{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.004 visninger | Oprettet:

Staldarbejde m.m? Hvilke krav? {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley
Jeg er en pige på snart fjorten som altid gerne har villet arbejde på et stutteri eller bare på en almindelig gård.
Det eneste jeg bare er lidt bekymret for er om folk kigger meget på ens alder?? Hvilke krav tror i der vil være?

Jeg er meget kærlig over for hestene og tager aldrig magt metoder i brug dvs. at virkelig slå den med pisken og lign. Jeg underviser til dagligt, både i dressur og spring, børn i alderen fra 6-12 år og en enkelt voksen. Rider på LA niveau på min egen hest, som jeg da regner med selv at skulle videre uddanne. Har redet flere heste op, og været med til at tilride.... Udmugning og at lukke på fold ville heller ikke være noget problem for mig.. Bare alt der har med heste at gøre, er fantastisk smiley

- Ville jeg stadig være for ung efter jeres mening når i læser dette? Vil nemlig meget gerne vide det, inden jeg begynde at håbe for meget smiley

OBS: Dette er ikke en annonce, men mere bare så jeg kan få noget hjælp til hvor erfaren man skal være og hvilken alder man skal have.... Kan i give mig svar på det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Staldarbejde m.m? Hvilke krav?
  • #1   11. apr 2012 Hvis du gerne vil arbejde på stutteri tror jeg du får lov til følgende:

    Muge ud (hvis det er med håndkraft)
    Lukke heste ind og ud
    Sadle op og af
    Gå hestene varme inden de skal bruges
    Fylde vand på folde
    Holde stedet pænt


  • #2   11. apr 2012 Det er også helt fint for mig... Hellere det end at gøre rent, hvilket jeg gør nu smiley

  • #3   11. apr 2012 Jeg arbejdede selv som staldpige fra da jeg fyldte 13 til jeg var næsten 15. Jeg tror egentlig helst de fleste vil have lidt ældre piger i stalden, men så længe du er klar på at arbejde røven ud af bukserne og er klar over at staldarbejde bestemt ikke er godt betalt, så kan jeg ikke se nogen hindringer for at du kan få muligheden for det smiley

  • #4   11. apr 2012 Det er selvfølgelig forskelligt fra sted til sted, og om det er stutteri, privat gård eller rideskole.

    Men det jeg har skrevet er noget af det jeg tror du vil få lov til.
    Jeg ville ikke håbe på at få lov til at ride heste, for det er ikke særlig tit man gør det smiley

    Hvis man bliver ansat i stald, skal man være klar på en masse "surt" arbejde. Det er ikke bare at gå og nusse og pusse om hestene. Man har slet ikke den kontakt med hestene. Nu har jeg selv været ansat i stald i nogle år, og har været meget glad for det. Dog blev jeg noget overrasket over hvor lidt jeg havde med hestene at gøre (var ansat på privat gård) . Det eneste tidspunkt jeg rørte hestene var når de skulle til og fra fold.
    Ellers stod den på udmugning, fodring, pasning af stedet, ordne folde og ridehal. Og ja, ellers holde stedet pænt.

    Som 14 årig, tror jeg også det vil være bedst for dig at prøve at spørge på nogle rideskoler, om de havde brug for hjælp. Nogen gange har de "mini-put" hold, hvor de har brug for folk, som gider trække med hestene imens folk rider - hvis de også har handicapridning skal der også bruges trækkere der.


  • #5   11. apr 2012 Staldarbejde består jo mest af at gøre rent (muge bokse, feje, rive osv) og lukke heste ud og ind fra fold - så hvis du vil arbejde i en stald, især som 14-årig, så skal du nok regne med at lave netop de ting.

  • #6   11. apr 2012 Signe: Jeg vil helt sikkert knokle røven ud af bukserne! Vil gøre alt, for at kunne arbejde med heste smiley

  • #7   11. apr 2012 Du lyder jo rigtig erfaren mht. Heste... Men alligevel hvis jeg skulle ansætte nogen (hvis jeg havde en gård med mange heste) så jeg da helt klart at personen var over 18. I tilfælde af at der skulle ske noget smiley men derfor ikke sagt at der er et sted /flere steder, der ville tage i mod din hjælp / evt ansætte smiley

  • #8   11. apr 2012 Okay tak smiley

  • #9   11. apr 2012 Trine: Kan også sagtens forstå, at de ville vælge en på atten, men der er jo også mange på min alder som har ligeså meget erfaring som 18 årige smiley

  • #10   11. apr 2012
    Det handler ikke om erfaring men ansvar :o)

    Dvs. hvis du kommer til skade, så er du stadig under 18år og dermed dine forældres ansvar eller de på gårdens hvis du arbejder der.
    Dvs. er du over 18år, så er det dig selv og din forsikring hvis du kommer til skade.

    Samt man har noget andet motorik, udstråling, størrelse mm. når man er 18år til at håndtere heste på 175 der stejler e.l :o)


  • #11   11. apr 2012 Tænker at et stutteri har brug for noget mere fast hjælp end hvad en skoleelev kan tilbyde? Altså 5-7 timer om dagen minimum, og det tvivler jeg på at du kan mens du går i skole smiley
    Vent til du er færdig med at læse og find så en stald hvor du kan bo, arbejde og ride.


  • #12   11. apr 2012 Er det for at tjene penge, eller er det for at blive rideuddannet??
    ... hvis det er for at tjene penge, ville jejg helt sikkert se mig om efter noget andet. Hvis det er for at blive uddannet, ville jeg forsøge at finde en praktikplads, eller evt. aftale, at man får undervisning eller ridemuligheder til gengæld for det arbejde man laver. Har ikke hørt om nogen, slet ikke på din alder, som er dicideret ansat på et ridecenter eller en gård. Så skal det være fordi man er "sort" hyret til at muge bokse for private opstaldere der ikke selv gider det, men gerne betaler sig fra det.


