
    Når han bliver flyttet så er boksen 3,5x3,5 m., og med lodrette tremmer (har købt med lodrette tremmer, da han ikke var stresset ude på rideskolen som også havde dette. Og ejeren er stalden jeg står i nu, har snakket om at nogen heste ikke kan "tåle" de vandrette tremmer, hvis de er vant til lodrette. Så har købt det efter den teori.)
    Men boksen er ikke så stor at han kan trave rundt, min boksvandre bare op og ned af den ene side.


  • #25   7. feb 2013 Monty, Donna..........

    Det vil jeg da helt klart prøve så smiley


  • #26   7. feb 2013 Line P -

    Mange tak for at du deler ud af dine erfaringer! Jeg vil i hvert fald tage det til mig. Og når han kommer hjem vil han også få mere fold tid, og måske skal jeg begynde at arbejde med ham dagligt. smiley

    At hesten har overblik - det er sq nok der den er gået galt. Hvor han stod før kunne han se hele stalden, alt hvad der kom og gik, hvad der skete og ikke skete på staldgangen.
    Det kan han ikke her? Hans boks består af en front og en side, da resten er mur. Og bag muren er spiltorvet, så han kan ikke se hvad der sker derinde.

    Jeg har lavet en liste over forskellene på de 2 steder, og så vil jeg prøve og se hvad der sker når han kommer hjem, så han kan få det så godt som muligt.

    Igen - tak for alle jeres råd. smiley


  • #27   7. feb 2013 Line P
    Mange tak smiley Det skal jeg huske!


  • #28   10. feb 2013 Har du prøvet at give ham en magnesium kur? Heste der er nervøse og usikre kan nogle gange mangle magnesium...

  • #29   10. feb 2013 Stald Esmann

    Det er sjovt du nævner det, jeg havde slet ikke skænket det en tanke, men en gammel veninde nævnte det også for mig i lørdags, så det er noget jeg lige tjekker nærmere op på, om det er noget jeg skal prøve smiley


  • #30   10. feb 2013 det koster ikke særlig meget så det er jo værd at prøve smiley

  • #31   11. feb 2013 Gid man kunne fikse alt med fodertilskud smiley

  • #32   11. feb 2013 Nej - selvfølgelig stoppes stereotyp adfærd ikke via kosttilskud. smiley Men han er generelt en meget hys og meget varm hest. Så ville da være lækkert hvis det kunne bringes lidt ned smiley

  • #33   30. mar 2013 Hej. Undskyld for at bringe emnet frem igen, men behøver lige spørge lidt.

    Jeg har en vallak som også er "boksvandrer". Det er ikke noget jeg har lagt mærke til før, da jeg stort set aldrig ser ham i stalden, så det har været svært for mig at vide.

    Han går på fold fra 7 morgen til 8-9 aften (Vi har hestene hjemme). Det er min far der lukker ham ud om morgenen, og så lukker jeg ham ind om aftenen. Han får morgenmad og aftensmad, og stort wrap-net om aftenen. Jeg har ikke lagt mærke til hans boksvandring før for omkring en måned siden, da jeg begyndte at undre mig over hans bund i boksen. Der er nemlig altid en volte rundt langs med væggene, hvor jeg, efter at have fundet ud af han vandrer, er en tydelig volte hvor han går.

    Han står roligt hvis han har foder/wrap, og slapper fint af. Men hvis han er inde i dagslys (Fx. når vi skal til stævne, og han står inde indtil vi skal afsted.) går han rundt i boksen langs væggene, og kan finde på at slå med hovedet. Hvis jeg stiller mig ind i boksen til ham stopper han med at vandre, men bliver "fjollet" og begynder nærmest at "lege" med mig.

    Han bliver stimuleret meget hver dag, både psykisk og fysisk. Han bliver redet hver dag, bortset fra en fridag ca. hver anden uge, og bliver sat meget til at bruge hovedet ved jordtræning ofte.

    Det med radioen er prøvet, for vi har den altid tændt når vi er derude. Det hjælper ikke. Hverken tale-kanaler eller musik-kanaler.

    Vi har haft ham i 7 år, så han har kendt stalden længe, og der har stået de samme heste i stalden i flere år.

    Jeg har den sidste uges tid læst meget om stereotyp adfærd. Jeg vil gerne have vendt ham af med det, da han går den samme vej hele tiden, kan jeg tydeligt mærke det under ridning, selvom jeg intet har ændret (Ang. ridning).


  • #34   30. mar 2013
    Le Coeur - Kan det så ikke være noget seperations angst hvis det kun er når han er alene? :o)


  • #35   30. mar 2013 Han står aldrig alene, han har altid en med inde smiley Hvis jeg lader ham stå i stalden lader vi altid hans nabo stå også smiley

  • #36   30. mar 2013 Han gør det desuden også om natten, da hans boks er sådan hver dag når jeg ordner den smiley

Kommentér på:
Boksvandring - hvad skal jeg gøre?!

Annonce