{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.539 visninger | Oprettet:

Travheste.. :) {{forumTopicSubject}}

Dette emne er IKKE endnu et emne om at os med travheste skal brokke os over at i ikke kan lige travheste smiley

Det eneste jeg vil med dette emne er at høre jeres argumenter hvorfor i ikke kan/kan lide travheste. Blot nysgerrig efter jeres meninger smiley

Jeg rider selv travhest som egner sig godt til dressur og spring, han kan ses på min profil hvis dette intressere jer smiley
Hvis i skriver skal det holdes i en pæn tone, alt andet gider jeg ikke høre på smiley Så kom glad med alle jeres argumenter så bliver jeg glad smiley

Mvh Laura og Montana smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Travheste.. :)
  • #1   25. jun 2012 en travhest er skabt til travløb ikke til ridning.. den helt sikkert en sød hest igen tvivl om det, men den er ikke bygget til samling og bæring

  • #2   25. jun 2012 Marie & Timon
    Hehe, I know.. Men ingen hate herfra, synes det er helt iorden at vi har hver vores meninger smiley


  • #3   25. jun 2012 Marie, you said it ;o)

  • #4   25. jun 2012 Marie & Timon
    Jeg intressere mig heller ikke for travløb, men rider alligevel travhest smiley


  • #6   25. jun 2012
    Der er 117 emner i forum om det :o)


  • #7   25. jun 2012 Marie
    Self. er det et argument smiley


  • #8   25. jun 2012 travhesten er da fantastisk - til travløb.
    men synes det er for kluntet til dressur/spring smiley


  • #9   25. jun 2012 Jeg kan godt lide travheste! Jeg har selv en og har trænet en del travheste. Mine erfaringer med dem er, at de er utrolig rolige uden for banene. Jeg elsker deres sind og hele deres væsen. Det er meget muligt, at de ikke egner sig til høj dressur, men spring synes jeg dog godt nogle af dem kan. Derudover er de jo fantastiske til skovture smiley

  • #10   25. jun 2012 Jeg har aldrig selv redet travhest. Synes de er for spinkle, og jeg synes ikke man har nogen fornemmelse af at man har en hest under sig.

    Men jeg vil alligevel tilføje at nogle travheste ser meget ok ud, bådei dressur og spring. Se fx. Lucky Beach herinde.


  • #11   25. jun 2012 en trav hest har en anden bygning end andre heste, plus den er lært op til at vgå for vogn og må ikke gallopere. den er vant tikl at have hovedet løftet højt når de læber, derfor er de bygget til dette også ikke til at gå i holdning, også får de aldrig en god gallop uanset hvor meget du træner dem

  • #13   25. jun 2012 Giver dig helt ret Pernille ang. distance smiley Brugte selv min trav distance.
    Hvor er det fedt at høre, at den går LB. Det er fandme godt gået!


  • #14   25. jun 2012 jeg synes travheste hører foran en sulky til travløb (: det er det de er avlet til og det de kan best.
    så synes jeg de har en grim bygnyng altså man tror jo går i stykker hvert øjeblik, de fleste er meget hidsige og "dumme" i hovedet.


    så synes jeg tit de virker super ustyrlige når de blir brugt til normal ridning, det er lidt som om de ikke kan håndtere det.


  • #15   25. jun 2012 Jeg har statet LA4 på min traver og blev nr. 2 ud af 13 heste.

    Når det er sagt, så er der bare ikke ret mange travere der egner sig til det. Dels deres bygning, gang og ofte lidt for iltert temperament (der ofte får dem til at trippe og slå fjæset i vejret).

    Jeg har aldrig ønsket mig en traver, men ønskede mig en udfordring, så jeg endte alligevel med en. Jeg er glad for ham, men hvis jeg ville ud og ride højere end LA, så skulle jeg nok skaffe mig en anden hest. Han har ganske enkelt ikke bæring nok til at kunne udføre de sværere øvelser med ynde.


  • #18   27. jun 2012 Ja en travhest er avlet til travløb, men man kan altså få en rigtig skøn ridehest ud af det. Jeg synes det er synd at traveren er blevet stemplet som en hest man ikke kan bruge til andet end løb.
    For det kan man altså, jeg har nu en dv'er og en araber, og jeg synes det er sjovt og lærerigt at jeg om ikke så længe får min travervallak hjem.
    Med de rette hensyn af traverens statur, kan såkaldte ulemper vendes til fordele.
    Jeg har tænkt mig at træne den til distanceridning, hvilket jeg tror den vil elske, og så kan jeg ride den seriøse dressur på de to andre.
    Så traveren skal have en chance, den er lige så dejlig som alle andre heste smiley


  • #19   27. jun 2012 Hvor dejligt at høre Maria. Held og lykke med ham smiley

  • #21   27. jun 2012 har e dejlig trav dreng så vidt vides aldrig gået løb og haft en dårlig start på livet. som mange skriver kommer næppe op og ride noget stort men har også hest for hyggen. og det fungere han til, han er ikke for kløgtig, det savner jeg lidt nogle gange men ja nu det så sådan han er. vi ved at træne ham op nu, men han er god i galoppen, så skal nu nok få ham til at gå fint.

    som flere siger hesten er bygget til en super trav og har derfor svære ved galop og samling. men dette kan man jo sagtens træne. bare nemmere ved heste som er bygget avlet til det.

    så igen tror ikke det er fordi folk ikke kan lide travere, de kan bare bedre lide andre racer. sådan er vi jo forskellige. og ja kommer jo and på om hesten lige går i hjertet på en, og det kan man ikke altid selv vælge.



  • #22   11. jul 2012 du kan jo ikke bedømme om jeg syntes din hest er flot?

    og nu skrev jeg også de fleste (;

    sjovt hvordan alle folk kommer med, se min traver den er dit og dat. Jeg har den mening om travheste jeg nu har (:


  • #24   11. jul 2012 Jeg elsker travheste, har selv en pensioneret 8 års traver vallak er han går bade i holdning og med bæring, stævner interesserer jeg mig ikke en dyt for så det bliver aldrig aktuelt. Ville ikke bytte ham for nogen anden hest, han er super velopdragen og meget medgørlig, min nevø på 8 både rider og trækker med ham smiley
    Desuden finder jeg ingen flinkere hest, har sclerose så jeg har fået bygget en rampe jeg trækker ham hen til og stiger op og ved da at de andre på gården har/ har haft deres problemer med at få deres heste hen til den, men da han havde set den 2 gange stod han pænt stille og ventede på jeg satte mig op på ham..


