Erfaring med Forfangenhed {{forumTopicSubject}}
Hej
Min fjordvallak fik en mild form for forfangenhed for 20 dage siden, han fik pulver i 8 dage. Men han er slet ikke blevet bedre gående, jeg kan ikke se nogle fremskridt med ham, han er stadig meget stiv i forbenene og går ikke specielt godt. Og når han står sætter han forbenene fremad, og skubber bagparten lidt ind under sig, men ikke ret meget.
Efter ca 10 dage fik han forskoene af, efter anbefaling fra dyrlægen, men lige inden han fik skoene af, gik han nogenlunde, men efter han fik skoene af blev det lidt værre igen.
Så derfor vil jeg høre jer som har haft en forfangen hest, om hvornår den kom til at gå normalt igen? Ved godt det er forskelligt fra hest til hest. Men vil bare gerne høre jeres erfaringer..
mar 2011
Følger: 9 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 38 Svar: 369
feb 2004
Følger: 68 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 105 Svar: 278
Men jeg vil ringe til dyrlægen i morgen og høre ham igen om man kan gøre noget.
nov 2004
Følger: 25 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 17 Svar: 205
man kan også pakke forhovene i køleomslag et par gange om dagen
og så skal hesten selvfølgelig være smertestillet så længe den har ondt
feb 2008
Følger: 27 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 260 Svar: 2.358
At din dyrlæge siger han ikke kan gøre mere, er IKKE en indikator for at der ikke kan gøres mere for hesten, men at din dyrlæge ikke har kompetence for at gøre mere. Der er stor forskel og du skal ikke lade dig nøjes med din dyrlæges manglende viden indenfor forfangenhed!
jul 2005
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 359 Svar: 4.356
Han har kontakt til en englænder som har mange mange års erfaring med forfangenhed. Han har kun oplevet 1 gang at hesten ikke kunne reddes.
Du får lige et link til deres hjemmeside, hvor telefon nummer også er:
www.bergers-smedie.dk
Hvis det var min hest ville jeg ikke tøve et sekund.
Det du beskriver kunne lyde som om den ikke er i bedring. Det lyder som om dens hovben er drejet og det kræver sko. Hovbenet løsner sig fra hovvæggen og drejer ned i sålen. Hvis der ikke gøres noget ved det, så ender det HURTIGT med at hovbenet går ud igennem sålen og så skal hesten aflives.
Der findes sko, der kan rette på problemet.
Håber på det bedste for jer.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 68 Heste: 4 Emner: 15 Svar: 351
Jeg ville klart lytte til hvad "Venter babydreng 33+" og "Pernille K" skriver.
Vi står selv med en pony som blev akut forfangen i onsdags og der bliver gjort alt for at hjælpe hende. Hun er ikke overvægtig, men de mener at hun har mavesår, derfor er der opstået akut forfangenhed.
Hun blev med det samme sat ind i en ridehal med sandbund, hvor hun har gået indtil i dag. Hun har haft smed i går. Hun får smertestillende, hun får et brev "Pro-digit" hver dag og skal have det i samlet 30 dage. Det skulle hjælpe på forfangenhed. Hun har fået kølet sine hove ned flere gange om dagen. Første gang i mens vi ventede på dyrlægen den første aften.
Oven i får hun så noget på en tube jeg sprøjter i munden på hende som skal hjælpe på hendes mavesår, som vil blive irreteret kraftigt nu pga det smertestillende.
Alt sukker og stivelsesholdigt er fjernet fra hende. Så hun kun får hø fra sidste år og sine vitaminer.
Hun er i dag trukket på den udendørsbane, også med sandbunde og går frisk frem uden at halte hun vil endda gerne trave så længe hun går i sand. Men hun er jo også på smertestillende.
Hun skal i røngten senere så vi kan se hvor meget skade hun har taget.
Jeg ønsker dig alt muligt held og lykke med din pony.
Mvh Gitte
jul 2005
Vil bare sige, at vi jo ikke kan sidde her og bestemme, hvad du skal gøre, men håber virkelig inderligt du ringer til Henrik i morgen tidlig.
Alt for mange ved for lidt omkring forfangenhed. Mange smede tør ikke gøre for meget da de ikke har nok erfaring. Og endnu flere dyrlæger ved slet ikke nok omring sygdommen. Dermed ikke sagt at din dyrlæge er dårlig, bare at han tydeligvis ikke ved nok om forfangenhed.
