1.926 visninger
|
Oprettet:
forfangenhed {{forumTopicSubject}}
Hej.
Min hoppe er blevet forfangen. jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre jeres erfaringer med hensyn til fremtid osv
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.066
nov 2010
Følger: 69 Følgere: 69 Emner: 195 Svar: 2.553
Jeg har set mange heste være forfangne hvor de stort set er blevet 'normale' igen, man skal bare passe på med at lade dem stå på græs!
Og desværre også nogle der skulle aflives.
Det er meget forskelligt.
Kan du anbefale dig at købe noget æbleeddike og give den i dens vand. Det hjælper MEGET!
1 dl. pr. 10 liter.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 68 Heste: 4 Emner: 15 Svar: 351
Jeg vil råde dig til at søge på emnet her inde på HG, for der har været mange tråde om emnet, og jeg må indrømme at jeg ikke lige har tid til at skrive det hele en gang til. Så du får lige den korte version
Jeg har stået med en akut forfangen pony for få uger siden. Hun er nu helt ovre det og er lige så god som ny uden nogen mén
Jeg havde et super godt samarbejde med dyrlægen og en fantastisk dygtig smed.
Ponyen har fået noget granulat ( et brev omdagen i 30 dage) Pro-Digit.
Hun er blevet røngtenfotograferet, penge som jeg føler er givet godt ud, da det er den eneste måde hvorpå du kan få at vide hvilken skade din pony har taget, og derfor den eneste måde hvorpå du kan vide hvordan du derefter skal behandle din pony, hvilke krav du rent ridemæssigt kan stille til den osv.
Du må gerne kontakte mig via pb hvis du har flere spørgsmål
Med venlig hilsen Gitte
feb 2008
Følger: 27 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 260 Svar: 2.358
okt 2008
Følger: 33 Følgere: 34 Heste: 8 Emner: 5 Svar: 110
nov 2010
Her kan du læse lidt om det
okt 2008
feb 2008
nov 2010
Pyh, jeg tror altså at koldblodsheste er meget mere tolerante overfor smerter end varmblods.
Min far mistede en hest på 4 år her for en måned siden. Det startede med forstoppelse.
De eneste symptomer hun havde, var hun hængte lidt og var sløj, tungen ud af munden. Ellers ingenting. Efter dyrlægen havde været der fik hun senere tarmslyng og døde.
Men jeg tror bare de skjuler det meget bedre!
Det er både godt og dårligt.... For det er ikke særlig nemt at afhjælpe det når de ikke viser det
feb 2008
MIn kommentar gik på ts skrev at en koldbold/fjordhest, ville dyrlægen opdage det med et samme, hvortil jeg skriver det ikke altid er tilfældet....
mar 2012
Følger: 6 Følgere: 6 Heste: 3 Emner: 30 Svar: 357
nov 2010
Jeg kender nogle der har brugt det bla. til forfangne heste hvor det har givet en virkning
Jeg bruger det selv hver dag for at forebygge kolik/forfangenhed, og min hest har aldrig været syg.
feb 2008
At anbefale et produkt til forebyggelse er en helt anden boldgade.
nov 2010
Nu har jeg set ponyer der er blevet raske af det, så der er nok noget om det.
feb 2008
Du forstår tilsyneladende ikke hvad jeg skriver.
nov 2010
Jeg siger bare at æbleeddiken ikke vil skade på nogen måde, blot hjælpe til. Jeg siger ikke det kurerer men man kan vel give det en chance.
Du skal selvfølgelig snakke med en dyrlæge, men derudover er det harmløst og give æbleeddiken..
Må man nu heller ikke r
nov 2010
jun 2010
Følger: 21 Følgere: 22 Heste: 4 Emner: 164 Svar: 1.154
Men har dog også oplevet før, at forfangne heste bliver helt rask igen.
okt 2009
Følger: 9 Følgere: 20 Emner: 7 Svar: 137
(link fjernet)
feb 2008
Du skriver, at du har set ponyer blive raske af det, ergo du skriver at æbleeddike kan behandle/kurere.
mar 2012
Det skader ikke at give det.. man skal dog max give 1 dl dagligt..