  • #25   11. jul 2012 ja ved ikke helt folk må da syntes havd de vil om traver men da de er grimme og dumme og ikke til at styre. er nok noget være l... at sige jeg har arbejdet med traver i 4 år og de er sku ikke være end alle andre heste. og syntes også at det er rigtig øv at folk ikke kan se udover deres egen næse og bare sviner travern til på den måde. for det er nok de færeste rideheste det kan komme til at tjene de penge traven gør. og de kan godt bruges som ridehest. og også at nå langt. det er jo heller ikke alle rideheste der egner sig til ride brug. enten for de de er for varme eller er skævbenet, bygget grimt, eller som der er rigtig mange der ville sige om travern bare ikke egnet som ridehest.

  • #26   11. jul 2012 har selv ejet en travhest. og skiftede hende ud med en DV da jeg begyndte at ville starte højere klasser end dem som vi klarede.

    Hun var rar og en god springer, når vi ikke var i hal, eller i kombinationer.
    Grunden til at jeg ikke køber travhest igen, er simpelt fordi de er avlet til noget andet end jeg vil, der er alt for meget arbejdet i at få vendt dem som jeg vil have dem, og har endnu ikke set en eneste traver med en gang som nogle af mine efterfølgele rideheste


  • #27   11. jul 2012 nu har vi selv en traver herhjemme, men det ændrer bare ikke noget i at jeg ikke synes de er pæne og at jeg synes de skal blive i travsporten (: da det er det de er avlet til (;

  • #29   11. jul 2012 haha xD måske jeg lige sku læse igennem hvad jeg skriver xD

  • #30   11. jul 2012 Super godt at høre Keld;) Maja lyder som en dejlig hest.

    Og til jer andre, vi bliver aldrig enige om hvilke heste der er bedre end andre, og jeg synes det er forkert at sætte sådan en hest, som traveren, i den boks, at den kun skal gå løb, at den ikke kan noget og er grim, den har lige så meget at gi os, som andre heste. Heste er lige så forskellige som vi mennesker og det er jo bare skønt, at der derude findes en hest til alle;)


  • #31   12. jul 2012
    Stephanie - jo de kan godt gå dressur men fordi der er avlet så meget på traven så har jeg kun set 1 travhest takte rent i galop og det tæller ned til stævner :o)
    Derfor ikke den oplagte dressurhest.


  • #32   12. jul 2012
    Jeg har som sagt kun set en ud af jeg ved ikke hvor mange :o). Muligt nogle kan, men største delen kan ikke takte rent og kommer ikke til det.
    Hvis jeg så videoer og billeder af travheste hvor størstedelen taktede rent i galop, så ændrede jeg selvfølgelig mening.


  • #33   12. jul 2012 Jeg bryder mig ikk rigtig om deres bygning.. har skam selv redet travheste da jeg var yngre..

    men jah god hygge hest og selvfølgleig super til trav løb..



  • #34   12. jul 2012 Søg i forum - Stort set alle i de andre travheste-debatter skriver jo også hvorfor de ikke ville vælge en travhest til dressur eller spring.

    Hvad er det der gør du mener din traver egner sig godt til dressur? Den er enormt smuk, er ret vild med farven, men den har samme gang og bygning som alle andre travere og ser ikke tilpas ud i dressuren, ligesom mange andre travere. De er simpelthen ikke bygget til det.


  • #35   12. jul 2012
    Om en hest er grim er vel en smagssag :o) Samme som med tøj.


  • #36   12. jul 2012 Jah det en smags sag jeg bryder mig ikk om travere og har endnu ikk set en jeg syntes der ligefrem er pæn.. dog sys jeg de ser godt ud i deres rette element nemlig på travbanen..

  • #38   12. jul 2012 Jah ligemeget hvad i siger så sys jeg ikk fair er noget.. med sød hest men det også det..


    Og min hest kommer da også den nå kommer og kan galopere.. altså det er en hest. og en hest som er avlet til trav og sådan er det jo bare..


  • #39   12. jul 2012 Jeg synes faktisk travere er smukke på deres egen måde. Jeg kan godt lide de spinkle, langbenede heste. Men en traver for mig, er smukkest uden rytter på. Deres trav er lang og hurtig, meget imponerende.

    Men hvis er man som ridemenneske er så glad for traveren, som nogen herinde er, hvorfor arbejder i så så hårdt på at gøre den til noget helt andet end den egentlig er?


  • #44   12. jul 2012 Stephanie P - Hvor mange herinde siger decideret at de er grimme og ikke kan springe? Den der nævner ordet "grim" herinde flest gange er dig - du får det til at lyde som om alle mener de er grimme og lige præcis dét er da selv med til at give dem et dårligt ry.

  • #46   12. jul 2012 Stephanie P - Jeg kan kun se én person der mener deres bygning er grim. Når du gør tingene værre end de er og får det til at fremstå som om alle mener de er grimme, giver du dem selv et dårligt ry smiley

  • #48   12. jul 2012
    Hvorfor iøvrigt gå så meget op i andres meninger hvis man har en hest som man syntes passer til sig selv og har det godt med, samt bruger til hvad man syntes duer :o).


  • #49   12. jul 2012
    Og det kan du vel være bedøvende ligeglad med, hvis bare du har en hest du er tilfreds med og som kan det du vil bruge den til?