Jo før man gør noget, jo større er chancen for at hesten bliver ridehest igen.
Hestene vil aldrig blive helbredt og vil altid have en risiko for tilbagefald, men hvis man sætter sine forholdsregler, så får den et lige så godt liv, som før.
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.437
Syntes det lyder meget længe din hest har haft det nu, jeg ville få taget. Røngten af forbene inden alt for meget andet. Og ud fra billederne vurdere dens fremtid
jul 2005
Der er de senere år kommet et gennembrud i behandlingen af forfangenhed.
feb 2004
Men jeg vil ringe til dyrlægen i morgen og høre ad, og så må han i røngten hvis det er.
Han har stået på boks i et dybt lag halm de første 14 dage og fået halm og lidt hø og så vitaminer og mineraler. Han har den sidste uge gået ude halv delen af dagen på en jordfold.
jul 2005
De du beskriver er stadig den alvorlige del af sygdommen og skal behandles.
Men som jeg skrev tidl. så syntes jeg du skal ringe til Berger's og bede om at snakke med Henrik, han kan svare dig på alle dine spørgsmål.
feb 2008
Jeg synes personligt, det er dumt at ringe til den samme dyrlæge igen, for han ved tydeligvis ingenting om sygdommen og har opgivet din hest! Du er nød til at ringe til fagfolk som ved noget om forfangenhed, hvis du ønsker at få en rask hest igen.
Jo længere tid du trækker den, jo dyrere er det i regninger, jo mindre sandsynlighed er det for at du kan redde din hest!! Så simpelt er det faktisk.
jul 2005
Kunne ikke have sagt det bedre selv.
feb 2004
Men vil nu mene at ham jeg har brugt har forstand på det.. Men synes bare det er mærkeligt at min hest ikke er begyndt at gå bedre endnu. Men som sagt jeg ved jo ikke ikke hvornår han vil begynde at gå bedre igen. Men håber så hende dyrlægen jeg ringer til i morgen har svarene på mine spørgsmål.
jul 2005
Uden et røntgenbillede er det utrolig svært at sige noget om, hvornår den kommer til at gå bedre.
feb 2008
Men synes nu at Pernille og jeg, uden at kende hinanden :), har givet dig en rigtig god vejledning til hvordan du håndtere denne sygdom, som ikke er på rette vej, som du beskriver din hest.
jul 2005
Din dyrlæge er uden tvivl dygtg, ellers var han aldrig blevet dyrlæge, men langt fra alle dyrlæger ved tilstrækkeligt omkring netop denne sygdom og dem der ved mest er faktisk smedene, da det er dem der står med langt det meste af behandlingen.
Dyrlægen stiller diagnosen, udskriver smertestillende og sammen med smeden kigger han på røntgen billederne og derfra er resten smedens opgave.
maj 2006
Følger: 75 Følgere: 72 Heste: 7 Emner: 63 Svar: 263
Kan anbefale Johanne Cæsar Juul - Rebild Hestepraksis.
Hun er kanon dygtig og har selv erfaret at hvis der er noget hun ikke har den store erfaring med, så undersøger hun en masse om det eller sender dig videre til en, hun mener kan hjælpe din hest bedre... Hun vil til hver en tid være min fortrukne hestedyrlæge
jul 2011
Følger: 45 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 15 Svar: 139
når nu jeres hest er bevet forfanget. og i har haft dyrlægen ude jeg ved ikke hvor mange gange. og det ikke er er blevet bedre hvad så???
heste der bliver forfanget kan stort set ikke redes. i kan ikke ride på dem de må ikke få græs skal havde specia foder. gå med mundkurv.
er det et liv at tilbyde en hest??? tror i ikke det er jer selv i tænker på???
de eneste der har det godt er jeres dyrlæge. for han tjener masser af penge. ¨
spørger i mig så få dem afivet og brug de penge i skulle havde brugt på dylæge til at købe en ny hest.
feb 2008
Synes bestemt ikke det er hårde ord fra dig, men nærmere udvidenhed fra din side. Synes du skal undersøge tingene lidt nærmere inden du udtaler dig rådgivende om noget du tydeligvis ikke ved noget om.
sep 2007
Det er faktisk muligt at rede en hest eller pony som har været forfangen, det har jeg skisme set mange eksempler på.
Det kommer jo fuldstændig an på hvor skadet hesten er blevet.
