{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.220 visninger | Oprettet:

Monty roberts metoder - undersøgelse! {{forumTopicSubject}}

Fandt denne artikkel om monty roberts metoder, og syntes lige i skulle se smiley
Den viser at heste trænet med monty roberts metoder klare sig bedre OG har en lavere puls under træning! smiley

Artiklen fra Ridehesten.com

"Der er lavet en videnskabelig analyse af Monty Roberts’ metoder sammenlignet med de mere traditionelle metoder, kendt fra engelsk tradition

Tilridningsfasen er ofte stressfyldt, især for hesten og påvirker dens velfærd i negativ retning. Derfor har en gruppe forskere set nærmere på nogle af de forskellige tilvænnings- og tilridningsmetoder der findes i dag, for at evaluere, hvilken der stresser hesten mindst.

For at måle hestenes stressniveau målet forskerne blandt andet hestenes puls under træningen og resultatet var, at hestene trænet/tilredet med Monty Roberts’ metode havde den laveste puls sammenlignet med andre kendte og undersøgte træningsmetoder.

Tidligere er netop brugen af round pen og join-up teknikken ellers blevet kritiseret for netop at stresse hesten ved at provokere hestens flugtinstinkt. Undersøgelsen baseret på hestens puls under træningen viste dog ingen tegn på stress.

I slutningen af undersøgelsen, efter tyve dages daglig træning af 30 min. pr. hest pr. dag, blev hestene udsat for en prøve, hvor de blandt andet skulle rides gennem en forhindringsbane. Testen blev bedømt at et antal dommere, som ikke kendte til hverken hestene eller de træningsmetoder, hver enkelt hest var blevet trænet efter. Også her blev hestenes puls målt og har var pulsen stort set ens hos alle hestene, men hestene trænet efter Monty Roberts’ metoder blev betydeligt bedre bedømt under testen end de øvrige heste.

Undersøgelsen ‘A comparison between the Monty Roberts technique and a conventional UK technique for initial training of riding horses’ blev udført af Dr. Veronica Fowler, Dr. Mark Kennedy and Dr. David Marlin, og forventes blandt andet at blive offentliggjort i Anthrozoös."

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Monty roberts metoder - undersøgelse!
  • #1   21. jul 2012 Fedt at hans metoder endelig ikke bliver nedgjort smiley

• #2   21. jul 2012 Skønt der endelig kom beviser på bordet og ikke bare påstande (:

• #3   21. jul 2012 Jaja,i sidste uge var der en helt ny (det er den du genfortæller ikke) undersøgelse der beviser at Join Up stresser hesten og er komplet unødigt og noget ingen hest bør udsættes for.

• #4   21. jul 2012 Andrea M: Link til den artikel? (:

• #5   21. jul 2012 (link fjernet)

• #7   21. jul 2012 Tja den BEVISER jo ikke at hestene er stresset og er i frygt, de stiller bare spørgsmålstegn ved det, der er jo ikke decideret undersøgelser på om hesten er stresset og er i frygt (:
    Er der ikke lavet andre mere ligende undersøgelser som trådstarter nævner som beviser det modsatte? (:

• #8   21. jul 2012 Den artikel TS henviser til er for det første efterhånden vel kendt - for det andet, så nævnes der ikke hvilke metoder disse "engelske traditionelle metoder" var, og hvis det inkluderer den gamle "smæk sadel på, hop op og lad den flippe ud" - så kan jeg godt forstå, at Monty's metoder fremstår i godt lys i forhold til :o)
    Der findes helt tredje, fjerde, femte og sjette metoder.