  • #54   12. jul 2012 Jeg havde en travhest tidligere og har nu et føl efter hende.
    Jeg brugte faktisk lang tid på at få hende til at trave, fordi banen ikke var så stor, så hun ville stort set kun galoppere.
    Jeg er ingen kender med galop, men jeg blev så overrasket over at hun havde en så nem galop at sidde ned på. smiley
    Nu er jeg heller ikke stævnepige og som mange andre konkluderer er travheste - for mig i hvert fald - fantastiske hyggeheste.
    Men heste er jo nogle skønne væsener smiley smiley


  • #55   12. jul 2012 I'm out. Som skrevet længere oppe, synes jeg faktisk travheste er smukke, omend jeg ikke synes de er ride-egnede. Det grimme, må være de travheste-ejere, der flipper verbalt ud på alle der ikke har samme mening, istedet for bare at være glad for deres heste, uafhængigt af alle andres meninger.

  • #57   12. jul 2012
    Hvis man har set mange travere og generelt syntes de er grimme - så er der jo intet i vejen for at generalisere - det er jo derfor det netop hedder at generalisere :o)


  • #61   12. jul 2012 min datter har jordens dejligste ride hest som er en traver.. han egnede sig ik til travløb men rigtig god ride hest og hun elsker ham ig giver han et dejligt liv som ride hest.. hun ville ik være foruden ham smiley


  • #62   12. jul 2012 Stephanie P: J Ja jeg synes travere har en grim bygning, jeg kan ikke li de er så spinkle, tynde og kantede, det er min menning og sådan er min menning bare dur kan heller ikke få mig til at ændre min mening ved at sige du har haft meget med travheste at gøre.

    Og ja jeg synes mange af dem er hidsige og ustyrlige, så det ikke ser flot og elegant ud når de springer. Og her hjælper det heller ikke med "se min heste den kan dit og dat" det får mig ikke til at ændre min mening.

    Det billede jeg har i mit hoved er ikke dannet på grundlag af en traver jeg har set, men flere. desuden har vi selv en traver gående herhjemme så det kan godt være du har meget erfaring med travheste, men jeg er heller ikke helt uviden (;


    måske du bare skulle lære at acceptere folk ikke har samme mening som dig?


  • #63   12. jul 2012 det er et offentlig Forum hvor der blev spurgt om vores mening, så hvorfor skulle jeg så ikke sige min mening som den er?



  • #64   12. jul 2012 du har måske lagt mærke til at jeg ekstra har sat Dumme i "" ? De travheste jeg har oplevet har været hidsige og ustyrlige og det sammenfatter jeg i "dumme" i hovedet.

    Herre Gud


  • #66   12. jul 2012 og hvad vil du med det billede?

  • Mialbel
    Mialbel Tilmeldt:
    mar 2010

    Følgere: 16 Svar: 42
    #68   12. jul 2012 Oh my god..Tænk at man næsten bliver ''uvenner'' over at man ikke deler den samme holdning!

    Gid Justin Bieber var en travhest, så ville vi måske ikke skulle hører så meget om ham.


  • #69   12. jul 2012 jeg vil ud at bruge mit tid på min hest nu, så jeg smutter (:


    det her er alligevel håbløst og så længe mange travhesteejere er så trælse, skifter jeg ihvertfald ikke mening!


  • #72   12. jul 2012
    Det er en koldblodstraver - ikke en alm. traver.
    Der er stor forskel - koldblodstraverne er ikke lige så gennemavlet i traven og dårlige til galoppen.


  • #73   12. jul 2012
    Men bedre eksempler på en koldblodstraver i dressur, det har jeg set.
    Den der japper, er ustabil, kan ikke kapere det forlangte osv.


  • #75   12. jul 2012 Det virker arrogant og snobbet når i siger den ikke egner sig til dressur og spring..
    Jeg har sprunget 120 på min uden problemer, og dressuren ligner de andres.. Det noget pjat at sige, men det vel bare min mening smiley


  • #79   12. jul 2012 Har selv en travhoppe, der er aldrig nogen der har kunnet gætte hva race hun er, de fleste siger noget fuldblod. I er velkommen til at tjekke hende ud på hendes profil. Ikk alle travere er spinkle og kantet. Bruger hende selv til distance og har et par piger til at springe den.

  • #80   12. jul 2012 Hop dog op og fald ned - det er jo individuelt hvad folk kan lide af heste ..... Jeg synes selv at fjordbagger er noget af det kedeligste at glo på .... Men at islændere er det smukkeste .... Det er jo forskelligt fra person til person ..... Jeg har selv redet traver en gang for mange år siden - sød hest med lidt sjove ideer og lidt doven .... Ikke nogen skønhed men en sød og rar hest smiley

  • Mialbel
    Mialbel Tilmeldt:
    mar 2010

    Følgere: 16 Svar: 42
    #81   12. jul 2012 Hvad 'CoDoK' skrev..

  • #82   12. jul 2012 Jeg har heller aldrig brudt mig om travere, indtil jeg mødte min egen. smiley
    Men nej, jeg vil heller ikke have en traver igen, min egen er ganske unik, men jeg synes det er sjældent man finder en, med en gang der ikke er traver præget.
    Han ved godt hvad han er, men han ligner en almindelig ridehest under rytter, dog er hans gangarter lidt "flade" han vil aldrig få fantastiske benløft, eller noget i den duer.
    Og det kan jeg godt savne lidt. Men udover det, er han ganske perfekt til mit forbrug, vi rider lidt dressur - stadig på "begynder" niveau, han er 5 år og lidt bagefter. Om et par år så er han rigtig fin. Mit ønske er at komme op på en LB, men nu må vi se, om vi gider og kan. smiley

    http://www.hestegalleri.dk/galleri/61143-traver_je_taime_ht <- Den her traver, er i hvert fald årsagen til at jeg tror på min nok skal blive til noget, for den er virkelig lækker, af en traver at være-. smiley


  • #83   12. jul 2012 hold er er der nogen der er blevet fornærmet ... Altså hvorfor gå op i om andre kan lide lige den race man selv har i stalden, jeg har en veninde der avler frisere og jeg synes det er den grimmeste hest der kan gå på 4 ben. Men det er jo bare en smagssag, vi driller hinanden fordi hun siger hun gider ikke sådan et kedelig cykelstativ af en DV som jeg har mig, og jeg siger jeg vil ikke have sådan en kørehest som hun har ... men altså så længe vi selv er tilfreds .. så fred være med det ..