Der er ikke dokumentation for at det virker på de skreven ting.. Som ved at kunne sige 8 ud af 15 heste har dette hjulpet på med det produkt kan de ikke sige da de ikke har lavet den test..
Man kan kun sige at det hjælper ved at man har en hest der har kolik over flere gange eller lign og at det så har hjulpet ved at den ikke får det mere efter at have givet eddiken..
Så hvis man ikke har en hest med tildens til forfangen eller kolik så kan man ikke sige at det har hjulpet..
Man kan ligeledes ikke sige at det gør at min hest ikke får det fordi den ikke har været forfangen eller fået kolik en eneste gang da man ikke kan bevise at det lige præcis er eddiken der har sørget for at det holdte sig væk
jul 2005
Følger: 85 Følgere: 82 Heste: 7 Emner: 303 Svar: 4.410
Fremtiden KAN være usikker for en hest der EN gang har været forfangen, da den måske vil blive ubrugelig (alt afhængig af hvor meget skade den har taget/ hvor meget hovbenet er drejet)....og de vil i fremtiden ofte være i stor risiko for at blive forfangen igen.
De jeg plejer at gøre når min er forfangen er følgende (i tilfældig rækkefølge:
Spule benene med koldt vand, flere gange om dagen (virker især de første dage, og det siges at det går ind og "hæmmer" forfangenhedens udvikling....(selvfølgelig skal det gøres i forbindelse med anden behandlingsform).
Giver æblecidereddike i vandet (ved ikke hvor stor effekt det reelt har, men det kan jo altid hjælpe)
Dyrlægen giver smertestillende.
Hesten skal stå på blød bund, alt efter hvor slem tilfældet er. Gerne sand eller et godt lag spåner hvor den kan "bore hovene ned i".
Man kan sætte "klodser" på hovene hvis hesten er MEGET øm. I div. smedebutikker kan man købe sådan nogle "skumplader/ klodser", som man kan sætte fast med gaffatape, hvis det er meget slemt.
Hesten tages væk fra den kilde som er skyld i sygdommen (oftest græs i for store mængder).
Man kan i stedet for græs give "hø som er bruset over med vand (for at fjerne sukkerrester).
Gærkultur kan gives som tilskud, da det gør at tarmene bedre kan "bortskaffe" de farlige sukkerrester fra græsset, så det ikke "ender nede i hovene", hvis man kan sige det på den måde.
Mundkurv.
Protexin Pro-Digit (et pulver), kan gives i en måned efter forfangenhedens opståen. Det er et pulver der indeholder meget magnesium, og dette gør at blodsukkerniveauet opretholdes...det kan være blodsukkerniveauet der er skyld i forfangenhed.
Når en hest har været forfangen skal man desuden passe på med hvilket foder osv den får i fremtiden.
Foder med højt indehold af stivelse og sukker, er nærmest bandelyst, især hvis det er en hest der ikke "arbejder" ret meget. Overvægt skal man passe på. For meget græs skal man passe på, for meget "koncentreret" wrap, skal man passe på.....
det var vidst lige det jeg kunne komme på
nov 2010
Følger: 25 Følgere: 23 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 11
Jeg vil i særdeleshed gerne rose "Drømmeponyen", fordi du kort og klart beskriver, hvad der kan gøres- og jeg kan kun tilslutte mig dine ord.
Vi er selv i den situation, at den ene (nye!) pony blev konstateret forfanget. Det blev heldigvis opdaget MEGET tidligt og smeden gav "højhælede" sko på (skåret ud af flamingo og klistret på med gaffatape). Dyrlægen gav os smertestillende til hver dag og selvfølgelig blev al græs og foder taget fra ham. Efter 5 uger var han klar til genoptræning igen.