• #9   21. jul 2012 Jeg har set ham til 2 opvisninger nu , i 2005 og 2012, og syns absolut at hestene ser yderst tilfreds ud med at få en sadel på ryggen fra monty af , det ser meget roligt ud . smiley jeg kan godt lide hans metoder som join up og follow up, det giver mening for mig smiley

• #10   21. jul 2012 Andrea: Jeg forstår ikke hvad den undersøgelse helt præcis viser? De stiller spørgsmålstegn ved tingene og viser at man kan få en hest til at løbe rundt ved hjælp af en fjernstyret bil.. Hvad ellers? smiley

• #11   21. jul 2012 Læs artiklen :o)

“Our results indicate that because these methods rely on fear and safety, the horse is forced to choose between being repeatedly frightened or remaining with the trainer. We question whether it is humane to rely on fear and its termination to train horses,” said Henshall. “Although it is appealing to think that horses in the round pen choose to follow their trainers because they are responding to us as though we are a horse, we believe that the use of fear has no place in genuinely humane and ethical horse training.”

• #12   21. jul 2012 Enig med julie! Jeg så ham til hingstekåring i år og det så virkelig ud som om at hestene var afslappede iforhold til omgivelserne ovs. Han virker også utrolig rolig når han omgår hestene og meget behagelig smiley

• #13   21. jul 2012 Men det ser jo ikke ud til at virke med den fjernstyrrede bil smiley Hesten går hen imod den i løbet af få sekunder..

• #14   21. jul 2012 De undersøgelse Andrea linker til beviser at man kan få en hest til at søge hen til træneren, hvis man stresser den nok gange og så fjerner stressen, når hesten kommer hen til træneren. "the horse is forced to choose between being repeatedly frightened or remaining with the trainer"
    Og det synes jeg absolut er en kritisk måde at træne på, man får jo heller ikke børn til at blive velopdragne ved at skræmme dem og så sige kom til mor, så kan du være rolig.
    Den bedste form for træning er og blive belønning!! ! og ! Der er lavet utallige undersøgelser, der viser, at en hest lærer hurtigere ved gulerod end ved pisk/stres.

• #15   21. jul 2012 Og Olivia, lur mig om ikke den hest i videoen er blevet præsenteret for den bil mange gange. Den viser jo netop tydeligt, at hesten skynder sig hen til bilen, så snart der er ro. Ligesom hesten skynder sig hen til Monty, så snart han lader være med at genere dem. Det er ganske tydeligt indlært adfærd.

• #16   21. jul 2012 Nu viser den anden undersøgelse jo så at de lige præcis ikke bliver stressede! Og der er skam også lavet undersøgelser der viser at negativ forstærkning virker bedre end positiv forstærkning smiley

• #17   21. jul 2012 Som nogle nævner så er oplysninger om den undersøgelse mangelfulde.. for der står intet om hvad de andre metoder er.. i princippet kan det være sammenlignet med at hoppe op på en rå hest eller bruge direkte vold.. de siger jo ikke at Monty hestene var afslappet og glade, kun at de var mere afslappede end de andre..
    Heller ikke hvor mange heste (idet nogle heste reagere ok på join-up og andre slet ikke tåler det) har man kun brugt 1-2 heste pr metode ja så er det jo ikke ret meget at gå ud fra..
    Jeg har set heste blive join-uppet som absolut ikke var afslappede eller tilfredse.. og set heste ødelagt af det.. selv om folk havde fået undervisning af uddannede trænere.. og jeg har set videoer med Monty selv hvor hestene heller ikke var glade, men viste stort stress..

• #18   21. jul 2012 Og seriøst, hvis I ikke kan se at det på videoen er indlært adfærd, så bør I få briller. Kig lige en ekstra gang.. Hesten bryder sig ikke om bilen. Bilen kører og hesten løber. Hesten vender sig om mod bilen, dette får bilen til at stoppe. Så snart bilen er stoppet skynder hesten sig hen til bilen, hvor den står bum stille.
    Hesten har altså lært, at hvis den i stedet for at løbe, vender sig med hovedet mod bilen, så stopper bilen og derved fjernes stressen fra hesten. Hesten har yderligere lært, at hvis den søger mod bilen og står stille, så generer bilen den ikke.
    Det er hestepsykologi for begyndere!