  • #88   13. jul 2012 Jeg synes de er grimt sat sammen og jeg har ikke set en travhest være god til andet end at gå travløb - og det er vel egentlig fair nok, for de er ikke avlet til andet. Jeg interesserer mig overhovedet ikke for travløb, men kun får ridning og jeg tror det er derfor at traveren i mine øjne er grimt sat sammen og derfor ikke særlig brugbare under rytter (sammenlignet med racer som er avlet til at gå med rytter).

  • #89   13. jul 2012 Stephanie: jeg har haft springundervisning sammen med den Traver og den er fanme hidsig og og det er bare at kommer væk når hun springer! hver eneste gang jeg har set hende springe er hun faldet af fordi den først tonser hen mod et spring og så stopper op. Så lige netop den hest understøtter jo meget godt min mening om dem (;

  • #90   13. jul 2012 da de er avlet anderledes, og med et andet mål ,vil de ikke have samme gangarter som en ridehest der er avlet mod at blive redet på, og have de gangarter som er nødvendig, Ja de skal starte i mod ridehestene. og kan klare sig ok på klubplan, jeg kender meget meget meget meget meget virkelig få ( faktisk kun EN )der har redet højere end klub, hun startede LA et eller andet, på distriks, men hun blev aldrig blandt de bedste fordi hun manglede det sidste som en traver ikke kunne give hende.

    jeg har selv ejet en traver og den kunne springe huse. men med det samme det krævede den samlede sig mellem springene som i LB i en hal med en kombination, ja det kunne hun bare ikke, vi har præsteret at vælte i en hal fordi hun havde for travlt. DER skiftede jeg til en hest som var avlet til det som jeg ville, nemlig ride konkurrencer.

    men det er jo ikke kun travnerne der ikke kan være med på dressur/spring banener, alle heste der ikke ar avlet efter at skulle gå der, vil have sværere ved at hamle op med dem som er avlet til det, det er da meget naturligt. Og ikke noget at blive sur over, hvis jeg skulle blive sur hvergang en sagde min hest var kedelig og brun .. ja så var jeg meget sur fordi den er kedelig og brun, men kan så tilgengæld spadsere ind i himlen og springe huse


  • #92   13. jul 2012 Mange af de travheste, jeg har set, er ikke specielt kønne og harmoniske at se på, bortset fra deres hoved. Det kan jeg godt lide. Deres gang er heller ej noget at skrive hjem om.

    De har et dejligt sind, dog meget opmærksomme.

    Vil man springe eller dressur eller bare ordenlig ridning, så gør man det nok generelt lettest for sig selv ved at købe en hest avlet til formålet.
    Har man en travhest, der kan gå dressur eller spring mere end en rimelig lb, så er det nok ikke en ren travhest. I så fald må det hører til sjældenhederne.


  • #93   13. jul 2012 Tror mange har misforstået at dette ikke var et indlæg hvor travhestene skulle kritiseres. Jeg har haft hest i mange år og har lige pt. en traver og en trakehner. Hvis jeg skulle vælge ville jeg vælge traveren da han er mere godmodig, mere stabil på det personlige plan, altså jeg ved hvor jeg har ham både under ridning og i dagligdagen, samtidig med han han kan tackle sværre situationer langt bedre end trakheneren som er mere varm og urolig hvis der sker noget uventet. Bare mit synspunkt

  • #94   13. jul 2012 Som jeg ser det carina f, er det heller ikke travhestene der bliver kritiseret, det er hvis man ikke kan lide travheste man bliver. Og alle kan bare ikke lide alle typer heste. Som jeg før har nævnt synes jeg friseren ( og nu fornærmer jeg nok mange) er en hest der burde gå foran vogn som det eneste. Og sådan er det jo, man kan ikke have samme smag heldigvis, og det er dejligt at nogle vil vælge traveren, og ander friseren og nogle tredige fjordhesten og så videre


  • #95   13. jul 2012 kan vi ikke allesammen godt blive enige om at vi er forskellige og nogle kan lide fjorboller og haflinger der er brede heste og før hen brugt som træk dyr
    og nogle kan ikke lide traver fordi de er spinkel.
    og ander store dv.
    vi er jo ikke ens og det er heste heller men at rede en race over en kam syntes jeg er en skam.
    vi elsker alle vores heste om den er tyk . tynd. høj og lav.grim eller smuk
    nogle er varme ander dovne men det er hvis alle heste racer det kan havde de problemer. ikke kun en race.
    hvis der er nogle der er dumme er det hvis kun de 2 benet skyld ikke hesten.
    og det er vælg og man passer godt sammen med deen hest man vælger der tæller i den sidste ende. hvad alle andre syntes kan valg være lige meget bare man selv er glad for sin hest.


  • #96   13. jul 2012 min mening er ikke kun dannet på en traver, men på rigtig mange travere jeg har set og jeg har endnu ikke set noget traver der gir mig en grund til at ændre min mening om racen (;

  • #97   13. jul 2012 Jeg holder af Travheste, men hvis man vil have en god dressur eller spring hest i en traver skal man ikke vælge en 15 årig gammel travhest som har vundet travløb for så vil det formentlig tage lang tid at rette, men hvis man starter i en tidlig alder kan man lære og træne dem til alt. Min traver har ikke gået løb men har været trænet til det og det har gjordt ridelivet sværdt for ham da han ikke kan galop anspring og mangler balance i galop, og jeg tvivler på at han bliver den store spring hest da han er noget stiv i bagende smiley men han kan sikkert godt udvikle sig til en dressur hest, nå bare han har lært det smiley Min traver er så 8 år nu (er blevet det i år) så det er en ok høj alder at begynde at træne sådan noget, men vil da give det et forsøg.
    Vi burde lave en "bande" os travryttere også træne så vi kan vise dem der siger at travere ikke kan springe eller ride dressur smiley


  • #98   14. jul 2012 Hvorfor Hidser du dig sådan op, Stephanie P ????