Situationen i dag er, at han går på jordfold med hø hver dag. Hans foder består kun af hø/wrap (ialt 6 kg pr. dag. Han er 3'er pony). Vitaminer/mineraler får han også hver dag (grøn Salvamin tror jeg det hedder). Disse gives sammen med en håndfuld lucerne. Han må gerne få et par mundfulde græs på gå-tur. Ifølge dyrlægen er strøfoder (og græs i øvrigt) rigeligt foder til heste. Det er os mennesker, der giver dem kerne, som slet ikke er nødvendigt (selvfølgelig afhængig af dens træning) - og vi gør det, fordi vi gerne vil være gode ved dem:-) Vores pony skal ikke ha' andet (selvom det gjorde ondt i mit hjerte), men jeg kan jo se, at han er i bedring for hver dag og er blevet flot slank:-) Jeg er rigtig ked af, at han ikke må komme på fold, men tør ikke tage chancen i år. Jeg ved ikke særligt meget om indgræsning, måske nogle af jer ved det?? Håber selvfølgelig på at vi kan forsøge stille og roligt næste år. Synes jo ikke, en pony skal nøjes med en kedelig jordfold:-)
Endnu engang tak for alle jeres gode kommentarer:-)))))
nov 2010
mar 2012
Mine to store heste vil aldrig kunne klare sig på græs og hø/wrap.. Desværre.. Vile være skønt hvis de kunne.. Men jeg har måtte prøve diverse forder typer og er indtil videre end på 2 forskellige typer foder der hjælper
Enten havre + byg + hvede En blanding jeg selv laver
Eller foder fra Saracen som feder godt..
Mine begge heste er travere og de burde girer sig helt op af det men det gør de ikke i den stil som folk tit beskriver.. De får lidt mere udholdenhed..
Nu er den ene traver så også overgiret (glad for at ride) i forvejen så jeg kan ikke mærke det på ham .. Måske pga hans lyst til at ride
Nå men det var bare lige det .. Men du har ret.. de burde kunne klare sig på græs og vitaminer og mineraler.. Men hestene for mange år siden havde så også en masse hovproblemer og forfangenhed så det har altid været et problem
okt 2008
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 68 Heste: 4 Emner: 15 Svar: 351
Ingen godbidder, ingen muesli andet end den håndfuld som blev brugt på at få medicin osv i hende, ingen græs, ej heller jordfold, for som han sagde, vis mig den jord eller sandfold hvor der ikke vokser bare lidt grønt i kanterne
Bare lige et lille pip fra en som redde sin pony, ingen hovbensdrejning var der at se på røngten
okt 2008
jul 2005
Følger: 85 Følgere: 82 Heste: 7 Emner: 303 Svar: 4.410
Man får jo hele tiden ny viden når man har en pony med denne slemme sygdom, da det jo helst skal tages i opløbet.
Ang. indgræsning er der meget delte meninger (i forhold til hvad jeg har læst mig til).
Mange mener at man skal passe på med at sætte hestene på græs når der er varmt om dagen og samtidig relativt koldt om natten, da dette på en eller anden måde giver græsset et "boost" så det producerer mere fuktan. Ligeledes mener mange at "nedbidt" græs også producerer meget fruktan da det er "stresset" pga afklipningen.
Min mavefornemmelse siger mig dog, hellere nedbidt græs end højt/saftigt græs......nedbidt græs har ihvertfald "redet" min pony første gang han var forfangen.
Man kan jo starte op på indgræsningen når varmegraderne er godt over 0-punktet, bruge mundkurv og starte med græsning få timer om dagen, og lige så stille sætte græsningstimerne op
En pony der efter en vinterperiode allerede er i"godt stand", er desuden i meget større risiko for at blive forfangen....så hellere lidt for tynd end for tyk når man starter på græsningsseasonnen.
Vi har også gjort det at vi har brugt et hegn der nemt kunne "udvides", starte med et stykke mark med en smule græs og så stille og roligt udvide som hesten spiser/ nedgræsser.
Jeg gør desuden det at jeg hver dag i sommerperioden (når min pony har gået på græs), tager i grimen, og får ham til at trave en smule, samt jeg trykker min finger hårdt på strålen. Vil han ikke løbe (skal man ligesom tvinge ham i trav), og vil han ikke stå stille når jeg trykker på strålen, så ved jeg at der er ved at være noget under opsejling, og så kommer han som regel væk fra græsset....
nov 2010
okt 2011
Følger: 16 Følgere: 13 Heste: 3 Emner: 41 Svar: 165
okt 2008
okt 2011
Følger: 16 Følgere: 13 Heste: 3 Emner: 41 Svar: 165
forfangenhed