• #19   21. jul 2012 Andreas artikel viser jo netop at join-up er tillært adfærd, hvor hesten kan vælge mellem at jages (hvilket for nogle heste udløser stress) og at holde sig tæt på "jageren".. hesten lære at når den går tæt på jages den ikke.. når det kan opnåes med en bil viser det jo tydeligt at det intet har med hestesprog at gøre..

• #20   21. jul 2012 Syntes nu nærmere at det ser ud som om at hesten kigger på den, da den så stopper går den hende og snuser til den og derefter virker den ikke så skræmmende mere da den ikke er i bevægelse, så hesten står derfor stille.

• #21   21. jul 2012
    Heste logik 1 on 1; heste er et flokdyr, jag den rundt alene - den vil hellere vælge et menneske i enden end at være pumabøf alene, samt heste ofte vil bruge mindst energi muligt og have pres til at gå væk. Pres = driven på/rundt med.
    Så hesten finder ret hurtigt ud af at for at slippe for at være alene og pumabøf samt for at slippe for presset skal den gå ind til mennesket.

Ikke så meget tillid og fancy ting - bare hestelogik.

Anyways; artiklen er vældig sød men for udetaljeret til at man kan udtale sig om noget fra den. Der nævnes ikke andre metoder end Montys - for hvad var der præcist, hvordan så det ud? og hvad med de andre metoder?
    Hvor er tallene til stressen, hvad målte de med?
    Ret fesen artikel med masser af manglende information. Der rejser flere spørgsmål end den giver svar.

Ridehesten er gode til at vende en artikel til en bestemt fordel.

• #22   21. jul 2012 Hvorfor i alverden skulle en hest stille sig bomstille ved siden af bilen med mindre det er tillært? Hvis min hest er henne for at undersøge noget, så snuser han da til tingen, tænker, nå den var sgu ik farlig, og så går han da videre. Han stiller sig da ikke som en anden tåbe ved siden af tingen og tænker øhh.

• #23   21. jul 2012 Olivia: Har du læst artiklen også ? der står det hele jo forklaret..

• #24   22. jul 2012 Day dreamer: Ja det er jo netop for at "knække" hesten og er jo egentligt lavet til vilde heste der skal i hænder.. i hans bøger skriver han også at man skal "være" rovdyr og at hvis man benytter join-up må det kun bruges få gange i hestens liv.. ting mange "fans" desværre overser..

• #25   22. jul 2012 Kan egentlig godt lide Monty Roberts og hans tanker om træning af heste osv. Desværre er der bare én ting som for mig overskygger alle hans fremragende ideer. Det er at han glemmer at vi er mennesker - rovdyr, og at hesten er et flugtdyr. Derfor vil vi (desværre) aldrig kunne komme til at tale samme sprog, og vi vil aldrig komme til at kunne agere hest overfor hesten. Så den der med at hans træningsmetoder er baseret på hvordan heste behandler hinanden, den holder ikke langt i retten her.

Det er det samme når folk siger at man skal slå/nappe/bide/sparke sin hest, for det ville en anden hest have gjort. Jeg må indrømme jeg næsten ikke kan lade være at grine af dem.

• #26   22. jul 2012 Gammel artikel. Synes ikke den er særlig god, der mangler rigtig meget i den!
    Det kunne være rart at vide, hvilke metoder der præcist er blevet brugt, om hestene kendte til metoderne før, hestenes alder og uddannelsesniveau osv. osv.

Orker ikke endnu en debat, men ved på forhånd at jeg er enig med Signe og Day Dreamer. smiley

• #27   22. jul 2012 Bare synd, at de ikke har lavet en sammenligning med andre HMS teknikker. Her vil resultatet måske ikke blive det samme.

Kommentér på:
Monty roberts metoder - undersøgelse!

Annonce