  • #99   14. jul 2012 ja lol så hvorfor skrive så hidsigt?
    Det er dumt at hun skriver med ! hvis ikke hun "sur" for så opfatter folk det som om hun Hidser sig op


  • #100   14. jul 2012 M+F nyder hinnanden fuldt ud <3<3(= : Det kan godt være at du kender hende men det er imod regler at skrive sådan, så om du kender hende bedst eller ej ændre det ikke måden at hun fremstår på.

  • #101   14. jul 2012 nej self ikke men hun bryder reglerne og hvem bestemte hvad hun gjorde?

  • #102   14. jul 2012 Hold da op... Det er endt op i en debat.. Jeg har INTET problem med folk der ikke kan lide travere.. Det eneste jeg ville var at hører jeres begrundelse hvorfor i ikke kunne lide travere.. Intet andet.. Take it easy folkens smiley

  • #104   14. jul 2012 Må lige sige, at jeg ikke har læst alle indlæggene!
    De travheste jeg har mødt har haft et dejligt sind og temperament.
    Da jeg gik i 9. kl. var jeg i praktik på Travbanen i Charlottenlund. Der red jeg en travhest første gang. Det var en spøjs, god og sjov oplevelse. Den skulle traves og galloperes på øvebanen. Kan kun huske, at den løb hurtigst i modvind... Senere har jeg prøvet at ride travheste, som kun blev brugt til rideheste, og det var for mig ingen succes. Følte at de gik meget på forpartiet, og var ved at falde forover hele tiden. Et par af dem snublede også ofte. De gange jeg har skullet kigge efter ny hest, har jeg gået langt uden om travheste, selvom de ofte er meget billige. Og når jeg engang skal have hest igen, skal det ikke være en travhest, selvom jeg kun skal have en hyggehest. Jeg føler mig simpelthen ikke tryg på ryggen af dem. Men måske har jeg bare ikke prøvet den rigtige... smiley


  • #105   14. jul 2012 Giver Thomasberd..:ANE11/12/13:.. ret, det er forskelligt fra hest til hest

  • #106   14. jul 2012 Stephanie P , du kan bare næste gang du skriver en besked her inde flytte fluebenet fra "følg dette emne" LOL

  • #107   14. jul 2012 Du kan kun slette dine beskeder inden for de første 5 min.


  • #109   14. jul 2012 Hold da op.. Synes godt nok den er blevet grov.

  • #111   14. jul 2012 non** * = Ja netop smiley

  • #113   14. jul 2012 Ja jeg fik min første travhest i 2010 og ja han blev tilredet og ja han har været brugt til travløb.. Men men han har den lækreste gang, bærer sig selv rigtig fint og springer med kanont overskud...

    Nu ska vi alle sammen lige huske på den travhest der sprang en 3 kombination i trav og mener springet var 160.. Så travere er ikk helt dumme at bruge til ridehest.. Det er min personlige mening omkring travheste, jeg syns selv de har det perfekte sind.. Men bare fordi de er avlet til travløb er det ikk ens betydning med at man ikk kan bruge dem til ridehest.. Ja min ridelære sagde til mig, hva vil du med en travhest, den kan jo ingen ting og den blir aldrig til ridehest, mit svar var så.. En hest er en hest, uanset race. Og hva vil du med en hest til 70.000kr som du har ofret flere tusinde kroner i dyrlæge regninger på.. Ja hun lukkede munden og blev mundlam da jeg kom til springundervisning med ham.. Ja det kan godt være jeg ikk kunne bruge ham til stilspring, men tidsspringning ville jeg nærmest vinde i.. Jeg har da set flere kanon dressur og spring heste herinde som er af racen traveren..


  • #119   15. jul 2012 Great Idea har så vundet en del dressur stævner med gallop i programmet.. Han er blevet placeret op til flere gange i dressur.. Så jov han bære sig korrekt, jeg kender selv ejeren af hesten og har gået på efterskole med hende.. Så ham kan du ikk komme uden om.. Men du kan jo også bare indrømme at du ikk kan fordrage traveren.. Bare fordi racen er traver er det ikk ensbetydning med at de ikk er lige så gode rideheste såvel som andre rideheste.. Andre rideheste, kan også bære sig selv på forparten, de kan også have en uren gallop.. Nej de behøver ikk være halte eller låst i skulderen.. Alle heste er lige gode rideheste uanset race

  • #120   15. jul 2012 En standardbred er med 100% amerikanske blodliner, men forskellen er ikke den store.. Andet end at den er er "ren" en traver er en blanding.

    http://www.hestegalleri.dk/galleri/61143-traver_je_taime_ht her et et andet link til jer.


  • #123   15. jul 2012 Jeg har ikke sagt noget om at de er for varme og ikke kan galoppere ?
    Nogle har mere temperement end andre, men man skal også huske at avlen har ændret sig. Den hest jeg linker til, har ganske vist ingen video, og det kan godt være den ikke starter stævner, men den er så meget mere end så mange af de andre travere herinde og den ligner ikke en traver! Den ligger også helt anerledes fortil end mange af de andre.
    Her er et med en der takter rent i galop..

    http://www.hestegalleri.dk/video/diverse_hest/259627-travhest_gaar_rentaktet_galop


  • #126   15. jul 2012 Jeg henviser til, at der blev sagt en traver ikke kan bære sig selv, eller galopere.. Hvad har dens temperement at gøre med at den ikke kan bære sig selv, eller galopere rent og hvorfor skal den starter stævne for at kunne det?

  • #127   15. jul 2012 Hesten på videon der galopere, takter rent og slår ikke med hovedet.
    Der er ingen video ved Je T'aime, så om hun takter rent skal jeg ikke kunne sige, heller ej om hun slår med hovedet. smiley


  • #130   15. jul 2012 Jamen jeg er ligeglade med fordommene, for jeg kan ikke bruge dem til noget.

