{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
819 visninger | Oprettet:

Travheste - gang {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg står overfor at skulle købe en ny brugshest. Til tur ridning og lettere dressurklasser (ld-la) og måske mini spring for hyggens skyld. Jeg har set på flere travheste, som jo ofte har en broget ryg, men som jeg egentlig finder tiltalende. Dem jeg ser på, har aldrig trænet til løb. Nu er mit spørgsmål så, kan sådan en hest rides på lige vilkår som ikke løbs heste? Er der noget jeg skal tænke særligt over? Og hvad med gangarterne? Er galop svære for denne race? Er det urealistisk at tænke den kan lære et normalt galopanspring?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Travheste - gang
  • #1   30. dec 2022 Gangartsmæssigt får du nok svært ved at kunne følge med på LA-niveau i dressur desværre.
    De kan godt lære at galoppere, og man kan sådan set godt pille travløbs traven af dem, men man kan stadig se på dem, at de er travere. Fx. "padler" de tit med bagbene i traven (Forstået på den måde at de tit bliver lidt brede/ligesom vinkler deres ben lidt udad, når de traver). Galoppen kan blive ok/middel-ish.

    De er tit gode springere til gengæld.
    Min veninde brugte hendes gamle til alt muligt. Spring, ture, jagt, dressur (Op til omkring LB), ponygames og ponygalop.
    Se evt. https://www.hestegalleri.dk/galleri/71582-standardbred_us_danielle_3 - du kan også se video på hendes profil, hvor du kan se hende i de forskellige gangarter.


    Så altså hvis du har en drøm om, at kunne deltage på lige fod med de andre til dressurstævner, så ville jeg nok vælge en anden race, selvom man kan få nogle skønne travere smiley


  • #2   30. dec 2022 Jeg tænker at du gør tingene unødigt svært for dig selv ved at købe en traver, uanset om den har gået løb eller ej....

  • #3   30. dec 2022 Der er ingen grund til at gøre det sværere for dig selv. En travhest kræver meget træning, før den er på linje med en almindelig varmblodshest smiley

  • #4   31. dec 2022 Travheste har et meget atypisk travmønster sammenlignet med en varmblodhest. Nogle selvfølglig mere end andre.
    Jeg kender flere med travheste og der skal ligges et stort arbejde i galoppen, både anspring og selve galoppen.
    Derudover skal man også tænke, at mange travheste er vågne heste, mange har en tendens til at tænde op, det er de jo avlet hen til, for at kunne yde i sporten..
    Så ud fra hvad du skriver, hestens formål skal være, så synes jeg du skal vælge en anden race.
    Og handler det om økonomi, så er der andre racer, som ikke koster en halv jetjager..
    og det kan måske svare sig, at spare yderligere på i et halvt år. De penge man skal bruge til hesten, på foder, smed, dyrlæge, opstaldning m.m kan man ligge til side hver måned.. så får man hurtigt 25.000 mere smiley
    Men ved selvfølglig ik, om det er pga økonomi, du ønskede en traver smiley


  • #5   4. jan 2023 Til turridning og lettere dressurklasser, som maksimum LD1-2 er en traver en rigtig fin makker. En cool hest, der går fremad uden at skule efter farer.

    Der findes nogle mønsterbrydere eller talenter, om man vil, indenfor alle områder. Det gør der også med travere. Jeg følger en Svensk kvinde, der rider grand prix-dressur på en traver.

    Det er en dejlig og arbejdsvillig makker man får i en traver. Jeg elsker min gæve Chinook Silver, som jeg rider ture på. Den har til gengæld løbet væddeløb til den var 15 år, så jeg har lagt meget arbejde i at træne den. Kan man godt lide en rolig skridttur i det fri, bør man købe sig en gammel oldenborg. For selvom min gamle drage har 23 år på tælleren nu, er der altså fuld fart på rideturene.


Kommentér på:
Travheste - gang

Annonce