Så derfor gør vi alt for vores pony, så vi ved at alt er blevet gjort for at redde hende. Og indtil nu ser prognosen super fin ud for vores pony
Mvh Gitte
feb 2008
feb 2004
Dyrlægen har jo sagt at det kun er en MILD form for forfangenhed min hest har, og efter ca 2 dage kunne dyrlægen ikke mærke puls i benene, og det er jo et godt tegn.. Men det undrer mig bare at hesten ikke er blevet bedre til at gå endnu..
sep 2010
Følger: 137 Følgere: 107 Heste: 15 Emner: 38 Svar: 217
Jeg fik afvide af en smed her for lidt siden. At en forfangen hest uanset hvad ikke bliver den samme hest.
og fik osse afvide at han syntes det var angt ude at folk. lod en hest lide fordi man ville beholde den.
Det kunne jeg ikke byde min.
og syntes det var hårdt at skulle se på i langtid og plus at bentøjet ikke ville komme til virke nomalt.
hold med Chris
få en ny. Men gem minder om den hest man afliver for det får man ikke igen.
jul 2005
Min kæreste er reg. beslagsmed, ansat i et større firma, de har en del tilfælde af forfangenhed hvert år. I November måned havde de en englænder ovre til et kursus. Han er den englænder med størst succesrate med behandling af denne sygdom.
Heste som andre har opgivet har han fået på rette køl igen. Det var helt utroligt hvad han har opnået. Hans teknikker har han videregivet til de smede, der var mødt op til dette kursus.
At sig man ikke kan redde en forfangen hest er uvidenhed. Langt de fleste heste får et udmærket liv bagefter. Det er også langt fra alle tilfælde der stammer fra græs.
Syntes at jer der udtaler sig, i denne tråd skal vide hvad de taler om, før i taler.
sep 2010
sep 2010
feb 2008
jul 2005
sep 2010
ikke hesten som jeg syntes man skulle tænke på og ikke penge
sep 2010
jul 2005
Det kan godt være at i syntes det er dyrt, men prisen skal dække materialer, værktøj, diesel, vægtafgifter, forsikringer, massør, kiropraktor plus at der gerne skulle være til lidt løn.
Dyrlægen har nok også valgt forkert. Nok tjener de mange penge, men en forfangen hest skal af dyrlægen kun have smertestillende, taget røntgen og så ellers er resten af arbejdet hos smeden.
Så nej, det er ikke kun for pengene skyld, at fagfolkene behandler på forfangne heste.
sep 2007
Vil lige komme med en lille opløftende salut herfra. Vores forfangne pony havde en super dygtig beslagsmed ud i går aftes.
Han kom efter fyraften, brugte 2 timer hvor han lagde 4 sko på med specielle indlæg i alle 4, samt han brugte rigtig lang tid på at forklare og vise mig hvad alt det her forfangenhed drejer sig om. Han havde en bog med billeder for at illustrere, han havde det nederste af et hesteben og hov med for at vise osv osv. Han hvade tidligere på dagen været forbi min dyrlæge for at studere vores røngtenbilleder af ponyen.
Han tog sølle 1000 kr, så jeg er ret sikker på at han ikke bliver stenrig af alt det arbejde og iver han har lagt i det job for at hjælpe vores pony, som han i øvrigt aldrig har mødt før.
og det bedste af det hele er at hun bliver komplet rask, trods en slem akut forfangenhed
Og han kunne fortælle om rigtig mange gode eksempler på heste og ponyer som havde været forfangne, og endda værre end vores. De levede og havde et godt hesteliv i dag
Jeg har fået hjemme arbejde for af smeden. Jeg skal til at sætte mig en masse ind i græs, temperatur osv osv
jul 2005
Hvor er det godt med så mange dygtige smede derude. Min kæreste (reg. beslagsmed) kører også ud i tide og utide. Noget jeg har måtte vænne mig til, men at høre hvor glade folk, som dig er for det, trøster mig en del, som i dag, hvor jeg må stå for pasning af vores dyr, rengøring af vores hjem osv osv. fordi han er kørt på arbejde.
Og nej, han får ikke mere i løn fordi han arbejder en søndag. Eller fordi han ligger nogle ringsko på i stedet for alm. Han gør det fordi, det er det bedte for hesten og dens ejer i sidste ende.
En beslagsmed kan simpelthen ikke beholde sit arbejde, hvis det kun var for pengenes skyld. Der skal en kæmpe portion lyst med i det.
Erfaring med Forfangenhed