    At den har et varmt temperament, findes også hos mange andre racer.
    De har svært ved at takte rent - korrekt, de 4 takter, men som der kunne ses i videoen kan de også takte rent, og nej.. .de vil aldrig få en lige så flot op ad bakke galop der siger spar 2, for de er ikke avlet til det. Men det kan lade sig gøre at takte rent. At de har svært ved at bære sig selv, ja det har de, men Je T'aime klare det egentlig ret godt, og så er det da egentlig lige meget om hun starter stævner, eller om er varm..

    Der findes også så mange svage sider ved andre hesteracer og der er også fordomme mod andre hesteracer. Man bliver aldrig enige og det behøver man så sandelig heller ikke. Jeg har set en herinde der har gået LA hævder ejeren, jeg er ved at se om jeg kan finde den igen. :O)


  • #132   15. jul 2012 Den takter altså ikke rent den hest du linker til Charlotte.. Hvad angår temperament, så handler det om at hesten kan galopere afslappet og i et kontrolleret tempo, hesten skal være i balance med sig selv, hvilket er en meget, meget svær opgave for en travhest.. Det er unaturligt for en travhest at skulle galopere og samtidig bære sig selv.. Det er efter min mening synd for hesten at forlange det er den. For at hesten kan galopere roligt og i et afslappet tempo, skal hesten have balance og kunne komme ind og sætte sig mere i galop anspringet.. Det har jeg endnu ikke set en travhest kunne..

    Derud over, så synes jeg det er super ærgeligt at "Travheste" folk altid får kørt tingene op på den her måde, og skriver at alt sammen er fordomme og man ikke kan lide hestene... Det har jo intet med det at gøre..


  • #133   15. jul 2012 Jamen det er fordomme.. Traver er et vidt begreb, der er 3 forskellige kategorier inden for traver - Standardbred, Orlov traver(russisk) og Fransk.. En standardbred er amerikansk, de er renracet. En traver er den danske betegenelse og er somregel en rundkørsel, da den kan være blandet med dansk og amerikansk, eller med russisk og fransk længere ude. En amerikansk traver er bla. blandet med araber, det er en fuldblods og verdens hurtigste, vorimod de andre, er varmblods, men de er alle avlet til et formål, at løbe hurtigt.

    Men min point er, at ligesom alle andre hesteracer, ændre travracerne sig også, flere og flere udvikle sig - og ja, de har stadig svært ved bla. dressur at bære sig, at takte rent, men det er altså ikke umuligt. Førhen blev de ikke brugt, de var for iltre og de havde ikke pæne gangarter. Selv det har jo ændret sig, min egen er meget rolig og han har en alm trav. I Rusland og Frankrig, er de mere udviklet end vores er traver er, men flere og flere bliver blandet orlov traveren og den franske, ligesom min egen er mest amerikansk, men med orlovtraveren længere ude i hans blodbaner.


  • #134   15. jul 2012 Her er en Orlov traver, de er også skabt til trav, men har frederiksborg, araber og frieser i sig, de er ser meget mere elegante ud end vores blandet traver gør, afhængig af hvad vores traver har længere ude i blodbanerne..

    http://www.youtube.com/watch?v=mrqf9WzdxvY


  • #135   15. jul 2012 Jeg har aldrig kigget på travheste når jeg ledte efter hest. Jeg syntes de var for små og spinkle.
    Men sjovt nok har jeg to nu, på hhv 165 og 170 stg. De er gode tur og hygge dressur/spring heste. Lige hvad jeg skal bruge
    Men fatter ikke så mange køber sindsyg dyre DV, for at ride skovtur. smiley


  • #136   15. jul 2012 En klog dame fortalte engang..." Tag bind for øjnene og prøv heste inden for det du vil bruge dem til. Den du føler dig godt tilpas på vælger du."


  • #139   15. jul 2012 En traver er ikke "ren", med mindre den er amerikansk, fransk eller russisk.
    Orlovtraveren er ren! En traver er en blanding af de forskellige traver, her i Danmark er det typisk amerikans og dansk, eller svensk, det er dem vi kalder traver.. Langt ude kan de så have fransk eller orlov traveren..

    Orlovtraveren takter rent, ellers ville den ikke gå på så høj plan...
    Og hvad er det der er så meget en blanding, at man ikke kan kalde det traver?


  • #140   15. jul 2012 Jeg siger det korrekt at de danske travere har svært ved det, men at det er forkert at sige en traver ikke kan komme til at gå - eftersom en Orlov traver går så højt at den er med til Ol, derved er det også en fordom at sige de ikke kan, for en Orlov traver, er også en travhest.



  • #142   15. jul 2012 Greggers -

    I en amerikansk traver (US) er der bla. araber , morgan, berber og fuldblod.
    Langt de fleste traver her i DK har afstamning fra us, inkl min egen..


  • #144   15. jul 2012 Den slags? ... det er der i alle traver.. og et eller andet sted langt ude har de alle sammen russisk, fransk eller amerikansk i sig.. de blandes på kryds og tværs...

  • #145   15. jul 2012 Alle heste blir er blandet med diverse heste racer i sig.. Så man kan jo næsten sige at der faktisk ikk er en eneste hest i hele verden som er renracet.. Da den jo højst sandsynligt et eller andet sted i stamtavlen har en anden race i sig

  • #147   15. jul 2012 De er vel renracet, hvis de er blandet med det der kendetegner racen.
    Man kan slå sin hest op på blodbanken, det kan i hvert fald med traver, så kan man se hvilke forskellige blodlinjer den har, meget spændende!

    Men et eller andet sted er de jo krydset med hinanden på kryds og tværs, alle forskellige racer har jo noget gankse unikt, man kan bruge til at avle en ny race. smiley


  • #149   15. jul 2012 En dansk avlet traver, er stadig mange racer. Den giver da et andet indblik i hvad de forskellige traver også kan, og at racerne ændre sig. Jeg kan godt ane traveren i bagbenene, men ellers synes jeg da den er fin.

    Jeg vil mene den går rent, jeg tvivler stærkt på de vil have heste der ikke går rent med til OL.