  • #13   11. apr 2012 Krikken: Kan godt se din pointe smiley

    Katrine P: Tja, det har du nok egentlig ret i, men hvis det er mere som noget ekstra hjælp? smiley

    Maqister Equie: Nok lidt begge dele. Ved godt at man ikke tjener det store, men det er trods alt noget jeg gerne vil, og så kommer lønnen nok i anden række smiley


  • #14   11. apr 2012 Jeg har haft staldvagt i weekenderne smiley

    Lukke 60 heste ud
    Tage klatter / ordne boks v dem på spåner
    Give halm til 50 heste
    Give wrap til 60 heste
    Fylde vand på foldene
    Fylde 60 foderautomater op med fodder
    Feje alle 3 stalde

    Sådan så min weekend ud lørdag og søndag , tog cirka 3 timer pr dag og var MEGET dårligt betalt smiley


  • #15   11. apr 2012 Jeg er 21 og har arbejdet på rideskole før , plus jeg har undervidst privat og været fastansat i et par år som elev underviser smiley

    Det er hårdt arbejde, og jeg fik dårlig ryg af det


  • #16   11. apr 2012 Som ung i hestebranchen skal du forvente at blive mødt med meget kritik og skepsis. Jeg har selv undervist og tilbudt træning af heste siden jeg var 13, og det har taget nogle år at arbejde tillid op - bevise at jeg på trods af mine 17 år efterhånden har nogle års erfaring, og kan mit kram.

    Sådan er det bare, og vil altid være :o)

    Men det er ikke umuligt! Jeg står som sagt som 17-årig med hestefirma, afholder kurser og lejre og træner/undervise 3-4 gange om ugen. Men det har været en hård vej, og jeg bliver stadig mødt med "Du er for ung". Sådan er det bare :o)

    Så knokl på, bevis hvad du kan og stå ikke af pga lidt skepsis eller hårde ord - If you dream it, you can do it smiley


  • #17   11. apr 2012 Julie : Ja, det lyder vel lidt hårdt... men når man virkelig brænder for det, sååh.... Ja, jeg kan self ikke udtale mig om det smiley Når jeg skal uddanne mig vil jeg gerne være dyrlæge, men ved siden af, vil jeg gerne bruge en masse tid på min hest og f.eks have noget staldarbejde, eller undervise og ride heste, og så kunne det jo være smart at have lidt mere erfaring inden da smiley

  • #18   11. apr 2012 Andrea: Dejligt med sådan en kommentar smiley Folk som jeg underviser, siger at det virkelig er noget de lære af, men jeg er sikker på, ligesom du selv siger, dem som kommer ude fra og ikke kender mig vil sige at jeg er for ung og ikke har nok erfaring. Jeg vil helt sikkert blive ved med at prøve, for jeg syntes det er så dejligt smiley

  • #19   11. apr 2012 Et sidste råd: Husk også at tage kritikken til dig ! :o) Du vil ligegyldig dygtighed aldrig kunne hamle op med en person med 30-40 års hesteerfaring. Du kan med en god indstilling vise, at selv en person med 30 års mere erfaring end dig kan lære noget af dig, men husk at vedkommende også ved rigtig meget som du ikke gør :o)

    Selv underviser jeg også masser af voksne med maaaange års erfaring, og der har ovennævnte indstilling kommet mig til gode smiley Jeg har nogen evner og noget viden indenfor mit fag, men de har masser af viden indenfor deres fag som man kan lære ligeså meget af.


  • #20   11. apr 2012 Det er ikke umuligt nej men man skal virkelig have en god psyke..

    Jeg arbejdede et halvt år på et holstener stutteri..
    Fik ikke noget for det, hjalp egentlig hende jeg red for i stalden, men blev mere og mere hans ansatte..
    MEN måtte bruge spring, ridebane og ridehus så tossede jeg ville, lærte en masse om ungheste og gennerelt ridning og træning..
    Skridede ofte varm og longere heste, og når ejer ikke var der red jeg alle hestene mens hende jeg red for mugede ud smiley

    Så fik en masse fede oplevelser, og selvom jeg hadede ejeren, tja så vil jeg ikke være foruden det, for det at have redet de heste jeg har og været i den stald har givet mig en kæmpe viden, samt gjordt min psyke langt bedre smiley

    Og det var da jeg var 14-15år..

    Så det kan lade sig gøre, men forvent ikke at få penge i gengæld og gør du så er det meget lidt..
    I din alder skal man gøre det fordi man vil lærer og være sammen med hestene ikke for pengenes skyld overhovedet


  • #21   12. apr 2012 Andrea: Tak for rådet smiley

    Maria C: Jeg har brug for lidt penge så jeg kan være med til at betale opstaldning til min egen hest, men det ville da også være totalt fedt at få de gode oplevelser du snakkede om smiley


  • #22   27. apr 2012 Var det ikke en ide at læse til dyrepasser og komme indenfor nogle ordnede rammer med overenskomst istedet for at knokle for intet i løn? Ja det er rigtig rigtig svært at finde praktikplads, især hvis man er kommet længere hen i forløbet og derfor skal have en højere løn end grundforløberne, men det er altså muligt hvis man SELV gør en indsats.

  • #23   27. apr 2012 Nadia: Jo, men nu snakker jeg jo om et arbejde måske nu eller i løbet af de næste par år. Jeg kan jo ikke læse til noget nu.. Regner med at uddanne mig til dyrlæge smiley

Kommentér på:
Staldarbejde m.m? Hvilke krav?

Annonce