foder til DV {{forumTopicSubject}}
Foreslag til foder:
Det drejer sig om en 4 års DV hoppe på 166 i stg.
Rigtig sød, men tænder/stresser hurtigt og dermed taber hun sig også let.
Ikke den nemmeste at holde huld på.
Hun har 10-15 kg hø til rådighed om dagen(det er stort set ad libitum, da hun ikke altid spiser helt op)
Har i vinter halvåret kun sandfold tilrådighed
hun tåler ikke wrap og havre.
Ønsker ikke foder med med sukker/melasse eller sindsyge mængder stivelse, det er ok det er der, bare ikke overdrevet.
Jeg er villig til at blande fra bunden af eller bruge en færdig blandning.
Kravet er også at krybbefoderet ikke må koste mere end ca. 420 kr pr. Mdr., kan det gøres billigere er det fint.
Er det en færdig blanding er erfaringen at hun skal have den største mængde af det anbefalede på sækken.
Kom med jeres bud.
jun 2007
Følger: 60 Følgere: 55 Heste: 7 Emner: 50 Svar: 592
1 kg. Fiberpiller (Mere hvis du kan opbløde det) Må få ½ kg. pr. fodring uden opblødning. og 1kg pr. fodring når de er opblødt)
Lucerne
3 dl. olie
Og så vitaminer/mineraler. Feks. salvamin grøn.
sep 2007
Følger: 88 Følgere: 99 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 769
500kg mener jeg ska have 1,3 kg om dagen så er den dækket ind af vitaminer og mineraler, ellers så prøv evt at søg det.
Er også et billig foder at fodre med.
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.102
Vil anbefale easyen som du giver i en mængde svarende til, at den skal være dækket ind, samt at du supplerer op med fiberpiller. Det er det bedste jeg selv har brugt mht. at holde hesten kølig i hovedet, og da jeg blev nødsaget til at skifte foder, kunne jeg mærke forskel på hans temperament, selvom jeg stadig bruger stivelsesfattigt foder.
Easyen er en lucerne/müsliblanding med kocentrerede vitaminer og mineraler. Tror kun hesten behøves 600 gram om dagen eller noget i den dur for at være dækket ind. Jeg supplerede med 500 gr. opblødte fiberpiller 2x dagligt. Dvs. han fik 500 gr. fiberpiller + 300 gr. easy lucernemix 2x dagligt. Han har aldrig været mere cool, og hesten er fint dækket ind. Foderet bygger hovedsagligt på fibre og protein.
Derud over ville jeg hælde 1 dl. olie i hendes aftenfoder EFTER træning. Hesten må altså ikke arbejde efter du har givet olie, ellers vil hesten bare forbrænde olien. Hvis du giver hesten olien til natten, er det ca. 3000 kJ. der bare får lov at sætte sig. Så det er billig energi, hvis du fx bruger alm. raps- eller solsikkeolie
sep 2008
Følger: 61 Følgere: 61 Heste: 1 Svar: 366
jul 2007
Følger: 7 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 1 Svar: 7
Skrevet: 19-04-2012 13:53:01
Slet indlæg
jeg er ikke til den der horselux, da en veninde med samme type hest har brugt det og det duede ikke...
brogaardens, der står jo at det er til nøjsomme heste og det er hun absolut ikke.?...derudover står der at en hest i hendes str. skal have 1,25 kg pr. dg.
jul 2007
jeg er ikke til den der horselux, da en veninde med samme type hest har brugt det og det duede ikke...
brogaardens, der står jo at det er til nøjsomme heste og det er hun absolut ikke.?...derudover står der at en hest i hendes str. skal have 1,25 kg pr. dg.
jul 2007
På hvad grundlag mener du at det er det rigtige, har du noget at samligne med????
foder til DV