  • #150   15. jul 2012 Charlotte. Jeg tvivler meget på at travtrænerne vil avle en mere "ridehest" i vores Travheste.. De bruges jo stadig under travløb, det vil da være tosset hvis de ønsker mere galop og bæring i dem, når det stadig ikke er en "ridehest" Men ja de fleste traver har en okay og stor trav, men det er stadig når hesten skal ind og sætte sig på bagen det bliver svært for den. De her ting er jo ikke fordomme, ol racen, man taler jo ud fra det hesten er avlet til. At flere så vil bruge kræfter på dem, og lave dem om til ridehest, er jo fint.. Det er bare ikke os alle der vil det, eller kan se dem som det man skal bruge i en ridehest..

  • #151   15. jul 2012 Stine - Nej, inden for traver verdenen handler det om løb, udholdenhed og styrke, problemet er bare at den amerikanske traver, som er "speeederen" og mest kendt her i dk, ikke har styrken, den er slank og hurtig, men hvorimod en fransk har styrken og udholdheden, den er stærk. For at få de bedste fra de to racer er man begyndt at blande dem, så den amerikanske bliver stærkere og den franske hurtigere, men i frankrig og særligt rusland, her hestene ikke kun travheste de er også rideheste, det står endda i race beskrivelsen. Men i og med det også er en ridehest i udlandet, så har de stadig en del alm racer, særligt araber og fuldblod går igen og en del af de tunge heste som friesere - som jo ikke længere er så tunge, så ændre alle racerne sig jo også med tiden og de racer de bruger i traveren, vil også ændre traveren, så selvom de har fokus på selve traven, så tror jeg bare stadig der er en del der også vil ændre sig, selvom det ikke er det de arbejder mest med, særligt fordi den er en ridehest i udlandet. Men ja, det er stadig svært for den, men en traver der ikke har gået løb har faktisk sin fordel.

    Nu min egen traver er er en del amerikansk, men han var underligt nok ikke hurtig nok. Men han har ikke gået løb, og jeg synes egentlig ikke at han har svært ved at runde sig, eller at få bagdelen med sig, han ligner en alm. blandings hest, eller en pony af en art. Han er også lille og kompakt. Hvilket heller ikke ligner den typiske amerkanske, men han har så meget langt ude fransk i sig, og de er robuste.

    Og jeg kan udmærket forstå det ikke er jer alle der vil det, eller kan se dem som rideheste, særligt hvis man tænker på hvordan de var før i tiden, men de klare sig nu meget godt efterhånden. Jeg skal se om jeg kan få taget en video af min traver, når min underviser rider ham, så kan i hvert fald se, hvordan en traver også kan være. :O)


  • #152   15. jul 2012 Altså jeg synes din hest er spinkel i bygningen, som kendetegner travhesten, men den har et kønt hovede ja, og ikke så typisk travhest.. Men ja ved godt at avlen ændre sig hele tiden. Det gør den sikkert også for travhestene som du siger, men jeg tror bare at vi trænger til at se den forskel som jer travfolk taler for. Det er muligt at nogen af hestene kan komme et godt styk ligesom den du henviser til som red OL. Men jeg tvivler stadig på at alle travhestene kommer sålangt, det gør vores varmblods naturligvis heller ikke, men de er jo bare avlet til formålet dressur/spring. Det er der travhestene skiller sig ud. Men det er muligt 10 år længere ude i fremtiden at det ser anderledes ud.



  • #154   15. jul 2012 Annika: nu er det ikke alle travere der er hidsige og "dumme" i hovedet, jeg har selv traver og bruger ham som handicap hest og min nevø på 8 år rider rundt på ham så han er bestemt ikke "dum" i hovedet, han er den mest fornuftige hest jeg har kendt og jeg har selv haft en DV.. Nu passer jeg travheste til daglig og der er ingen af dem der er tosset, passer en hoppe på 6 og render efter mig som en lille hund uden jeg behøver have fat i træktovet på hende, det lyder ikke som en der er dum?? Har kun været ude for en der var tosset i de 20 år jeg har haft med travere at gøre, men fordi der er en der er "skør" er de det ikke nødvendigvis alle sammen

  • #155   16. jul 2012 Til trådstarter:
    Opret aldrig en tråd på HG - jo mindre du vil diskutere smiley
    BTW Synes traveren er en dejlig race, har selv haft en som jeg bare brugte til skovtur og hygge ridning smiley Han var den mest rolige og dejlige hest smiley


  • #156   17. jul 2012 En orlov traver er en normal traver, den er bare brugt som ridehest også.
    Hvorfor tror i at vores traver i dag er bedre rideheste end de har været før?
    Fordi travavler også leger med de forskellige trav racer, for at kombinere deres egenskaber, men når de gør det, får de også nogle af de andre egenskaber med.
    Non** du kan jo kigge på den orlov traver jeg henviser til, det er en af de travracer der er populære som rideheste - ja, du kan se den er traver på bagbenene, men ser den ud som om den har svært ved det den laver? måske, men jeg går sandelig ikke ud fra at den er går så højt for sjov. Vores egene traver er bare ikke så langt i deres udvikling endnu, fordi man i dk priotere hurtighed, udholdenhed og styrke, men en traver har ikke nødvendigvis alle de ting, så hvis de vælger fek.s en orlov traver, så får den også nogle af dens egenskaber med som ridehest.. Selvom de ikke fokusere på galop eller bagbart, jeg tror bare det ude i fremtiden ender med at en traver bliver en bedre all round hest, end den er nu. Den vil aldrig blive lige så god som en dressurhest, men tænk alligevel over hvor meget racen har ændret sig, bare deres temperement, udseende og gangarter..

    Der er allerede sket meget med travhestene, jeg tror bare ikke altid i ligger mærke til det.


  • #157   17. jul 2012 tea: du behøver ikke prøve at få mig til at ændre min mening, alle de travheste jeg har oplevet har været som jeg beskriver dem.

    Og det er lige meget hvor mange der kommer med "se min traver den er sådan og sådanog kan dit og dat" det er jeg ret ligeglad med (;


  • #158   17. jul 2012 Jeg har intet imod travheste, de smager lige så godt som andre heste smiley Ejj pjat med mig smiley

    Min allerførste hest var en traver og uden hende ville jeg ikke kunne det jeg kan idag, hun har lært mig rigtig meget, men men men.......jeg har så også senere hen, haft en anden traver der var så varm at den nær havde slået mig ihjel, så derfor har jeg en hvis respekt for travheste og vil af den grund ikke have flere i min stald smiley Ved godt at jeg kunne have haft samme oplevelse med en anden race, men nu var det altså en traver der gjorde udslaget.

    Synes at traveren, specielt koldblods traveren er sindsyg flot smiley


  • #159   17. jul 2012 Day Dreamer - jeg tror de fleste der ejer en traver egentlig generelt bare er trætte af en travhest bliver set så meget end på, at de derfor har tildens til at overeagere.
    Der er ingen der rent faktisk ligger mærke til hvor meget trav racen har ændret sig.

    Jeg har dog aldrig sagt at vores travere kan gå lige så pænt som en dressurhest, for det kan den ikke når der ikke er fokus på de samme ting som ved en dressurhest. Men det er en fordom at sige, at det ikke kan lade sig gøre for nogen, derfor linkede jeg til orlov traveren, da det også er en traver.

    Det eneste jeg siger, er at de er i udvikling og at de allerede har udviklet sig mere, bare temperement eller gangarter og at de racer der ligger i en traver også udvikler sig. Det vil jo aldrig nogensinde blive en dressurhest på samme måde som en der er født til det, men jeg tror den vil få lettere ved det med tiden.


  • #160   17. jul 2012 Annika - Du er ikke den eneste der har oplevet det. ;O)

  • #162   17. jul 2012 Nu har jeg ikke læst alle indlæg igennem (gider simpelthen ikke) - Jeg kan dog se, at der er linket til min hest flere gange i tråden! Hvilket jeg finder mærkeligt, uden at blive kontaktet! Men men men, jeg vil ikke ind og forsvare travhesten som ridehest, springhest, dressurhest eller andet. Jeg ville aldrig vælge en travhest igen, i hvert fald ikke som ridehest, der er alt for meget arbejde i det. Men til mit eget forsvar vil jeg dog sige, at jeg tit har fået af vide, kan man ride en travhest i dressur, bliver det kun nemmere med en anden race senere hen.
    Jeg har fået seriøs undervisning det sidste år 1 gang om måneden, og det går meget meget fremad. Jeg rider kursus ved en anerkendt dressurrytter, med egen salgsstald, en af de beridere i danmark der har fået højest karakter ved sin eksamen. - Første gang han så min hest, kunne han ikke se hvilken race, og spurgte derfor `hvem den er eftet´ - Da jeg nævnte hvem hun er efter så han meget overrasket ud, da han ikke kendte navnene, og der måtte jeg jo sige hvad hun er. - Men mange folk er desværre bare meget fordomfulde, og det er typisk danskere.Hvis man ikke lige har noget pænt at sige, så kan man da altid hakke på andre, og deres valg af ridedyr, måden at opdrage børn på, hvordan folk bruger deres penge osv...... Danskere er så skide kloge, og tror altid de er bedere end alle andre, om de så har en dv, travhest, tinker, what ever, så er det altid den bedste i hele verden. Og selvfølgelig er den hest, eller de heste man har de bedste i verden, ellers ville man jo ikke eje den/dem!
    Puha det blev vist lige lidt længere en først antaget, og måske en smule mere surt, end det egentlig skal læses:-)
    Jeg kan godt få min travhest til at slappe af og takte rent i galoppen, kan se om jeg kan få nogen til at filme mig, og ligge det ud!
    Anyways god aften derude!


  • #163   18. jul 2012 Og faktsik er det video af mit hoppedyr, der giver den gas i galop!

  • #164   19. jul 2012 Annika : Det har intet at gøre med du skal skifte mening men bare fordi der er en der er "dum" er det altså ikke ensbetydende med alle er, jeg har da også oplevet rideheste der har været tosset og dumme men dem har jeg da stadig ikke noget imod, husk på ingen regel uden untagelse! Vi har alle hver vores heste og racer som vi elsker og holder af og bare fordi man har den "forkerte" hest er det ikke ensbetydende med at man gider blive ved med at høre på NOGLE folk's dumme kommentarer, lad os nu hver især passe vores egne hest eog lad være at svine og genere andre fordi de har en anden race, bare min mening... Og tag ikke fejl jeg er super glad for min traver og ville ikke bytte ham for nogen anden hest

  • #165   19. jul 2012 jeg sviner ingen til, jeg siger min mening, det er bare folk som dig der er for nærtagende (;

    jeg selv starter mod hest på en haflinger og fjordhest så jeg ved hvordan det er når folk kigger skævt på en pga hesten. Men jeg prøver ikke at overbevise folk om at min hest er bedre ved at diskutere i sådan et forum. Får jeg ved hvordan min hest er og hvo god den er (;

    så jeg behøver ikke være nærtagende og blive sur når folk ikke kan li den race jeg kan li.


  • #166   13. aug 2015 til alle jer der siger at travheste ikke kan nå særlig høj inden for dressur. Jeg har min traver, har haft ham i lidt iver et år nu og vi rider altså M-klasser. Da jeg fik ham kunne kan ikke engang trave så dårlig balance havde han. og idag, ca. et år siden rider vi M-klasser for hest. Han har heller ALDRIG været brugt som travhest. smiley

  • #167   13. aug 2015 Utroligt gammelt Emne smiley men ok.. Her er min traver dreng.. Ja vi skal ikke op at ride GP i dressur men regner da stærkt med at jeg får ham trænet op til at gå en LA til gode procenter med tiden.. Han er dog ej heller en typisk traver at se på..folk der har avlet Dv i flere år kunne ikke skille ham fra de andre Dv'ere smiley han skal bruges til jagter smiley
    http://www.hestegalleri.dk/album/storbilledevisning/464096-tindurs_tilridning_3?n=9305219

    http://www.hestegalleri.dk/album/storbilledevisning/464096-tindurs_tilridning_3?n=9305219



    Mvh TT


Kommentér på:
Travheste.. :)

Annonce